Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Karel IV«
v
Český řád korunovační a jeho původ (Cibulka)
CIBULKA V PRAZE 1934 Otisk článku „Korunovační řády středověké a
Karla IV.
korunovační řád králů českých“ z Časopisu katol. duchovenstva. Ročník 100
strana: 1
Zvláštní shodou okolností nebyl dosud podrobnějším studiem zpracován řád, který
Karel IV.
stanovil pro korunovaci českých králů. J. Emler vydal sice starobylý
strana: 3
řády, až je na konec shledáme v českém korunovačním řádě
Karla IV.
Zmíněný korunovační řád karolinský je nadepsán Benedictio ad ordinandum imperatorem
strana: 24
-oficiu, oděni diakonským šatem a s mečem, zpívali sedmou lekci.
Karel IV.
na cestě do Francie zdržel se r. 1377 zúmyslně v
strana: 36
verus rex et imperator Romanorum censendus et nominandus). Zlatou bulou
Karla IV.
bylo potvrzeno, že volbou, i bez korunovace, je dána vládní
strana: 38
je dána vládní moc.58) Od interregna počítali králové částečně, od
Karla IV.
trvale léta 55) quo facto cuilibet via praecluditur contra electionem
strana: 38
Řád tento, A., byl tudíž řádem, podle něhož byl i
Karel IV.
na německého krále korunován a který byl platný v době,
strana: 54
svrchovaně důležitý řád S., ve Francii platný za pa- nování
Karla IV.
u nás. Ačkoliv už předtím bylo Brialem k tomu poukázáno,
strana: 60
rukopis byl psán ještě za živobytí jak Pulkavy, tak i
Karla IV.,
a to před r. 1374, kdy Karel IV., vrátiv se
strana: 75
tak i Karla IV., a to před r. 1374, kdy
Karel IV.,
vrátiv se z Braniborska, přinesl s sebou kroniku této země
strana: 75
bude krakovský text níže označován písmenem K. Teprve po smrti
Karla IV.,
avšak ještě ve XIV. století, psán byl rukopis vídeňské Národní
strana: 75
Kvartového formátu o 116 pergamenových foliích obsahuje tento kodex Životopis
Karla IV.
(f. 1—52), Moralitates (f. 53—69), Korunovační řád králů českých, jemuž
strana: 75
německý A., užívaný aspoň od r. 1309, podle něhož byl
Karel IV.
r. 1346 v Bonnu korunován, shoduje se v podstatě po
strana: 99
méně lze se domnívati, že obřad jako celek byl teprve
Karlem IV.
okamžitě za- veden, poněvadž jde o úkon, který je v
strana: 104
úkonu je významné i svědectví Pulkavovo. Nepraví, že obřad zavedl
Karel IV.,
což by jistě neopominul podotknouti, kdyby tomu tak bylo, vždyť
strana: 104
starší ustanovení a tudíž zvyky a způsoby doby přemyslovské, které
Karel IV.
převzal, po př. kodifikoval, pak-li se tak už nestalo dříve.
strana: 106
předpisů. Všechno to dokládá, že se už dlouhou dobu před
Karlem IV.
podle této části starého německého řádu R. a D. v
strana: 109
místními, které nebyly ani jednotně uspořádány, nýbrž nesrovnale kodifikovány, bud
Karlem IV.,
anebo již předtím. Z R. a D. je převzat (a
strana: 109
ještě ustanovení o oltáři sv. Kříže, není pravděpodobné, že by
Karel IV.
v korunovačním řádě sta- novil něco o oltáři, který měl
strana: 110
měl záhy na drahnou dobu zmizeti. Spíše se zdá, že
Karel IV.
tu převzal starší ustanovení v Čechách vzniklé v době, kdy
strana: 110
věnovati pozornosti francouzskému K. V., neboť vznikl-li Č. ke korunovaci
Karla IV.
r. 1347, pak nemohl býti jeho pramenem K. V. z
strana: 110
patrno, že základem řádu Č. není A., platný v době
Karla IV.,
nýbrž starší R. a D. Otázka daná lidu, zda-li chce
strana: 113
převzat z D., anebo že se zúmyslně měl vztahovati na
Karla IV.,
který r. 1347 nebyl ještě císařem. Poněvadž však v polských
strana: 114
řád, nýbrž i výslovná zpráva Františka Pražského, který píše, že
Karel IV.
byl infra missarum sollempnia posvěcen.2) Také by bylo těžko předpokládati,
strana: 117
missarum sollempnia posvěcen.2) Také by bylo těžko předpokládati, že by
Karel IV.,
jenž byl r. 1346 podle A. během mše posvěcen na
strana: 117
který je vzat ze 14. neděle po sv. Duchu. Korunovace
Karla IV.
