Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Ježíš Kristus«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy latinské II. (Flajšhans - Svoboda)
1. kap. listu k Efezským, kde praví, že Bůh našeho
Pána Ježíše Krista.
Otec slávy, působil v Kristu, vzkřísiv jej z mrtvých a
strana: 11
bez poskvrny a vrásky jest množství svatých, jichž hlavou vedle
Pána Ježíše Krista
není žádný člověk. 15 Předzvědění a zloba tedy papeži, předpokládáme-li,
strana: 14
nebyl pravým údem církve, která jest pravá choť a tělo
Pána Ježíše Krista.
Ba překáží mu i, aby nebyl pravým pastý- řem; neboť
strana: 15
pýše, jakž nevchází jinudy do ovčince ovcí, než pokornými dveřmi
Pána Ježíše Krista?
A předpoklá- dáme-li, jak pravíš, že by vešel řádnou a
strana: 17
abych chtěl tvrditi něco mimo víru nebo pře- stupovati přikázání
Pána Ježíše Krista.
A v totéž doufám i o mnohých 20 svých přivržencích,
strana: 19
s tou tvojí předstíranou svatostí, kdybychom byli v životě protivni
Pánu Ježíši Kristu.
Jen se drž se svým nejsvětějším otcem papežem v oné
strana: 20
a podobně ani od Petra, ale vyznává že bezprostředně od
Pána Ježíše Krista
přijal moc a evan- gelium. Proto praví v 1. kap.
strana: 22
ustano- veni k jeho službě, jakž nebyli bezprostředními náměstky toho
Pána Ježíše Krista?
Buď totiž nazývá lhář bezprostředním náměstkem Kristovým toho, kdo nebyl
strana: 22
ovšem jedině Petr s Apoštoly mimo Matěje byli bezprostředními náměstky
Pána Ježíše Krista;
a tím způsobem nebyl žádný papež po Petrovi bezprostředním náměstkem
strana: 22
po vynalezení onoho papež, pak přece bylo více bezprostředních náměstků
Pána Ježíše Krista:
Neboť nazýváme-li bezprostředním náměstkem Ježíše Krista člověka, ustanoveného v duchovní
strana: 22
toho času nebyla církev bojující bez hlavy, ježto měla hlavou
Pána Ježíše Krista
a jeho věrné náměstky, prosté kněží nebo biskupy, kteří ji
strana: 23
nad ním příležitostně pohoršuje, jako se pohoršují nad dobrovolnou chudobou
Pána Ježíše Krista.
Podobně tomu jest s tímto článkem: Papež Silvestr a císař
strana: 34
druhé pečovati, aby dobře prospívaly dle darů v mi- losti
Pána Ježíše Krista.
A k tomu praví Apoštol tam, kde svrchu ře- čeno,
strana: 42
zastupují laika císaře a plní ustanovení jeho spíše, než biskupa
Pána Ježíše Krista?
A proto svatý Bernard když píše ve své 3. knize
strana: 46
znamená falešné představené a zástupce, kance lesní, kteří znetvořují vinici
Pána Ježíše Krista.
Z řečeného již jest patrno, že doktor uvádí lež, pravě
strana: 50
popřední učed- níci Antikristovi, jako naopak byli apoštolé popřední služebníci
Pána Ježíše Krista.
Vzhledem k třetímu důkazu doktorovu, vzatému z podobnosti druhu nejvšeobecnějšího,
strana: 52
představený nemá na zemi moc, leč by ji měl od
Pána Ježíše Krista.
Konečně věříme, že Kristus, pravý Bůh nedává žádnému člověku moc,
strana: 54
osvícený milostí Ducha svatého od hlavy. srdce, pramene a řečiště,
Pána Ježíše Krista.
A proto ten Spasitel dříve než poslal je do celého
strana: 56
nejprve v mínění, sjednotíce se s církví v hlavě —
Pánu Ježíši Kristu.
A ačkoliv praví doktor, že tělo církve bojující jest někdy
strana: 62
učili, cožkoli přikázal nejsvětější Otec, vynášeje přikázání svá nad přikázání
Pána Ježíše Krista.
Po druhé jde ze slov Kristových, že nevymezil Petrovi k
strana: 65
zku- šenosti, že dolejší návěst jest falešná, avšak bez obvinění
Pána Ježíše Krista.
