Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Ježíš Kristus«
v
Matěj z Janova, Výběr pravidel Starého a Nového Zákona (Schenk)
životem světáckým, zaměšo- vání lži s pravdou a lásky k
Ježíši Kristu
s láskou k věcem tohoto světa, roztržení jednoty církve vzájemnou
strana: 13
Večeře Páně. Častým přijímáním sbližuje a spojuje se člověk s
Ježíšem Kristem
a odtrhuje se ve svém vědomí od jeho odpůrce Antikrista.
strana: 19
každý vztah člověka k Bohu jest zároveň vztahem jeho k
Ježíši Kristu
(srov. Jan 10, 30; Sk. 3, 13; Řím. 6, 11;
strana: 20
účinných pro- jevů milosti Boží vůle, patrné jen skrze vůli
Ježíše Krista,
může se na světě díti jen znameními, která přes všechnu
strana: 20
a odměnou věřícímu člověku za vezdejší dokonale mravný život v
Ježíši Kristu
a pro Ježíše Krista, jenž se však uskutečňuje v podstatě
strana: 21
za vezdejší dokonale mravný život v Ježíši Kristu a pro
Ježíše Krista,
jenž se však uskutečňuje v podstatě nikoliv vlastní silou, ale
strana: 21
silou symboli- sovaná představa o dobrovolném utrpení, smrti a vzkříšení
Ježíše Krista
jako mysterium, v němž je uzavřena nejhlubší pravda a síla
strana: 21
kniha se zabývá třináctým pravidlem, obsaženým v životě a učení
Ježíše Krista
(„De regula in se“; první traktát) a aplikuje toto pravidlo
strana: 25
vyjíti ven ze stanů13 a snášeti chu- dobu a pohanu
Ježíše Krista
(Žid. 13, 13), zda hledat pokojný a hodně pohodlný život
strana: 38
tebe jen a hlavně soud spra- vedlivý a v duchu
Ježíše Krista.
Bude-li mě však někdo soudit podle tělesné přirozenosti a osobního
strana: 42
jednotlivosti svaté obecné církvi, své nejsladší matce a ne- věstě
Ježíše Krista.
Ale nepíši to, abych se hleděl zalíbiti, nýbrž vyznávám, že
strana: 43
119, 36). Neboť právě proto, že se nejmilostivější a nejsladší
Ježíš Kristus
stará o mne hříšného a zaslepeného, potkal jsem se ve
strana: 44
oním pravidlem První Prav- dy,23 totiž s životem a učením
Ježíše Krista
a jeho apoštolů a jiných pozdějších vyvolených. Chci však, aby
strana: 46
k potírání tělesných kněží a řeholníků a nepřátel kříže našeho
Ježíše Krista.
IV. OBRANA TRAKTÁTU PAŘÍŽSKÝCH THEOLOGŮ (Sv. 3, str. 250.) Co
strana: 47
Krista a po nich skrze všechny jiné jim podobné následovníky
Ježíše Krista.
Vnitřně skrze milost neboli lásku, zevně skrze svátosti, které obsahují
strana: 56
shledáš toto vše v pravdě a v celé plnosti na
Ježíši Kristu
v Písmu doložené a vyjádřené. Sv. 1, str. 271—272. Celé
strana: 65
totiž otců7 Starého a Nového Zákona, neboli proroků a apoštolů
Ježíše Krista,
a uprostřed nich Pravda sama, vtělivší se, je doprovázena až
strana: 68
str. 50—52.) Kromě toho, co bylo pověděno, shledalo se, že
Ježíš Kristus
hlásal pravdu prospěšně, z toho, že tak činil, nejen poněvadž
strana: 71
všemu světu pravdu, nehledajíce již své zá- jmy, nýbrž zájmy
Ježíše Krista.
Předně totiž způsobil, že byli v něm naplněni spravedlností a
strana: 72
sobě ani se nechtějí pro ně líbit sobě, nýbrž Pánu
Ježíši Kristu.
A jací jsou sami, takové mají také syny pravdy. A
strana: 73
kteří nesou hojné ovoce, se potom poznává, že jsou synové
Ježíše Krista
neb věrní svědkové pravdy a že zůstávají v Ježíši Kristu,
strana: 73
Ježíše Krista neb věrní svědkové pravdy a že zůstávají v
Ježíši Kristu,
jak je psáno (Jan 15, 5): „Kdo zůstává ve mně
strana: 73
ne jako lidi, ale jako anděly Boží a samého Pána
Ježíše Krista,
jak praví sám o sobě apoštol (Gal. 4, 14): „Jako
strana: 73
(Gal. 4, 14): „Jako anděla Božího jste mě přijali, jako
Ježíše Krista“,
a Pán v evangeliu (Luk. 10, 16): „Kdo poslouchá vás,
strana: 73
oděna, neznačí nic jiného, než pravdu života a vědění podle
Ježíše Krista.
