Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Ducha Svatý«
v
Akty jednoty bratrské I (Bidlo)
se ostříhati, v milosti a v lásce i v účastnosti
Ducha Svatého“...
Poněvadž Rokycana ve svém listě nejvíce útočí na bratří pro
strana: LXXVI
nabývají „z Boha v Kristu Ježíši moci a mou- drosti
Ducha Svatého“,
aby klíčem umění mohli království boží ot vírati poslušným a
strana: LXXXIV
členové církve, zvláště pak její úředníci, duchovní, byli obdařeni dary
Ducha Svatého
k řádnému plnění svých povinností. Hlavní známkou příslušnosti k církvi
strana: LXXXVII
a z nich vybraní ctihodní úředníci církve, kterým se dostalo
Ducha Svatého,
aby následovali příkladu Kristova. Dílo boží se dělá opravdu, když
strana: XC
rodu býti, stvoření nové, jsúce obnoveni a posvěceni skrze pomazánie
Ducha Sva- tého“
(149a). To se týká vůbec všech údů církve, tím spíše
strana: XCIV
neznamená. Kněží řádní obdržují od Boha „múdrost, uměnie a opatrnost
Ducha Svatého...
(149b). Tací kněží mohou obětovati oběti Bohu milé. Kněží hříšní
strana: XCIV
přijímati slovo mluvené „z ducha nečistého“, jako slovo mluvené „z
Ducha Svatého“
(373). V římské církvi mluví se sice hojnost slova lid-
strana: CIII
věří více než prorokům pravým. Avšak jen ti, kdo mají
Ducha Svatého,
prospívají sobě i jiným k životu věčnému. Ducha Svatého má
strana: CIII
mají Ducha Svatého, prospívají sobě i jiným k životu věčnému.
Ducha Svatého
má jen ten, kdo vede život ctnostný a v srdci
strana: CIII
ctnostný a v srdci má víru Syna božího i lásku
Ducha Svatého
Takový může míti dary boží, aby sobě i jiným užitečně
strana: CIII
svého“ (41a), otevřel jim smysl písem tím, že jim seslal
Ducha Svatého.
Dále obracejí se bratří proti tvrzení, že i ďábel mluvil
strana: CIII
mluvil totéž, co Kristus i apoštolé, ježto tito mluvili z
Ducha Svatého,
kterého ďábel nemá. 104 SPIS O DOBRÝCH A ZLÝCH KNĚŽIECH.
strana: CIII
a přece nelze tvrditi, že by tací lidé mluvili z
Ducha Svatého.
Na př. mistr Manholt předpo- vídal prý králi Václavovi IV.
strana: CIV
od papeže, poněvadž 2. posluhují podle výmyslů lidských bez pravdy
Ducha Svatého,
ježto 3. světský, hříšný lid bezpečí spasením a ježto 4.
strana: CV
slovem i svá- tostmi jest v té pravdě v moci
Ducha Svatého“
(50a). Kdo chce býti spasen, musí býti posvěcen v pravdě
strana: CV
k duochovním daruom, kterýchž skrze víru dosahují a v lásce
Ducha Svatého
s ním se spojují“ (55a). Bez vnitřní proměny smýšlení neprospějí
strana: CVI
ješto v pravdě sú svěcenie skrze duochovní pomazání a dary
Ducha Svatého,
tovaryšstvie míti...“ (65a). — Kdo zná spisy a názory Petra
strana: CVIII
ovšem tělu v časném životě, apoštolé pro svou moudrost z
Ducha Svatého
trpěli jen nesnáze a konečně i smrt; ale moudrost s
strana: CXVII
podstatu spasení, t. j. pravou víru v Krista a lásku
Ducha Svatého,
proto se odtrhli od nich. Základem spasení jest poznati Krista
strana: CXXXI
a zlého se varovati. Kdo nemá pravé víry a lásky
Ducha Svatého,
nečiní dobrých skutků, ani když se snaží je činiti. 132
strana: CXXXI
papežské. Nestarají se o to, co skutečně pochází „z pravdy
Ducha Svatého
a co z ducha tohoto světa skrze lidi v světě
strana: CXXXII
jemuž jest poctivost a modlenie spolu s Otcem v jednotě
Ducha Svatého,
k vidomým věcem nemajíce ustrnutie věrů“ ... (94b). Viditelné svátosti
strana: CXXXII
ji 134 LIST VŠEM VUBEC Z R. 1472. v účastnost
Ducha Svatého.
