Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Bůh«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy české IV,1 (Flajšhans - Svoboda)
bude veliký, a Syn Nejvyššího slouti bude, a dát jemu
Pán Bůh
stolici Davida, otce jeho. 33. A kralovati bude v domě
strana: 4
mezi námi. A Syn Nejvyššího slouti bude. A dáť jemu
Pán Bůh
stolici Davida, otce jeho, to řekl k Matce jeho anděl
strana: 7
abys měl úmysl čistý a upřímný k jednomu muži —
Pánu Bohu,
že bys raději chtěl smrt voliti, než bys dobrovolně s
strana: 9
hotova jsem přivoliti k dobrému přinucení božímu. A toť chce
Pán Bůh
od každého, řka skrze proroka: „Synu, dej mi srdce své,“
strana: 9
o početí svaté Alžběty, radujíc se té milosti, kterouž učinil
Pán Bůh
té staré babici, odjav od ní to zlořečenství, jímž byla
strana: 10
mluví svatý Beda v osobě její, řka: „Tak velikým obdarováním
Pán Bůh
mne povýšil, že žádným mluvením jazyka díků jemu vzdáti nemohu,
strana: 14
ke všem lidem všech věků, neb sházel, shazuje i shodí
Pán Bůh
mocný konečně všecky mocné, ukrutné a pyšné, kdož následují ďábla,
strana: 14
jiného, než potvrzení věčné ke království nebeskému, s něhožto shodil
Pán Bůh
pyšného dábla i s jeho tovaryšstvem, jenž chtěl neřádně mocný
strana: 14
můž ukázáno býti, že znajíc na sobě veliké věci, od
Pána Boha
dané, a slyšíc od svaté Alžběty o sobě chválu, ne
strana: 15
s vůlí jeho, poslouchajíc řeči jeho, což jest zvláštnější krmě
Pánu Bohu,
než tělesná. Jakož zjevně ukázal v evangeliu svatého Jana na
strana: 17
Neb „Marta' vykládá se ,vzbuzující, neb ona ctnostmi svými vzbudila
Pána Boha,
aby přijma člověčenství byl milostiv pokolení lidskému, jako mrtvému Lazarovi,
strana: 18
nás hříšných, jestliže my přijímajíce její skutky, budeme jich následovati,
Pána Boha
chváliti a účast i zásluhy jejího Syna žádati. Znamenati také
strana: 18
pracovníky. Ale že pracovníci mají té pomoci a modlitby od
Pána Boha
napřed žádati skrze duchovní rozum, protož Marta volá k Ježíšovi,
strana: 19
ten nápoj posvátný obci křesťanské odjíti, ale vyznává, že tak
Pán Bůh
ustanovil, a že tak apoštolé i jiní svatí od počátku
strana: 19
hlubokost propasti, i srdce lidská, prohlédajíce v skryté strany. Nebo
Pánu Bohu
všecky věci, prvé nežli stvořeny byly, známé jsou; tak i
strana: 21
Bůh, a rozhněvali mne marnostmi svými. Patří na druhé činy
Pán Bůh,
aby se nad člověkem smiloval, jako na kající. O tom
strana: 24
kteří se vpletli v běhy světské, tiť nebudou povoláni k
Pánu Bohu.
A protož dí Apoštol v 2. listě k Timotheovi, v
strana: 25
by měli si vzíti hříšní příklad svého brzkého obrácení k
Pánu Bohu.
Jakož dí „Ekklesiastikus' v 5. kap.: „Nemeškej obrátiti se ku
strana: 26
si přivstanou“ atd. A proto na tu naši neposlušnost touží
Pán Bůh
v knihách Jobových v 19. kap.: „Na služebníka svého volal
strana: 26
skrze lačnost, žízeň, zimu, horko, strach, hanbu a práci od
Pána Boha
táhne. O tom dí Job v 7. kap.: „Rytěřování (aneb
strana: 30
na ně připadá v náhle.“ Tu dí sv. Rehoř: „Chtěl
Pán Bůh,
aby hodina poslední byla nám neznámá, aby vždycky byla domněná,
strana: 31
vězte, že kdyby věděl hospodář. anebo každý člověk, jehož ustanovil
Pán Bůh
nad jeho tělem a nad jeho smysly i nad jeho
strana: 31
anebo lákání, bděl by zajisté, t. prosil by pomoci od
Pána Boha,
a podle moci své snažil by se. Neb psáno jest
strana: 32
nenaděje a v hodinu, kterouž neví“. Neb, jakož dříve praveno.
Pán Bůh
skryl to před očima lidskýma a rozumem, aby nižádný nevěděl
strana: 35
ani hodiny, ani způsobu své smrti, leč komu zvláště ráčí
Pán Bůh
zjeviti, aby člověk tím se více bál, a méně hřešil,
strana: 35
věděti, že mnoha způsoby pochybují lidé u víře. Nejprvé majíce
Pána Boha
za nemilostivého otce, protože do- pustil na ně chudobu, bolesti,
strana: 37
doufajíce příliš v milosrdenství jeho, a tak hřeší řkouce: „Však
Pán Bůh
jest milostivý a mámť dosti času ku pokání, a tak
strana: 37
raději k ďáblům skrze čáry a k lidem, nežli ku
Pánu Bohu.
