Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Bóh«
v
Jakoubek ze Stříbra, Betlémská kázání 1416 (Spáčil)
abyste sku- tečně naplnili. Neb to, což vám oznamuje, dieť
Pán Bóh
vše- mohúcí, a toť jest vám užitečné, pohodlné i spasitedlné.
strana: 19
mnohých a těžkých hřie- chóv dopuštěnie podlé toho, jakož die
Pán Bóh
skrze Jeremiáše v IX. kap. (3): „Ot zlého ke zlému
strana: 20
milosrdný a sho- vějící, neb lítostivý nad zlostí.“ Dobrotiv jest
Pán Bóh
náš ku pokání ponúkaje, milosrdný, hřiechy odpúštěje, trpedlivý, na- šeho
strana: 22
i mezi pohany slovutni jsú i vzácni. A toť die
Pán Bóh
všemohúcí, jemuž buď čest i sláva na věky. PRVNÍ ČTVRTEK
strana: 24
Jeruzalém, hlavné město v zemi Judově, v němžto kraloval Ezechiáš,
Pán Bóh
ku prosbě Ezechiášově a Izaiáše proroka poslal v noci anděla
strana: 25
velikú až do smrti, takže by měl byl umřieti, by
Pán Bóh
z té nemoci jeho duchovně nepomohl. A též my duchovně
strana: 25
kdy móž zapomnieti. K tomu slušie odpověděti, že kakž- koli
Pán Bóh
všech věcí i slov i myšlení má paměť věčnú, však
strana: 27
kázal, jakož svatí evangelisti svědčie. A v tom, že die
Pán Bóh,
okazuje velebnost toho, ktož Jeho poslal a čiež dal poselstvie.
strana: 28
aby tiem po- zorněji uposlúchali, die na počátku této epištoly
Pán Bóh:
„Vo- " laj, nepřestávaj! V této řeči napomíná najprve každého
strana: 29
máme sě postiti a modliti a almuž(f. 57)ny dávati? Ale
Pán Bóh
jim odpoviedá, jak jsú nestateční jich postové. A téžť má
strana: 32
a jímžto přitahuje člověka do propasti pekelné. Tenť řetěz velí
Pán Bóh
odjéti z prostředka svého každému. Prostředek náš jest vóle naše;
strana: 33
A toť miení, když die: „A odpo- činutie dáť tobě
Pán Bóh
vždycky, totiž v sobě a naplní paprslky duše tvé a
strana: 34
jsú rozličné ne- moci duchovnie na duši. Některé jsú, ještoť
Pán Bóh
přepúštie na Své vyvolené; a tyť nemoci netrají do konce,
strana: 44
ale jakož die svatý Augustin: „Poslúchaj, některé jsú, jichžto nedopúštie
Pán Bóh
na Své vyvolené, nebť jsú někteří hřieši, ještoť trají v
strana: 44
hledají, aby svá těla plnili. Vězte, kterakú a jaký nápoj
Pán Bóh
svému milému proroku poslal po andělu, uče nás, po drahých
strana: 46
aneb ponúkne aneb moha staviti i ne- staví. Ale druhdyť
Pán Bóh
častně mstí hřiechóv otcových nad syny přepúště nemoc, aby sě
strana: 48
a odplatu zvláští budú (f. 74 v.) mieti. I dnes
Pán Bóh
mstí hřiechu Adamova nad námi, neb všickni sě rodíme synové
strana: 48
námi, neb všickni sě rodíme synové hněvu; protož znamenitě die
Pán Bóh
v knize Exodus (kap. XX, 5): „Jáť jsem silný mstitel,
strana: 48
i všeliké nemoci, chudobu, kterúž Pán Buoh přepúštie. Neb jest
Pán Bóh
řekl: „V trpělivosti vašie budete vlásti dušemi vašemi. Páté die,
strana: 52
jednomu z najmenších Mých uči- nili, Mně jste učinili.“ A
Pán Bóh
toho bezprávie brání a řka skrzě Isaiáše proroka v V.
