Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan z Holešova«
v
O sedmi štědrovečerních zvycích. Largum sero Jana z Holešova (Harvánek)
IVARIUM UNIVERSITAS OSTRAVIENSIS Ostrava 2014 OBSAH Úvodem Život a dílo
Jana z Holešova
Z historie bádání o Janu z Holešova Biografie Jana z
strana: 5
Život a dílo Jana z Holešova Z historie bádání o
Janu z Holešova
Biografie Jana z Holešova v Pelclových A4bbildungen Otazníky kolem života
strana: 5
z Holešova Z historie bádání o Janu z Holešova Biografie
Jana z Holešova
v Pelclových A4bbildungen Otazníky kolem života Jana z Holešova Literární
strana: 5
Biografie Jana z Holešova v Pelclových A4bbildungen Otazníky kolem života
Jana z Holešova
Literární dílo Jana z Holešova Traktát Largum sero Obsah traktátu
strana: 5
Pelclových A4bbildungen Otazníky kolem života Jana z Holešova Literární dílo
Jana z Holešova
Traktát Largum sero Obsah traktátu Doba vzniku traktátu Prameny Jana
strana: 5
Largum sero z přelomu 14. a 15. století. Benediktinský mnich
Jan z Holešova
v něm zaznamenal po- dobu sedmi nejrozšířenějších zvyků, které se
strana: 7
připomínky a doporučení. Knihu věnuji Martince. Z historie bádáni o
Janu z Holešova
Život a dílo Jana z Holešova Z historie bádání o
strana: 9
Z historie bádáni o Janu z Holešova Život a dílo
Jana z Holešova
Z historie bádání o Janu z Holešova Jan z Holešova
strana: 9
Život a dílo Jana z Holešova Z historie bádání o
Janu z Holešova
Jan z Holešova se vynořuje z šera zapomnění v polovině
strana: 9
v úvodu traktátu, která zůstala jeho vydavatelem nepovšimnuta, rozpoznal v
Janovi z Holešova
až dosud anonymního autora komentáře k písni svatého Vojtěcha." První
strana: 9
autora komentáře k písni svatého Vojtěcha." První tištěné curriculum vitae
Jana z Holešova
se objevilo v roce 1782 ve čtvrtém svazku portrétů českých
strana: 9
Künstler. IV. Theil, Prag 1782, s. 1—4. Život a dílo
Jana z Holešova
ho mnicha pomáhal zásadním způsobem skládat rajhradský převor Alexius Habrich
strana: 10
i koncept dopisu, v němž se ho dotazuje, kdy zemřel
Jan z Holešova,
kdo byl Fasseau, a kdy a kde vydal traktát Largum
strana: 10
e 9/1. Hermann Usener byl přesvědčen, že veškeré poznatky o
Janu z Holešova,
uvedené v Pelclových Abbildungen, lze připsat zjištěním Bonaventury Pitera. Srov.
strana: 10
a dílo. Rychnov nad Kněžnou 1981, s. 52-70. 11 O
Janu z Holešova
se dočteme v dopise z 21. 12. 1778; o Piterovi
strana: 10
s. 273�274; ADELUNG, Johann Christoph 10 Z historie bádání o
Janu z Holešova
levantních soudobých pramenů. Litovat můžeme především těch, které byly zničeny
strana: 11
smrt mu však znemožnila plán realizovat.15 V nejnovější době bylo
Janu z Holešova
věnováno několik článků a řada drobnějších zmínek, zejména českých16 a
strana: 11
„De superstitionibus“ (1405 r.). Warszawa 1999, 11 Život a dílo
Jana z Holešova
Biografie Jana z Holešova v Pelclových Abbildungen V první části
strana: 12
Warszawa 1999, 11 Život a dílo Jana z Holešova Biografie
Jana z Holešova
v Pelclových Abbildungen V první části předkládá autor medailonu faktografická
strana: 12
předkládá autor medailonu faktografická data získaná z blíže nespecifikovaných zdrojů:
Jan z Holešova
se narodil roku 1366 v moravském městě Holešov, které patřilo
strana: 12
Husa k otázce, zda je možno v něj věřit, sepsal
Jan z Holešova
traktát na obranu napadeného úřadu. Když pak byl Hus povolán
strana: 12
quodam Theutonico capto circa Hradczan igne 12 Otazníky kolem života
Jana z Holešova
Opat se spolu s některými bratry uchýlil do Broumova, další
strana: 13
v roce 1436. V druhé části doplnil autor životopisu obraz
Jana z Holešova
o poznatky čerpané přímo z jeho z díla: Jan z
strana: 13
z Holešova o poznatky čerpané přímo z jeho z díla:
Jan z Holešova
byl velmi pracovitý a učený muž, který si liboval v
strana: 13
