Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Hilarius Litoměřický«
v
Plzeň v husitské revoluci
titulem "decretorum doctor". Na zpá- teční cestu do vlasti se
Hilarius Litoměřický
vydal z Boloně, jak bylo uvedeno, nejpozději v březnu 1455.
strana: 11
o tom svědčí Hilariův list z 2. května 1467. 14/
Hilarius Litoměřický
prožil v západočeské metropoli téměř celý zbytek roku 1467. Dne
strana: 13
svazky. V jednom případě (12) jde o rukopis, který si
Hilarius Litoměřický
dal pořídit na vlastní náklady od písaře Prokopa Pibera z
strana: 29
svazků, u nichž se nepodařilo zjistit dobu, v níž je
Hilarius Litoměřický
získal. Po formální stránce postupuji podle týchž zásad, jimiž se
strana: 30
253a-262b, tj. Quaestiones super libro De esse et essentia, opsal
Hilarius Litoměřický
společně s Václavem Křižanovským. Textově kritické poznámky k předešlému textu:
strana: 35
opsané listy o několik let přesahují rok 1468, v němž
Hilarius Lito- měřický
zemřel. Některé části byly opsány až r. 1470, napří- klad
strana: 45
Flzni pochází až z 2. května 1467. Ve skutečnosti však
Hilarius Litoměřický
znal Plzeň nejspíše již z dřívějších let - r. 1457
strana: 46
so- cialistické republiky v Praze pod značkou Osek MS 11.
Hilarius Litoměřický
v něm není přímo uveden jako autor, text je tam
strana: 47
rozšířit, prohloubit a nakonec shr- nout. Jak již bylo upozorněno,
Hilarius Litoměřický
učinil zá- kladem svého kázání myšlenkový odkaz, čerpaný z biblických
strana: 59
(Strnad II 126n., č. 137). Tyto shody naznačují, že se
Hilarius Litoměřický
během svého pobytu v Plzni blíže se- známil s tamním
strana: 63
humanistickou tradici, v evropském kulturním povědomí platnou po několik století.
Hilarius Litoměřický
Pia II. znal a udržo- val s ním úřední korespondenci.
strana: 65
ná útěcha, ale i výzva k boji, se kterou se
Hilarius Litomě- řický
obrátil na Plzeňany (Hystoria 338n.) má obdobu v Silvi- ově
strana: 66
(v intencích Václava z Krumlova ?) také administrátor pražského arcibiskupství
Hilarius Litoměřický
a snažil se ji uskutečnit právě tak roku 1462 (srov.
strana: 68
že jde o první písemně dochované dílo, ve kterém se
Hilarius Litoměřický -
ve shodě s postojem papežské kurie - veřejně vzdal své
strana: 68
pramenům se nepřímo hlásí také několik míst, která naznačují, že
Hilarius Litoměřický
znal myšlenkové hnutí označované termínem devotio moderna. Vzniklo v Nizozemí
strana: 68
mi spisy, a tak dokazují, že autoren Bystorie byl skutečně
Hi- larius Litoměřický,
jak soudil, pravděpodobně podle místní plzeňské tradice, r. 1672 Tomáš
strana: 69
nesouhlasili ani čelní představitelé starší patristi- ky, na něž se
Hilarius Litoměřický
častěji odvolával, snad pů- sobením raného humanismu. U Hilaria, který
strana: 70
dílo encyklopedické povahy. Zajímavým, bohužel nedořešeným problémem zůstává otázka, odkud
Hilarius Litoměřický
čerpal ve svém kázání verše (hexa- metry a pentametry). V
strana: 70
Krumlova († 1460). d. K literárněhistorickému významu Hilariovy Hystorie. -
Hilarius Litoměřický
žil na přelomu gotické a renesanční doby a toto přechodné
strana: 71
plzeňských měšťanů. 80 Pro jejich smýšlení se zdá příznačné, že
Hilarius Litoměřický
v Hystorii na prvním místě zdůraznil spojenectví mezi Plzní a
strana: 81
myšlenka náboženské tolerance podepřena r. 1485 usnesením kutnohorského sněmu. 24/
Hilarius Litoměřický,
důsledný stoupenec názorů papeže Pia II., formuloval nekriticky a nenávistně
strana: 81
Ossegg.Xenia Bernardina II.Vindobonae 1891, 115-164 190 Hystoria civitatis Plznensis von
Hilarius Litoměřický
(Einleitende Studie und Edition) Zusammenfassung Die vorliegende Studie hat folgenden
strana: 191
Zusammenfassung Die vorliegende Studie hat folgenden Inhalt: I. Einleitung II.
