Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Bůh«
v
Jakoubek ze Stříbra, Betlémská kázání 1416 (Spáčil)
nepoznali, dieť Hospodin.“ Druhé oznamuje, kterak sě máme obrátiti ku
Pánu Bohu,
a řka: „V celém srdci vašem.“ Neb mnozí sě obra-
strana: 20
to jest počátek života kajícieho, otvrátiti sě od hřiechu ku
Pánu Bohu.
Neb člověk nemóž shřešiti smrtedlně, leč sě otvrátí od Pána
strana: 20
Bohu. Neb člověk nemóž shřešiti smrtedlně, leč sě otvrátí od
Pána Boha
neproměnitedlného (k) proměnitedlnému, totiž k stvoření, jakož die svatý Augustinus;
strana: 20
k stvoření, jakož die svatý Augustinus; neb křěsťan má milovati
Pána Boha
nad sě i nade všecko stvořenie. Pakli co viece miluje
strana: 20
nežli Pána Boha, tehdyť hřeší smrtedlně, otvracuje 20 sě od
Pána Boha.
A protož řekl Pán Kristus v X. kap. (37) sv.
strana: 21
Mne hoden“; a protož kající, jakož sě jest odvrátil od
Pána Boha,
milovav stvořenie viece nežli Stvořitele svého, a tehdy pohrdav Pánem
strana: 21
Boha, milovav stvořenie viece nežli Stvořitele svého, a tehdy pohrdav
Pánem Bohem,
sobě jeho méně vážil nežli stvořenie, též skrze pokánie má
strana: 21
vážil nežli stvořenie, též skrze pokánie má sě obrátiti ku
Pánu Bohu,
zamiluje Jeho (f. 46) nade všecko stvořenie, a tady pohrdaje
strana: 21
takže by raději odpověděl sě požívati všeho stvořenie, nežli by
Pána Boha
rozhněval. A z toho pocházejí zželenie srdečná, že jest kdy
strana: 21
rozhněval. A z toho pocházejí zželenie srdečná, že jest kdy
Pána Boha
rozhněval a Jím tak hanebně pohrdal, pře- stúpiv Jeho přikázánie
strana: 21
pevně v své mysli, že by snáze umřel, nežli by
Pána Boha
rozhněval, a z toho pocházejí aneb v tom jest želenie
strana: 21
jest želenie srdečné. A toť jest obrácenie člověka kajícieho ku
Pánu Bohu
v celém srdci, když člověk odvrátí svú všicku vóli ot
strana: 21
odvrátí svú všicku vóli ot hřiechu a přichýlí sě ku
Pánu Bohu
milováním tak, aby miloval Pána Boha nade všecko stvořenie a
strana: 21
a přichýlí sě ku Pánu Bohu milováním tak, aby miloval
Pána Boha
nade všecko stvořenie a všecko stvořenie v Něm a pro
strana: 21
jakožto pohřiechu mnozí činie, kteřížto své srdce dělé. Neb milují
Pána Boha
jakožto dobroděče svého, jenž jim dává zbožie a zdravie. A
strana: 21
v mrzkost vezmúce a v ohavnost, a obraťme sě ku
Pánu Bohu,
milujíce Pána Boha ze všeho srdce. A těm obráceným neslušie
strana: 21
a v ohavnost, a obraťme sě ku Pánu Bohu, milujíce
Pána Boha
ze všeho srdce. A těm obráceným neslušie dlíti, neb psáno
strana: 21
A pak vypravuje, v kterých věcech máme sě obrátiti ku
Pánu Bohu,
a řka: v postu totiž tělesném, totiž mrtviece tělo své
strana: 21
a smilstvie. A tak hřieši bývají postem skroceni, mysl ku
Pánu Bohu
po- zdvižena a ctnostmi obdařena i věčnú odplatú. Jakož zpievanie
strana: 21
dále die „a v pláči“, neb máme plakati, že jsme
Pána Boha,
svého Stvořitele, svého Vykupitele, svého Spasitele milost ztra- tili, Jeho
strana: 22
A pak pokládá prorok, kteří skutkové jsú vzácní a libí
Pánu Bohu
jakožto oběti a řka: „Posvěcenina a oběť totiž vzácná Pánu
strana: 23
v čas postu svého, abyste tiem nábožnějé sě postili a
Pánu Bohu
sě modlili. 23 A dále praví, co mají kněžie dělati
strana: 23
netoliko na své hřiechy, ale i na cizie a prositi
Pána Boha,
aby byly otpuštěny a tady, aby věčně nezahynuli.“ A dále
strana: 24
kteřížto v svých nemociech celým srdcem obrátili jsú sě ku
Pánu Bohu
a uzdraveni jsú ot Něho, abychom my sly- šíce, také
strana: 25
užitečné. Najprvé snažné modlenie Ezechiášovo, jímžto obdržal, což žádal na
Pánu Bohu.