Aleš, jenž strávil život na šlechtických dvorech.23 Otazníky kolem života
Jana z Holešova
Informace o údajném vyslání Jana z Holešova a bývalých studentů
strana: 13
USENER, Religionsgeschichtliche, s. 18, pozn. 6. 13 Život a dílo
Jana z Holešova
derních autorit zabývajících se kostnickým koncilem, potažmo Husovým procesem.26 O
strana: 14
mnichů na církevní sněm mlu- ví Ziegelbauer (1689-1750) v Epitome,2
Jan z Holešova
byl do ní vřazen až v Pelclově biografickém souboru.28 Zůstává
strana: 14
životopisu. Někteří autoři, zřejmě ve snaze o metaforické vyjádření angažmá
Jana z Holešova
v Kostnici, jej opatřili přídomkem malleus haereticorum." V matrice pražské
strana: 14
1386 dochoval záznam o udělení titulu bakaláře studentovi české národnosti
Janu z Holešova,
toho času faráři ve Slušovicích.3 Zpráva je, bohužel, příliš vágní
strana: 14
č. 72, Brno 1907, s. 218. 14 Otazníky kolem života
Jana z Holešova
Vlastní zkušenost s užíváním nesprávných slovních tvarů v hymnu Hos-
strana: 15
nesprávných slovních tvarů v hymnu Hos- podine, pomiluj ny promítl
Jan z Holešova
do sdělení „ut personaliter audi- vi in Choczebuz“, které můžeme
strana: 15
z let 1389 a 1396.35 Alexius Habrich, potencionální tvůrce medailonu
Jana z Holešova
v Pelclově sbírce, je také autorem biografie svého spolubratra v
strana: 15
v rukopisné variantě neříká raj- hradský archivář nic o účasti
Jana z Holešova
a jeho spolubratrů na konci- lu v Kostnici a jejich
strana: 15
Autor portrétu v Pelclových Abbildungen si stýská nad tím, že
Jan z Holešova
nevytvořil kroniku alespoň o době vlády Václava IV. Někteří badatelé
strana: 15
vlády Václava IV. Někteří badatelé vyjadřovali 15 Život a dílo
Jana z Holešova
Literární dílo Jana z Holešova Jan z Holešova je v
strana: 16
((dem?) De largo vespere. V minulosti se hypotézy o autorství
Jana z Holešova
objevily také u dalších spisů. U části z nich lze
strana: 16
značnému počtu chyb opravujeme přepis autorky článku. 16 Literární dílo
Jana z Holešova
možné si udělat úsudek, neboť spis nemáme k dispozici (Sermones
strana: 17
můžeme mezi spisy, u nichž indicie nejprůkazněji ukazují na autorství
Jana z Holešova,
zařadit výklad písně svatého Vojtěcha. Komentář byl sepsán „pro vera
strana: 17
a po jejich dosažení směřovali k věčnému životu (causa finalis).
Jan z Holešova
člení text komentáře v duchu scholastického třídění lát- ky do
strana: 17
výklad byl dokončen 14.6.1397 v břevnovském klášteře.“ Komentář je připisován
Janu z Holešova
na základě drobné zmínky z úvo- du traktátu Largum sero.
strana: 17
s. 327. Srov. edice ř. 18n. 17 Život a dílo
Jana z Holešova
Pro autorství Jana z Holešova by mohly svědčit rovněž některé
strana: 18
18n. 17 Život a dílo Jana z Holešova Pro autorství
Jana z Holešova
by mohly svědčit rovněž některé znaky, které má komentář společné
strana: 18
František Rajhradský rukopis traktátu o písni „Hospodinem pomiluj ny“ od
Jana z Holešova.
Časopis pro moderní filologii, roč. 21, Praha 1935, s. 260-261.
strana: 18
MZA Brno, fond E6, sign. Hd 14. 18 Literární dílo
Jana z Holešova
Rukopis komentáře se Piterovi podařilo vypátrat v klementinské knihovně.52 Spolu
strana: 19
An credi possit in papam Tato kvestie je tradičně připisována
Janu z Holešova,
ačkoli pro toto tvr- zení scházejí přesvědčivé důkazy. 52 Bolelucký
strana: 19
Usener. Srov. USENER, Religionsgeschichtliche, s. 19n. 19 Život a dílo
Jana z Holešova
„..Johannes autem noster sublimius vindicaturus authoritatem vicarii Christi papae." Těmito
strana: 20
pohnutky, které vedly ke vzniku trak- tátu.6 Co však přimělo
Jana z Holešova
k obraně úřadu Kristova náměstka? Na počátku stála žádost neznámého
strana: 20
Kvestii je v neúplné Piterově předmluvě k připravované edici spisů
Jana z Holešova
věnován necelý odstavec, který končí v polovině věty. — Srov.