Hilarius Litoměřický. -
Eine biographische Skizze III. Die literarische Tatigkeit des Hilarius Litoměřický
strana: 191
Litoměřický. - Eine biographische Skizze III. Die literarische Tatigkeit des
Hilarius Litoměřický
au3er der Korrespondenz IV. Uber die Bibliothek des Hilarius Litoměřický
strana: 191
Hilarius Litoměřický au3er der Korrespondenz IV. Uber die Bibliothek des
Hilarius Litoměřický
V. Hystoria civitatis Plznensis von Hilarius Litoměřický: a. Textgeschichte -
strana: 191
in Olomouc ausgehandelt, und es ist sehr wahr- scheinlich, daß
Hilarius Litoměřický
bei der Schlußphase dieser diplomatischen Aktion persönlich anwesend war. Ende
strana: 195
Kapitel (III.) befindet sich das Verzeichnie der literarischen Tatigkeit des
Hilarius Litoměřický,
die eine wichtige Quelle besondere für sein politisches Wirken in
strana: 196
(Praha Staatsbibliothek ČSR: Osek MS 11) ist kein Autograph von
Hilarius Litoměřický,
sondern eine etwa aus dem letzten Drittel des 15. Jh.
strana: 196
aus- zubessern ohne die ursprünglichen Absichten und ursprängliche Diktion des
Hilarius Litoměřický
zu berücksichtigen. Eine be- trichtliche Aufmerksamkeit wird weiter/e./ den Quellen
strana: 197
nechweieen kann, daß Hystoria civitatie Plznensis tatsichlich ein Werk des
Hilarius Litoměřický
ist, dessen Name in der handschriftlichen Tradition nicht einmal angefährt
strana: 197
von Rabštejn abgelehnt, der sich in seinem Dialogus ausdrücklich gegen
Hilarius Litoměřický
sowie gegen den Führer der Vereinigung von Zelená Hora Zdeněk
strana: 200
ihn war annehmbarer der Weg der Vernunft und der Humanitat.
Hila- rius Litoměřický,
ein Fortsetzer der Sache Pius II., formu- lierte unkritisch auch
strana: 200
MS Osek 11, strana 1). - Foto Zdena Kravková. 14.
Hilarius Litoměřický,
Hystoria civitatis Plznensis (Praha Státní K ČSR: MS Osek 11),
strana: 214
Meziřádková razura na straně 16. - Foto Zdena Kravková. 16.
Hilarius Litoměřický,
Hystoria civitatis Plznensis (Praha Státní K ČSR: MS Osek 11),
strana: 214
kteří tu nacházeli útočiště. Svým dílem k tomu přispěl i
Hilarius Litoměřický,
jenž pro úvodní část oslav, konanou v největším z kostelů
strana: 222
v 16. století, jak ji provedl M. Kopecký, potom by
Hilarius Litoměřický
už názvem svého spisku aspiroval na dílo vyššího dějepiseckého umění
strana: 229
na statky, které ukořistili nepřátelům katolické víry.38) Na otázku, proč
Hilarius Litoměřický
ve svém květnovém projevu tolik vyzdvihoval úlohu papežské kurie v
strana: 232
byly totiž jednak pramenným pod- kladem, na jehož základně zbudoval
Hilarius Litoměřický
hlubší znalost plzeňské minulosti, jednak strunou, na níž mohl očeká-
strana: 244
tak i ke Staré Plzni (Starému Plzenci). Za reálnější považuje
Hilarius Litoměřický
takový názor, podle nějž bylo nově vzniklé město Plzeň odvozeno
strana: 245
založení Plzně bylo klasickým příkladem lokace "ne zeleném drnu". 77)
Hilarius Litoměřický
poukazuje na to, že kdysi měštané vykoupili veškerý právní řád
strana: 247
celkového zaměření díla lze hledat zřejmě ještě v jiné skutečnosti.
Hilarius Litoměřický
byl znám jako stoupenec latinské vzdělanosti, jíž pokládal za "vědec-
strana: 250
prostředím. III-2 Vývoj plzeňského městského znaku Poměrně mnoho prostoru věnoval
Hilarius Litoměřický
ve svém projevu roku 1467 popisu znaku města Plzně, což
strana: 252
vyprávění o tom, jak došlo k rozhodnutí oblehnout Plzeň, uvádí
Hilarius Litoměřický
ostrým a tendenčním útokem. proti Žižkovi, v němž shledává hlavního
strana: 261
známo. Nepochybně byl však vývoj složitější, než jak jej líčí
Hilarius Litoměřický.
Ten ve své "Historii" příliš zdůrazňuje jednoznačné rozhodnutí Plzeňských setrvat
strana: 290
nesnáze nebo obavy z nejistých válečných časů, to známo není.436)
Hilarius Litoměřický
si krátce všímá též životního pro- středí Plzně. Podtrhuje příjemnou
strana: 376
v 60. letech 15. století. Skutečnost, že pro svůj záměr
Hilarius Litoměřický
zvolil zdůrazňování událostí a vyprávění ze starších i novějších a
strana: 382