Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Kristus«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy české IV,1 (Flajšhans - Svoboda)
níž toto evangelium mluví. A první panic její milý Syn,
Pán Kristus,
jenž panenství miloval a jeho potvrdil skutkem i řečí; a
strana: 5
stav sahaje. A v tom stavu po- kory byl svrchovaně
Pán Kristus
a po něm jeho milá matka, nad jiné svaté Důstojná,
strana: 12
nané spatřuje všecky. Po třetí v tomto evangeliu klade se
Pána Krista
podivuhodné povolání a přitažení k sobě, k svým úřadům, k
strana: 21
praví svatý Matouš. Ale mohl by se někdo otázati: Proč
Pán Kristus
ne- povolal dříve učedníkův, ani nekázal, ani křest nepřijal, než
strana: 22
aby byl muž dokonalého věku. Po druhé, poněvadž pravda na
Pánu Kristu
měla se srovnati s podobenstvím starého zákona. A poněvadž v
strana: 22
podobenstvím starého zákona. A poněvadž v starém zákoně bylo podobenství
Pána Krista
na svatých, na Josefovi a na Ezechielovi, a Josef byl
strana: 22
jak psáno jest v Ezechielovi, v 1. kap. — protož
Pán Kristus
chtěl svůj křest přijmouti i své kázání počíti i svých
strana: 22
v evangeliu sv. Matouše, v kap. 12. Po druhé chodil
Pán Kristus
až do ustání. O tom v evangeliu svatého Jana, v
strana: 22
neporušené, jest velmi protivný, a protož ho nemilují. A tak
Pán Kristus
chodil podle moře, totiž podle světa, ale ne v světě,
strana: 23
Kanonice,*) v 5. kap.: „Svět všecken ve zlém leží.“ Ale
Pán Kristus
byl ode všeho zla vzdálen, jak dí Izaiáš v 53.
strana: 23
brzo země proti zemi, království proti království. A protož chození
Pána Krista
podlé moře, znamená jeho tichý a pokorný život na tomto
strana: 23
jeho, i sstoupil jsem, abych jej vysvobodil. Po třetí vidí
Pán Kristus
hříšné, aby je ku pokání přivedl, jakž vzhlédl na svatého
strana: 24
se dvojí láska, jižto má míti ten, kdož chce, aby
Pán Kristus
vzhlédl naň, jako na tyto dva bratry, totiž aby měl
strana: 24
na těch dvou přikázáních visí zákon i proroci, jakož dí
Pán Kristus
v evangeliu svatého Matouše, ve 22. kap. Dále pak dí:
strana: 24
protož tito svatí apoštolé nemeškali s obrácením, nemeškali s následováním
Pána Krista,
jak nyní mnozí činí, kteříž sotva jednou v roce se
strana: 26
dražšího, když bude drženo?“ Ale tuto táže se Haymo, proč
Pán Kristus
nepovolal učitelů a mudrců anebo králů a bohatců k svému
strana: 26
,i lodi, neb opustili úplně všecko, aby beze vší roztržitosti
Pána Krista
následovali. A na tom že dí, ani spravují síti znamená
strana: 27
síti, otce i lodi. Na znamení, že kdo chce opravdu
Pána Krista
následovati, máť tři věci opustiti: Nejprvé hříchy tělesné, totiž zlá
strana: 27
evangelium píše svatý Matouš ve 24. kapitole; a v něm
Pán Kristus
tři věci pokládá. Nejprvé napomíná k bdění, a toho příčinu
strana: 29
učedníkům svým.“ To se dálo, když v jeden čas seděl
Pán Kristus
na hoře Olivetské, mluvě o posledním soudu a řka: „O
strana: 29
Jeroným: „Bdíti jest od hříchu se vystříhati.“ A znamenitě dí
Pán Kristus:
Bdětež a nedí: „Zpí- vejtež, putujtež, neb ty věci mohou
strana: 30
Ponižť se před obličejem Páně, a povýšíť vás. Ale proč
Pán Kristus