Dále věří bratří ve svatých obcování, hříchů odpuštění a v
strana: CXXXIV
na př. křtem, „na dokázanie obmytí druhého narozenie a obnovenie
Ducha Svatého,
také potvrzením ... k přispořenie daruov božiech, také svá- tostí
strana: CXXXIV
dobré skutky činiti, „neb siemě, moc slova božieho a múdrost
Ducha Svatého,
zachovává je, 142 VYKLAD NA SLOVA SV. JANA. dokudžkoli oni
strana: CXLI
mocí viery státi a múdrostí božie se zpravovati a láskur
Ducha Svatého
v srdcích míti, a ktož v účastnosti ô toho nebude,
strana: 25
zlé pokládati, má vě- děti zajisté, že se protiví dielu
Ducha Svatého.
Ač nynie nevěří a nevie, ale potom zvie, že jest
strana: 34
pán Ježíš napsal v srdci tvém slovo života zlatem, lásku
Ducha Svatého,
aby v týž obraz pro- měněn byl od světlosti v
strana: 54
Ale kdož sú u víře pána Krista/ a v lásce
Ducha Svatého,
tiť sužují při- rození své hřiechem nakažené, zapírajíce sami sebe.
strana: 56
dobrém se ostříhati v milosti a lásce i v účastnosti
Ducha Svatého
a při každém skutku dobrém, abychom víru za- chovali a
strana: 64
stalo podlé rozkázanie pána Krista na odpuštěnie hřiechuov a obnovenie
Ducha Svatého,
jakož tomu písma apoštolská učie: Kteřížkoli pokřtěni sú v Kristu
strana: 67
v smrti Krista Ježíše a očištěnie krví jeho a obnovenie
Ducha Svatého,/
aby v dobrém svědomí slúžil jemu, věře hřiechuom odpuštěnie; takový
strana: 68
lidem těm křtíti se, ješto sú v pravdě [křtěni],e přijemše
Ducha Svatého,
pro naplnění roz- kázaní pána Krista [Ježíše k životu věčnému.]
strana: 68
dojíti. Neb s. Petr vida muže a ženy, ani přijali
Ducha Svatého,
avšak [je]s kázal pokřtiti u vodě. A již sú ti
strana: 68
se již na nich naplniti v pravdě, když sú přijali
Ducha Svatého.
Neb on nemluví o jednom pokřtění, ale die: Ktož sú
strana: 68
věděl, v buď to vše proklaté,s kdyžt nenie v pravdě
Ducha Svatého,
jakož apoštolé mluvili. Protož sou říkali: [Synáčkové« zuostaňte v tom,
strana: 83
jednú osvíceni, okusili také daru nebeského a účastni učiněni sú
Ducha Svatého,
okusili súl také dobrého slova božieho a moci věka budúcího
strana: 87
pravých křesťanských, že v moci slova božieho a v pravdě
Ducha Svatého,
a takéj moc papežuo nynějšiech i kněžie jich, jakož písma
strana: 92
hýbají písmem, kam chtie, a dovodie, co chtie, při- dávajíce
Ducha Svatého,
komuž chtie. Ale nikdý a jest s. Petr s apo-
strana: 96
ještoch sú života věčného, když byla po- vědína v pravdě
Ducha Svatého
v moci slova živého. Protož to vyznáváme, že zlí mají
strana: 96
od něho mnoho slyšeli slova hlasitého, ješto mluvil v moci
Ducha Svatého,
avšak oni kdyžy neměli zpuosobu vnitř- ního, nemohli v pravdě
strana: 97
od kohokk přijíti, byť pak nejlepšie člověk mu mluvil z
Ducha Svatého
aneb sám na pán náš Ježíš. o0 Protož pán Ježíš
strana: 97
pán Ježíš die: Nenarodí-li ser kto z vody a z
Ducha Svatého,
nemuožs vjíti do království božieho, neb cožt se narodilo z
strana: 99
velikého spaseny nás učinil skrze obmytie druhého narozenie a obnovenie
Ducha Sva- tého,
jehož vylil na nás hojně skrze Ježíše Krista, pána v
strana: 101
a srdcem nerozuměli. Protož nerozeznávají pravdy slova božieho z moci
Ducha Svatého
mezi slovem tvárnosti hlasu pravdy, lidského mluvenie.j A tak nerozumějíce,
strana: 102
nerozumějíce, též súdie slovo hlasu z ducha nečistého, jako z
Ducha Svatého/
i domnievají se, že by kněz nejhoršie poslůžil slovem těm
strana: 102
svazovali. Bez moci slova božieho a bez v umění múdrosti
Ducha Svatého,
známo buď, žex jest zklamánie. Ale můžem řéci tohoto času,
strana: 102
že žádný kněz nemluví slova božieho v pravdě, kterýž nemá
Ducha Svatého,
a také žádný nemá Ducha Svatého, ktož nemá duše svaté,
strana: 105
v pravdě, kterýž nemá Ducha Svatého, a také žádný nemá
Ducha Svatého,
ktož nemá duše svaté, a ktož má míti duši svatů,
strana: 105
jehož bb srdci má místo víra Syna božieho a láska
Ducha Svatého,
od niež jest duše posvěcena a život od hřiechuov očištěn,
strana: 105
všecky národy křtíce je ve jméno Otce i Syna i
Ducha Svatého,
učíce je zachovávatie všecky věci, kteréžkoli přikázal jsem vám. Ať
strana: 114
v pravdě spasitedlné a že by is křtil v moci
Ducha Svatého
a že také přijímal tělo boží. Aleť známo jest z
strana: 114
sobě ducha dobrého a také že jest psána z vnuknutie
Ducha Svatého.
