Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Bůh«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy české V. (Flajšhans - Svoboda)
Proti čtvrtému přikázání tanec jest. Neboť tanečníci rouhají se svému
Pánu Bohu
a všem svatým a tak nectí Pána Boha ani jeho
strana: 5
se svému Pánu Bohu a všem svatým a tak nectí
Pána Boha
ani jeho svatých, nebo, jak dí svatý Juda, tělo poskvrňují.
strana: 5
Proti sedmému přikázání tanec jest. Neboť tanečníci tancujíce kradou chválu
Pánu Bohu,
sami sebe zatracují, svou duši i své dě- dictví a
strana: 5
A že tance jsou hříchy smrtelné, důvod toho jest. Neboť
Pán Bůh
kázal Mojžíšovi pro tance zhubiti lidi, i zhubili jich jeden
strana: 5
Pakli tanečníci a tanečnice kdy tančí, svůj čas veškeren od
Pána Boha
propůjčený zle a nehodně strávíce v hříších smrtelných mnohých, proti
strana: 8
snažně v náboženství velikém připra- vovati, hříchů se vystříhati, na
Pána Boha
sladce mysliti a tělesné práce veškeré, s níž v sedmý
strana: 8
věci tak pověděné poznajíc, paní milá a vdovo Boží, ať
Pán Bůh
zde i po smrti na tě nedopustí zatracení, ďábelské moci
strana: 10
naplní a žádost! Zastav hry, tance na svém statku —
Pán Bůh
tě tudy zde na světě ve všem dobrém rozmnoží; zastav,
strana: 10
zastav, což na tobě jest, všecky marnosti, a dá tobě
Pán Bůh
s tvými se všemi nebeskou radost Amen. — LIST PANU
strana: 10
úplně svých školních názorů. Odúmrt bráti jest protivné Bohu. I.
Pán Bůh
rač tvou žádost v dobrém naplniti skrze zasloužení Pána našeho
strana: 11
odmrti k spasení i k statkům pro- spěšná: neb milý
Pán Bůh
dává věrným svým také i zde prospěch, jakož Písmo svědčí.
strana: 13
Protož kdož nechce lakomstvím své duše po- skvrniti a chce
Pánu Bohu
se líbiti, duši spasiti a řádem vedlé Boha i zde
strana: 13
ustavují sobě práva, aby lid svůj dřeli. Na ty kvílí
Pán Bůh
skrze Izaiáše v desáté kapitole řka: „Běda, kteří ustavují zákony
strana: 13
jejich, " ať po něm v dědictví vstoupí.““ A chtě
Pán Bůh,
aby ten zákon byl držen po všechny časy, dí dále
strana: 13
aby ten zákon byl držen po všechny časy, dí dále
Pán Bůh:
„A k synům Izraelským mluviti budeš toto: Člověk, když umřel
strana: 13
kteříž je od zboží jich mrtvých přátel tisknou. Neb dí
Pán Bůh
skrze Izaiáše v třetí kapitole: „Lid můj nuzitelé jich oloupili.“
strana: 14
jsem napsal, abys se uměl zpraviti a jiné témuž pro
Pána Boha
naučiti, abys vzal věčnou odplatu za malou. Tohoť Pán Ježíš
strana: 16
a tak kdož jest nejpokornější a nejvíce Boha miluje, toho
Pán Bůh
nejvíce povyšuje; neboť dí milý Spasitel: Kdož se ponižuje, 20
strana: 19
věčné dobroty a přichýlení k časné věci. Takto rozuměj: Aj,
Pán Bůh
jest dobrota nesmírná, nad niž nemůž býti pomyšlena lepší, protož
strana: 22
anděla a od člověka nejvíce milována býti. Neboť poněvadž dal
Pán Bůh
člověku rozum, jímž poznává, že Bůh jest nejlepší dobré a
strana: 22
a drahou zavrhl, zvolil sobě smrt zlou, neboť umříti pro
Pána Boha
na těle jest věc svatá a velmi drahá, ale zemříti
strana: 23
smrt svatých jeho. Jako by řekl spravedlivý: Co jsem slíbil
Pánu Bohu
vedle jeho při- kázání, to chci plniti před každým člověkem
strana: 23
i smrti se tělesné neboje, protože drahá smrt před zrakem
Pána Boha,
ač před lidem jest hrozná, zavržená a ohavná, když ji
strana: 23
stvořený a roz- 29 umný, který nemá skutečného milování ku
Pánu Bohu,
aniž chce míti, ten není živ z víry, neb není
strana: 29
přikázání jest nejprvnější a největší: Miluj nej- prvé a nejvíce
Pána Boha
svého ze všeho srdce svého, ze vší duše své, i
strana: 33
se Boha a přikázání jeho zachovávej; neb tak milovati budeš
Pána Boha
svého. A že jest Pán doufajících v něho, a svrchovaně
strana: 33
a co má tebou hnouti, abys miloval nade všecky věci
Pána Boha.
