Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Karel IV«
v
Středověké legendy prokopské (Chaloupecký)
tomto kul- turním proudu umlčely. A tak až do doby
Karla IV.,
kdy dochází opět k jisté renesanci našeho slovan- ského křesťanství
strana: 5
pravděpodobně pro svůj národní ráz, patřily zejmé- na od doby
Karla IV.
a v době husitské k nejoblíbenějším našim legendám. Snad o
strana: 11
byl cizím ostrůvkem v čes- kém prostředí podobně asi jako
Karlem IV.
založený klášter na Slovanech ve XIV. století. Ale v legendě
strana: 18
Sázavě byl asi podobnou výjimkou a ojedinělým případem jako za
Karla IV.
ve XIV. století založený klášter na Slovanech v Praze. A
strana: 22
že skladba ta nevznikla dříve než někdy na konci vlády
Karla IV.
a tudíž v posledních desítiletích XIV. století. Z celkového přehledu
strana: 32
názoru, že přišla tam až přes Polsko a po době
Karla IV.,
možná také až v době moderní. 73 Ve Vita s.
strana: 35
studium sclavonice lingue, která ná- leží nepochybně až do doby
Karla IV.,
kdy s obnovením slovanské bohoslužby v Praze na Slovanech, obnoven
strana: 37
tom srv. MÉ poznámky v úvodu k vydání Vlastního životopisu
Karla IV.,
1946, str. 72) rozhojnil některými pozo- ruhodnými doplňky, čerpanými zpravidla
strana: 54
z tři- cátých až čtyřicátých let XIV. století.157 S dobou
Karla IV.
a s jeho živým zájmem o památky slovanské bohoslužby v
strana: 78
Sázavě především z této skladby. A tak když v době
Karla IV.
vznikal český Passionál,159 pojata byla do něho Vita s. Procopii
strana: 80
SÁZAVSKÉHO v XIV. století do velké legendy prokopské z doby
Karla IV.,
naší Vita s. Procopii maior. zavském si donaci Oldřichovu i
strana: 90
postihnout, kam až přibližně rozvoj legendy pro- kopské před dobou
Karla IV.
dospěl. V těchto verších se nikde ještě nesetkává- me s
strana: 91
věc je pro dobu Jana z Dražic, která předcházela dobu
Karla IV.,
jistě charakteristická! — slovy: „nove legis novus lator, gentis native
strana: 92
ložením slovanského kláštera v Emausích (r. 1347) pod Vyšehradem za
Karla IV.,
188 Tato zpráva v legendě prokopské mnoha našim badatelům působila
strana: 96
sv. Ště- pánovi proniká k nám teprve se státoprávními aspiracemi
Karla IV.
na Uhry a od té doby vyskýtá se dost často
strana: 97
LEGENDA Popularita sv. Prokopa ve XIV. století, obzvláště v době
Karla IV.,
zejména v české společnosti vlastenecké, byla příčinou, že módní tehdy
strana: 100
hodnoty dokazují, že patří k našim nejpozoruhodnějším výtvorům básnickým doby
Karla IV.
105 11. MLADŠÍ ČESKÁ PROSAICKÁ LEGENDA Mimořádná obliba sv. Prokopa
strana: 105
PROSAICKÁ LEGENDA Mimořádná obliba sv. Prokopa v české společnosti doby
Karla IV.
byla ne- pochybně důvodem, že vedle obou již výše zmíněných
strana: 106
že v kázáních vzpomínají se též ostatky sv. Zikmunda, které
Karel IV.
teprve roku 1365 přivezl do Čech, kde pak od roku
strana: 106
je patrné, jak s přibývající oblíbeností sv. Prokopa od časů
Karla IV.
jeho legenda v lidovém podání nabývala nové podoby. Předlohou českého
strana: 107
(1353—64). Liber viaticus Jana ze Středy, litomyšlského biskupa a kancléře
Karla IV.
Na fol. 239a—239b začátek prokopské Vita minor. Srv. F. M.
strana: 122