Ale věrní křesťané i všickni lidé ne- mají věřiti duchu
strana: 116
a v ustaveniech i v nálezcích, lidmi smyšlených bez pravdy
Ducha Svatého,
a aLAIII i b.: to jest také. b AIII: také;
strana: 130
majíceh dary božie. Neb tak muož v pravdě přijíti úřadch
Ducha Svatého
skrze posluhovánie u víře a v modlitbě a vzklá- danie
strana: 133
jestt hlas lidský a skutek mazánie olejem bez pravdy pomazání
Ducha Svatého,
moci a osvícenie. Jakož skutek ukazuje těch, ktož světí, i
strana: 133
slovem i svá- tostmi jest v tén pravdě v moci°
Ducha Svatého.
Neb tak milí apoštolé, nejprvnější Kristovi poslové, přijemše? od něho
strana: 137
die: Vy ste chrám Boha živého.ô Protožz nenie přirovnání chrámu
Ducha Svatého
k chrámu modlářskému, jakož dieaa: Ktož činí hřiech, slúha jest
strana: 141
jednotě nepravosti, nemuože skrze něho pojíti nic čistého zí sladkosti
Ducha Svatého.
Protože nemuože užitečný býti, anih užitečně komu posloužiti k spasení,
strana: 142
Duchu Svatém.« Protož kteříž se tak vzdělávají, tič sú chrám
Ducha Svatého
nepoškvrněný, neb se tak stavie z kamení v drahého chot
strana: 145
jest spojil s nímz skrze víru Syna jeho a lásku
Ducha Svatého
a vaa mi- lování bližních s spolu s údybb Kristovými;
strana: 149
jest v pravdě křesťanem skrze obmytie druhého narození a obnovení
Ducha Svatého,
neb jest již pokřtěn v smrti Kristově a skrze slovo
strana: 149
k duochovním daruom, kterýchž skrze víru dosahují a v lásce
Ducha Svatého
s ním se spojují.) Pak-li? již člověk přijímaje vidomés věci,
strana: 151
této,y to jest v moci slova božieho a v pomazání
Ducha Svatého,
neb g srdce tvé není pravé před Bohem.hh Protož odkud
strana: 153
560 rodu pána Krista?a A k tomu máb býti dar
Ducha Svatého,
po- mazánie v účastnost a v los zboru božieho, jehož
strana: 154
do hrobu, a kterakés jest moci vzkříšenie jeho a seslánie
Ducha Svatého.
A tak z toho děkují Bohu Otci, vděčni jsúce Syna
strana: 157
jinak nemuožl býti než skrze víru živů a lásku neomylnům
Ducha Svatého.
A jestliže by to kněz měl, nebyl by zlý, ale
strana: 164
marném! ubezpečili bez pravdy moci slova bo- žieho a lásky
Ducha Svatého,
protož nad jiné sú lidimm v zlobi- vostech. Jakožto známom
strana: 177
též spolu smysliti o víře i o věcech, v jednotě
Ducha Svatého
s nimi pře- bývajíce, následovati šlapějí pána Krista v chudém
strana: 181
aby vás kto učil,a to jest jinak než to z
Ducha Svatého
poznánie pravdy učenie v duchu zjevenie a rozum písem otevřenie
strana: 184
duchu zjevenie a rozum písem otevřenie z toho pomazánie daruov
Ducha Svatého,
a v tom zuostaňte, budeť vám na věky život věčný.
strana: 184
posloužiti foremnějí vidomými věcmi, ale pravdů spa- sitedlnú z moci
Ducha Svatého
ti posluhují, ktož ji v srdci čistém mají a v
strana: 186
byl, k tomu sú naučenie měli biskupa svrchovaného i jeho
Ducha Svatého,
jakož die: Shřeší-li bratr tvuoj, potreskci jeho mezi tebú a
strana: 190
z moci slova božieho svázanie a poslušných rozvázanie klíčem uměnie
Ducha Svatého.