padla však na 13. neděli po sv. Duchu (2. září
strana: 117
nemalého vý- znamu. Víme-li totiž, jak níže bude seznáno, že
Karel IV.
z francouzského řádu beze změny přejímal nejen věcná ustanovení, nýbrž
strana: 119
jiná modlitva od krále našeho múdrého,« jako by to byl
Karel IV.,
který tuto modlitbu složil a do Č. včlenil. Než rubrika
strana: 121
to, kromě formulí, jimiž jsou žehnány odznaky, jediná modlitba, kterou
Karel IV.
do Č. vsunul z jiného pramene, než z S. H)
strana: 122
právě tak, jako svěcení královo a korunovace během mše. Za
Karla IV.
bylo by tento druh šatu přisouditi vlivu císařského korunovačního řádu,
strana: 123
jako pramen francouzského K. V. označiti pouze český korunovační řád
Karla IV.
Formule Deus rex regum (28) je v přípisku rukopisu K.
strana: 124
v níž se zračí vliv francouzského řádu S., nutno připsati
Karlu IV.
V řádu S. nalézáme modlitbu Deus electorum fortitudo (32) jakožto
strana: 126
(ani v A.), ani ve francouzských řádech platných v době
Karla IV.
Teprve K. V. r. 1365 přináší tuto formuli, známou dotud
strana: 130
(37) v K. V. je řád Č., v němž nejspíše
Karel IV.
většině odznaků dal předeslati světící formule e) Obětování a vykoupení
strana: 132
Přidání zvláštních světících a odevzdávacích formulí jevilo se pozdním dílem
Karla IV.,
avšak jemu nelze přičísti, že zavedl obětování a nošení meče.
strana: 134
obětování a nošení meče. Jak bude ještě níže seznáno, přejímal
Karel IV.
beze změn ustanovení francouzského řádu S. a takřka doslovně jeho
strana: 134
francouzský vzor a předpisy se slovně liší. Dále by byl
Karel IV.,
poněvadž jednotlivým insigniím určil zvláštní odevzdávací formule, mohl obětování meče
strana: 134
německých R. a D., tvořicích základ všech obřadů. Kdyby byl
Karel IV.
původcem poslední složky, t. j. výkupu, bylo by aspoň obětování
strana: 134
anebo byla rubrika »post sceptrum et virgam« přidána teprve za
Karla IV.
a stylisována podle začátků ode- 48) Dějepis výtvarného umění v
strana: 136
řád, zbudovaný na základě německých řádů, ovliv- něn řádem francouzským.
Karla IV.
korunovační řád králů českých se i v této části připíná
strana: 144
v části která je nejvíce odtud ovlivněna, poznáváme, jakým způsobem
Karel IV.
do Č. přejímal francouzskou předlohu. Modlitba Omnipotens aeterne Deus fons
strana: 145
však uveden teprve níže. Okolnost ta ukazuje, že korunovační řád
Karla IV.
je kompilací, v níž předlohy nebyly dosti jednotně upraveny, takže
strana: 148
je možné, že abatyše královského hradního kláštera byla už před
Karlem IV.
po boku královně při její korunovaci, tak je také možné,
strana: 149
korunovaci, tak je také možné, že tento úkon zavedl teprve
Karel IV.
R) Požehnání korouhve. Po nastolení a holdování, po př., byla-li
strana: 149
a je to nejradikálnější novota a nejvýznamnější úkon, který si
Karel IV.
dovolil převzíti z ceremonielu francouzské korunovační mše. Ustanovení o přijímání
strana: 152
rozborem stanoveny složky korunovačního řádu krále českého, jak jej uspořádal
Ka- rel IV.,
jest nyní shrnouti rozmanité a četné poznatky podle hlav- ních
strana: 153
dřívějších řádů francouzských, a tudíž i řádu platného v době
Karla IV.
Horší ještě je methodická závada. Loserth si neuvědomil, že podstatou
strana: 153
na okrajích ozna- čeny vodorovnou čárkou, po př. dvěma čárkami.
Karel IV.
ne- převzal předpisy o přípravách korunovačních, o stráži kostela, 155
strana: 155
a korunovační formule Lze tudíž říci, že český korunovační řád
Karla IV
se se soudodobým francouzským korunovač- ním řádem zásadně různí, kdežto
strana: 156
Deus, qui Azahel (27), která je rubrikou českého textu, přisouzena
Karlu IV.,
pak liturgické modlitby, částečně odjinud známé, avšak ne- upotřebené v
strana: 156
ta mohla býti už zvykem v době předkarlovské anebo vsuvkou
Karla IV.
