Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan Wygleff«
v
Fontes rerum Bohemicarum VIII
věcí před námi mnohotvářně nařiekán býváš, a zvláště vo učenie
Jana Wygleffa
i o jiných učeních křesťanské vieře odporných, když by tobě
strana: 247
těmi puohony nestáli sú ani paměti, kacieřstvie a učenie někdy
Jana Wygleffa,
proč by potupeny býti neměly, ovšem dbali jsú ukázati, na
strana: 251
konečná výpověď učiněna, vyhlášena a čtena byla, že řečený někdy
Jan Wygleff,
dokavad živ byl, byl jest všem známý kacieř a zatvrzený
strana: 251
ceduli“i napsáno bylo, jejiež zněnie nieže jest položeno, potupuje pamětk
Jana Wygleffa
a jeho náshledovniekuov, což se dotýče XLV artyculuov potupených v
strana: 252
uložený proti brániti chtějicím tívlrzení převrácených po- 9 tupené paměti
Jana Wygleffa,
zněnie pak dotčených póhonuov a výpovědi konečné s vy- psániem'
strana: 252
cierkev v sobě drže, všem kacieřstvie“ a učenie převrácených někdy
Jana Wy- gleffa
paměti potupenie hodné brániti chtějícím ducha rozuomu dospělejšího a k
strana: 252
vás i všecky jiné i každé oblášt to nevěrné učenie
Jana Wygleffa
učicie anebo kterýmikoli rozuomy nebo pěknými barevnými hadáními79 brániti smějície,
strana: 253
vzbudil jest. Kterýchžto bojuov hajtman a knieže byl jest někdy
Jan Wygleff,
falešný křesťan, kterýž, dokudž živ byl, P opraveno z ,praweny“
strana: 253
256 IČESKÝ PŘEKLAD AKT KONCILUJ. 1415 Mal 4 A týž
Jan Wygleff
knichy Dyalog a Trialog od něho jmenované i mnohé jiné
strana: 256
k tomuto dni, tento svatý zbor oznamuje, vyhlašuje a odsuzuje
Jana Wygleffa,
že jest byl zjevný kacíř zatvrzený a že jest v
strana: 257
jsú slyšány a pilně rozsúzeny knichy a tractátové potupené paměti
Jana Wygleffa
skrze doctory a mistry učenie Oxonienského, kteříž z týchž knih
strana: 265
městě Pražském byl jest náshledovník, přítel, učitel a obránce bluduov
Jana Wygleffa
arcikacieře a za toho jest byl držán, jmenován i počítán
strana: 268
města častokrát mnohé bludy a kacieřstva tak z knich někdy
Jana Wygleffa,
jako z své zpurnosti a lstivosti přivodil jest, učil, o
strana: 269
Londonyenského. A to jest pověděl, aby v vážnost uvedl řečeného
Jana Wygleffa,
pročež jest hned hlasitě vykřikl k lidu tato slova: „O
strana: 269
tato slova: „O by duše má tu byla, kdež jest
Jana Wygleffa
duše.“ A potom list jakýsi sfalšovaný pod pečetí falešnú učenie
strana: 269
ukazoval, v němž jest na- psáno bylo, ač falešně, že
Jan Wygleff
byl jest muž křesťanský a doctor čtenie svatého dobré pověsti
strana: 269
Pátý, a nedávno psal arcibiskupu Pražskému, aby vykořeněni byli bludové
Jana Wygleffa
v Čechách a v Mo- 31. h ,městě měsíci' Fr.
strana: 269
píše na kožích svých oslových, žeby arcibiskup měl spáliti knichy
Jana Wygleffa,
v nichž mnohé dobré věci napsány jsú. Item artycul o
strana: 270
buoh ráčil, aby duše má byla tu, kdež jest duše
Jana Wygleffa.«
Item jedním farářem, mistrem v sedmeru uměnie, že jest slyšal
strana: 273
řekl: „Ó by duše má byla tu, kde jest duše
Jana Wygleffa.“
Provodí se jedním farářem, kterýž praví, že jest to artycul
strana: 274
jest a psal nedávno“ arcibiskupu Pražskému, aby byli vykořeněni bludové
Jana Wygleffa
z Čech a z Moravy, a že sú tam mnozí
strana: 276
kterýž psal na kožích svých oslových, aby arcibiskup spálil knichy
Jana Wygleffa,
v nichž mnoho dobrého jest psáno. Provodí se jedním proboštem8
strana: 276
ovoce zlé činiti přivykl: odkavadž jest, že muž odsúzené paměti
Jan Wygleff
svým smrtedlným?2 učeniem ne v Krystu Ježíši skrze čtenie jako
strana: 280
v Římě držaném“ ulo-47 ženo jest, aby učenie potupené paměti
Jana Wygleffa
potupeno a odsúzeno bylo a knichy jeho, takové učenie v
strana: 280
miení, že v královstvie Angličském byl jest některaký arcikacíř jménem
Jan Wygleff,
kterýž již z světa zdvižen, kterýž kacířstvie svá kázati směl
strana: 284
tomu“ odpoviedám, že já jeho pruovoduom nepřekážím. Item že týž
Jan Wygleff
potupené paměti některaká kacířstvie rozsieval jest a na to některé
strana: 284
m stě bylo držáno. Item že všecky knichy i tractátové
Jana Wygleffa,
v kterémkoli uměnie od něho složené,31 byly jsú řádně v
strana: 285