Proto bylo řečeno (Řím. 13, 13 n.): „Ne v hostinách
strana: 76
23)... Proto právem a jak krásně! pravda života a učení
Ježíše Krista
a pak pravda života a učení všech, kteří jsouc přioděni
strana: 76
a pak pravda života a učení všech, kteří jsouc přioděni
Ježíšem Kristem
vnitřně i vně, v duši i v mravech, skvěle a
strana: 76
nemohl založit jediné náboženství nebo utvořit jeden lid leč sám
Ježíš Kristus.
(Sv. 3, str. 72—73.) Ježíš a Jeho Duch má tu
strana: 77
člověk zbavil vší své vlastní slávy a vyhledával slávu jediného
Ježíše Krista,
bude přijat zaslouženě do slávy Krista Ježíše, tak jako i
strana: 81
zlí. 3. Vyznáváme-li, že se nám odpouštějí hříchy jedině skrze
Je- žíše Krista
a skrze jeho krev a kříž. 4. Snažíme-li se, abychom
strana: 82
a nic nebude myslit na vlastní zájmy, nýbrž na zájem
Ježíše Krista
(sr. Fil. 2, 21), nebude mlu- vit sám ze sebe
strana: 83
vit sám ze sebe (sr. Jan 16, 13), ale z
Ježíše Krista
a nebude myslit na to, aby sám byl milován, obohacován
strana: 83
nepoctivosti (sr. Jan 7, 18). 6* 83 Toto je cesta
Ježíše Krista,
který sestoupil s nebe a přišel na tento svět, ne
strana: 84
oslavu Otce, který ho poslal. A toto je vytčení cesty
Ježíše Krista
a kněžím, aby po ní kráčeli v církvi Boží na
strana: 84
První příčina49 spolu působí; svůj cíl má v Bohu skrze
Ježíše Krista
a trvá od početí člověka až po jeho smrt. Pokrmem
strana: 87
je chléb a voda.“ Tento život, tak jako i v
Ježíši Kristu,
je ponecháván od počátku až do konce v svém přirozeném
strana: 87
podle nové- ho člověka, stvořeného podle Boha, se začíná vírou
Ježíše Krista
neboli křtem a má svůj cíl v době, kdy se
strana: 88
ducha, je zaset do porušitelnosti člově- ka, vyrůstá v neporušitelnost
Ježíše Krista
(1 Kor. 15, 42); je zaset ve smrtelnost, směřuje k
strana: 88
pokr- mem a nápojem tohoto života je tělo a krev
Ježíše Krista,
plná ducha a života neb božskosti Slova Božího. Tyto tři
strana: 88
neb častokráte požívaného a stráveného, totiž bez těla a krve
Ježíše Krista,
podávaných v takovém způ- sobu a v té podobě, jak
strana: 89
zbožnými věřícími Kristovými a společně toho účastnými osobami z rodiny
Ježíše Krista;
toužím sloužit tím a v tom Ježíši Kristu, hospodáři a
strana: 95
z rodiny Ježíše Krista; toužím sloužit tím a v tom
Ježíši Kristu,
hospodáři a nejštědřejšímu pánu jeho největší a společné Večeře a
strana: 95
povolaný, i když neužitečný, služeb- ník (sr. Mat. 25, 30)
Ježíše Krista,
tohoto pána a hospodáře, byv k tomu povzbuzen příkazem svatého
strana: 95
než Ducha Ježíšova, který koldokola spěje, totiž od Boha skrze
Ježíše Krista
k Bohu, a tak odtud onam zpět se vylévaje, vrací
strana: 98
i s oné strany řeky leč toto tělo a krev
Ježíše Krista?
Rozuměj však zde „s té i s oné strany řeky“
strana: 98
ne pozemské (Kol. 3, 2). (Sv. 5, str. 234—235.) Tělo
Ježíše Krista
je chrámem Božství neboli nejsvětější Trojice a je chrámem vyvolených
strana: 100
podle apoštola (1 Kor. 1, 24): „My však říkáme, že
Ježíš Kristus
je Boží moud- rost a Boží moc.“ Nic dále tedy
strana: 101
neb porušení, tedy si představuj podobně o těle a krvi
Ježíše Krista,
že je rovněž všude úplně a docela, beze všeho dělení
strana: 102
slávu Boží neb Boha pravého, a tak vším se stal
Ježíš Kristus
všem (sr. 1 103 Kor. 9, 22), ano všem národům,
strana: 103
pod- stata vína jsou a byly nejpřiměřenější tělu a krvi
Ježíše Krista.
