Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Panna Marie«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy české IV,1 (Flajšhans - Svoboda)
. . . . 1 4 I. Na den Zvěstování
Panny Marie . . . . . . . . . . . . . . . .
II. Na den Navštívení » » . . . .
strana: I
němž by pro- mluvil obšírněji. * I. Na den zvěstování
Panny Marie.
Evangelium sv. Lukáše v první kapitole: V ten čas: Poslán
strana: 4
dí ihned: A moc Nejvyššího zastíní tobě, neb v životě
Panny Marie
v zastínění těla tajila se moc božství. A protož dí:
strana: 8
Husi Sebrané spisy. Díl IV. 2 II. Na den navštívení
Panny Marie.
Evangelium sv. Lukäše v první kapitole: Tedy povstavši Maria v
strana: 10
ihned potom, jak přední evangelium klade, když anděl boží pozdravil
Panny Marie
a zvěstoval jí početí a porození Syna božího; a učinil
strana: 10
schod ke zlému. A tak dí dále svatý Ambrož o
Panně Marii,
že ji neuvedla v rozpaky ani těžkost ani délka cesty,
strana: 11
pokoře, jež jest zákon panenský, poctíti starších.“ A tu pokoru
Panny Marie
uvažuje, svatý Beda dí takto na toto evangelium, řka: „Bratří,
strana: 11
pozdravení tvého v uších mých. Neb ihned, jak hlas tělesný
Panny Marie
došel ucha tělesného svaté Alžběty, tak moc duchovní vstoupila v
strana: 13
má Hospodina.“ Nyní tu svatý Lukáš vypisuje chválu neb píseň
Panny Marie,
kterouž učinila tehdy po tom vyznání a pochválení jí od
strana: 13
znamenej dále, že v tomto evangeliu a v té písni
Panny Marie
položena jsou mnohá slova skrze ni od Ducha svatého, velmi
strana: 14
v odplatě bydlení věčného, Amen. * III. Na den nanebevzetí
Panny Marie.
Evangelium sv. Lukáše v desáté kapitole: V ten čas: vešel
strana: 17
Boží na nebe. Přijetí tělesného výkladu nic nedo- týká se
Panny Marie.
Avšak smysl vyšší toho evangelia veškeren chýlí se k životu
strana: 17
jenž se znamená skrze Marii Magdalénu. A dobře nejprv život
Panny Marie
pracovný a tělesný, kterýž vedla, znamená se skrze Martu. Neb
strana: 17
Pán Kristus slove jeden člověk, protože od jednoho člověka, t.
Panny Marie,
pošel a porozen jest podle člověčenství, zvláštním a neslýchaným způsobem,
strana: 53
služebníků svých, neb se bral nejprvé s nebe v život
Panny Marie
na tento svět, ze světa na kříž, s kříže do
strana: 53
věrou, den dobrého poselství přišel, že z královny nebeské, z
Panny Marie
narozen jest prvorozený Syn krále nad králi, Pána nad pány,
strana: 75
věrných křesťanů. 81 A protož příkladem blaženého Josefa a blažené
Panny Marie
máme se bráti a touž cestou duchovní jíti máme do
strana: 81
rodila Syna svého prvorozeného.' — Tuto popisuje evangelista porod důstojné
Panny Marie,
kdež dí: „I porodila prvorozeného Syna, ne že by Panna
strana: 81
po něm ta matka nižádného neporodila. Aj, v tomto porodu
Panny Marie
naplnilo se proroctví Izaiášovo v 7. kap.: „Aj, Panna počne,
strana: 81
která rodí. A ta bolest ani nouze neměla místa v
Panně Marii,
jež porodila bez bolesti s velikou radostí a ko- cháním.
strana: 81
na zemi. Dnes pravda ze země vyšla: Kristus ze života
Panny Marie
na- rodil se. Radujte se slavně, a dnešního dne věčným
strana: 84
dí: Na počátku bylo Slovo. Druhé narození časné, z života
Panny Marie
na svět, a to se míní, když dí: „Slovo tělo
strana: 98
vzal a tak tělesně s nebe sestoupil a prošel život
Panny Marie.
Ale nemají věřiti lidé, že by se kam hnul Syn
strana: 130
všudy božstvím; a tak jsa božstvím i milostí v životě
Panny Marie,
když přivolila a řekla: „Staň mi se podle slova tvého“,
strana: 130
jest chléb, který s nebe sestoupil' vtě- lením v život
Panny Marie,
z níž své tělesenství přijal. A to řekl Kristus, na
strana: 141
v tomto evangeliu; „Nebudete-li jísti těla Syna člověka“, t. z
Panny Marie,
z níž tělesenství své přijal, „a píti jeho krve, nebudete
strana: 141
řekl: „Duch zajisté hotov jest, ale tělo mdlé. Taktéž v
Panně Marii
byla dvojí vůle: Jedna chtěla, aby Syn její trpěl, a
strana: 149
dí svatý Bernard: „Tento byl první meč bolesti, procházející srdcem
Panny Marie;
a ostrost tohoto meče přemáhala všecku sílu života mého, totiž
strana: 152
stojícího a biskupy podle něho. Tuto se počala první muka
Panny Marie,
když uzřela svého milého Syna, jenž byl Bůh a člověk,
strana: 163
zabili, člověka vysvobodili a Boha zabili.“ Tato křivda mohla srdce
Panny Marie
rozděliti. Nebo ona viděla že Syn její nic nečinil, než
strana: 166
z královského pokolení se narodil. Pokoj toho krále byl život
Panny Marie,
v němžto jako v domě odpočíval pro naše vykoupení. A
strana: 194
květ polní, to přísluší k jeho vtělení, a znamená život
Panny Marie.
Neb pole nebývá oráno, ani brázděno, ani semenem lidským posíváno,
strana: 198
samo od sebe čistým kvítím ozdobeno —: tak byl život
Panny Marie
nepo- rušený, aniž semenem mužským nakvašený, jako jiné ženy. Protož
strana: 198
jaksi nějaké skoky činil: neb s nebe skočil v život
Panny Marie,
z života jejího do jesliček, z jesliček ke křtu, odtud
strana: 202