velí bdíti — pokládá příčinu, řka: „Neb nevíte v kterou
strana: 31
A že máme bdíti o svém spasení, to dovodí nám
Pán Kristus
skrze příklad tělesný, řka: Toto pak vězte, že kdyby věděl
strana: 31
cují se radujíce se do své vlasti. A toť míní
Pán Kristus
v „Zjevení sv. Jana' v 3. kap.: „Pakli bdíti nebudeš,
strana: 32
ten služebník věrný a opa- trný?“ Tuto sluší věděti, že
Pán Kristus
netáže se, nevěda, poněvadž věci minulé ví, ale aby snáze
strana: 32
Služebník pokorný poznává nedostatečnost svou a boží velebnost. Jakož dí
Pán Kristus
v evan- geliu sv. Lukáše v 17. kap.: „Když učiníte
strana: 33
oslu; chléb a kázeň a práce služebníku.“ O čtvrtém dí
Pán Kristus
v evangeliu sv. Jana v 6. kap.: „Nebo tělo mé
strana: 33
pán jich není, aniž má (jím) nazván býti. Neb tuto
Pán Kristus
dí znamenitě: „I počal by bíti spoluslužeb- níky své. A
strana: 34
zlým životem, neb svým zlým příkladem. O tom pak dí
Pán Kristus
v evangeliu svatého Matouše v 18. kap.: „Kdož by pak
strana: 34
pak, jeden ze dvanácti“ t. apoštolů, kteréžto zejména byl volil
Pán Kristus,
jakož píše sv. Matouš v 10. kap. A jeden z
strana: 37
spasitelné řeči slyšíce, jich skutky vidouce. 39 A proto řekl
Pán Kristus
v evangeliu svatého Matouše v 18. kap.: „Jestliže by dva
strana: 39
A protož svatý Jan, chtě jistotu svého svědectví vydaného o
Pánu Kristu
dotvrditi, dí v 1. kanonice v 1. kap.: „Což jsme
strana: 39
takž i tuto svatý Tomáš chtěl ujištěn býti o vzkříšení
Pána Krista
těma dvěma smysly, t. viděním a dotčením. A protož řekl:
strana: 39
nedověru svatého Tomáše, že ani apoštolům nechtěl věřiti o vzkříšení
Pána Krista,
ale chtěl dříve viděti znamení umučení jeho na jeho svatém
strana: 39
Tomáš s nimi. Na tom ukazuje svatý Jan, (že) jakkoli
Pán Kristus
po svém vzkříšení častokrát ukazoval se svým apo- štolům, nebyl
strana: 40
sv. Tomáš toho zjevení potřeboval pro zapuzení své nevěry, přece
Pán Kristus
nechtěl se jemu zvláště a soukromě zjeviti, ale i před
strana: 40
mocné; rozsívá se tělo živočišné, vstane tělo duchovní.“ A poněvadž
Pán Kristus
po svém vzkříšení měl tělo oslavené, protož bylo skvoucí jako
strana: 40
pro- niká skrze sklo bez úrazu svého i skla. Protož
Pán Kristus,
jako vstal ze zavřeného hrobu i zapečetěného bez úrazu i
strana: 40
mocí způsobeno. Pak dále dí: i stál uprostřed nich.“ Poněvadž
Pán Kristus
jest kmen všech ctností, protož dobře stál v prostředku. Nejprvé
strana: 41
ale smrtelný jako zvířata, a duchovní jako andělé. A protož
Pán Kristus,
jako podle božství jest prostřední osoba, neb rodí se od
strana: 41
a v stáncích bezpečných a v odpočívání hojném.“ A protože
Pán Kristus
pokoj tak miluje a tak pilně jej nám poroučí, máme
strana: 42
byl řekl, že neuvěří, leč dotknu se a uzřím.“ Protož
Pán Kristus
chtěl ho na těch dvou smy- slích, t. vidění a
strana: 42
důlky zůstaly v rukou aneb v nohou aneb v boku
Pána Krista
po jeho vzkříšení, jakož tuto slova zní: Vlož prst svůj
strana: 42
Ježíš přišel k nim, znamená se, že, kteříž chtí, aby
Pán Kristus
přišel do jich mysli a ukázal jim tajnosti své, musíť
strana: 42
boží přikázání přestoupila. Svatý Petr lekl se hlasu děvečky zapřel
Pána Krista.