V celku jsou ustanovení francouzského řádu přebírána syrové bez nutných
strana: 159
R. a D., jak tyto zvy- ky dosvědčují, už před
Karlem IV.
delší dobu užíván, pak se ujal v Čechách už v
strana: 160
dohromady přemyslovský řád korunovační, který budeme stručně označovati Př. Dílem
Karla IV.
je nejvrchnější vrstva, která už ne- prodělala změn, t. j.
strana: 160
řádu v Čechách už rozhojněn rozmanitými domá- cími zvyky, nepřičinil
Karel IV.
k této části žádných úkonů podle francouzského vzoru, jako na
strana: 160
chách nedoznal obohacení, leč snad účastí abatyše svatojiřské. Proto jej
Karel IV.
obohatil nejen modlitbami, nýbrž i úkony vza- tými z francouzského
strana: 160
o účasti při mši. Uvážíme-li, že r. 1347 byla s
Karlem IV.
korunována jeho manželka, francouzská princezna Blanka, po- chopíme tím spíše,
strana: 160
se tím, že takřka doslova přejímá ustanovení řádu S. 160
Karel IV.
nesložil tudíž zplna korunovač- ní řád jemu připisovaný, nýbrž provedl
strana: 161
však nedotkla podstaty dřívějšího pře- myslovského řádu, takže korunovační řád
Karla IV.
podle svého založení a dějové struk- tury závisí na starých
strana: 161
již roku 1085. Dále je pozoruhodno, že pozdější korunovační řád
Karla IV.,
který v této podrobnosti nemůže býti závislý na řádech francouzských,
strana: 162
konati obřad během mše, což potom podle Př. převzal i
Karel IV.
Obřad ten byl ovšem jen do jisté míry zvláštní, neboť
strana: 162
rumphea (kopí) v mod- litbě Deus inenarrabilis (13). 2. Poměr
Karla IV.
k přemyslovskému koru- novačnímu řádu. Z kontinuity korunovací v Čechách,
strana: 165
R. a D. Z toho by už dostatečně vysvítalo, že
Karel IV.
převzal pře- myslovský řád, t. j. zdomácnělé R. a D.
strana: 165
Než mohly by ještě vznik- noti pochybnosti, zda snad teprve
Karel IV.
nezavedl do Čech řád R. a D. a neučinil jej
strana: 165
anebo avignonského. Proto se pravdě nepodobným jeví, že by za
Karla IV.
byl český korunovační řád najednou sděláván podle čtyř pramenů, t.
strana: 166
vývojem na základě jiného řádu. Středověkému způsobu spíše odpovídá, že
Karel IV.
řád dotud v Čechách platný a na základě německých řádů
strana: 166
domněnku, že se řád R. a D. stal teprve za
Karla IV.
předlohou českého korunovačního řádu, vylučuje nadobro okol- nost, že starý
strana: 166
zv. mladší čášská formule (A.), podle níž byl tudíž i
Karel IV.
r. 1346 v Bon- nu korunován. Přesto, že zdůrazňuje princip
strana: 166
řádu, a byl by se jí zajisté stal, kdyby teprve
Karel IV.
český korunovační řád od základů sdělával právě tak, jako bylo
strana: 166
1309, ale je vyloučeno, že by tento nový řád neznal
Karel IV.,
který byl podle něho r. 1346 v Bonnu korunován. Proto
strana: 167
1346 v Bonnu korunován. Proto nelze se domnívati, že by
Karel IV.
základem českého korunovačního řádu mohl činiti neužívané již německé řády
strana: 167
ve skutečnosti tímto základem, pak se jím staly už před
Karlem IV.
aspoň v přemyslovské době. Témuž nasvědčují i tehdejší poměry církevní.
strana: 167
Ne- dovolovala však už pomazávati králi hlavu. Kdyby byl teprve
Ka- rel IV.
zavedl v Čechách korunovační řád, nebyl by se v Avignoně
strana: 167
by byl býval předepsán t. zv. avignonský korunovační řád. Jestliže
Karel IV.
toho nečinil a v jeho korunovačním řádě je ob- saženo
strana: 167
tehdy nově už nedovolovala, je to důkazem, že už před
Karlem IV.
exis- toval zvláštní a dlouhým užíváním za český uznaný řád
strana: 167
bylo přimíseno něco 167 t. z. oleje s nebes seslaného.3)
Karel IV.