A tiem nás ponúká, abychom sě snaž- ně modlili, ač
strana: 25
my duchovně proto nedužíme, že svého srdce pýchu pozdvihujeme proti
Pánu Bohu
neposlušenstvím, ne- činiece, co jest přikázal činiti, aneb činiece, co
strana: 25
Boha poslanému. A to jest proti těm nevěřícím, ješto ani
Pánu Bohu
ani Jeho svatým ani věrným kazatelóm chtie věřiti, aby sebe
strana: 26
kající. Neb právě kající želéť srdečně, cožť jest zhřešil proti
Pánu Bohu.
A pláčeť horce na své hřiechy, jakož jest učinil svatý
strana: 27
i s ta- kým pláčem i skrúšením modlil sě ku
Pánu Bohu,
i jest uslyšěn od Něho; a též my hřiešní, chceme-li
strana: 27
světských. A dále pokládá prorok modlitbu, již sě jest modlil
Pánu Bohu
a řka: „Prosím, Pane, pomni, kterak jsem chodil před Tebú
strana: 27
za paměť jeho dobroděnie. A toho ne- bylo potřeba ku
Pánu Bohu,
neb On všecky věci pamatuje, aniž jich kdy móž zapomnieti.
strana: 27
toho řetězu. Neb kdyžto člověk tak velice sě zamiluje, že
Pánem Bohem
pohrdá; pak vypravuje články toho řetězu a řka: „la- komí,
strana: 33
v.) núká, abychom sě sami poznali zlými a mdlými a
Pána Boha
poznajíce, abychom sě Jeho báli i milovali. A o tom
strana: 46
helském, spatřivše, že časté pomsty nad nimi sě dály od
Pána Boha
pro jich hřiechy. I připisovali ty pomsty svých předkóv, otcóv
strana: 47
sě celým srdcem obrátil ot hřiechóv a obrátil sě ku
Pánu Bohu,
tomuť vše dobré chutno a milo jest, jakožto David po
strana: 48
sě sjednává s zákonem Božím; pakli to kázánie protiví sě
Pánu Bohu
a zákonu Božiemu, nemá poslúchati, jakož čte sv. Jeronym na
strana: 52
A protož neslušieť na jich rozličnost patřiti, ale upřiemo ku
Pánu Bohu.
Také slušie na stav světský, aby nedali utiskati člověka spravedlivého.
strana: 56
na modlitbách našich máme rozpomínati do- broděnie, kteráž jsme od
Pána Boha
přijali, totiž že jsme ot Něho stvořeni k obrazu a
strana: 58
a jsme v vazbě ďá- belské. Čtvrté máme prositi snažně
Pána Boha,
aby nám ráčil našě hřiechy odpustiti, nás k Svému synovství
strana: 58
aby lidé, jsúce hladem a teskností súženi, obrátili sě ku
Pánu Bohu,
ostanúc svých zlostí. Slušieť znamenati, že svatí, kteřížto žádají býti
strana: 59
Slušieť znamenati, že svatí, kteřížto žádají býti v jednotě s
Pánem Bohem,
jakožto i my žádáme, a řkúce: „Buď vóle Tvá jako
strana: 59
městě sidonském skrze vdovu, neb sě byl nezásobil, úfaje prostě
Pánu Bohu.