ŘÁD LÁSKY PODLE ŘEČI SV. AUGUSTINA. Nejprvé milovati jest, co
strana: 34
První blahoslavenství člověka jest v smrtelném životě zříze- ným milováním
Pána Boha.
Z toho věz, že každý zde člověk smrtelný, jenž Boha
strana: 37
bude smíšen, a konec radosti drží se lkání. A tak
Pán Bůh
způsobil, že nemůže nižádné veselí býti světské bez nějaké bolesti.
strana: 46
zatracen; protož kaj se z hříchu s pravou pokorou, a
Pán Bůh
bude tobě hotov odpustiti, jenž dí a selhati nemůže: že
strana: 50
kaji se, želím hříchu a zpovídal jsem se z něho
Pánu Bohu
i vždy zpovídám, dávaje se jemu vinen, kterak jsem zhřešil.
strana: 50
knězi řekl, neb všechny zvlášť hříchy jmenoval; neb vím, že
Pánu Bohu
netřeba jich vyčítati, an všechny zná, a já dávám se
strana: 50
tehdy vše kání prvnější bys k spasení zmařil. Neb dí
Pán Bůh:
Odvrátí-li se spravedlivý od spravedlnosti své, a učiní-li zlo, všechny
strana: 53
a oheň, jenž nikdy nemá uhasnouti v duši, jest milování
Pána Boha;
čtvrté, duše svatá jest chrám Boží, že v ní jest
strana: 55
pro jiné býti do soudného dne, jedině aby duše byla
Pánu Bohu
k věčnému příbytku zachována. Aj, to slyš, dcerko! a viz
strana: 55
každé bídě unikli, a radujíce se, zpívají: Svatý, svatý, svatý
Pán Bůh
zástupů! svatý Pán Bůh Otec, jenž nás od světa, od
strana: 58
ucho slyšelo, ani na mé srdce plně vstoupilo, to, což
Pán Bůh
připravil milovníkům svým. KAPITOLA DESATA. Slyš, dcerko! a viz a
strana: 58
viz a přichyl ucho své, žeť jsem řekl desáté, abys
Pána Boha
nade všechny jiné věci milovala; neb když to na- plníš,
strana: 58
přibral, proto, abych tu pravdu také ohlásil. A potom, dá-li
Pán Bůh,
opět půjdu do jiného kraje, jak učinil Spasitel milostivý, jehož
strana: 62
jehož svatá milost rač jemu to dáti. Amen. 63 II.
Pán Bůh
všemohoucí, Spasitel všech těch, kteří zákon jeho do- konale plní,
strana: 63
že jsem horší než který- koli dábel, toho takto dovozuji:
Pán Bůh
v třetí kapitole prvních knih Mojžíšových řekl k dáblu hadovi:
strana: 63
a zatracený, a klnou mu všichni biskupové i kněží, protože
Pána Boha
neposlouchá: a mne Pán Bůh ještě nezatratil, a nevíš, již-li
strana: 65
všichni biskupové i kněží, protože Pána Boha neposlouchá: a mne
Pán Bůh
ještě nezatratil, a nevíš, již-li mne odsoudil, aniž víš, klne-li
strana: 65
i andělům oznámí. I co tomu díš, milý bratře! když
Pán Bůh
vydá svědectví všemu světu, že já nejsem horší než Luciper,
strana: 67
povědi neb ustanovení, ano druhdy jest zlé; i kterak pak
Pán Bůh
nehněvá se na ty pánky, kteří mu ruší jeho výpovědí
strana: 68
Boží, ale chtějí, aby sluli páni. Důvod jest tento: že
Pán Bůh
dál pánkům světským statky a moc, aby připustili jiné k
strana: 68
jim i vede: oni se domnívají, že tudy zbohatnou, a
Pán Bůh
jinudy jim vydře najednou, co oni nachovají zle po mnohé
strana: 68
a druhdy pánu neznamenitě. A tak s obou stran ukazují
Pánu Bohu
nevěru. Pak důvod, že ty, milý bratře! nemáš úřadu světského
strana: 68
od papežů zvláště stvrzeny. A že to přikázání jest kacířské,
Pánu Bohu
protivné, jež dí: „Jdéte po všem světě, a kažte evangelium
strana: 69
odvolati se, jest od většího soudce pomoci žádati. A poněvadž
Pán Bůh
jest největší soudce a nejspra- vedlivější, jenž nemůže poblouditi, protož
strana: 70
przníce. A kdož se z té kletby ne- vybaví od
Pána Boha
snažným pokáním, ten upadne v největší kletbu, kterouž vydá nejvyšší
strana: 71