103 3. CHLÉB A VINO (Z V. knihy. — Fol.
strana: 105
a vody neporušeny, tak naše duše požitím těla a krve
Ježíše Krista
v této svátosti hned přestane být prázdná, pustá a hříšná,
strana: 109
tak to vše rozuměj o duši, která se obléká v
Ježíše Krista,
přijímá-li často tělo a krev Ježíše Krista ukřižováného. III. PŘIJÍMÁNÍ
strana: 109
se obléká v Ježíše Krista, přijímá-li často tělo a krev
Ježíše Krista
ukřižováného. III. PŘIJÍMÁNÍ SVÁTOSTI 1. LAIKOVÉ A SVÁTOST (Z V.
strana: 109
zůstává v pospolité lásce, podobně právě v tom slouží nejlépe
Ježíši Kristu
a je užitečný a potřebný své rodině a přesvaté církvi.
strana: 112
horlivě a zmužile vykonávají svou práci ... Kněze tedy poslal
Ježíš Kristus,
aby volali k připravenému a dobrými věcmi pře- plněnému stolu
strana: 115
jeho Otce“, doplň si: požívajíce a pijíce tělo a krev
Ježíše Krista.
Ale nikde v svaté pravdě Písma nejsou vysíláni poslové, aby
strana: 115
Pána pánů (1 Tim. 6, 15), to jest v církvi
Ježíše Krista,
je nade všecko jiné přednější, důležitější a potřebnější všem i
strana: 122
svátosti a důstojně a zbožně přemýšlet o tělu a krvi
Ježíše Krista,
podle toho, co je napsáno (Moudr. 1, 12): „Přemýšlejte o
strana: 123
přebývá pak svou vlastní duší v těle Kristově a tělo
Ježíše Krista
navzájem v něm, jak je psáno (Jan 6, 56): „Kdo
strana: 127
požívá-li a pije-li vůbec denně neb často tělo a krev
Ježíše Krista,
vzmáhá se v synovské lásce a bázni, a tak miluje
strana: 128
propastí.“ V této svátosti však, totiž v těle a krvi
Ježíše Krista,
je oheň spalující a onen řeřavý uhel, který jeden ze
strana: 132
zpověď nebo na každodenní neb časté přijímání těla a krve
Ježíše Krista.“
Rovněž jiní odpovídají: „Jsem mladý člověk a sluší se, 134
strana: 134
Božím kněžím, chtěje denně nebo častokráte přijímat tělo a krev
Ježíše Krista?
(Z V. knihy. — Fol. 151b— 152 a.) Tvrdím, že
strana: 135
věcí zdržovat nebo odvracet od častého požívání těla a krve
Ježíše Krista.
A ten, kdo se toho vzdává, nemůže žádným důvodem náležitě
strana: 135
že se zdráhají v srdci mít podíl v nejušlechtilejším životě
Ježíše Krista
nebo se přizpůsobovat duchovnímu a nebeskému křesťanskému životu a obcovat
strana: 137
Pánem Bohem, nebo je známkou vůle zkřivené a odporující vůli
Ježíše Krista
a tudíž vůle odporující Boží moci a Boží moudrosti neb
strana: 137
O těch, kteří se nechtějí účastnit přijímání těla a krve
Ježíše Krista
jenom a hlavně proto, aby měli větší volnost žíti světu
strana: 137
jen své zájmy“ — to jest svou zvůli „ne zájem
Ježíše Krista“.
Měli bychom tedy plakat nad takovým množstvím zavržených, že jsou
strana: 137
vědomi toho, že z toho vyplývá žíti stále a všude
Ježíši Kristu,
u jehož velkého stolu bylo dáno křesťanům zasednout, ale z
strana: 138
proto nedají na žádnou radu, aby přistupovali k častému přijímání
Ježíše Krista!
138 (Sv. 5, str. 157—159.) Již příliš patrně bývá vidět,
strana: 138
podle tohoto pravidla, t. j. podle pravdy života a učení
Ježíše Krista
a jeho učedníků a celé církve svatých, a podle toho
strana: 145
slova a nejvíce Antikristem, neboť stojí vlastně a nejvíce proti
Ježíši Kristu.
10* 147 (Sv. 3. str. 10—11.) Je nebo bude Antikristem
strana: 147
vzdává božská pocta jako obzvláště svá- tosti těla a krve
Ježíše Krista.