Protož Pán jest obmyslil, a protož řekl Pán Bóh svým
strana: 60
a oblékši sě v rúcho králové, šla před krále, doufajíc
Pánu Bohu
a uprosila svobodu lidu židovskému; a pak Aman kázáním královým
strana: 63
své aneb hradóm aneb městóm a odstúpí jich srdce od
Pána Boha,
zlořečení jsú. A protož die David: „Ne- roďte douffati v
strana: 65
činí přikázánie Jeho, ale mnozíť jsú, ješto zlé činiece, do(u)ffají
Pánu Bohu,
totiž že by měli přěsto spašenie své naléznúti. Ale toť
strana: 65
samému člověku zdáti bude, by svatým byl a vzácným před
Pánem Bohem,
ale kdyžť propast, totiž srdce jeho bude otvořeno skrze tesknosti
strana: 67
vzácní Bohu, ale kteříž kromě lásky sě dějí, nejsúť libí
Pánu Bohu,
aniž jich přijímá Bóh. A toť sě znamená ne o
strana: 71
helského. Neb ti, kteřížto jsú očištěni na duši, umějí chváliti
Pána Boha
a Jeho báti sě a ctíti. Ale po tom, že
strana: 73
obec- ném a řka: Někteří, když mají které dary od
Pána Boha,
mnie, by to měli sami od sebe a ne ot
strana: 77
jíti do Božieho domu, než aby sě modlil a klaněl
Pánu Bohu.
A protož v každém kostele jest svátost těla a krve
strana: 81
na tomto miestě, neb nevinná krev volá na pomstu ku
Pánu Bohu.
A protož řekl Pán Buoh Kainovi: „Aj, hlas krve bratra
strana: 82
by měli kněžie učiniti vidúc prohřěšenie lidu, utéci sě ku
Pánu Bohu
a u veliké pokoře modliti sě, aby Pán Bóh ráčil
strana: 83
člověk chce aneb žádá svému bliežniemu zlé a nedobré, aneb
Pánu Bohu.
A jakožto rozmnožila sě pýcha i lakomstvie, též i závist,
strana: 87
A také abychom znamenali, že jsme vši- ckni ot jednoho
Pána Boha
stvořeni ku obrazu a podobenství Jeho, jednu vieru, jeden křest
strana: 89
nevinné otsuzují a spravedlivé vinnie; a tiť jsú ohyzdní před
Pánem Bohem,
jakož psáno jest (f. 116 v.) v knize Ekkle- siastikus:
strana: 90
žádná jiná tvárnost, znamená 92 sě, že ti, ješto opustiec
Pána Boha,
jinú (f. 119) kterúžkoli věc nežli Boha miluje, tiť jsú
strana: 93
jim jest učiněn.“ A že tuto Mojžieš velmi snažně prosil
Pána Boha,
aby lidu Svému odpustil tu vinnu, znamená sě, že kněžie
strana: 93
Písma svatého. A tiť právě poznávají, že to učenie ot
Pána Boha
pocházie, na tom, že všic zlostí brání a vše dobré
strana: 94
múdrost božskú Jeho a zevě úmysl jich, což jsú měli
Pánu Bohu
připsati, to jsú diablovi připisovali. Též jsú nynie zlí křesťané,
strana: 94
protož nebuď- mež tací tovaryšie, jako tito židé, ale milujme
Pána Boha,
a tak duojdeme královstvie nebeského. 94 V STREDU PO LETARE.
strana: 94
jest Boha velmi rozhněval a kterak má zasě přijíti ku
Pánu Bohu
a život svój s apoštoly a z Božími následovníky sjednati.