A tak o jiných mnohých, kteřížto zhřešili smysly zevnitřními, jež
strana: 43
oplzlé. A když tak bude zavřen dům těla našeho, ihned
Pán Kristus
vstoupí du- chovně. A netoliko dí: „Pokoj vám,“ ale učiníť
strana: 43
této řeči známo jest, že blahoslavení jsou, kteříž neviděli osoby
Pána Krista
a uvěřili v něho, jeho milujíce, jeho se přidržujíce, 44
strana: 43
by někdo: „Tedy svatý Tomáš i jiní apoštolé nevěřili v
Pána Krista,
poněvadž ho viděli tělesnýma očima. A co člověk vidí, toho
strana: 44
tomu má býti řečeno, že svatí apoštolé měli víru o
Pánu Kristu,
Synu božím, neb vidouce Syna člověka věřili jej Bohem a
strana: 44
má míti v sobě svaté anděly a učedníky boží i
Pána Krista.
A tak člověk, když bude míti ty ctnosti, jako učedníci
strana: 46
jest svatého Matouše ve 25. kap. A tu řeč mluvil
Pán Kristus
v úterý po Květné neděli a den čtvrtý před svým
strana: 52
k prospěchu svému i všech křesťanů. A v tomto evangeliu
Pán Kristus
vypověděl velikou odplatu, kterážto bude dána prelátu. A těžká pomsta
strana: 53
dí: „Člověk jeden, vycházeje na cestu. Tuto sluší věděti, že
Pán Kristus
slove jeden člověk, protože od jednoho člověka, t. Panny Marie,
strana: 53
by se ukryl před horkostí jeho“. Avšak sluší věděti, že
Pán Kristus
podle Božství svého, jakož místa neza- ujme, tak i všudy
strana: 53
svými životy, t. na tomto světě. Neb to napřed pověděl
Pán Kristus,
řka v evangeliu svatého Matouše v 10. kap.: „Posílám vás
strana: 55
prospívati ani slova bo- žího statečně kázati bez trpělivosti, protož
Pán Kristus
přidal čtvrtý dar aneb hřivnu, t. trpělivost, jakožto zbraň k
strana: 55
ohněm zármutku bez přičinění olova, t. skutku tělesného, protož vydal
Pán Kristus
tělesný statek, t. živení, a ten dobře jest znamenán olovem.
strana: 55
dí: „Každému podle vlastní moci'. Neb netoliko dary své dává
Pán Kristus
podle své štědrosti, ale podle schopnosti těch, kteříž je přijímají,
strana: 56
pánem svým a viděl radost pána svého?“ O tom dí
Pán Kristus
v evangeliu svatého Jana ve 12. kap.: Slouží-li mi kdo,
strana: 59
nerozsíval, a sbíráš, kde jsi nerozsypal.' Tu sluší věděti že
Pán Kristus
seje poznání pravdy v srdcích lidských a rozsívá ctnosti a
strana: 59
jakož píše mistr Ri- chardus ve své kronice. Neb, když
Pán Kristus
trestal zákonníky la- komé, kteříž zžírali domy vdovské, skládajíce modlitbu
strana: 63
kteříž kladli dary své do pokladnice.“ Tu sluší věděti, že
Pán Kristus
patřil ne proto, aby zvěděl to, což dříve nevěděl, poněvadž
strana: 63
to obětovala, ale jiní ze zbytečných věcí. A protož soudem
Pána Krista,
před nímžto nic skryto není, právem jest nad jiné pochválena.
strana: 65
ale z čeho“, t. z kterého úmyslu. A toť dovodí
Pán Kristus,
řka: Nebo všichni tito z hojnosti po- slali dary boží.
