Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan Hus«
v
Mistra Jana Husi sebrané spisy latinské I. (Flajšhans - Svoboda)
článku. První odpověd. K prvnímu tedy článku, jenž dí: „M.
Jan Hus
před veškerým množstvím lidu a obojího pohlaví řekl a říci
strana: 35
jest v kurii římské, jest slý. Dále, že svrchu zmíněný
Jan Hus
řečené již a různé jiné bludy ča- stěji ústy poskvrněnými
strana: 49
blud protivný svatému písmu. Dále že k takovýmto slovům toho
Jana Husi
veškeren lid ihned s křikem odpověděl: Lže, lže! — míně
strana: 50
škodu, ale obrací se ve chválu; a že neposlušnost toho
Jana Husi
(kterou jsem překážel nedovolenému nařízení) jest dobrá. Tvrdil jsem a
strana: 50
odplata vaše hojná jest v nebesích. Dále, že dříve jmenovaný
Jan Hus,
aby řečený lid zřejměji mohl navésti proti jmenovaným dvěma arcibiskupům,
strana: 50
biskupa stíti a některé mnichy oběsiti poručil. Dále, že týž
Jan Hus
řekl a vyložil předeslané k tomu konci a účelu, aby
strana: 50
jeho byli v Kristu pohoršeni. Dále, že mimo uvedené, jmenovaný
Jan Hus
od jednoho nebo dvou posledních let byl přítelem, pěstitelem a
strana: 51
v obci a diecesi pražské veřejně byl zostuzen. Pročež onen
Jan Hus
má býti pokládán nejen za kacíře, ale přímo za arcikacíře
strana: 51
určitým výrokem bylo prohlášeno, uznáno a oznámeno, že jme- novaný
Jan Hus
byl a jest kacířsky věřící a obhájce bludů proti víře
strana: 51
Byv otázán [Protiva, rozumí se], kdy to řekl [t. M.
Jan Hus],
odpověděl: „Myslím, že léta Páně 1399, nebo tak nějak; a
strana: 55
jest, ale utrhl pravdy) byl [t. Protiva přítomen, když řečený
Jan Hus
řekl, že kazatelé jsou podobni volům (pravda jest): „Neboť jako
strana: 55
ani nejmenuji). Dále klade, že slyšel od téhož (t. M.
Jana Husi),
že řekl, že kněz, jsa ve hříchu smrtelném, nedává rozhřešení,
strana: 57
abych přísahal na evan- gelium a obraz ukřižovaného.“ Já pak,
Jan Hus,
řekl jsem jim, že sv. Jan Zlatoústý takové nazývá pošetilými,
strana: 62
v říjnu r. 1414 na koncilu kostnickém. * 67 M.
Jan Hus
probírá způsob, jakým bylo s ním jednáno ve při o
strana: 67
Hus nespravedlivě od protivníků byl obžalován, a že by týž
Jan Hus
nemohl dojíti a přijíti ke dvoru římskému, pro úhlavní nepřátelsví,
strana: 68
nalezli někteří lidé bludaři, byli potrestáni. Mimo to sám M.
Jan Hus
pro své obhájení a důkaz ne- viny, nemoha sám pro
strana: 68
Pálče komisařům koncilia proti němu předloženým. (V Kostnici 1415.) Já
Jan Hus,
v naději kněz Ježíše Krista, třebas nehodný, mistr svobodných umění
strana: 75
připravují cestu a chrání jeho špatnost. 35. „Dále že jmenovaný
Jan Hus
o uvedených závěrech a vý- rocích tvrdil a tvrdí, že
strana: 91
knihy „De ecclesia". (V Kostnici, 18. června 1415.) A. Články
Jana Husi,
vzaté z knihy „De ecclesia“ některých jiných menších traktátů. a
strana: 95
prospěchu církve, má k tomu od Boha hojnější moc. M.
