Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Marie Magdalena«
v
Staročeské skladby dramatické (Máchal)
pouze dialogické části druhé Dic nobis, Maria etc., obsahující rozmluvu
Marie Magdaleny
s apoštoly. Podle evangelia sv. Jana (20, 4) byla dále
strana: 8
dramaticky velmi působivou a obyčejně se připínala bezprostředně na zjevení
Marii Magda- leně;
potom teprv následoval výjev apoštolský se sekvencí Victimae a uka-
strana: 14
do hrobu a přesvědčily se, že Kristus vstal z mrtvých.
Marie Magdalena
vyzve pak ostatní dvě, aby odešly, což tyto učiní zpívajíce
strana: 19
sekvenci Victimae paschali, která se tu celá zpívala; když totiž
Marie Magdalena
apoštolům vylíčila, co všechno viděla, Tomáš nechce tomu věřiti. Jan
strana: 20
Marií od hrobu motivuje se v českých hrách tím, že
Marie Magdalena
posílá je pryč, chtíc sama hledati Krista do úsvitu: Nuž
strana: 24
však doložiti také ze skupiny výše uvedené. Ve Víd. Vel.
Marie Magdalena
loučí se takto se svými družkami: Gott geseine euch, lieben
strana: 25
text latinský. Místo antifony Heu redempcio israhel následuje krátký žalozpěv
Marie Magdaleny
„A na- stojte hořě mého“, který silně připomíná některé verše
strana: 31
stojte hořě mého“, který silně připomíná některé verše z „Pláče
Marie Magdaleny“
v rukopise Hradeckém (vyd. Patera str. 104). Široce je rozveden
strana: 31
Patera str. 104). Široce je rozveden dialog mezi Kristem a
Marií Magdalenou,
mezi Marií Magda- lenou a apoštoly. Z kusých rýmů možno
strana: 31
Široce je rozveden dialog mezi Kristem a Marií Magdalenou, mezi
Marií Magda- lenou
a apoštoly. Z kusých rýmů možno usuzovati, že byly chybně
strana: 31
upravené na př. „Pro buch račte postúpati“, dílem podle „Pláče
Marie Magdaleny“
vzdělané, jako „Když sem přes celú noc chodila“ atd. Veršovnická
strana: 31
se také v nadbytečném rozšíření sekvence Victimae paschali, v níž
Marie Magdalena
odpovídajíc na opakované otázky apoštolů Dic nobis Maria, téměř celé
strana: 31
Beuronské (XIII. st.) má výstup s mastičkářem místo zcela jiné.
Marie Magdalena
za veselého zpěvu přichází s dívkami k proda- vači a
strana: 38
docela jiném, ve výstupu totiž zahradníka a jeho sluhy s
Marií Magdalenou.
Proto nelze při scénách tohoto druhu mluviti o překladech a
strana: 41
pašijových vyličuje se dosti obšírně světácký a roz- košnický život
Marie Magdaleny,
a potom její pokání.2) Ve staré hře paši- jové benediktinů
strana: 57
přivádějí dvě duše: jednu nejmenovanou, druhou popovu. Po té vystoupí
Marie Magdalena,
zpívajíc veselou píseň, a zve k sobě záletníky. Dáblové ji
strana: 58