Připouštím však, že Kristus Bůh zřídil své nevěstě církvi jisté,
strana: 66
tajemných ovcí Kri- stových, mající plnost moci nade všemi kněžími
Pána Ježíše Krista;
a kardinálové jako ostatní apoštolé že jsou tělo svaté církve
strana: 68
v rozimu, tak v lásce, aby poznávajíce vírou následovali láskou
Pána Ježíše Krista,
který nazývá kněží a zvláště představené, jestliže schází jim výše
strana: 72
cích víry a přikázáních Páně údy svaté církve obecné a
Pána Ježíš« Krista.
Avšak pokorní Kristovi kněží a chudí, kteří odvrhli ctižádos a
strana: 78
jest nutno, aby byla jedna taková hlava mimo hlavu —
Pána Ježíše Krista.
A nepravím, že jsou nebo byly dvě, tři nebo dvanácte
strana: 80
jsou-li v mi- losti dle přítomné spravedlnosti, nebo znají-li přikázání
Pána Ježíše Krista.
Jsou-li, jak tvrdí doktor, náměstky apoštolů, a žijí život protivný
strana: 96
dobroty a moci s přikázáními apoštolskými a následovně s přikázáními
Pána Ježíše Krista,
poněvadž přikázání apoštolská nejsou jiná, než při- kázání Pána Ježíše
strana: 102
Ježíše Krista, poněvadž přikázání apoštolská nejsou jiná, než při- kázání
Pána Ježíše Krista.
Z toho následuje předně, že někteří z těchto doktorů, neposlechnuvše
strana: 102
kdyby se byli zpě- čovali poslouchati přikázání apoštolů a přikázání
Pána Ježíše Krista.
Po druhé z toho následuje, že každý křesťan má tolik
strana: 102
kolik a jak má věřiti listům apoštolským a evan- geliím
Pána Ježíše Krista.
Návěst dolejší jest falešná, jelikož mnoho bull papežských častěji jest
strana: 102
přikázáními apoštolskými. Apoštolská přikázání totiž jsou učení apo- štolské a
Pána Ježíše Krista.
Avšak přikázání bull jsou někdy ne- příslušná nebo na odpor
strana: 103
papež, když takto přikazuje, neliší se od výroku apoštolů nebo
Pána Ježíše Krista,
čehož opak nyní snadno se přihází. Neboť Bo- nifác za
strana: 103
patrno, že se neopírám o kacířství Valdenských, ale o pravdu
Pána Ježíše Krista,
ani ne- následuji sekty Armenských, ale sekty svatých apoštolů, kteří
strana: 125
něco jako víru, leč to, co by skrze ně pravil
Pán Ježíš Kristus.
A proto Pavel, nádoba vyvolení, skrze něhož Kristus vydal věrným
strana: 125
Římě sťat a Petr ukřižován za zákon nej- vyššího biskupa
Pána Ježíše Krista.
A proto nemáme ani Pavla, ani Petra, ani jiného svatého
strana: 140
mařilosti —: proto nezbývá nám jiného, než Boha všemohoucího a
Pána Ježíše Krista
prositi, aby odpustil nám hříchy, očišťuje duši od poskvrny. Přece
strana: 140
odpustiti nebo zadržeti, leč by Bůh dříve tak učinil a
Pán Ježíš Kristus.
To jest patrno z toho, že k ospravedlnění bezbožného vyžaduje
strana: 143
Francouzům, Angličanům a Ba- vorům, aby, shromáždíce se ve jménu
Pána Ježíše Krista
a v moci Kristova Apoštola, vydali kněží, zjevné smilníky a
strana: 166
hodni jsou naši doktorové, kteří schvalují vyhlazování křesťanů bez otázání
Pána Ježíše Krista.
168 Čtvrtý důvod jest tento: „Dále Matatiáš a synové jeho,
strana: 167
následuje, že ničemný kněz, který takto káže, chce se vyrovnati
Pánu Ježíši Kristu
v tom, že chce býti důstojnější než matka Kri- stova.
