Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Kristus Pán«
v
České postilly (Hrubý)
480a jsou všelijaké přípisky čtenářů, 481a—498b: kázání na den narození
Krista Pána.
Konečně tento rukopis obsahuje kázání nedělní od nejsv. Trojice až
strana: 71
kázání: Nynější čas ukládá křesťanům, aby si připomínali nábožně utrpení
Krista Pána
a dávali se na pokánu. Dříve než by se však
strana: 163
Judica, to jest ne- děle připomínání bolestných svých křivd od
Krista Pána,
spravedli- vému saudu poraučených, kteréž žalmové proroctví předoznámilo, a za
strana: 163
pak ostrými slovy zlost fariseův, jejich nepřízeň a závist ke
Kristu Pánu,
jimž však Kristus dobře odpověděl nazvav je lháři a syny
strana: 163
připisují. (42, 527—529). Ukazují v klášteřích hrob, dřevo, hřeby, sukni
Krista Pána,
svatých kosti, košile (1203), ba i s nábožnou ceremonií okazují
strana: 167
artikul jest o střídmosti,“ „3. artikul jest, kterak se v
Krista Pána
obláčíme." Z postill směru reformačního v Čechách připomí- náme ještě
strana: 173
tragediím nějakým podobných, čímž se více rauhání nežli jaká čest
Kristu Pánu
činí.“ (304). Jest to narážka na hry velikonoční. Postilla Králická
strana: 176
dojímají čtenáře. Zvláště dojemné jest na př. rozjímání o umučení
Krista Pána:
„Když byl na kříži roztažen a přibit ukrutně a v
strana: 181
za pravé křesťané drželi a měli, a jako bratry v
Kristu Pánu
milovali...“ (100a). Tak vyzývá Bavorovský k náboženské snášelivosti k přívržencům
strana: 187
— incl. Štědrý den); pak jsou „výkladové řečí o narození
Krista Pána“
(151—212), „výkladové řečí masopustních k všedním dnům nařízených,“ (bez označení
strana: 198
královskau cestu ukáži, tak, abyšte neblaudili u víře, k slovům
Krista Pána,
lečby dobrovolně někdo sebe svésti bludařům dopustil a v cizím
strana: 202
proto nás Carnivoras, Sangvifusas, totiž žráčů masa a pijanův krve
Krista Pána
nazývají.“ (II 1114). „Item, jestliže ta slova (t. Kristova) zle
strana: 202
k tomu neznáme, abychom hmotným a Kaparnaj- titským způsobem tělo
Krista Pána
jedli, a pili: ale věříme těm slovům, že posvátně, duchovně,
strana: 202
podstatně, věrau i ústy, Modo " Sacramentali, Těla a Krve
Krista Pána
užíváme... (II 1115). Z modlitby o večeři Páně: „Slova Tvá
strana: 202
v 16. k., 3. „Historia o Jozefovi, kterýž nesl obraz
Krista Pána“,
výklad na I. knihu Mojž. kap. 41., 4. „Vysvětlení hi-
strana: 204
1656 do potopy světa, tolik že projde let od narození
Krista Pána
až do saudu. Někteří z let věku Páně, kterýchž mezi
strana: 207
Slovo Boží od nich upřímě a věrně přijímejte, svátostí od
Krista Pána
nařízených vážně a v té sprostnosti, jakž nařízené sau, požívejte,
strana: 213
kázání na den Nanebevstoupení Páně klade 8 otázek: I. Proč
Kristus Pán
ukázal se tehdáž, když jedenácte Apoštolů stolilo ? II. Proč
strana: 231
pak byl sobě povědom jakýchkoli, také těch nejtěžších hříchů: že
Kristus Pán
svým umu- čením a smrtí tak za nás dosti učinil
strana: 233
S citem a nad. 262 šením líčí na př. narození
Krista Pána:
„Dnešní noc v nebeský blesk se vyjasnila, z čisté Panny
strana: 262
výklady K. Václava Štefana Teplického na proroky (1614—1616), Mathesiova Historie
Krista Pána
přeložená od Benj. Petřka z Polkovic (1596), „Polikarpa Lazera vysvětlení
strana: 290