A tak mnohým kouzlům a čárům věří. A toť Pán
strana: 38
Bohu. A tak mnohým kouzlům a čárům věří. A toť
Pán Bůh
pilně zapověděl v 5. knihách Mojžíšových v 18. kap., kdež
strana: 38
to učinil. A tak i o jiných smyslech. Anebo dal
Pán Bůh
člověku moc, aby mohl dělati dobré. O tom psáno jest
strana: 54
milost boží okrašluje, těší a vzácným činí člověka vzhledem ku
Pánu Bohu.
O tom dí svatý Pavel k Titovi v 2. kap.:
strana: 54
v den soudný. Dále dí: „A přistoupiv,“ dobrými skutky ku
Pánu Bohu
se při- blíživ. O tom dí sv. Jakub: „Přibližte se
strana: 58
jich k svému i svých bližních prospěchu užívali, přistupují ku
Pánu Bohu
a od něho přijmou radost věčnou, ale také ti, kterým
strana: 59
pokladnice bohatí.“ Na tom se znamená, že ti, jimžto půjčil
Pán Bůh
jmění tělesného, mají býti první, aby spomáhali k službě boží
strana: 64
větší žádostí a s větší nábožností dala, nežli jiní. Neb
Pán Bůh
více sobě váží dobrého úmyslu, nežli velikého daru. Po druhé:
strana: 64
než jiní dala. A tak dí sv. Beda: „Vzácnost jest
Pánu Bohu,
cožkoli s dobrým úmyslem obětovati budeš, nebo váží srdce, ne
strana: 65
dal, ale rád. Neb kdož tak milosrdný jest, dojdet od
Pána Boha
milosrdenství. Jakož sám dí v 5. kap. svatého Matouše: „Blahoslavení
strana: 66
ozdobila. A tak ty dva šarty, t. tělo a duši,
Pánu Bohu
obětovala, pro něžto došla chvály jeho v nebeském království, jehož
strana: 68
znamená se víra a láska skrze oheň. O tom dí
Pán Bůh
v 3. knihách Mojžíšových v 6. kap.: „Oheň usta- vičně
strana: 70
hlubokost propasti i srdce lidská prohlédajíce se skryté strany. Nebo
Pánu Bohu
všechny věci prvé nežli stvořeny byly, známy jsou; tak i
strana: 73
nebyla. Neb dí svatý Augustin v jednom dnešním kázání: „Vida
Pán Bůh,
že hřích proti přirozenosti v člověčí přirozenosti shledán jest, po
strana: 76
aby tělo poddáno bylo duchu a duch rozumu. Jakož dí
Pán Bůh
v I. kni- hách Mojžíšových: „Pod tebou bude žádost tvá,“
strana: 79
řetězové s rukou“ atd. 5., aby naše dobré skutky obětovali
Pánu Bohu.
Jakož psáno jest v knize Tobiášově ve 12. kap.: Řekl
strana: 87
uteče bolest i lkání. Já, já sám potěším vás,“ dí
Pán Bůh
všemohoucí. 6. a naposled osvěcuje nás milost boží ze spoda,
strana: 88
máme, že nevíme, zda by naši dobří skutkové líbili se
Pánu Bohu.
Neb dí Izaiáš: „Všichni naši dobří skutkové jsou jako roucho
strana: 88
ne nám, ale jménu svému dej slávu.“ Trojí věc zajisté
Pán Bůh
sobě zůstavil: I. pomstu, jakož sám dí v 5. knihách
strana: 92
toho dvojí příčina býti může: I. jest veliké dobrodiní, kteréž
Pán Bůh
ukázal lidskému ná- rodu, neb skrze Pána Krista člověk má
strana: 92
Boha od andělů, aby nás naučili za přijaté dobrodiní díky
Pánu Bohu
vzdávati. Protož dále dí evangelium: A na zemi pokoj lidem
strana: 92
Pokoj s lidmi dobrými, ale nic se zlými, s nimiž
Pán Bůh
pokoje nečiní, neb ne s všelikými lidmi Bůh pokoj činí,
strana: 92
plná jest darů, když bude plná dobrá vůle. Dejž to
Pán Bůh,
abychom takové narození Pána Krista hodně a nábožně slavili, aby
strana: 92
vrátili se pastýři, t. k stádu svému, slavíce a chválíce
Pána Boha“
z dobrodiní všemu světu daného obecně, a jim ukázaného zvláště.
strana: 95
jsou pravého srdce — milo- srdný a lítostivý a spravedlivý
Pán Bůh.
