Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Kristus«
v
Jakoubek ze Stříbra, Betlémská kázání 1416 (Spáčil)
smrtedlně, otvracuje 20 sě od Pána Boha. A protož řekl
Pán Kristus
v X. kap. (37) sv. Mat.: „Ktož miluje otce aneb
strana: 21
neduživý nemá chuti a náboženstvie ku přijímání těla a krve
Pána Krista.
A téť sě duchovnie nemoci slušie viece varovati a báti
strana: 26
křesťanu nežli najhoršie smrti tělesné. Neb smrt tělesnú trpěl jest
Pán Kristus
i Jeho svatí. Ale tuto smrt neb tento neduh duchovně
strana: 26
otplatu svú na tomto světě a jinéť nečekají, jakož die
Pán Kristus.
Třetie věc chvalná jest, že jest plakal velmi, (f. 52)
strana: 26
po svém zapření. A též svatá Máří Mandeléna, jenž nohy
Pána Krista
slzami zmyla, a jiní mnozí svatí. Čtvrtá chvalná věc jest,
strana: 27
neb sě dála z nábožného a skrúšeného srdce. A také
Pán Kristus
zapověděl jest dlúhé modlenie a řka v VI. kap. (5)
strana: 27
dřieve řekl jemu: „Jdi“ nežli „rci!“ A též učinil jest
Pán Kristus,
jakož o Něm die sv. Lukáš v 1. kap. Skutkóv
strana: 28
epištole k Řím., XII. kap., 15.) „Plačte s plačtivý(mi).“ A
Pán Kristus
die v V. kap. sv. “ Mat. (f. 55 v.)
strana: 30
kazatel zbuzovati lid k hodování, totiž k jedení, pití těla
Pána Krista
a řka: „Nebudete-li jésti Syna člověčieho a píti krve Jeho,
strana: 30
skrze měsiec, a jenž sě stalo skrze umučenie a vzkřiešenie
Pána Krista.
Protož sv. Jan slyšal hlas řkúcí z nebe: „Aj, nové
strana: 31
V NEDĚLI. (f. 60.) Pověděno jest ráno, kterak Sathanáš pokúšal
Pána Krista
trojím pokušením. Najprve lakotú, druhé marnú chválú, třetie lakomstvím na
strana: 35
jest při všech věcech, a protož ďábel pokúšeje tiem hřiechem
Pána Krista,
ukázal Jemu všecka královstvie tohoto světa, neb žádost lakomstvie jest
strana: 35
přijetie odplaty a tito pomsty. A v ty časy die
Pán Kristus,
ke cti a utěšení dobrým a k veliké hanbě i
strana: 38
duchovní, totiž naučenie spasitedlné lidem dávati, a tělo a krv
Pána Krista
rozdávati a jím krmiti a napájeti lid křesťanský. A jakož
strana: 39
zlý skrze zlost bude ďáblem podle toho slova, kteréžto řekl
Pán Kristus
k Svým apoštolóm: „Však jsem dvanácte vás vyvolil a jeden
strana: 39
budú věční bohové, ne přirozením, ale zvolením. (f. 65.) Poprosmež
Pána Krista,
ať otejme ot nás všelikú příčinu a učiní ny syny
strana: 39
pohne zlých ku pokání a dobrých ku prospěchu. A protož
Pán Kristus
byl obžalován od bisku- póv a kněží židovských před Pilátem,
strana: 41
ji, uzdrav zetřenie jejé, neb pohnuta jest.“ Neb když člověka
Pán Kristus
navštieví, neb tehdy příde jemu Kristus ku paměti smrt Svú
strana: 41
ku Pánu Kristovi a uzdravil je. Tiem znamená, že když
Pán Kristus
neřádné z své cierkve vypleje, že mnozí hřiešní, od Božie
strana: 43
On je uzdraví od jich hřiešných neduhóv. A též když
Pán Kristus
(f. 68 v.) všecky přiekazy hřiešné z srdce člověčieho vyvrže,
strana: 43
ústy, ale duchem přijímajíce v čisté svědomie tělo a krev
Pána Krista.