nemohou nižádnému hříchův odpustiti, jedině, zelí-li jich, a když mu
Pán Bůh
odpustí; aniž jich mohou zadržeti, když jich hříšný želí, jemuž
strana: 76
aniž jich mohou zadržeti, když jich hříšný želí, jemuž je
Pán Bůh
odpustí, ač oni se domnívají, jako by mu je zadrželi
strana: 76
má-li hříšník pravou, úplnou žalost nad svými hříchy, že jimi
Pána Boha
rozhněval, tehdy Pán Bůh zásluhou Ježíše Krista odpustil jemu ty
strana: 79
žalost nad svými hříchy, že jimi Pána Boha rozhněval, tehdy
Pán Bůh
zásluhou Ježíše Krista odpustil jemu ty hříchy, a kněz má
strana: 79
a že jest rada Boží k němu těm, kterýmž ráčí
Pán Bůh
dáti, to majíc panna Kate- řina poznání i hnutí, má
strana: 80
naplň pilně.“ A v proroctví Ezechiele v XX. k. dí
Pán Bůh:
„V přikázáních (zlých) otcův svých nechtějte choditi, aniž soudů jich
strana: 81
pro hřích smrtelný; neb nic neodlučuje a neodděluje člověka od
Pána Boha,
jedině nejprvé hřích smrtelný, jakož dí Isaiáš v LIX. k.:
strana: 82
sám v zlořečenství a v kletbu, protože již ne- miluje
Pána Boha
a Pána Ježíše. Neboť dí svatý Pavel ke Korintským v
strana: 82
když jest v hříše smrtelném, v tu dobu jest od
Pána Boha
zlořečené, kleté, odloučené; a tak každý 83 ďábel a každý
strana: 82
z pýchy; neb tak proklínaje neshoduje se v řádu s
Pánem Bohem.
Z toho máš, že kletba křivá jest, když proklínají koho,
strana: 83
haléř pro Boha za svého zdra- vého života, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, než kdyby po smrti
strana: 94
zlatý: Kdož jedno slovo protivné pro Boha strpí, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby tolik metel
strana: 95
III. Třetí kus slatý: Kdož se menšimu pokoří, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, než kdyby s jednoho
strana: 95
zlatý: Kdož dá Bohu svými všemi údy vlásti, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby všechen svět
strana: 96
slatý: Kdož jednu slzu za své hříchy unoří, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby po smrti
strana: 96
tam cizího vykoupení hledají. VI. Šestý kus zlatý: Kdož sobě
Pána Boha
nade všecko stvoření váží, a jemu se všechen poroučí, více
strana: 96
nade všecko stvoření váží, a jemu se všechen poroučí, více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby za něho
strana: 96
VII. Sedmý kus zlatý: Kdož nižádného bláznivě nesoudí, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby byl jako
strana: 97
Devátý kus zlatý: Kdož se vůli Boží neprotiví, ten více
Pána Boha
uctí, a své duši více prospěje, nežli kdyby všechen svět,
strana: 98
musí pro jméno Boží; neb ty, kteréž tento svrchovaný řemeslník,
Pán Bůh,
v svou pokladnici utěšení věčného zachovati zde ráčí, na světě
strana: 104
nic méně. Protož, jakož dějí svatí, bylo-li by lze, aby
Pán Bůh
dal někomu zde na světě poznání radostí nebeských (n)a malý
strana: 104
ale odpouští zří- zené obcování v manželství tím řádem, kterýmž
Pán Bůh
ustanovil, jak potom uslyšíš; ukazuje, že nesmilnost a čistota panenská
strana: 114
v tělesnosti rozumem jsa pohřížen. A na zna- mení toho,
Pán Bůh
chtě svůj rozum dáti lidu Izraelskému, jak píše se v
strana: 115
majíce, a o dílo, k němuž jsou zavázáni. A to
Pán Bůh
dal pokání pokolení lidskému v jejich rodičích nejprvnějších, v Adamovi
strana: 115
lesnou, aby ji tím lépe prováděti mohli: a těch nevede
Pán Bůh
v manželství, ale Asmodeus dábel, jenž nad smilníky má moc
strana: 119