strana: 20
Díl 1, část 2, Praha 1921, s.45-54. 20 Literární dílo
Jana z Holešova
Že by obhájcem Petrova stolce mohl být Jan z Holešova,
strana: 21
Jana z Holešova Že by obhájcem Petrova stolce mohl být
Jan z Holešova,
je možné do- vozovat z poznámky nadepsané nad textem traktátu
strana: 21
pasáže ve sbírce nedělních kázání s úryvkem ze štědrovečerního traktátu
Jana z Holešova
si povšiml Zdeněk Nejedlý:67 Ve výkladu na třetí neděli postní
strana: 21
roč. 19, Tábor 1950, s. 1—6. 21 Život a dílo
Jana z Holešova
Ortographia Bohemica Za autora gramatického pojednání, zavádějícího v češtině diakritický
strana: 22
Pekař s tvr- zením, že by traktát mohl být dílem
Jana z Holešova,
a rozpoutal tím pole- miku s Václavem Flajšhansem, zastáncem Husova
strana: 22
spor jednoznačně ukončen ve prospěch jednoho či druhého." Proti autorství
Jana z Holešova
stojí dle Karla Stejskala především fakt, že na rozdíl od
strana: 22
kova (†1410).7 K mylnému určení jeho původce došlo zřejmě ztotožněním
Jana z Holešova
s písařem Janem, jenž je jmenován v kolofónu rajhradské- ho
strana: 22
benediktinů v Rajhradě. Praha 1966, s. 181-182. 22 Literární dilo
Jana z Holešova
Sermones de laudibus B. V. Mariae V Pelclových Abbildungen je
strana: 23
Sermones de laudibus B. V. Mariae V Pelclových Abbildungen je
Janu z Holešova
připisován soubor ma- riánských kázání Sermones de laudibus B. V.
strana: 23
PELCL, Abbildungen, s. 4. 79 Kromě shora uvedeného se o
Janu z Holešova
uvažovalo jako o jednom z možných autorů neúplné české veršované
strana: 23
pro jejich existenci vedle ofi- ciálního náboženství. V úvodu se
Jan z Holešova
obrací na Přibyslava, faráře v Lysé, který jej požádal, aby
strana: 26
Ed. J. P. Migne, PG 56, 637-638, Parisiis 1862. 86
Jan z Holešova
opírá svůj výklad o Příručku služeb božích Viléma Duranta (1237-
strana: 26
Popis prvního zvyku mírně vybočuje ze shora nastíněného modelu, protože
Jan z Holešova
zde kromě projevů pověry kárá také morální poklesky věřících. Druhý
strana: 27
jimž dopřávali více krmení než jindy.9 V této spojitosti se
Jan z Holešova
snaží probudit sociální cítění u bohatších hospodářů, když jim navrhuje,
strana: 28
na památku seslání nebeského daru' vzájemně zasílají prostřednictvím poslů dárky."
Jan z Holešova
je v traktátu popisuje jako příjemné, vybrané a voňavé věci
strana: 28
paganiarum. Praha 1995, s. 66. 91 Ve stejném duchu jako
Jan z Holešova
vysvětluje původ vzájemného obdarování Michal Polák (†1480) v latinsko-českém kázání
strana: 28
v roce 2008, s. 14-17. Miroslav Lenart se domnívá, že
Jan z Holešova
mluví o preclíku. Srov. LENART, Czy, s. 50. 29 Traktát
strana: 29
ale jemnější vánoční pečivo, možná i sladké.9 Při výkladu si
Jan z Holešova
pomáhá přirovnáním Kristova početí k pečení chleba. Benediktin se pozastavuje
strana: 30
jsou svou podstatou du- chové, jíst maso, tedy hmotný pokrm?