Ale viz, coť jest jim odpověděl Kristus: Budú-liť tyto mlčeti,
strana: 43
„Bych sě lidem slíbil, 43 Kristóv bych sluha nebyl.“ Prosmež
Pána Krista,
ať chrám na- šeho svědomie ráčí navštieviti a z něho
strana: 44
k náboženství; a kteří jsú smilníci, těmť přijímánie těla, krve
Pána Krista
nevonie. A kakžkoli ti hřieš- níci na čas hřiechóv ostanú,
strana: 47
ptáčník, když jest množstvie ptákóv, tu rozprostierá své sieti, též
Pán Kristus
věda, že množstvie lidu sešlo do Jeruzaléma, bral sě, aby
strana: 49
pro- kleté buď.“ (f. 77 v.) Ovšem pak což jest
Pán Kristus,
Syn Boží přikázal a rukú zřejmě ukázal, má býti držěno
strana: 51
Bohu.“ Ústy také slušie sě modlili, neb tak jest kázal
Pán Kristus
a řka: „Když sě modlíte, řiekajte: Otče náš!“ A zvláště
strana: 53
vypraveného naučenie.“ A jestiť ta vóle Božie a zvláště na
Pánu Kristu,
neb jest On tak činil. A toť jest deváté. Pak
strana: 53
neb viera křestianská v nich jest založena a ony v
Pánu Kristu.
A protož řeči a naučenie jich nemáme zamietati, alébrž je
strana: 53
mile přijímati, jim věřiece a podle toho činíce. Neb die
Pán Kristus:
„Umiete-li, blaho- slaveni budete, učiníte-li je.“ Pak die dále: „Všech
strana: 53
veliké k hřiechu. Pak die dále: „On Bóh pokoje, totiž
Pán Kristus,
jenž jest Svú smrtí učinil pokoj mezi Otcem nebeským a
strana: 54
aneb „lékaři, uzdrav sě sám!“ A jakožto před příchodem pravým
Pána Krista
přišel byl svatý Jan, Křtitel Boží, v duchu a v
strana: 60
tresktal, a řka: „Pokolenie hadové“, — téžť před druhým příštím
Pána Krista,
totiž před súdným dnem pro rozmnoženie zlosti lidské povstane v
strana: 60
potřebu tělesnú (f. 86 v.) dadie. A takť jest řekl
Pán Kristus
Svým apoštolóm: „Neroďte mieti zlata ani střiebra, ani vezměte sebú
strana: 60
Protož cierkev svatá tak často toto čtenie opakuje o umučení
Pána Krista
na znamenie, že lidé mají často zpomínati na umučenie Jeho,
strana: 61
dědici nebeského královstvie. Ale pohřiechu, pro zlost lidskú dán jest
Pán Kristus
i Jeho spaši- tedlné umučenie v zapomanutie. Neb tělo porušené
strana: 61
tom mysliti, což jest žalostné a spašitedlné, ale ktož zapomíná
Pána Krista,
tenť zapomíná cesty pravdy života svého. Neb Pán Kristus jest
strana: 61
zapomíná Pána Krista, tenť zapomíná cesty pravdy života svého. Neb
Pán Kristus
jest pravda, život a cesta, a protož, kterýžkolivěk člověk nezpomíná
strana: 61
a cesta, a protož, kterýžkolivěk člověk nezpomíná často na umučenie
Pána Krista
a s ním sě ne- obierá, tenť nemiluje Krista, ani
strana: 61
člověku, v sě aneb v jiného púhého člověka. Neb v
Pána Krista,
jenž jest Bóh a člověk, máme v Něm douffati. A
strana: 65
Boha odstúpilo, nepřinosí ižádného dobrého skutku k spašení. Neb die
Pán Kristus:
„Ja- kožto ratolest vinná, když nenie na kořenu vinném, nepřinášie
strana: 65
kobylky, totiž utrhánie, hněv, závist a jiní hřieši. Neb die
Pán Kristus,
že „z srdce vycházejí myšlenie zlá, vraždy, cizoložstva. Protož varujmež
strana: 67
jich, ihned Ho nenávidie. A tak skrze Joseffa znamenán jest