A tehdy byla odňata ustavičná oběť,95 t. j. denní nebo
strana: 152
Ezech. 34, 2 n.), myslíte na vlastní zájmy, ne na
Ježíše Krista
(Fil. 2, 21). Ohavností je to, že se dříve zmíněná
strana: 155
Božím, oslavy řecké111 nebo na způsob pohanský přiměšované do oslavy
Ježíše Krista
v chrámě, sláva soch nebo jiných předmětů nebo spíše jejich
strana: 155
jejich velebení, rozši- řování a stavění na roveň se slávou
Ježíše Krista
a se svátostí plnou samého Boha a hroznou jeho Božským
strana: 155
milovat a ctíti některé stvoření více nebo stejně jako 153
Ježíše Krista,
pravého Pána a Stvořitele světa... Pokrytci při tom usilují slučovat
strana: 156
ač žijí hříšně, způsobem protivícím se dokonalosti, pravdě a moudrosti
Ježíše Krista,
nicméně pro jmé- no „křesťan“ sobě lichotí a jím se
strana: 158
dosud ještě neviděl ohavnost největšího i posledního zpuštění celé církve
Ježíše Krista,
162 stojící v chrámě (Mat. 24, 15) v těchto nade
strana: 162
není nijak po chuti skoro ani to, co přísluší duchu
Ježíše Krista,
a že vesměs mívají roztržitou a různými směry rozptýlenou mysl,
strana: 165
2). A tak sloužíce Antikristovi, jsou pře- svědčeni, že slouží
Ježíši Kristu;
ač napadají mocně vší svou moudrostí a autoritou moc a
strana: 166
usilovněji vymanit ze společ- nosti takových křesťanů a žíti životem
Ježíše Krista
hodnějším, pak je hned nazýván pikartem9 nebo po případě kacířem
strana: 167
zmenšil bázeň a úctu před jedinou autoritou a osobností téhož
Ježíše Krista,
takže Pán Ježíš a jeho pokorní a prostí stoupenci jsou
strana: 168
před lidmi, ale nikterak nejsou jí vnitřně a v pravdě
Ježíše Krista.
Ano, takovým způsobem svedl nadmíru duchovně a potměšile křesťanský lid,
strana: 169
komukoli úžasným zjevem, že ti lidé, kteří prohlašují, že znají
Ježíše Krista,
a volají k němu: „Pane, Pane“ (Mat. 7, 21), při
strana: 171
ubíjejí, a ve větší míře ty, kteří více vzý- vají
Ježíše Krista
ukřižovaného a přísněji ho následují než oni sami? Či nebude
strana: 171
a nejmrzčejší rozrůznění ve spojení údů44 se stalo v rodině
Ježíše Krista
a právě tak neblaze se vedlo lidu věřícímu: ten lid,
strana: 178
se od úkonů a prací pro společnou spásu duší, také
Ježíš Kristus,
Pán hrozný, se odvrátil od jejich oběti a služeb a
strana: 184
řádů, z nichž má každý svého jednoho otce,7 pomíjeje jaksi
Ježíše Krista
ukřižovaného, a jím se nade všecko vychloubá. Proto jedni vy-
strana: 187
celým vzhledem tito lidé, naprosto jen sebe milující, připravují rozdělení
Ježíše Krista
mezi sebou. Proto se nyní otevřeně mluví takto: „Hle, zde
strana: 187
v tom, co se týče křesťanského náboženství; druhé: vyznává-li víru
Je- žíše Krista,
ale na prvním místě touží a k tomu přihlíží, aby
strana: 200
ponižuje-li se úplně až po nenávist k svému životu pro
Ježíše Krista
(sr. Jan 12, 25): druhé: oddává-li se zcela Kristu a
strana: 200
v tomto životě, nalezne v kříži a v potupném utrpení
Ježíše Krista.
To však je nadmíru obtížné takovým lživým křesťanům, neboť chtějí-li
strana: 206
mnohé příjemné společníky, muže i ženy, a připojují je k
Ježíši Kristu
a ve společenství s ním. Nadto posuzují přísně a vykládají
strana: 212
k útrapám a k vzájemnému rozštěpení a rozervání jediné rodiny
Ježíše Krista
a na úkor jeho jediného zákona dokonalé svobody a pravidla,
strana: 214
svou slávu a své ospra- vedlnění, zanedbávajíce svatý život, svátosti
Ježíše Krista
a jeho přikázání, v kterých jedině záleží jejich život. Takto
strana: 220
jsou vychytrale odváděni od pravdy a proto jsou méně milí
Ježíši Kristu,
svému jedinému a věrnému Spasiteli, jakož je psáno (2 Tim.
strana: 220
a nezaručených, naprosto tělesných zjevů, ale zanedbávají věrnou evangelickou pravdu
Ježíše Krista
pro spásu užitečnou, zabraňujíce hlásati kříž Pána našeho Ježíše Krista!
strana: 228
hradba na obranu Božího domu (Ez. 13, 5) a pravdy
Ježíše Krista!
235 ODDÍL PÁTY ZA OBNOVU CÍRKVE I. Obnova církve. II.
strana: 235
Budeš moci vidět, jak nepřiměřeně a nesnadno se hodí hlava
Ježíše Krista
k tomu, aby byla sloučena nebo spojena s tělem a
strana: 239