Také zjevno, [kterak jest a těchto časuov v římské církvi,
strana: 191
víru Boha se přídržie a v Kristu přebývají, majíce ovoce
Ducha Svatého,
lásku. Otevřiž vám pán Buoh srdce a vnitřnie oči osvěť,
strana: 204
modliti. Nebo tak nás učie řeč apoštolská, kteráž jest z
Ducha Svatého,
abychom se tak měli v tom ve všem, jako první
strana: 222
zle stojie, nemajíce pravdy víry pána Krista Ježíše au lásky
Ducha Svatého.
Ale hřiechové zrostli vuobec v lidu i v kněžiech a
strana: 224
jehot se přídržeti a s ním se spojiti v jednotu
Ducha Svatého
skrze dověrnost srdce čistého a ducha laskavého a v něm
strana: 234
spaseny nás učinil skrze ob- mytie druhého narozenie a obnovenie
Ducha Svatého,
kteréhož vylil na nás hojně skrze Ježíše Krista, spasitele našeho,
strana: 243
se viece křtili, než jednů, ale když nepřijali na křtu
Ducha Svatého
někteří vi Samaří, ješto je s. Filip křtil, potom když
strana: 243
se za ně a vzkládali ruce, a oni sú přijímalim
Ducha Svatého.
A tak to slulo potvrzo- vánie, jemuž říkají nynie biřmovánie.
strana: 243
jemuž jest poctivost a modlenie spolu s Otcem v jednotě
Ducha Svatého,
k vidomým věcem zřenie nemajíce věrů ani ustrnutie srdcem, ale
strana: 244
dokudž požievali klíčuov v moci od Boha dané, v múdrosti
Ducha Svatého
k rozeznání zlého a dobrého? Ale když od nejvyšších až
strana: 248
z Krista Je- žíše a z jednoho pramene pijíce, z
Ducha Svatého,
kteřiež sú ti koli buď z kněžie, z učených, z
strana: 253
božie v skutcích dobrých skrze víru Krista Ježíše“ a lásku
Ducha Svatého,
a tak jest v jednotě ducha v svazku pokoje, jakož
strana: 254
poslové, pastýří a učitelé prospěšní v církvi svaté v služebnosti
Ducha Sva- tého,
jakož die: Dal dary lidem.r A to prvotně jmenuje zprávce
strana: 255
k rodu novému na dokázanie obmytí druhého narozenie a obnovenie
Ducha Svatého,
také po- tvrzeníma skrze ruků vzkládanie k přispořenie daruov božiech,
strana: 256
Protož prosíme pro zaslou- žení pána Krista a pro lásku
Ducha Svatého,
abyšte nás mimo toto poddánie, k kterémuž se ohlašujem podlé
strana: 264
tom nabývají z Boha v Kristu Ježíši moci a múdrosti
Ducha Svatého,
aby na té skále pevně stáliò a múdrostí se zpravovali
strana: 269
posílám vás. To když pověděl, vdechl a řekl jim: Přijměte
Ducha Svatého!
Kterýchž odpustíte hřichy, odpouštějie se jim, a kterýchž zadržíte, zadr-
strana: 269
Syna jeho jediného, pána našeho, jenž se jest počal z
Ducha Svatého,
narodil se z Marije panny, trpěl pod Pontským Pilátem, ukřižován,
strana: 270
přijde súdit živých i mrtvých. [A tak věří i v
Ducha Svatého.
A tak id jeden každý úd vyznává z té viery
strana: 270
církve svaté, jakož zprávce a vuodce jejie, spolutovaryšie v jednotě
Ducha Svatého,
ti pastýřie a učitelé, srozuomívajíce poznávají, co jest k užietku
strana: 271
dobrých skutcích v moci slova božieho, skrze vieru a lásku
Ducha Svatého,
neb ten život vnitřní jest v jednotě ducha, v svazku
strana: 273
jest Kristus, skrze niž má moc i múdrost i milost
Ducha Svatého
a v tom všecko dobré své,a jakož die s. Pavel,
strana: 274
všech poslušenství má býti v moci úřadné postavených spolutovaryšuov jednoty
Ducha Svatého,
neb opět die apoštol: Následovníciv moji buďte, jako i já
strana: 276
zjevně přestupují zákon pána Krista, nedadúce v sobě místa pravdě
Ducha Svatého,
a tak i písem svatých doktoruov neplnie, zlé věci konajíce
strana: 289
osvícenie a 8 zakusili daru nebeského a účastni učinění sú
Ducha Svatého,
okusili také dobrého slova božieho a moci věku budúcího.“ A
strana: 291
svého spaseny nás učinil skrze obmytieb druhého narozenie a obnovenie
Ducha Svatého,
s kteréhož vylil na nás hojně skrze Krista Ješíše, spasitele
strana: 294
opět sám die: Nenarodí-lice se lkdo] z vody a z
Ducha Svatého,
ne- vejded do královstvie nebeského.z Protož tak o svátosti křtu
strana: 294