Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Bůh Otec«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy latinské III. (Flajšhans - Svoboda)
dábla jest člověk ďábelský; a Kristus jest člověk po- slouchající
Boha Otce,
dle 2. kap. listu k Filipinským. Tedy Kristus jest člověk
strana: 24
mistr chtěl upustiti od látky, chtěje připustiti v podobenství, že
Bůh Otec
jest člověk. ,Bezprostřední Dále klade druhý úsudek třetího článku tento:
strana: 26
4. toto: Bůh (Otec) nezplodil Boha (Syna), kterýž (Syn) jest
Bůh Otec;
5. toto: Bůh (Otec) zplodil Boha (Syna), jenž jest Bůh,
strana: 49
(Otec) ze sebe zplodil sebe druhého (Syna svého), t. j.
Bůh Otec
z podstaty své zplodil druhou osobu; 8. se připouští toto:
strana: 49
sebe Otec zvratně plodil; a podruhé jest nesprávné toto tvrzení:
Bůh Otec
zplodil 54 jiné, ježto pak byl by zplodil jinou bytnost.
strana: 53
Augustin v Listě k Maximovi, jak jej uvádí mistr, že
Bůh Otec
zplodil sebe druhého. Tu pak mistr vykládá k thematu řka,
strana: 54
Boha, ale druhou osobu«. Ale táži se: co překáží, připustiti:
Bůh Otec
zplodil druhého Boha“, t. j. druhou osobu božskou? I jest
strana: 54
Božství jest z Božství, t. j. Bůh Syn jest z
Boha Otce;
4. „Bůh Syn jest Syn lásky“, t. j. Boha Otce,
strana: 58
Boha Otce; 4. „Bůh Syn jest Syn lásky“, t. j.
Boha Otce,
jenž jest láska; 5. �Syn jest podstaty Otcovy“, t. j.
strana: 58
úsudek správný. Hořejší návěst se dokazuje: Bůh Syn jest z
Boha Otce,
ale ne jinak, leč zplozením; jest tedy úsudek správný. Závěrek
strana: 59
se stránky věcné k poznání věčných pravd. A ježto vůle
Boha Otce
ani není jako účinkující příčina Syna na venek, tedy ani
strana: 61
jako i Syn: tedy ani nutnost potřeby, 62 ani vůle
Boha Otce
není formální vnitřní příčina Syna; a násle- dovně ani nutnost
strana: 62
Syna; a násle- dovně ani nutnost nezměnitelnosti spodobou, ani vůle
Boha Otce
není účelná příčina onoho Syna, tedy ani nutnost prospěchu, nebo
strana: 62
tvrzení jest nesprávné, ježto jeho protikladné jest správné (t. že
Bůh Otec
zplodil Syna z nutnosti, totiž z nutnosti prostě naprosté). Jistě
strana: 62
tvrzení jich na nutnost donucení nebo potřeby, aby to tvrzení
,Bůh Otec
nezplodil Syna z nutnosti rovnalo se onomu ,Otec nezplodil Syna
strana: 62
bych zá- věrek z podobné příčiny, jako kdyby někdo dovozoval:
Bůh Otec
jest; tedy chtě, nebo nechtě“ — řekl bych, že chtě;
strana: 62
Otec. 3. V této distinkci béře se v pochybnost, zda
Bůh Otec
může zploditi jiného Syna. Zdálo by se, že ano, ježto
strana: 63
ježto člověk může zplo- 64 diti jiného syna, tedy i
Bůh Otec;
jinak člověk byl by mocnější Boha, vzhledem k tomu, a
strana: 64
člověka něco kladného, nemůže býti vymyšlen důvod, proč by nemohlo
Bohu Otci
náležeti takovéto plození. A stejný důvod může býti o Synu
strana: 64
béře se předně za bytnost božskou, nebo 2. osobně za
Boha Otce,
nebo 3. za vztah umu Boha mocného k možnosti stvoření.
