Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Panna Maria«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy české IV,1 (Flajšhans - Svoboda)
k věčné odplatě. Taká panna první v zákoně novém byla
Panna Maria,
o níž toto evangelium mluví. A první panic její milý
strana: 5
a zmatkův by v manželství mnohých se vystřehly. A že
Panna Maria
ty ctnosti do sebe měla a v zarmoucení byla pro
strana: 7
nepoznati věcně úmysl mám. A tím slovem dovozují svatí, že
Panna Maria,
ač k zasnoubení Jo- *) Citováno chybně z Pavla místo
strana: 7
vůli boží pokorně přivoluje, k čemuž tě chce obrátiti. Jako
Panna Maria,
řkouc: „Aj, děvka Páně, staniž mi se podlé slova tvého.“
strana: 9
Protož rozumem vyšším k naučení svému takto výklad evangelia vezmem:
Panna Maria,
jsouc plna milosti boží, podle výkladu svatého Ambrože více se
strana: 11
prázdna není v člověku, neb činí veliké věci.“ Protož, že
Panna Maria
byla naplněna milostí boží, nedržela se v údolí tělesných věcí,
strana: 11
přišla, slušelo se, aby počátek navrácení života ženy nábožné, totiž
Panna Maria
a svatá Alžběta, pokorně a milostivě se pozdravujíce, ukázaly. Nejprv
strana: 12
býti nejpokornější, a tím Bohu nej- věrnější. A taková byla
Panna Maria
ve všem životě svém, a jak toto evangelium ukazuje, všedši
strana: 13
Pána mého ke mně?“ A po čem to poznala, že
Panna Maria
jest matka Pána Ježíše Krista? Dí svatý Beda, že jsouc
strana: 13
povyšuje, v tom, když dí: A povýšil ponížených.“ A mluví
Panna Maria
duchem prorockým, jakoby se to již bylo stalo, řkouc: „Sházel
strana: 14
nade všecka jména. Potom také povýšena jest k té stolici
Panna Maria,
a to pro- svou pokoru, jak tuto dí: „Že vzezřel
strana: 14
zde, ukaž mi naň prstem. Na tom stupni pokory byla
Panna Maria,
jak z toho evangelia můž ukázáno býti, že znajíc na
strana: 15
k svému otci: „Nejsem hoden — Ten řád pokory zachovala
Panna Maria,
nazván býti syn tvůj.“ řkouc k andělu: „Aj, děvka Páně.“
strana: 16
má krmě jest, aby činili vůli Otce mého. Ale že
Panna Maria
plněji dokonala ty oba úřady, tělesný i duchovní, protož podobně
strana: 17
jest ctností převysoké čistoty a vonný, svrchované pokory. Jest také
Panna Maria
dobře znamenána skrze Martu. Neb „Marta' vykládá se ,vzbuzující, neb
strana: 18
život, duchovní a tělesný, a oba ty životy svrchovaně naplnila
Panna Maria,
a každý člověk, který chce spasen býti, má při nejmenším
strana: 18
přijíti a mrtvého pochovati. Ty všecky skutky dokonalé na- plnila
Panna Maria
na svém Synu, jak můž snadně podle písma ukázáno býti.
strana: 18
za hříšného Boha prositi. Ty také skutky nad jiné naplnila
Panna Maria
v svém životě na mno- hých nedostatečných, i ještě plní
strana: 18
jsa pokorný. Neb pokora jest základ všech ctností. A protož
Panna Maria
řekla: „Vzezřel na po- koru děvky své“ atd. A Kristus
strana: 32
Marie, kdež dí: „I porodila prvorozeného Syna, ne že by
Panna Maria
po něm jiné syny rodila, jakož praví Heulidius, kacíř, ale
strana: 81
jest matka naše. A plénkami obvinula“ děťátko svýma rukama. Neměla
Panna Maria
děvek posluhujících k svému porodu nebo těch není potřebí, jediné
strana: 81
má hnízdo své, hovada mají peleše své. Ale blaho- slavená
Panna Maria,
Matka všemohoucího Boha, královna všeho světa a paní andělů neměla
strana: 82
těm dvěma dobytčatům učinil jesle vedle sebe, v nichžto blahoslavená
Panna Maria
položila děťátko své. Tu dí sv. Rehoř: „Narozen jsa v
strana: 82
Otci svému, kleče na kolenou. A když bylo nazítří, šla
Panna Maria
k Máří Magdaleně a na- lezla ji, ana klečí na
strana: 149
v ní panovala vůle duchovní, totiž vůle Boha Otce, jížto
Panna Maria
vůbec pod- dána byla i se svou přirozeností. Tehda Maria
strana: 149
má počátek od těch dvou studnic. 150 Potom zanechavši pláče
Panna Maria
vstala a přistoupila k Synu svému s tak laskavými řečmi,
strana: 150
člověka a jej zase k životu přivésti.“ A když to
Panna Maria
uslyšela, počala prositi jinou prosbou a řekla: „Synu můj nejmilejší,
strana: 150
roztrženi jsou a přišla povodeň, kteráž přikryla všechny hory. Tehda
Panna Maria,
znamenavši, že ani v první ani v druhé prosbě není
strana: 150
zevnitř uplvána a zmazána bude.“ Opět jinou prosbu čtvrtou učinila
Panna Maria
k svému milému Synu, řkouc: „Rozpomeň se, Synu můj milý,
strana: 151
jících v sebe s věrou. A pro tato slova blahoslavená
Panna Maria
rozkvílila se v srdečný pláč se slzami hořkými, že žádného
strana: 151
a téhož dne zatmělo se, Jidáš večer přišel do Bethaní.
Panna Maria
přivítala ho příznivě, a tázala se ho, kterak by tam
strana: 153
Bethaní a jedli beránka ve- likonočního. A když to uslyšela
Panna Maria,
užasla náramně. A přistoupivši k němu, odstoupila s ním maličko
strana: 153
potom budeš se mnou kralovati na věky. Pro ta slova
Panna Maria
padla k nohám Syna svého, a roz- pjavši ruce, omdlela.
strana: 154
i tu hanbu, kterouž mu činili Židé, slyšela a viděla
Panna Maria,
a zvláště slyšela, že Židé prosili za vražedníka, aby byl
strana: 169
to pozdvižení a zvuk kladiva na hřebíky viděla a slyšela
Panna Maria.
Jako dí Origenes o osobě její, že stála vedle kříže,
strana: 172