Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Ježíš Kristus«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy latinské I. (Flajšhans - Svoboda)
nohu svou t. j. snahu svou, aby mohla vyvraceti víru
Ježíše Krista,
a zvláště v kurii římské. Dále se klade, že náš
strana: 44
— Hus obrátil se k budoucímu koncilu a appellací k
Ježíši Kristu,
soudci nej- spravedlivějšímu. Dříve však, nežli mohl Hus čekati, zjevilo
strana: 53
rozhlašují a příliš široko vykládají; co však zní k následování
Ježíše Krista,
co do chudoby, vlídnosti, pokory, snášenli- vosti, čistoty nebo trpělivosti,
strana: 81
přičin- livý — tehdy beze vší pochyby jest pravý náměstek
Ježíše Krista,
zjevný Bohu i lidem, co do vnějšího smyslového posouzení. Kráčí-li
strana: 82
trojako. Předně, v něm samém: po druhé, v jeho synovi
Ježíši Kristu;
po třetí, v jeho matce, svaté Panně. Boha v něm
strana: 119
otce nebeského máme ctíti v jeho jednorozeném synu, pánu našem
Ježíši Kristu,
na svátosti těla a krve oddaně očima tělesnýma každého dne
strana: 119
nad nějž nikdo nemůže položiti pevnějšího, za- ložena jest církev
Ježíše Krista.
Naděje pak zdvihá se jako čtyři stěny, a to: Naděje,
strana: 144
láska jako krov této duchovní budovy a vrchol dokonalosti církve
Ježíše Krista.
Takovéhoto pak zbudování má dbáti každý katolík, ale zvláště kněžstvo
strana: 144
ctižádostiví duchovní, ale v nakupení ctností, dle napodobení Pána 145
Ježíše Krista.
Jakož stejně, jak církev zdokonaluje se ctnostmi, tak buduje se
strana: 145
na zemi. Bojující pak zve se proto, že vede boj
Ježíše Krista
proti tělu, světu a dáblu. A vůdci této církve jsou
strana: 145
vávalo jeho přikázání. Neboť u Jana v kap. 14. praví
Ježíš Kristus:
10* 148 „Milujete-li mne, přikázání mých ostříhejte.“ jakoby řekl: Činíte-li
strana: 147
a smilníci skrytí dohledu lidskému, jsou dáblové skrytí, kazící církev
Ježíše Krista.
Jestliže však skřítek, vyskočiv, namítá o kacířském obcováni smilníků, že
strana: 148
sv. Jana, kde praví ten, kterýž seděl na trůnu, totiž
Ježíš Kristus: „ ...
smilníkům díl jejich (bude) v jezeře, kteréž hoří ohněm a
strana: 149
zajisté svých věcí hle- daji a ne těch, kteréž jsou
Ježíše Krista“.
A tímto pohnut praví svatý Bernard k papeži Eugenovi: „O
strana: 151
v milosti říditi a konečně ve vlasti nás umístiti skrze
Ježíše Krista,
Pána našeho, pravého Boha a člověka, Syna Marie Panny, Spasitele
strana: 179
řeči nebo moudrosti tohoto světa, ale jako Apoštol po poznání
Ježíše Krista,
který praví v 2. kap. I. listu ke Korintským: „Nebo
strana: 183
a hodování veřejné. Neboť takoví nedbají onoho slova Pána našeho,
Ježíše Krista:
„Pilně se pak va- rujte, aby snad nebyla obtížena srdce
strana: 185
zvěř polní jest svatokupec. Neboť tito tři trhají z vinice
Ježíše Krista,
tak že Kristus může nalézti sotva paběrek; i praví: „Běda
strana: 187
všechny, kdo zle činí, ve vší tichosti a nejpravějším učení
Ježíše Krista?
Řeknu-li se Spasitelem: „Běda vám, zákonníci ... že zavíráte království
strana: 189
předmět naděje, „a příští slávy velikého Boha a Spasitele našeho
Ježíše Krista,
kterýž dal sebe samého za nás, aby nás vykoupil od
strana: 201
naší, Tvým prostřednictvím také učinil nás účastny slávy blaženosti své.