strana: 96
druhého Lazara, kterýžto vzkřiešen. A ta oboje pomoc jestiť ot
Pána Boha
(f. 126 v.) a ne ot nás. Neb die svatý
strana: 100
naň laskav, ale nenávidíš jeho. Avšak ty řékati smieš ku
Pánu Bohu:
„Odpusť nám naše viny, jakož my odpúštieme našim viníkóm. Však
strana: 105
dobré skutky činil. Třetie, aby sě hřiešný vším srdcem ku
Pánu Bohu
obrátil. A protož když hřiešného Pán Buoh Svú milostí navštieví
strana: 107
nerodil jíti, znamená sě, že mnozí majíce na- pomanutie ot
Pána Boha,
aby něteré dobré řeči na určeném miestě mluvili a proti
strana: 108
tom, že král tento pohanský, jsa obrácen ot modl ku
Pánu Bohu,
přikázal lidu, aby sě všickni klaněli Bohu Danielovu, a v
strana: 110
všeho stvořenie k chvále Božie. Neb všecko stvořenie jest poslušno
Pána Boha,
jedno zlí lidé nic. A potom jediný z nich, Azariáš,
strana: 115
lidé nic. A potom jediný z nich, Azariáš, modlil sě
Pánu Bohu,
jakož dnešnie epištola vzní. A mezi jinú řečí řekl, mluvě
strana: 115
té dokonalé pokoře přídeme, abychom s takým studem modlili sě
Pánu Bohu.
A před tú epištolú die: Jsmeť zajisté k hanbě sluhám
strana: 115
láska v srdcích, a my to sami vidíme; protož prosme
Pána Boha,
ať Svú cierkev ráčí navštieviti a mi- lost Svú dáti
strana: 115
viece sě rozšířila. A že ta pravda byla jim skrze
Pána Boha
zevena, protož die: „Hospodin mi otevřel ucho“, totiž vnitřnie ku
strana: 121
Jeho, uplván. Čtvrté ukazuje jistotu pravdy skrze Něho zvěstovánie, neb
Pána Boha
měli jsú za vlastnieho pomocníka: a protož řekl: „Nejsem zahuben.“
strana: 121
A protož sv. Jere- miáš to vida, navrátil sě ku
Pánu Bohu
a k vlastniemu svědomí a řka: „Pane Bože, Ty's etc.“
strana: 122
Též tento prorok, jenž byl poslán k lidu židovskému ot
Pána Boha
a on Jeho nerodil poslúchati, ale uhaněl jeho, protož vrátil
strana: 122
nerodil poslúchati, ale uhaněl jeho, protož vrátil sě zasě ku
Pánu Bohu
a k sobě sám. A tu nalezl pomoc a utěšenie.
strana: 122
čisté mají. Jimžto dáno jest, aby v zámutciech svých ku
Pánu Bohu
sě utiekali, neb tu jim budů dány darové Jeho, totiž
strana: 123
kte- réž jsme my měli trpěti, ač bychom chtěli s
Pánem Bohem
pokoj mieti a ještě bychom k tomu pokoji nemohli přijíti,
strana: 127
přijímati toho beránka (f. 158), nenieť vonný ten člověk před
Pánem Bohem.
Ale ten pak jie beránka ohněm pečeného, ktož s velikú
strana: 130
i tak přistupuje, ten velice jest chutný a vonný před
Pánem Bohem.
Třetie zpuosoba jest tato, že mnozí měli jésti toho beránka,
strana: 130
přijímánie těla a krve Beránka Jezukrista jestiť pří- chod ku
Pánu Bohu
v královstvie nebeské. A protož má člověk s velikú radostí
strana: 132
utiekají. A to na mnohých nynie vídámy, jenž pro milost
Pána Boha
mnoho slibují, potom pak málo plnie, avšak zúffati nemají, ale
strana: 136