strana: 65
Ducha svatého všem svatým lidem kázáním, modlitbou a obětováním se
Bohu Otci
za lidi. Proto přijal dary v lidech, a tímto způsobem
strana: 87
se říci „náš syn vztahem činného plození, ale toliko syn
Boha Otce
a syn človèka, totiž Marie, slavné Panny, a nevidím nesnáze
strana: 98
druhé, jako plození činné, které praví se je- dině o
Bohu Otci;
jiné však jméno jest bytné jednotlivě každé osoby a rozděleně
strana: 107
zplozený od onoho. Tak Syn boží jest vnitřní slovo mysli
Boha Otce,
jímž Bůh Otec rozumí všemu poznatelnému; a jest přirozeně zplo-
strana: 117
Tak Syn boží jest vnitřní slovo mysli Boha Otce, jímž
Bůh Otec
rozumí všemu poznatelnému; a jest přirozeně zplo- zené od Otce
strana: 117
a ve smyslu, jako vyslovené nebo napsané, tak jaksi slovo
Boha Otce
jest v srdci Otce od věčnosti skryto a konečně vynesením
strana: 117
posíláni, přece ještě byli by našimi po- mocníky. Neboť jako
Bůh Otec
není posílán a přece jest náš po- mocník, tak bylo
strana: 202
obrazem bytnost boží. 3., že Syn vlastně nazývá se obrazem
Boha Otce
a že někteří říkali, že obrazem rozumí se Syn; člověk
strana: 217
otázka falešná. Dále: k vykoupení pokolení lidského mohl se vtěliti
Bůh Otec,
ježto jest přesně tak veliké moci, jako Syn: jest tedy
strana: 315
jest tedy úsudek správný. Z toho úsudku následuje předně, že
Bůh Otec
chtěl, aby se Syn vtělil k vykoupení pokolení lidského. —
strana: 318
pravý Pán přirozený, druhé také ne, protože jest Pán rovný
Bohu Otci.
A proto praví Augustin v knize „Retraktací“: „Nevidím, zdali správně“
strana: 341
že obojí podstata, t. božská i lidská, jest jediný syn
Boha Otce.
A tak o mnohých podobných, kteréž všecky s jim podobnými
strana: 342
že člověk byl spojen v jednotě osoby s Bohem. Neboť
Bůh Otec
nemůže si nikterak vymysliti někoho milejšího, než Boha člověka, jedno-
strana: 356
z pozemšťanů nebešťané? Takto mluví svatý papež Lev: „Tu skládáme
Bohu Otci
první slib“ atd. V pravdě každému z nás nedostává se
strana: 413
řekl, že Syn boží nebo Duch svatý jest počat od
Boha Otce,
ježto tu by opět následovalo nenáležité. — Praví-li se však
strana: 424
se praví, že ano, protože tělo Kristovo jest na pravici
Boha Otce
na nebi, a jest na zemi v každé velebné svátosti
strana: 457
na kříži, které vstoupilo na nebesa a sedí na pravici
Boha Otce,
jest v nebi i ve svátosti, přece jinak jest v
strana: 458
rozra- ziti. A tak touto trojitostí uražena jest Trojice: Odpadlictvím
Bůh Otec,
který podle čistého a neposkvrněného náboženství mocně poutá k sobě
strana: 473
rouhači proti Bohu. Neboť takto soudíce nevědomě se rouhají moudrosti
Boha Otce
jelikož všeliký soud dán jest Synu (Jan. kap. 5.). A
strana: 496
a kochá všecky mohutnosti duše. Tyto pak tři dary dává
Bůh Otec,
t. j. celá Trojice ženichu Kristu a nevěstě své církvi;
strana: 591
mimo břemena manželství, ale přece k užívání nevěsty — tak
Bůh Otec
dává nevěstě církvi věno v držení, ale ženichu Kristu v
strana: 591