strana: 65
„Almužna protiví se hříchům. 2. Dobré rozmnožuje. — O tom
Pán Kristus
v evangeliu sv. Lu- káše v 6. kap. dí: „Dávejte
strana: 66
hříchy budou obklíčeni, když přijde den soudný. O tom dí
Pán Kristus
v evangeliu sv. Matouše ve 24. kap.: „Jako bylo za
strana: 69
toť nazývá tuto okrášlení lamp. A o tom světle praví
Pán Kristus
v evangeliu sv. Matouše ve 25. kap., že když dí
strana: 70
šly kupovati, t. žádaly se po- lepšiti ,přišel ženich“, t.
Pán Kristus
na soud poslední, a kteréhož ho- tovy byly, vešly s
strana: 72
vydávejme se jako boží služebníci v mnohé utrpení.“ Neb týž
Pán Kristus,
kterýž nyní otevřel vrata svého milosrdenství, takže jich ni- žádný
strana: 72
pravím vám, neznámť vás.“ Tuto mohl by někdo říci: „Však
Pán Kristus
všechny věci zná i ví, jakož řekli mu učedníci jeho
strana: 73
nepřestane. Takže tedy toho času, v němžto daň císaři platili,
Pán Kristus
ráčil se naro- 80 diti, aby se tím znamenalo, že
strana: 79
se naro- 80 diti, aby se tím znamenalo, že proto
Pán Kristus
na svět přišel, aby od daně, jížto od nás žádají
strana: 80
jest bláznivost před Bohem. Tu dí sv. Beda: „Při narození
Pána Krista
pastýři nad stádem bdí, neb zajisté ten narozen jest, jenž
strana: 86
dobrodiní, kteréž Pán Bůh ukázal lidskému ná- rodu, neb skrze
Pána Krista
člověk má vykoupen býti a Pán anděl- ský nahrazen. Dí
strana: 92
s lidmi dobré vůle. Sv. Beda dí: „Ti, kteříž přijali
Pána Krista
dobrou vůlí a neprotiví se mu, jako Herodes a jiní
strana: 92
plná dobrá vůle. Dejž to Pán Bůh, abychom takové narození
Pána Krista
hodně a nábožně slavili, aby on, jenž pro nás ráčil
strana: 92
nám přichází poznání. A ten jeden svatý, Jan, předešel před
Pánem Kristem,
jako lucerna před sluncem, abychom, nemůžeme-li přijmouti světla slunečního, Pána
strana: 102
spasení. Protož sám se velmi poni- žoval a potupoval a
Pána Krista
povyšoval a velebil, když řekl: „Jáť jsem hlas volajícího na
strana: 103
od srdcí lidských. Dále dí evangelium: Bylo pravé světlo.“ t.
Pán Kristus,
to věčné slovo a vnitřní každé věrné duše. A dí
strana: 103
maličko na stranu ode všech a počala hořce plakati, takže
Pán Kristus,
vida její pláč a slzy, těžce se pohnul. A když
strana: 153
nemilosrdných Židů. Tu dí sv. Augustin: „Rozličné příčiny jsou, proč
Pán Kristus
ráčil do zahrady jíti. Jakož v zahradě bývá rozličné kvítí,
strana: 159
ráčil na se přijmouti. A v tu dobu, když se
Pán Kristus
modlil. Jidáš obcházel knížata kněžská, aby mu dali zástupy. A
strana: 160
I políbil ho. — Tu dí svatý Jan Zlatoústý, že
Pán Kristus
měl ten obyčej, kdykoli ně- který učedník přišel odněkud, že
strana: 161
škodu: I., že zbaven jest vší milosti, kterouž nám umučení
Pána Krista
přineslo, a že upadá v smrtelný hřích. 2. Že hříchové
strana: 161
sebou do domu a posadil se na stolici soudné a
Pána Krista
před sebou nechal státi. 164 A řekl k němu: „Což
strana: 163