Jan z Holešova
soudí, že se jedná o pohanský přežitek, a tito pověrčiví
strana: 30
kvůli dobré úrodě v příštím roce.102 Jako šestý zvyk uvádí
Jan z Holešova
koledu a podává osobitý výklad jejího vzniku doplněný etymologickým exkurzem:
strana: 31
Slované zamířili přes Chorvatsko do Čech. Pramen, z něhož čerpal
Jan z Holešova
poznatky o příchodu Slovanů do Čech, nazývá v traktátu kronikou
strana: 31
vo- bis olim fato predestinatam tandem venistis ad patriam."105 Podle
Jana z Ho- lešova
zůstávali Čechové v nové krajině věrní babylonskému bohu Bélovi. Bél
strana: 32
ležel narozený Ježíš. Vzhledem k posvátné povaze oné události varuje
Jan z Holešova
před znesvěcováním těchto míst nemravným chováním. Ženy nabádá, aby se
strana: 37
míst nemravným chováním. Ženy nabádá, aby se 134 Shodně s
Janem z Holešova
uvádí koláč jako odměnu za koledování Tomáš Štítný: „Protož z
strana: 37
následujícím roce zajistit pokoj od blech. V závěru traktátu si
Jan z Holešova
klade otázku, proč se nejvíce kou- zel z celého roku
strana: 38
působení Přibyslava jako faráře v Lysé. 138 Ve spise se
Jan z Holešova
označuje za starého.13 Vezmeme-li v úvahu tradičně uváděný rok jeho
strana: 38
na právě rozvíjené téma: úcta ke starým lidem. Nebo se
Jan z Holešova
skutečně cítil v asi pětatřiceti letech starý? Nemůžeme samozřejmě zcela
strana: 38
sepsání traktátu však již byl po smrti a z poznámky
Jana z Holešova
vysvítá, že byl pochován v břev- novském klášteře. Uvedenou osobnost
strana: 40
a členů břevnovského a broumovského kláštera se na řádku pod
Janem z Holešova
nachází zápis „Aleš (Albertus? Alexius?) coaevus Joannis, monachus Břevnoviensis“. —
strana: 41
(ut b. Augustinus — hec b. Augustinus) a pokračoval slovy
Jana z Holešova.
Na přepis obšírnějšího zpracování ukazuje také neúplný závěr sedmého zvyku
strana: 42
Proto by měl sáhnout po novém vydání. Z životopisného portrétu
Jana z Holešova
v Pelclových Abbildungen vyplývá, že ani baron Freyenfels, jemuž byl
strana: 42
v následujících letech zapomnělo. V rozporu s Piterovým zjištěním vystupuje
Jan z Holešova
v dějinách lite- ratury Dobrovského či Jungmanna jen jako tvůrce
strana: 43
berga dostal k tisku Largum sero: „Je to snad týž
Jan z Holešova,
jenž napsal r. 1397 Kommentář písně svato-Vojtěšské Hospodine pomyluj ny?“.
strana: 43
ale ze záměru nakonec sešlo.173 V současné době se traktát
Jana z Holešova
těší poměrně stálému zájmu především etnografů174 a historiků, byť můžeme
strana: 44
let 15. století. 178 Rada momentů, vážících se k osobnosti
Jana z Holešova
a traktátu Lar- gum sero, dosud zůstává zahalena rouškou nevědomosti.
strana: 45
vynecháním textu či špatným čtením. Schází závěr, l v němž
Jan z Holešova
píše, že dílko dává nejdražšímu příteli jako štědrovečerní dárek, chybí
strana: 48
o Alšovi a odkaz na Pulkavovu kroniku. Část, v níž
Jan z Holešova
píše o získávání informací od starých lidí, byla přesunuta na
strana: 49
rajhradský archivář Maurus Kinter. Německý badatel se domníval, že traktát
Jana z Holešova
není ničím jiným než rozšířeným přepracováním původní wolfenbüttelské varianty. Z
strana: 50
ničím jiným než rozšířeným přepracováním původní wolfenbüttelské varianty. Z textu
Jana z Holešova
tak uvádí pouze krátké pasáže formou dodatků k wol- fenbüttelskému
strana: 50
jeho matkou.151 Ale 147 148 146 J 16,11. J 12,31.
Jan z Holešova
tu zřejmě poukazuje na karnevalový ráz koledování spojený s pře-
strana: 132
seu Colledae historia. Ed. A. T. Fas- seau, Olomoucii 1761.
Jan z Holešova
Traktát o písni Hospodine, pomiluj ny. Přel. E. Kamínková. In:
strana: 142
BYLINA, Stanisław Międzi Godami a Wigilią. Kilka uwag o traktacie
Jana z Ho- lešova.
In: Christianitas et cultura Europae. Księga jubileuszowa Profesora Jerzego Kłoczowskiego,
strana: 144
František Rajhradský rukopis traktátu o písni „Hospodinem pomiluj ny“ od
Jana z Holešova.
Časopis pro moderní filologii, roč. 21, Praha 1935, s. 260-263.
strana: 146