po- jímali, poněvadž již jiných nebylo z jeho pokolení; neb
Pán Bůh
nestvořil více mužů, ale jediného Adama, a z jeho boku
strana: 120
láska náramná mezi příbuznými, aby sebe více nemilovali než Boha,
Pán Bůh
je zapověděl, aby sebe nepojímali ti, kteříž sobě v tělesném
strana: 120
také muž pod smrtelným hříchem má dluh žádati; neboť to
Pán Bůh
pod věčným života zachováním zapověděl každému člověku, kdož chce spravedlivý
strana: 123
šlechetnost často nás pudí zapomínati, co jest to, že všemohoucí
Pán Bůh
pro naše lepší, žádaje našeho prospěchu, dává nám radu skrze
strana: 125
věci patřili! Ó, nejmilejší bratři! tři věci v té radě
Pán Bůh
nám položil: umění, rozum a spatření. Neboť chce Pán Bůh,
strana: 127
Pán Bůh nám položil: umění, rozum a spatření. Neboť chce
Pán Bůh,
abychom věděli, rozuměli a popatřili: věděli a znali život nynější,
strana: 127
nejmilejších 129 přátel, k nimž bude člověk přihlížeti, nebude-li od
Pána Boha
svo- body míti! Protož uvažme, nejmilejší! jakou bázní máme se
strana: 129
nim to Boží slovo kloní! Neboť před tím slovem dí
Pán Bůh:
Zhruběl rozmilý, a odvrátil se; zhruběl a ztučněl a rozšířil
strana: 129
ohavnost, pýcha velebnost, a smilství slove přirozenost! Protož ihned, jak
Pán Bůh
dí, že jsou tací po- kolení zlé, a nevěrní synové;
strana: 130
se nechopí zde utrpení, jak Bůh velí! Neb jinde dí
Pán Bůh:
Každá duše, kteráž nebude trpěti tento den, zahyne z lidu
strana: 130
a ty vylévej ustavičně ze svého těla utrpení. Jakož dí
Pán Bůh
v pátých knihách Mojžíšových v oddílu XVI. řka: Sedm dní
strana: 134
velmi-li vážíš hříchy své? velmi-li se za ně stydíš před
Pánem Bohem
i před lidmi? velmi-li se za ně kaješ? velikou-li za
strana: 135
a prozří až na onen svět, a počne velmi milovati
Pána Boha;
a všecky věci časné bude sobě málo vážiti, i všecky
strana: 135
ze srdce pochází. Z toho máš, že žádný člověk, ani
Pán Bůh
nemůže člověka bez jeho přivolení kacířem učiniti. Druhé z toho
strana: 141
proti němu, cokoli činí, mluviti. Ale po- žehnaný buď mocný
Pán Bůh
na věky, že dopustil Petrovi ve veliký hřích upadnouti k
strana: 143
slove Antikristus, to jest: protivník Kristův. O němž něco, dá-li
Pán Bůh,
napíši. A pro to kacířství rouhání zabili Pána Ježíše, pravíce,
strana: 143
může člověk koupiti dobře království nebeské, jež jest blahoslavenství, dí
Pán Bůh
skrze Izaiáše proroka: Pojďte a kupujte bez stříbra! A Spasitel
strana: 144
řečmi lživými olupovali, a jak chtěli, tak lhali. Avšak milý
Pán Bůh
dal dobrým kněžím Ducha svatého, že směle proti těm lhářům
strana: 148
hřích chopiti, popírám toho: neb jediný jest Otec náš nejsvětější,
Pán Bůh,
jehož se hřích nemůže chopiti. Ale snad díš: Zde na
strana: 152
protivil, tedy pro jich nazývání by svat nebyl. Protož dí
Pán Bůh:
Lide můj! ti, kteří tě blaženým nazývají, ti tě klamou.
strana: 152
zase též co člověku uškodí, že mu svět zlořečí, když
Pán Bůh
velebí? B. Položíce to již, že papež může býti svatokupcem,
strana: 152
Bohem lepší právo nežli on, jakožto milejší a důstojnější syn
Pána Boha,
jenž jest králem všeho světa; a kromě toho práva k
strana: 153
svatých, kteří Písmu Božímu roz- umějíce, na něm založili. Dejž
Pán Bůh,
aby papež jen pro chválu Boží, pro prospěch spásy lidu,
strana: 156
nežli neřku cizích, ale více nežli i svých duší! Dej
Pán Bůh,
aby všichni k spasení svých duší statečně se obrátili, i
strana: 159