Jana Husi
Sebrané spisy. 98 26. Není jiskřička patrnosti, že nutno, aby
strana: 97
Ber- nard atd. B. Články vzaté z postupu pře proti
Janu Husovi,
dostatečně dovozené a dokázané věrohodnými svědky. A nejprve článek 4.
strana: 98
článek 4. a i 8., v nichž jest obsaženo, že
Jan Hus
zatvrzele kázal a hájil bludných článků Viklefových v obci pražské
strana: 98
dovalo v obci pražské velké vzbouření, způsobené lstí a vinou
Jana Husi
do té míry, že vznešení mužové a katolíci bohabojní byli
strana: 98
sy- nodě, která byla tehdy v Praze shromážděna. Avšak onen
Jan Hus
vykonávání zmíněného listu a výroku i zákazu takovému skutečně se
strana: 99
pře. Dále článek 17., v němž jest obsaženo, že řečený
Jan Hus
jak řečeného měsíce června léta Páně 1410, tak i před
strana: 99
Bernard. Dále článek 26., v němž jest obsaženo, že jmenovaný
Jan Hus
k svedení lidu a prostých s nerozvážnou drzostí řekl, že
strana: 99
pro Boha. Dále článek 38., v němž jest obsaženo, že
Jan Hus
kázal různé bludy, z nichž povstala pohoršení mezi preláty a
strana: 100
v příčině inkvisice daný a předložený před arcibiskupem pražským proti
Janu Husovi,
v němž jest obsa- ženo, jak Jan Hus pravil k
strana: 100
pražským proti Janu Husovi, v němž jest obsa- ženo, jak
Jan Hus
pravil k lidu: „Hle, papež právě zemřelý, totiž papež Alexandr
strana: 100
začátku. Dále článek 9., v němž jest obsaženo, že týž
Jan Hus
řekl česky k lidu: „Hle, naplnilo se proroctví, které vyřkl
strana: 100
knihy Viklefovy. Dále článek 1I., v němž jest obsaženo, že
Jan Hus
řekl, že papež Alexandr, právě zemřelý, „nevím však, je-li v
strana: 100
o jeho odpovědi, v níž jest obsaženo, že jmeno- vaný
Jan Hus
odeslal po svém odchodu z Čech list lidu, aby jej
strana: 101
měsíce června, na veřejném shromáždění a odevzdané notáři. A já,
Jan Hus,
vždy v naději sluha Ježíše Krista, napsal jsem odpovědi k
strana: 101
na nějaké synodě r. 1404 nebo 1405. * 138 M.
Jana Husi
synodální kázání na slova Kristova v 5. kap evangelia sv.
strana: 138
si neposloužil, svědčí žaloby kněžstva z roku následujícího. * M.
Jana Husi
synodální kázání na slova sv. Pavla v 6. kap. listu
strana: 161
du- chovním, praví Apoštol: „Stůjteš tedy, majíce podpásaná“ atd. M.
Jana Husi
Sebrané spisy. 11 162 Neboť jako duchovní především se nazývají
strana: 161
se rhetorickou okrasou nad průměr tchdejších kázání obvyklých. 181 M
Jana Husi
synodální kázání na slova sv. Pavla v 13. kap listu
strana: 181
jméno, jež by jinak bylo upadlo v nezasloužené zapomenutí. M.
Jana Husi
Sebrané spisy. 13 194 Proti těmto dvěma základním prvkům —
strana: 193
činí je zvláště cenným dokumentem myšlenkového žití Husova. 219 M.
Jana Husi
synodální kázání na slova XIV. kap. evangelia sv. Lukáše. Tedy
strana: 219
že velmi špatný jest tento důsledek doktorů: »Poněvadž postupy proti
Janu Husovi
obcí kněžstva praž- ského byly přijaty a oni jich uposlechli:
strana: 395
co by řekli původcové výroku, kdyby se stalo, že by
Jan Hus
přišel do svatého města Jerusaléma, kdež Cherubin a Serafin neustávají
strana: 410
praví: »Ke kterémukoliv místu vykou- penému nebo nevykoupenému by se
Jan Hus
uchýlil, pokud by tam byl, vrháme je v církevní interdikt,
strana: 410