Ježíš Kristus,
Syn Tvůj. Pán náš, který přišed prvním příštím, vykoupil hříšníky
strana: 201
věrnými až ke dni soudu byla zachována v klidném pokoji
Ježíše Krista,
Pána našeho. Neboť tehdy nebude jí škoditi žádné protivenství, až
strana: 217
pohlížejíce na vytrvalost svatých, rychleji přidávali se k víře v
Ježíše Krista.
Proto psáno jest ve 12. kap. Skutků apoštolských“: „I byl
strana: 223
žádný položiti nemůž, mimo ten, kterýž položen jest, jenž jest
Ježíš Kristus.“
Zde chce Apoštol říci, že jediný Kristus jest člověk základně
strana: 232
uváděti jiné k thematu, neboť věrnému křesťanu stačí jediná autorita
Ježíše Krista.
Ale proti již uvedenému se namítá: „Je-li Kristus chléb, pak
strana: 250
Innocenc III.: „Já věřím srdcem, vyznávám ústy, že samého Pána
Ježíše Krista
jím v této svátosti, opíraje se o autoritu, s kterou
strana: 253
v lásce; před- zřídiv nás k zvolení za syny skrze
Ježíše Krista
pro sebe, podle dobře libé vůle své. K chvále slávy
strana: 277
má vskutku předpokládati, že onen pak není spravedlivý, ale nepřítel
Ježíše Krista.
I jest patrno, že následek třetího důsledku jest falešný Neboť
strana: 289
částečné, jež jsou jednotlivé části církve obecné, jež jest církev
Ježíše Krista.
Církev pak křesťanská vzala počátek z Judeje a první nazývala
strana: 296
němž jakožto prvním jest založena svatá církev kato- lická, jest
Ježíš Kristus.
A základ, kterým jest založena, jest víra, která 301 se
strana: 300
žádný položiti nemůž, mimo ten, kterýž položen jest, jenž jest
Ježíš Kristus.“
A v 10. kap. 1. listu ke Korintským dí: „Ta
strana: 301
žádný položiti nemůž mimo ten, kterýž položen jest, jenž jest
Ježíš Kristus.“
Avšak tento základ jest skála spravedlnosti, o které mluví Kristus
strana: 301
v 13. kázání na slova Páně praví takto: „Pán náš,
Ježíš Kristus,
takto děl Petrovi: Ty jsi Petr; a na téť skále
strana: 301
duchovní, kněžstvo svaté, k obětování duchovních obětí, vzácných Bohu skrze
Ježíše Krista.
A protož praví písmo: Aj, zakládámt na Sionu kámen úhelný,
strana: 302
pravil, kázal nebo učil něco, co by nemělo základu v
Ježíši Kristu.
Z toho jde, že v Kristově evangeliu, an Kristus di:
strana: 303
žádný položiti nemůž, mimo ten, kterýž položen jest, jenž jest
Ježíš Kristus.
Jak tedy jsou proroci a apo- štolé základy a jak
strana: 304
jsou proroci a apo- štolé základy a jak jest základem
Ježíš Kristus,
nad nějž ničeho není? Jak jinak bychom myslili, leč tak,
strana: 304
žádný položiti nemůž, mimo ten, kterýž položen jest, jenž jest
Ježíš Kristus.
Staví-lit pak kdo na ten základ zlato,“ t. j. nauku
strana: 305
a její schopnosti, ten beze vší pochyby jest založen na
Ježíši Kristu.
Tak stavěli apoštolé, dokud zaniceně a jasně učice nauce o
strana: 305
I. listu Janova se praví: „Ale všeliký Duch, kterýž nevyznává
Ježíše Krista ...
není z Boha;“ tamt jest duch prostý kacíř, jenž popírá,
strana: 310
slovech „což bys koli rozvázal“ Petr nemohl zrušiti písma, poněvadž
Ježíš Kristus,
Spasitel náš pravil v 10. kap. evangelia Janova: „... a
strana: 316
do skonání světa. Kapitola jedenáctá. Poněvadž mnozí kněží zanechavše napodobení
Ježíše Krista,
nej- vyššího biskupa, v nádheře vystupují z moci udělené církvi
strana: 320
a příliš široce vykládají; cokoli však zní k následo- vání
Ježíše Krista
co do chudoby, vlídnosti, pokory, snášenlivosti, či- stoty, práce nebo
strana: 321
dává nám vítězství“; a v souvislosti doložil: „Skrze Pána našeho
Ježíše Krista,
který řekl svým: Doufejtež, jáť jsem přemohl svět.“ Tolik Augustin.
strana: 321
že nikdo nemůže býti spasen, leč by byl záslužně poddán
Ježíši Kristu.
