Čas na přemýšlení
Odborná činnost vyžaduje kritické myšlení. Co to je?
Proč kritické?
K čemu vede myšlení? Dost často k rozhodnutí a potom k akci. Zůstaňme u rozhodnutí. Je víc způsobů, jak se rozhodnout: na základě emocí, instinktu, příslušnosti ke skupině, rady někoho jiného nebo podle "zdravého rozumu". Tyto způsoby rozhodování k životu patří, ale nehodí se pro všechny situace stejně. V odborné činnosti je třeba:
- přemýšlet pečlivě a cíleně (kvůli čemu přemýšlím? o čem se chci rozhodovat?)
- používat logické odvozování (jsou předložené důkazy korektní?)
- posuzovat přesvědčení a názory (jsou vysvětlení pravdivá/akceptovatelná?)
- aplikovat přemýšlení na reálné problémy
Ad 1: přemýšlet pečlivě a cíleně znamená projít následujícími fázemi:
- Evokace - dostanete podnět (text, příběh, zkušenost...), hledáte podobnost s něčím, co už znáte. Tj. čtete a myslíte si "aha, to je podobné jako...", "s tím jsem se setkal, když jsem četl ...". Evokace rozběhne myšlenky na všechny strany, otevírá cestu k dalšímu přemýšlení, umožňuje rychle vyslovovat hypotézy. V této fázi můžeme říct, jestli se nám podnět líbí nebo nelíbí. Typicky to ale nebudeme moci zdůvodnit.
- Uvědomění si významu nových souvislostí - v této fázi se musíte s nově získaným podnětem a tím, co evokoval, nějak vyrovnat. Nově získané myšlenky musí zapadnout do kategorií, které už v uvažování máte. Hrozí tu nebezpečí, že budete muset svoji mysl přeuspořádat, vytvořit kategorie nové, staré věci s novými vhodně propojit. Je třeba si klást otázky a hrozí, že tyto otázky rozbijí náš dosavadní pohled. Tato fáze přemýšlení je namáhavá a stojí čas.
- Reflexe - po bouřlivé druhé fázi uvědomování souvislostí přichází úklid. Co jste s novým podnětem získali a ztratili? K čemu je to dobré? Co z toho plyne?
Ad 2: na toto téma bylo popsáno dost papíru jinde, podívejte se např. na Argumentační fauly
http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly
Ad 3: můžete zkusit metodu INSERT (interactive noting system for effective reading and thinking):
√ Udělej fajfku na okraji textu, jestliže určitá informace v textu potvrzuje, co jsi věděl/a nebo sis myslel/a, že víš.
– Udělej minus, jestliže je informace, kterou čteš, v rozporu s tím, co víš. Tímto znaménkem můžeš označit také nějaký rozpor uvnitř textu.
+ Udělej plus, jestliže informace, kterou se dozvíš, je pro tebe nová a zároveň důvěryhodná.
? Udělej otazník, jestliže se objeví informace, které nerozumíš, která tě mate nebo o které by ses chtěl/a dozvědět více.
Znaménka dělejte průběžně při prvním čtení. Ne každá informace v textu musí mít znaménko, typicky to bude 1-3 značky na odstavec. Když si po přečtení zapíšete informace do tabulky, uvidíte, k čemu vám přečtení textu bylo. Budete mít racionální důvod, proč se vám text líbí nebo nelíbí.
http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod/insert
Ad 4: ptejte se sami sebe
TODO
Proč myšlení?
Na světě je mnoho věcí, nad kterými nemusíme přemýšlet.
Když mě někdo pozdraví, pozdravím ho taky.
Dále na světě existuje mnoho věcí, nad kterými musíme přemýšlet, jinak je nevymyslíme.
Kterou školu mám jít studovat?
Mezi tím vším existuje mnoho věcí, nad kterými nepřemýšlíme, protože rozhodnutí už někdo učinil. Někdo jiný nebo my sami v minulosti. A přitom bychom se měli vrátit, zastavit a zase o těchto věcech přemýšlet znova. Kriticky.
Naprogramuju to v PHP. Budu volit stranu X. Nikdy nezačnu s podnikáním.
Backlinks: Česky:Tipy Česky:Tipy:CasNaPsani