Pán Kristus
i svatý i spravedlivý, kte- rýchžto zlí lidé nenávidie pro
strana: 67
jest zmienka o slunci, misieci (!) a hvězdách. Slunce znamená
Pána Krista,
jenž dává svatost všem svatým, jakožť světlost všem hvězdám; měsiec
strana: 68
budú povýšeni a mi- lováni. A též sě stalo o
Pánu Kristu,
neb čiem jest větčie haněnie, rúhánie a potu trpěl ot
strana: 68
na sobě kóži mladú, na tom sě zna- mená, že
Pán Kristus
ráčil jest na sě přijeti smrtedlnost naši tělo naše, chudobu,
strana: 70
kožky na sobě, mněn jest Ezauem a nejsa jím, též
Pán Kristus,
protože přijal na sě člověčenstvie, mnien jest za člověka hřieš-
strana: 70
při- jímají na sě kožky kozlečie. A tak jest učinil
Pán Kristus
pro 70 naše spašenie, Jeho apoštolé i jiní svatí. A
strana: 70
že který člověk činí vóli Otce nebeského, ten vzácně krmí
Pána Krista,
jakož Sám die v IV. kap. sv. Jana (34): „Má
strana: 71
bludní. A protož kázal Naamanovi jíti k Elizeovi, kterýžto znamená
Pána Krista,
72 na znamenie, že k Němu máme sě utiekati. Ale
strana: 72
kající ten bude navrácen k nevinně dětinské. A proto řekl
Pán Kristus:
„Leč budete učiněni jakožto malitští, nevendete v královstvie ne- beské.“
strana: 73
béře odplatu tělesnú za dary Ducha svatého, budú mrzuti před
Pánem Kristem,
jenž die v X. kap. (8) svatého Mat.: „Darmo jste
strana: 73
učedlníky své, řekl jest Šimonovi Petrovi. Před tiemto čtením učí
Pán Kristus
své následovníky, aby ižád- ného nepohoršovali. Pak v tomto čtení
strana: 74
a zvláště, ježto jsú bez smrtedlného hřiechu. Neb jinde die
Pán Kristus:
„Pokrytče, (f. 100 v.) vyvrz najprvé břevno z oka svého
strana: 74
jest pevný u vieře i v dobrém, jako by řekl
Pán Kristus:
Ty, jenž jsi čist ot hřiechu, a znáš co jest
strana: 74
tresktati zevné hřiešníky, a tak jest (f 101 v.) učinil
Pán Kristus
zákonníkóm, mistróm a pokrytcóm židov- ským a oněm prodavačóm v
strana: 75
úřadem; ale pohřiechu tohoto přikázánie málo držíme. A pak jsa
Pán Kristus
otázán ot svatého Petra, kolikrát má odpustiti bratru svému, když
strana: 75
spašení, též pýcha stieží člověka dolóv k zatracení, jakož die
Pán Kristus:
„Každý, ktož sě ponižuje, bude povýšen, a ktož sě povyšuje,
strana: 76
svatú Alžbětú vyznala a řkúcí: „Spatřil jest pokoru dievky své.“
Pán Kristus
velíť sě nám ot Sebe učiti tichosti a pokoře nenaučíme-li
strana: 78
jsúce náboženstvím slepým osle- peni, bludnými kněží, proti těm die
Pán Kristus:
„Ktož bude zlořečiti otci aneb mateři, smrtí umře.“ A jinde
strana: 79
bude zlořečiti otci aneb mateři, smrtí umře.“ A jinde treskce
Pán Kristus
ty nemúdré syny, ješto pomoc ot otce a mateře odtrh-
strana: 79
lidu nového zákona dáno jest přikázánie Božie na hoře, skrze
Pána Krista
beze všie hruozy. Neb sedě mezi Svými učedl- níky, otevřev
strana: 80
sě „vyznáva- jící“ a znamená každého, jenž dlužen jest vyznávati
Pána Krista,
neb On sám die: „Ktož mě vyzná před lidmi, vyznám
strana: 81
jest každý křestian ne- toliko ústy, ale i skutky vyznávati
Pána Krista.