Ale on jest římský biskup, jako jest hlava obecné a
strana: 323
dobré by bylo, kdyby jeho části byly údy svaté církve
Ježíše Krista.
A měli bychom uvažovati, jak tento svatý Augustin bál se
strana: 332
za lejna — pak beze vší pochyby jest pravý náměstek
Ježíše Krista,
zjevný Bohu i lidem, co do vnějšího, smyslového posouzení. Žije-li
strana: 333
Pavel praví, že svých věcí hledají a ne což jest
Ježíše Krista.“
Co jest to tedy svých věcí hledají“? Jsouť to ti,
strana: 334
pak jest náměstek Jidáše Iškariotského, který miloval mzdu nepravosti, prodávaje
Ježíše Krista.
A stejně patrně nejsou kardinálové zjevní a praví nástupcové 335
strana: 334
pak byl by Bůh všemohoucí a následovně nebyl by náměstek
Ježíše Krista,
který nechtěl, aby žena líbala nohy jeho, které byly po
strana: 336
zde zásluhami, a z jejíž důvodu sídlí již ve slávě
Ježíše Krista,
dle slov jeho v 19. kap. evangelia Matoušova: „ ..
strana: 361
mnoho, kteří hledají, což jejich jest a ne což jest
Ježíše Krista.
O nich pak dí Spasitel náš: „Na stolici Mojží- šově
strana: 363
Pavel, že svých věcí hledají a ne těch, které jsou
Ježíše Krista.
Co jest tedy svých věcí hledající? Jsou to ti, kdo
strana: 363
takoví jistě svých věcí hledají a ne těch, které jsou
Ježíše Krista.
Přece však žádný nájemník neodvážil se říci lidu božímu: „Tvých
strana: 364
lidu božímu: „Tvých věcí hledám a ne těch, které jsou
Ježíše Krista.“
Tolik Augustin. A na konci tohoto kázání činí závěr, pravě:
strana: 364
listě k papeži píše: „Stolice apoštolská, jíž od svatého svatých,
Ježíše Krista,
jest odevzdána moc všeobecně, jak svědčí apoštol, k vzdě- lání
strana: 366
Ale vím, že ve svých listech požadoval, aby následovali šlépějí
Ježíše Krista.
Pomíjím, jak ještě mnozí papežové a kanonisté temně mluví o
strana: 370
stolice apoštolská na tolik potřebná, že by bez ní církev
Ježíše Krista
nemohla státi. Neboť kdyby, což jest možno, Řím byl zničen
strana: 370
I zakládá se výrok tento na oněch slovech Spasitele našeho
Ježíše Krista,
která pravil v 6. kap. evangelia Matoušova: „Protož jestli by
strana: 372
přikázání boží, jako kdyby onen představený nemohl blouditi, jako nemůže
Ježíš Kristus.
Po druhé věziž o přikázání v zákoně božím, že něco
strana: 372
Krista Pána. Požehnán budiž tedy Bůh a Otec Pána našeho
Ježíše Krista,
který skryl cestu pravdy moudrým a opatrným a zjevil ji
strana: 390
omezené okol- nostmi mohou důvodně býti uvedeny k povznesení napodobení
Je- žíše Krista.
Neboť oni vskutku pochopují, že skutek, aby byl ctnostný, opravňuje
strana: 390
něco povznášejícího, co dá se uvésti na přikázání neb radu
Ježíše Krista.
Neboť nikdo není vázán poslouchati svého soukromého představeného do nekonečna,
strana: 390
proti Bohu i proti bratru. To jde z následujícího pravidla
Ježíše Krista
v 18. kap. evangelia Matoušova: „Zhřešil-li by pak proti tobě
strana: 392