Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan Vodňanský«
v
České sekty ve století XIV. a XV. (Neumann)
osvětlující vznik Jednoty bratrské. Pramen spíše povahy vyprávěcí jest „Locustarium“
Jana Vodňanského.
Jest to spis až dosud známý pouze z výtahů Dudíkových!)
strana: V
v Hradci působil. Nejbohatší látku ovšem čerpal z vypravování souvěkovců.
Jan Vodňanský
se dočkal vy- sokého věku a pobývaje na různých místech,
strana: VI
dalších pramenů tiskových jest důležit dosud rovněž zcela zapomenutý traktát
Jana Vodňanského.
„Proti bludným a potupeným artikulím Pikhartským“ vydaný v Plzni, 1510,
strana: VI
nelze podati. Za to o Fraticellích máme dosti dokladů. Bosák
Jan Vodňanský
napsal ve svém spise „Proti bludným a potupeným artikulóm Pikhartským“,
strana: XXI
Moravy. U nás těch Pikartuov nemálo okolo Lančkrony.“1) Toto svědectví
Jana Vodňanského
nalézá potvrzení v udá- lostech vratislavských a to právě v
strana: XXI
ním potkáváme v konfessi anglo—české sekty a také proto, že
Jan Vodňanský
mluví o Fantiškánech vypuzených a uprchlých z Italie do Anglie
strana: XXXIII
svá- tosti oltářní, v čemž Ležek se zcela shoduje s
Janem Vodňanským.
LEŽEK. 1) ... falešní bratři rozkázali jemu ihned z prvu
strana: XXXVI
ca- piunt...3) Při tom velmi příznačno jest, jak níže při
Janovi Vodňanském
poznáme, že sběrač jeden se vydával za sběrače pro Minority.4)
strana: XXXVII
pletli 3) 37 Souhlasně s druhou konfessí u Höflera a
Janem Vodňanským
vypravuje o jakémsi tajném nápoji, kterým omamovali lidi a získávali
strana: XXXVIII
nové zprávy o Chel- čickém, s níž se potkáváme u
Jana Vodňanského.
Dle něho měl u sebe Petr Chelčický jakéhosi starého kněze
strana: LXVIII
moram trahente aliquantulum excreverunt temporibus pue- ricie mee.“6) Poněvadž pak
Jan Vodňanský
o sobě praví, že roku 1457 byl přítomen inkvisici žateckých
strana: LXVIII
Petr výslovně mluví. Mínění Petrovo pak potvrzuje vý- borný hereseolog
Jan Vodňanský,
který o nich píše: „Partim namque Leonistarium... morem circa divina
strana: LXX
a v třetím o učení Mikulášencův po jeho smrti. Zprávy
Jana Vodňanského
jsou proto tak důležity, poněvadž znal Mikuláše osobně. Dle něho
strana: LXXXIV
nosti, vybočili i z mezí dospělosti. Mikulášenec jakýsi totiž sdělil
Janovi Vodňanskému,
že ku konsekrování vyvolili sobě naprosto bezúhonné chlapce, kteří chodili
strana: LXXXV