Slyštež, kteříž vcháziete do domu Božieho, totiž do cierkve svaté
strana: 81
(f. 107 v.) Božie, v niežto jest osobně a přítomně
Pán Kristus,
pravý Buoh a pravý člověk, Jemuž sě mají křestiané klaněti
strana: 81
jsú za vody tělesné, ale vody duchovnie. O nichžto die
Pán Kristus:
„Ktož žiezniv jest, pod ke Mně a pí; z břicha
strana: 83
sláva Božie, nébrž bude jim dána na věky. Nebť die
Pán Kristus:
„Blahoslaveni budete, když vám zlořečiti budú lidé i láti i
strana: 83
vody přeštědře. Svatý Pavel die Korinthóm, že ta skála znamenala
Pána Krista,
jenž jest těžce udeřena dvakrát. Jednú na ukřižování, kdyžto probijeny
strana: 84
špíny hřiešné jeho. A také dvoje udeřenie znamená dvoje umučenie
Pána Krista.
Jedno na těle, o němž die prorok v žalmu: „Probodli
strana: 84
trpěla tělesně, to tato trpí duchovně. Skrze Joachima znamená sě
Pán Kristus,
jenž jest choť a manžel cierkve svaté, a skrzě lid
strana: 85
Protož o té dobré cierkvi, tak v dobrém stálé, die
Pán Kristus
v Piesní Šalomúnových: „Jakožto lilium mezi trním, též přie- telkyně
strana: 85
člověku, jenž jest duchovní úd Boží, tenť závidí samému Bohu,
Pánu Kristu.
Neb On die v XXV. kap, svatého Mat. (40): „Co
strana: 88
ten Bohu závidí. Ale divná jest věc, že člověk móž
Pánu Kristu
záviděti, po- nadž jest svrchované dobré a vešken žádúcí, takže
strana: 88
to súdí hořké, jenž jest v sobě sladké. A proto
Pán Kristus
věda naši porušilost i dal nám zákon Svój, po němž
strana: 88
smrti. Pak mistři, zákonníci, biskupě a kněžie židovští závidělí jsú
Pánu Kristu,
pro něžto vždy sě Jemu protivili, Jeho všecky skutky divné
strana: 89
jednu vieru, jeden křest máme, jedno tělo a jednu krev
Pána Krista
přijímáme, jednú smrtí Jeho jsme vykúpeni a k jednomu blahoslavenství
strana: 89
želeti jakožto svého, buďto tvój přítel nebo nepřietel. Neb die
Pán Kristus:
„Milujete-li ty, ještoť vás milují, kterú od- platu vezme, neb
strana: 90
milujte nepřátely své, čiňte dobřě těm, kteříž nenávidie vás.“ Prosmež
Pána Krista,
ať vypleje tu závist z srdcí našich, abychom své bližnie
strana: 90
věka, druhý jest cierkev svatá a třetie tělo a krev
Pána Krista
A každý z těch slove chrám duchovní, ale čtvrtý chrám
strana: 91
pravieše o chrámu těla svého. A protož v tom, že
Pán Kristus
učiniv bičík z provázkóv, vyhnal všecky kupujície i prodávajície, znamená
strana: 91
vyhnal všecky kupujície i prodávajície, znamená sě, že kteréhož člověka
Pán Kristus
duši navštieví, že všecky hřiechy z nie i všecky zlé
strana: 91
a vólí příme a oblíbí, a tak hřiech skoná. Ale
Pán Kristus,
když navštieví ten chrám, učiníť bičík ze tří provázkóv, totiž
strana: 91
tiemť vymrská všecky hřiechy z toho chrámu, totiž duše. Takéť
Pán Kristus
navštíví cierkev Svú a činíť bič ze tří pro- vázkóv,
strana: 91
a holubice i holuby kázal vy- nésti. A ponadž jest
Pán Kristus
ctil chrám ten, v němžto byla škříně Božie, co pak
strana: 92
co pak měli by ctěni býti kostelové, v nichžť jest
Pán Kristus
pod obojí zpósobú. A protož neměli v nich kněžie kupčiti.