nemohl napodobiti fran- couzský řád tím, že by předepsal užívati
strana: 168
vzácnější než sv. olej, užívaný k pomazání českého krále. Přesto
Karel IV.
nepředepsal v novém řádě pomazávati českého krále křižmem, ačkoliv jinak
strana: 168
olejem, dotud v Čechách užívaným. Proto také všechny novoty, převzaté
Kar- lem IV.
z francouzského řádu korunovačního, jsou podružného rázu a vlastně jen
strana: 168
řád R. a D. Konečně dlužno si říci: kdyby byl
Karel IV.
dělal český ko- runovační řád jako docela novou věc, byl
strana: 168
obsažený řád míti za řád v předkarlovské době užívaný, a
Karla IV.
míti pouze za autora francouzských a jiných menších dodatků k
strana: 169
řádů R. a D., s nimiž tvořilo řád Př., převzatý
Karlem IV.
a z francouzských pramenů doplněný na Č. Tuto povšechnou úvahu
strana: 173
jádro v sobě chová. Také nelze na základě toho upírati
Karlu IV.,
že je autorem svého korunovačního řádu, třebaže jen v podružných
strana: 175
přece spis platí za jejich dílo. Po- dobně je dilem
Karla IV.
i jeho korunovační řad krále českého. třebaže v něm jsou
strana: 175
řády R. a D. a české zvyky doby přemyslovské, neboť
Karel IV.
přidal k nim části francouzského řádu S. a některé jiné
strana: 175
také domácími zvyky rozšířených. Tento český řád přemyslovský (Př.) rozšířil
Karel IV.
prvky, vzatými z francouz- ského řádu S., pocházejícího nejspíše z
strana: 176
názory v Čechách byly proneseny a při- jímány, jal se
Karel IV.
upravovati platný dosud korunovační řád přemyslovský, v podstatě se rovnající
strana: 179
domácími zvyky a úkony už rozšířený. Proto není divu, že
Karel IV.
tento sakrální ráz nejen zachoval, nýbrž i zdůraznil. V tom
strana: 179
starého zvyku ponecháno králi francouzskému. Ze všeho je patrno, jak
Karlu IV.
především na srdci leželo po- vznésti sakrální stránku korunovačního řádu.
strana: 180
zmíněná formule byla už součástí přemyslov- ského řádu, jest nejspíše
Karlu IV.
přisouditi, že takovouto i vý- konnou mocí duchovní na základě
strana: 181
královského posvěcení a korunovace. Z těchto hledisek pochopíme také, proč
Karel IV.
přikázal, aby nástupci během šesti měsíců se dávali korunovati.22) Šlo
strana: 183
slib králův přemístěn hned za skrutinium před aklamaci. Samozřejmě nepřevzal
Karel IV.
do svého korunovačního řádu kapitulace řádu francouzského (Promitto et perdono),
strana: 184
Jan Lucemburský učinil velikým privilegiem z konce r. 1310 a
Karel IV.
privilegiem z r. 1347. Když se pak Karel IV. snažil
strana: 184
a Karel IV. privilegiem z r. 1347. Když se pak
Karel IV.
snažil kodifiko- vati zemské právo zákonníkem Majestas Carolina, vsunul tam
strana: 184
nalezlo místa později, když Majestas Carolina se nestala zákonem a
Karel IV.
r. 1355 ji vzal zpět. Přece však byly v XV.
strana: 185
celý středověk, aniž tím bral újmy sakrál- ní ráz korunovace.
Karel IV.
nečinil tudíž nic nového, chtěl-li při- dati kapitulace rázu světského.
strana: 185
»řádu korunování králova i králové království Českého«, jak jej upravil
Karel IV.
Hlavním jeho úko- nem je posvěcení krále pomazáním, sledované odevzdáním
strana: 185
úkony i jejich celkový pořad. Nelze se domnívati, že teprve
Karel IV.
tento německý řád do Čech přinesl a učinil základem českého
strana: 185
záviselo už na svolení Apoštolské sto- lice, o něž se
Karel IV.
neucházel, ač o přenesení korunovačního práva na pražského arcibiskupa žádal.
strana: 186
vyvinouti a s nimiž dohromady tvoří český přemyslovský korunovační řád.
Karel IV.,
dbalý tradic, ne- zavrhl přemyslovský řád, nýbrž naopak jej převzal
strana: 186
zkoumání B) Přemyslovský korunovační řád ve světle historických zpráv Poměr
Karla IV.
k přemyslovskému korunovačnímu řádu C) Rozsah přemyslovského řádu korunovačního D)
strana: 187