strana: 55
zatracuje vieru, béře penieze a zatracuje spravedlnost.“ A protož die
Pán Bóh
skrze Izaiáše v V. kap.: „Běda, ktož lúpíš, pomni, že
strana: 55
prostě Pánu Bohu. Protož Pán jest obmyslil, a protož řekl
Pán Bóh
svým učedlníkóm: „Neroďte pečliví býti, co byšte jedli anebo pili,
strana: 60
(f. 89 v.) utěšeni. A tiem jest znamenáno, že druhdy
Pán Bóh
na své zvolené přepúštie veliké zámutky a potom jim dá
strana: 63
člověk, máme v Něm douffati. A netoliko v tomto brání
Pán Bóh
úffati v člověka, ale v každú věc, jenž jest nižšie
strana: 65
„Slyšte sen mój!“ Že z této epištoly máme naučenie, kterak
Pán Bóh
lidem, kteréž miluje, dává dary zvláště a opatrnost, aby tiem
strana: 67
otcem svým. A téžť jest nynie, že ti, jimž dal
Pán Bóh
jasnějšie poznánie pravdy Své, a že treskce lidi z hřiechóv
strana: 67
kteréž 69 mají, a dáti dobrým, jakož sě stalo, když
Pán Bóh
kázal, aby každý žid i židovka zajala rúcha i klenotóv
strana: 70
A protož napřed klade cierkev svatá a řkúcí: „Totoť praví
Pán Bóh“,
totiž dole psané řeči, jakoby řekla: Toť jest řeč ne
strana: 78
die Bóh, máme přijieti s poctivostí, ale túžíť na ni
Pán Bóh
skrzě Malachiáše proroka a řka: „Jsem-li já pán, kde jest
strana: 78
kde (f. 105) jest láska má.“ A 78 protož najprvé
Pán Bóh
přikazuje a řka: „Cti otce svého i máteř svú,“ A
strana: 79
řkúce: „Dar, kterýž ze mne jest, toběť prospievá.“ A pokládá
Pán Bóh
toho odplatu, ktož ctí otce a máteř a řka, aby
strana: 79
řka, že lid vídal a slyšal hlasy, kdyžto přiká- zánie
Pán Bóh
lidu Svému dává na hoře Sinaj. Neb slyšeli jsú hřímánie
strana: 80
Neb psáno jest v též kap., že horu Sinaj, když
Pán Bóh
toto požehnánie vydával, obstúpila mrákota, v niež hří- mánie bylo
strana: 80
mně slovo Božie, řkúce: Stój! Z této epištoly máme, kterak
Pán Bóh
svým kazatelóm, kteréžto šle kázat, dává časté napomínánie, co mají
strana: 80
hřiech diabel bydlí v člověku, též skrze každú ctnost bydlí
Pán Bóh
milostí Svú. A pak die dále: Neroďte douffati v sloviech
strana: 82
ku Pánu Bohu a u veliké pokoře modliti sě, aby
Pán Bóh
ráčil osvietiti duše jich, aby poznajíc šeřednost a škodnost svých
strana: 83
nedal trpěti, ale skrze Daniele přivedl na ně smrt. Ještěť
Pán Bóh
má Své Daniele, jímžto své věrné vysvobodí z rukú zlých
strana: 86
zprávciem duchovniem i svěckým, a zvláště zpovědlníkóm modliti sě, aby
Pán Bóh
dal jim múdrost Svú, aby mohli roze- znati mezi pravdú
strana: 90
svrchované dobré, nad něžto nemóž býti nic lepšieho mysleno, protož
Pán Bóh
má nade všecko stvořenie býti milován ze všeho srdce, ze
strana: 93
Božím a bude veden do těžké vazby diabelské. Neb die
Pán Bóh
v V. kap. Isaiáše proroka (13): „Proto jatý veden jest
strana: 95
a protož skrze ta dva Lazary znamenají všickni kající, jimžto
Pán Bóh
a spomohá. Protož die svatý Pavel v II. kap. k
strana: 100
jehož miluješ, nemáháť.“ A (f. 127) tiem sě znamená, že
Pán Bóh
na ty, kteréž miluje, časté přepúštie ne- moci a ty
strana: 100
ninivitském městě, dějéť sě pohřiechu v křesťan- ství, a jakož
Pán Bóh
poslal k Ninivitským posla Svého Jonu, též nynie posielá k
strana: 107
tresk- tati z hřiechóv i jich nedostatkóv, bojiece sě jich,
Pán Bóh
pře- púštie na ně větčí nebezpečnost, větčie pótky, nežli by
strana: 108
v den súdný, jakožto nynie hřiešní větčie hřiešníky. A že
Pán Bóh
těmto Ninivitským dal čas ku pokání dní čtyřidceti, též by
strana: 109
město Niniven potom sě nav(f. 136)rátili u většie hřiechy a
Pán Bóh
přepustil, že je- zero, ješto podle toho města bylo, rozvodnělo
strana: 109
sě nynie lidu babylonského, totiž zahanbeného před obličejem Božím! Jakožto
Pán Bóh
přepustil na Daniele, muže svatého, že vydán jest v ruce
strana: 110
bližnieho tvého bezprávně ani slovem ani skutkem ani povolením.“ Já
Pán Bóh
tvój, totiž ještoť ty věci přikazuji a nad přestupujícími mstím.
strana: 114
ku poznání pravdy. Slušie věděti, že divným a rozličným obyčejem
Pán Bóh
dává poznávati Svú pravdu. Druhdy Sám v duši vlévá, jakožto
strana: 121
obrátilo, jakož jest z ničehož stvořeno, avšak zvláštním obyče- jem
Pán Bóh
jest při těch, ještoť trpie pro zvěstovánie pravdy Své. A
strana: 121
proti Pánu Kristu a pravdě Jeho. A tyť rady oznamuje
Pán Bóh
Svým věrným, ja- kožto Svým milým přátelóm, kteřížto ve všech
strana: 123
Jím sě zpravuje. Jeho následuje; toť jest paže. 125 jímžto
Pán Bóh
ztáhl a stvořil vešken svět, jížto všecko zpra- vuje, jímžto
strana: 126