Avšak aby jednoho anděla nezdálo se malé svědectví a potvrzení,
strana: 96
k jiným vnésti mysl, musí to býti slovem. Tak i
Pán Bůh,
kterýž měl úmysl k našemu spasení, pronesl to svým vě-
strana: 99
srdci mluviti a duše učiti. A k témuž také dí
Pán Bůh
v ,knize Písní duši milovnici: „Povedu ji na poušť a
strana: 100
poušť a tam budu mluviti sám k jejímu srdci,“ že
Pán Bůh,
choť věrný, chce s duší milovnicí svou sám rozmlouvati, chce
strana: 100
v Pánu Bohu, protože nejprvé a nejvíce osvícení přijímali od
Pána Boha
a od Syna božího, slunce vší spravedlnosti; a byli jako
strana: 102
prostředek mezi Bohem a mezi lidmi, protože berouce osvícení od
Pána Boha,
jiné osvěcovali, totiž ty, kteříž jsou na údolí myslí mrzkých,
strana: 102
nakloněných k tomuto světu. Neb nejsme schopni světla božího, nebo
Pán Bůh
jest duch a jeho světlo jest duchovní a my jsme
strana: 102
světlo sluneční, tak i my, protože nejsme způsobni ku poznání
Pána Boha
pro svou slepotu vnitřní na duši, protož musíme míti nějakou
strana: 102
protož musíme míti nějakou věc tělesnou, skrze niž bychom poznali
Pána Boha
svého. A to jsou svatí, skrze něž nám přichází poznání.
strana: 102
jeho moc stojí? Než jestiť hubeným bídníkem a zavrženým od
Pána Boha.
Ale který člověk, buďto babička nebo nejsprostnější člověk, kterýž jest
strana: 104
miluje. A o tom dí choť v ,Písni písní ku
Pánu Bohu,
choti svému: „Můj milý mně a já jemu,“ t. ,můj
strana: 105
ně se zase navrátí, tak i synové boží pocházejí od
Pána Boha,
od toho hlubokého moře a plného vod všech božských milostí,
strana: 105
„A bude přebývati v nás,“ vnitřně v našem duchu, neb
Pán Bůh
jest Duch nestvořený. Protož Pán Bůh vlévá se v duši
strana: 106
v našem duchu, neb Pán Bůh jest Duch nestvořený. Protož
Pán Bůh
vlévá se v duši a přebývá v ní vnitřněji nežli
strana: 106
a více ji živí nežli ona tělo. A když tak
Pán Bůh
všudy přebývá, tehdy jí z toho pochází divné osvícení božské,
strana: 106
všechnu snažnost k svému spasení libě přiložiti. A to chtě
Pán Bůh
od každého míti, řekl v třetím přikázání zna- menitě takto:
strana: 109
jiná přikázání, nepřiložil tak znamenitě toho slova: ,Pomni. Neb věděl
Pán Bůh,
že lidé málo budou to přikázání plniti, jakož vidíme, že
strana: 109
že nastavěvše svátků a Hodů, nejvíce v ně hřeší, protož
Pán Bůh
dí skrze Izaiáše: „Hodů vašich nenáviděla duše má.“ A skrze
strana: 109
„Vsypu na vaši tvář užitek vašich Hodů“ neb svátků. Tehdy
Pán Bůh
na tvář naši užitek svátků vsype, když nás přede všemi
strana: 109
aby dal nuzným, jako teď dí: „Dávám chudým, a pro
Pána Boha,
ne pro svou chválu. Neb teď dí: Pane, míně to
strana: 112
požehnal ho, aby v něm dála se čest a chvála
Pánu Bohu,
slovo boží aby v něm kázáno bylo, lidé aby je
strana: 115
že ctnostně nedoufají, alebrž neprávě do- ufají, neb jsouce svému
Pánu Bohu
nevěrní, čekají od něho bez zá- sluhy věčné odplaty, a
strana: 119
jsi syn boží vyvolený, aj, hned přikryješ lá- skou, miluje
Pána Boha
ze všeho srdce svého a ze vší duše své a
strana: 121
varuj se a vystříhej se hříchů smrtelných a pokoř se
Pánu Bohu;
a tak jsa v mi- losti boží důstojně přijal jsi
strana: 140
dobrý, protože nemůže utéci smrti bez hříchu, za to prosil
Pána Boha,
aby ho ráčil zprostiti ohavné smrti. Po druhé proto, aby
strana: 160
proto, aby člověk ve všech svých potřebách utíkal se ku
Pánu Bohu
a k němu se modlil. Po třetí, aby tím dal
strana: 160
v kterou svou moc neb skutek doufají; ale nechať toliko
Pána Boha
a svého bližního právě milují, a dosti mají k spasení.
strana: 213
mě, od nej- menšího až do největšího z nich, dí
Pán Bůh
všemohoucí.“ 15* 220 Půjdu sobě k hoře myrry a ku
strana: 219