strana: 92
prázdné, marné vzhlédánie, zlá myšlenie, frejové, neb toť jest trhoděnie
Pánu Kristu
velmi nelibé. Neb skrze to prodá člověk duši svú diablu.
strana: 92
bylo střed dne svátečného etc.“ Z tohoto čtenie máme, že
Pán Kristus
divnú múdrost mluvil jest, neb jsú židé musili řéci, sly-
strana: 93
zabíti?“ Vidúce židé divy veliké, kteréž mezi nimi divy činil
Pán Kristus
mocí božskú, kterážto všeho stvořenie moc přesáhla, slyšiece tak múdrost
strana: 94
slepého ot na- rozenie, o němž tuto tázali jsú učedlníci
Pána Krista,
on-li jest shřešil, čili starší jeho, že sě slepem narodil.
strana: 95
jeho, že sě slepem narodil. Ó, bychom nynie měli otázati
Pána Krista,
proč jest nynie oslepen mnohý lid! O tomto slepém tělesně
strana: 95
jest nynie oslepen mnohý lid! O tomto slepém tělesně řekl
Pán Kristus,
že ani on shřešil ani rodičové jeho, aby slep sě
strana: 95
na nich, totiž trpělivost, pokora, stálost v dobrém. A že
Pán Kristus
řekl: „Jáť musím dělati, dokudž den jest diela Jeho, ktož
strana: 95
na dielo vinnice, totiž cierkve svaté, le apoštolé všickni nad
Pánem Kristem
po- horšenie jsú trpěli, všickni opustivše Jeho, utekli. Jakož píše
strana: 96
„A tak všeho dobrého odpadli." A též i nynie, dokudž
Pán Kristus,
jenž jest slunce spravedl- nosti, nám svietí v našich srdcí,
strana: 96
ižádného diela Bohu vzácného nemóžem učiniti. Ale v tom, že
Pán Kristus
plinul na zemi a učinil bláto a pomazal oči toho
strana: 96
122 v.) Siloe a umýti oči, znamená sě, že kohož
Pán Kristus
ráčí duchovně osvietiti, najprvé přivede na paměť jeho křehkost a
strana: 96
jeho, dá jemu pravé poznánie, a že bude vyznávati skutky
Pána Krista,
tak inhed diabel a zlí lidé proti němu povstanú a
strana: 97
lidé dobří nemohú býti milováni ot zlých. A tak řekl
Pán Kristus
svým apoštolóm: „Nenávidí-liť vás svět, vězte, že Mne jest, dřevnieho
strana: 97
pak na tom, když toho osvieceného vy- vrhli z sebe,
Pán Kristus
oznámil sě jemu, znamená sě, že když dobrý člověk v
strana: 97
leželo jest v hrobě. A tak týž Jidáš, kterýžto zradil
Pána Krista,
jest v pekle, a též i onen bohatec, ješto jest
strana: 98
roste ctnostmi, jakožto tělo tělesnými pokrmy. A tak rostl jest
Pán Kristus,
jakož die svatý Lukáš: „Věkem i múdrostí.“ Věkem i múdrostí
strana: 98