strana: 196
a nejvyšší kámen, jenž jest cesta, pravda a život. o
Pána Ježíše Krista,
a věřím jako víru církve, že každý, kdo nezachovává stav
strana: 203
vyzdvižení kříže byla dovolená, nebo že se schválením vyšla od
Pána Ježíše Krista —
tedy Kristovým věrným není dovoleno ani neprospívá ji schvalovati. Důsledek
strana: 205
ani ochuzování zemí k vůli onomu vraždění nepochází z lásky
Pána Ježíše Krista,
a tak se zdá, že by ochuzování lidu nebylo pevnou
strana: 205
tomuto podniku, účastným všech dober. Dále: Ani papež, ba ani
Pán Ježíš Kristus
nemůže někomu dáti prominutí nebo odpuštění, leč jak od věčnosti
strana: 232
měl takovou moc. Toto tedy uváživ a zvláště i život
Pána Ježíše Krista,
žij ctitel Kristův životem spravedlivým, následuje hlavy své Krista Ježíše
strana: 232
zdržováni jsouce světským zaměstnáním a svedeni lžmi lichotníků ve víře
Pána Ježíše Krista,
skoro vesměs jsou zmateni, tak, ježto hříchů nezanechávají, slovům lživým
strana: 249
se námitka tím, že v Římě ukazuje se maso předkožky
Pána Ježíše Krista.
Jestliže tedy maso Kristovo, které jest část těla Kristova, jest
strana: 250
neoslavena v mase předkožky, suk- nici, roušce, trnu nebo koruně
Pána Ježíše Krista.
K tomu se odpovídá popřením návěsti a dříve než ji
strana: 250
zlato převážila, než svátek Kristův, jako nevděčníci k nejcennější krvi
Pána Ježíše Krista.
A po páté, že dáblové vědouce, že svět jest vykupován
strana: 260
nebo dáblův kněz opatřil k vůli lakomosti, jest pravá krev
Pána Ježíše Krista.
Jako uvěřili v Bologni a v Chrudimi, v diecesi pražské
strana: 264
vašeho.“ A touto klatbou proklíná Apoštol každého člověka, který nemiluje
Pána Ježíše Krista,
pravě v poslední kap. I. listu ke Korintským: „Jestliže kdo
strana: 274
v poslední kap. I. listu ke Korintským: „Jestliže kdo nemiluje
Pána Ježíše Krista,
budiž proklet.“ Zjevná pak klatba může se děliti na zjevnou
strana: 274
pomíjejí pod rouškou milosti díla, předně a přísně jim od
Pána Ježíše Krista
uloženého, jsou proklati. Ale kněží, zvláště kaplanové a Duchem božím
strana: 274
klatbu pod rouškou milosti dílo předně a přísně jim od
Pána Ježíše Krista
uložené —: tedy kněží, zvláště kaplani a Duchem božím napomenutí,
strana: 274
pro takovou klatbu neustával od kázání, aby nebyl proklat od
Pána Ježíše Krista.
Dále předpokládáme-li, že by papež přikázal, aby nikde se ne-
strana: 277
Akt druhý. Odnětí statků duchovním. Ke cti Boha všemohoucího a
Pána Ježíše Krista,
k zbadání pravdy a ku prospěchu svaté matky církve, dle
strana: 288
tohoto, s nimiž jest bojování naše v moci a síle
Pána Ježíše Krista.
A z tohoto odvození jest patrno z téhož důvodu, že
strana: 325
kdož zalévá; ale Bůh, kterýž vzrůst dává“. To o těle
Pána Ježíše Krista,
to i o křtu a křižmu jest věděti a držeti,
strana: 331
biskup všech církví, pak i římské církve, a následovně ten
Pán Ježíš Kristus
jest nejvyšší biskup římský. Nevěřiti tedy, že tento takový a
strana: 337
k duchovnímu pasení, vzdělávání ovcí Kristových. V tom on, totiž
Pán Ježíš Kristus,
jako by dával na rozum, že ovce své, nejdrahocennější krví
strana: 338
ani jiní toho času moudří tohoto světa, ale Bůh a
Pán Ježíš Kristus
skryl tuto moc moudrým, bohatým a opatrným tohoto světa a
strana: 338
by tato moc nebo úřad zdála se býti bezprostředním náměstnictvím
Pána Ježíše Krista
k řízení církve k dosažení cíle blaženosti, nebo stolicí aneb
strana: 348
mezích, které drželi otcové naši, apoštolé, se svým hlavním biskupem
Pánem Ježíšem Kristem.
Jestliže tedy věrní mají se říditi dle evangelických pravidel Kri-
strana: 351
jak v rozvazování děje se dovolení a schválení nejvyššího biskupa,
Pána Ježíše Krista.
Druhé dovolení rozvazovati čili moc aneb schopnost k roz- vazování
strana: 353
praví se, že vedle oné plno- mocné a původní moci
Pána Ježíše Krista
odpouštěti duchovně a skrytě v nitru duše schopnému, dle jeho
strana: 372