hádánie jmenovaný Jeronym jsa přítomen, vyhlásil jest bez studu, že
Jan Wygleff
byl jest muž křesťanský a že jest přepravé kniehy složil
strana: 286
jsú velmi pravé. K tomu odpoviedám, že sem řekl, že
Jan Wygleff
mnohé dobré věci položil jest a sepsal v knie hách
strana: 286
i znovu obtieženého pro odvolánie pokryté85 o ne- složenie knieh
Jana Wygleffa,
za několiko let, to jest šest neb sedm, u sebe
strana: 289
vuobec a zjevně. Item že z toho učenie a knich
Jana Wygleffa
skrze doctory a mistry učenie Oxonienského k tomu volené byli
strana: 292
učiniv pilné vyptávánie a vyhledávánie o kniehách a učenie téhož
Jana Wygleffa,
kteréž když jest nalezl bludné u vieře i v mraviech
strana: 292
jest pravé, známé a vědomé. Item že po smrtil5 téhož
Jana Wygleffa
potupené paměti Jan Hus již jmenované kniehy a kacířstvie v
strana: 292
jakož ti dnes jsú a trvají.1° Kteříž kacieřstvie a bludy
Jana Wygleffa
a Jana Husa potupených k duší svých nebezpečenstvie učie, kážie,
strana: 292
převrácených novinách a bludích utěšenie jmieval a zvláště k bluduom
Jana Wygleffa
potupené paměti všecku svú snažnost obracel jest. A to jest
strana: 293
křesťanstvie schválených odtrhnúti mohl, netoliko jest aby kniehy ča stopsaného
Jana Wygleffa
milovány a držány byly,a radil, ale aby výš psané kniehy
strana: 293
aby výš psané kniehy od cierkve svaté přijaté, převrácenému učenie
Jana Wygleffa
odporné, nebyly vá- ženy, ale ovšem zavrženy, napomínal jest. A
strana: 293
že po čase některém týž Jeronym, potupenie knih a učenie
Jana Wygleffa
dobře věda a znaje, žádal jest a chtěl před se
strana: 294
jeden. Item že potom létha páně M'CCCCX° měsiece Června knihy
Jana Wygleffa
Dyalog a Trialog skrze doctory a mistry učenie téhož k
strana: 294
muže A. nožieře, obyvatele Pražského, kterýž převrácené a falešné učenie
Jana Wygleffa
a Jana Husa vuohyzdnosti měl a jel falesné, nezdravé a
strana: 296
oběti nenie buoh.“1 Item že týž2 Jeronym23 k utvrzenie učenie“
Jana Wygleffa
a ku pohaněnie křesťanské víry v letech, měsíciech a dnech
strana: 297
držal, myslil i ústy vyznával vieru a učenie, kteréž jest
Jan Wygleff
sepsal, učil a kázal a v jeho kniehách a tractátiech
strana: 297
skrze pány světské, žádné moci k tomu nemaje, ale bludy
Jana Wygleffa
zjevně jest kázal. A to jest všem vuobec známé. Item
strana: 299
jíti do Con- stancí do obecného concilium pro hájenie učenie
Jana Wygleffa
a jeho náshledovniekuov proti kterýmžkoli osobám. Pro kterúž příčinu a
strana: 304
s vítězstvím domuov zase přišel, a že secta a učenien
Jana Wygleffa
bylo jest svaté, spravedlivé a křesťanské a že jest v
strana: 304
v mysli má, 1315 že držeti a brániti chce učenie
Jana Wygleffa,
kteréž jest potom Jan Hus rozšířil i jiní.37 A toho
strana: 307
artyculi VIII odpověděl, že jest pravý, že jest viděl knichy
Jana Wygleffa
a učil se jim, ne aby chtěl náshledovati bludu jeho,
strana: 308
artyculi nic jest jiného neodpověděl, než to, že jest chválil
Jana Wygleffa
jakožto filozofa a ne jako kacieře. Item k VI artyculi
strana: 308
že v komoře své namalovati kázal philozofy a mezi nimi
Jana Wygleffa,
ale ne sa dvadémú na hlavě. Item XXVI° artycule zapřel.
strana: 308
jest je do Čech a povolil jest ku potupenie knih
Jana Wygleffa
a k odsúzenie Jana Husa i jich učenie. Potom jest
strana: 313
smysl a učenie Jana Husa. Dále jest řekl o knichách
Jana Wygleffa
a o učenie jeho, že jest nikdy nevi- děl člověka
strana: 313
z strachu, že se ohně bál. Ale dále když on,
Jan Wygleff
a Jan Hus, což se dotýče svátosti oltářnie mlu- vili
strana: 313
svaté. A že drží tak, jako sú Jan Hus a
Jan Wygleff
drželi, neb jest seznal, že jsú v tom dobře věřili.
strana: 314
želém. A zvláště kdež sem odvolal učenie Jana Husa a
Jana Wygleffa,
a kdež sem přivolil k odsúzenie Jana Husa, kteréhož věřím
strana: 315
odvolával jest, vyhlašuje to, že v kniehách jich, to jest
Jana Wygleffa
a Jana Husa, nikdy žádného kacieřstvie a bludu jest nečetl,
strana: 317
tresktalo ne- Quemadmodum, inquit, nuper sacrum hoc věru nevěrných kacieřuov“
Jana Wygleffa
concilium infidelitatem haereticorum impio- rum Wiglefis et Hussii vindicavit, doctrinam
strana: 363