Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»S Augustin«
v
Postilla, vyloženie svatých čtení nedělních (Jeschke)
Kristus neráčí přebývati, ale dábel počne panovati! To vše die
S. Augustin.
Z té všie řeči, jakožť i svatý Pavel v dnešní
strana: 16
spa- nie i každý skutek nenie bez odplaty. Protož die
S. Augustin:
Jdeš-li orat a nemieníš mezí hnúti, a jsi bez hřiechu
strana: 39
mój bratr, má sestra i mátě má jest. Protož die
S. Augustin:
By Maria byla prvé duchovně syna božieho nepočala, nikdy by
strana: 46
15 v. a v tomto nazývá ji ženú, jakož die
S. Augustin.
Ale S. Jan zlatoústý miení, že panna Maria z lítosti
strana: 48
léní byli prelátové a kněžie, neostřiehajíce Kristova pole, jakož die
S. Augustin;
a také když sú jiní lidé spali, to věz, netbali
strana: 73
Krista, a pak si darmo jeho jmeno vzal. Neb die
S. Augustin
i svatý Cyprian, veliký mu- čedlník a biskup, že nadarmo
strana: 89
ženy Kristovy, jenž jest tvój blížní, člověkem jsa; neb die
S. Augustin:
Každý člověk jest každému člověku blížní. A této řeči potvrzenie
strana: 90
daj chudým a poď po mně. Na to slovo die
S. Augustin,
In lib. de contemptu mundi, že to jest přikázanie zvláštnie
strana: 97
vše, což jest v milosti měl, tak že, jakož die
S. Augustin,
nenie hoden chleba jiesti; nebo jsa v hřieše smrtedlném, jest
strana: 99
proto že nemienie sě sku- tečně dopustiti. Proti tomu die
S. Augustin,
že pro rozkoš li- bosti, bez vóle k dokonání, cělý
strana: 106
jiných, když co velikého máme učiniti. A k tomu mluví
S. Augustin
na toto čtenie, řka: Aj když sě přibližoval hod beránka
strana: 128
pilně zname- najme, abychom jeho šlápějemi jíti byli hodni. To
S. Augustin,
uče nás, abychom k hodóm sě připravili, následujíce milého spasitele,
strana: 128
otevřieně sta oči jich a poznali sú ho.“ Tu die
S. Augustin;
De conss. evang., že praviv jim písmo, posvětil jim chleba
strana: 164
nemají, aby dávali ducha svatého, jakož na mnohých miestách dovodí
S. Augustin,
řka: že nemóž dáti ducha svatého nižádný než bóh. A
strana: 179
slovo, že Kristus řekl jest: Vezměte ducha sva- tého,“ die
S. Augustin:
I kterak nenie bohem Kristus, poňavadž dává ducha svatého? A
strana: 179
die Kristus: "Kterých odpustíte hřiechy, odpúštějí sě jim“. Tu die
S. Augustin:
To jest, duch svatý odpúštie, ale ne vy. "A kterých
strana: 180
Mt. 16, 18. A jinde, Sup. Joh. omel. 4, die
S. Augustin
na ono slovo: Aj beránek boží, jenž snímá hřiechy světa:“
strana: 181
die, že on [ten kacieř] hřiechy odpúštie. I mluví takto
S. Augustin:
Zákonník Šimon lepší [t. méně zlýl; neb když jest mněl,
strana: 182
jemu,“ to jest: duch svatý odpůštie, ne vy. To vše
S. Augustin
slovo od slova, do- vodě, že nižádný člověk nemóž hřiechóv
strana: 182
Já tobě odpúštiem hřiechy tvé! neb tak řka, jakož die
S. Augustin,
v kacieřstvie by upadl. A ač by člověk, jenž sě
strana: 184
duchu dal jemu Kristus poznánie svého božstvie. A tak die
S. Augustin:
Viděl jest a dotýkal sě jest Tomáš člověka, a vyznal
strana: 186
póžitek, tehdy jest nájemník. 192 Čtenie 25. G. Neb die
S. Augustin:
Co jest to [t. že die Kristus]: nájemník jest? Odpoviedá
strana: 192
dáblu a proti Antikristu. Ale tuto znamenaj, že činí otázku
S. Augustin:
Poňavadž apoštolé byli sú pastýři a ne nájemníci, proč sú
strana: 194
abych nájemníkem utiekaje nebyl? K té otázcě udělal jest jemu
S. Augustin
ihned celé knížky, a velmě dlúzě otázku přěmietá; a ostává
strana: 194
miloval své tělo než spasenie svých bližních. Aj tak jest
S. Augustin
tu otázku zpra- vil tomu Honoratovi. A já zpoleh na
strana: 195
nižádný nezahyne, a předvěděný nižádný spasen ne- bude, jakož dovodí
S. Augustin.
A rozuměj, že vyvolený jest ten, kohož pán bóh volil
strana: 199
jest-li bolesť podobná jako bolesť má! A tak, jakož die
S. Augustin,
že jakož z boku Adamova vyšla jest Eva, tak z
strana: 202
slove králevstvie nebeské, jenž jest sbor všech vyvolených; a tak
S. Augustin
často po- kládá, že Kristus, jelikožto jest hlava cierkvi svaté,
strana: 203
s velikú radostí máme to svaté čtenie slyšeti. Protož die
S. Augustin:
Pána na- šeho slova, kteráž ste slyšeli nynie, bratřie najmilejší!
strana: 212
mé,“ to věz Ježíš, jenž sě vykládá spasitel; protož die
S. Augustin,
že to sě neprosí ve jmeno spa- sitele, což sě
strana: 215
otcě, jehož často jmenuje ve čtení. A bez pohoršenie výkladu
S. Augustina
móž v tomto čtení také vzato býti to slovo "otec,“
strana: 215
od boha vyobcováni, ani z svaté obcě vyvrženi; jakož die
S. Augustin
a Origenes a mistr hlubo- kých smyslóv. Z toho opět
strana: 227
B. pastýř ovcí, jemuž vrátný otvierá. A tak, jakož die
S. Augustin
na toto čtenie, Kristus jest i pastýř, i dvéře, i
strana: 244
die, že jie svój chléb, nejsa jeho hoden. Jakož die
S. Augustin:
Proto že pronevěřil se jest svému pánu, a přikázal sě
strana: 245
jest zloděj 246 Čtenie 32. D. a lotr. Protož die
S. Augustin:
Běda jemu biednému, že má spadnúti! A že obecně ti,
strana: 246
jest volen, aby byl pastýřem ovcí, to věz, jakož die
S. Augustin,
vyvole- V úterý po světiem duše. 249 ných k spasení.
strana: 248
svatý počátek jest učinil, a kterak skoná. Ale vedlé výklada
S. Augustina
takto rozumie sě: Duch“ t. svatý, kde“ t. v kterém
strana: 259
něž jest nesen Lazar, slove zvláště "Abrahamovo lóno,“ jakož die
S. Augustin,
ne proto, by jedné Abrahamovo bylo, ale proto, že on
strana: 268
jiný konec jemu, a jiný dostal sě chudému. To ukazuje
S. Augustin
v kázaní o túto dvú, a die: Chudý ten nemohl
strana: 270
synu, vzal si dobré věci za života svého. To vše
S. Augustin.
A tak již máš, kterak ihned po smrti stalo sě
strana: 270
každého pyš- ného, jenž maje zbožie, jím pýchá; neb die
S. Augustin,
že v té vsi kúpení panovánie sě znamená a pýcha.
strana: 279
tvrditi, že jsú ti činové zlí, máme nepřivoliti. Protož die
S. Augustin:
Nemóžeme-li sě domněnie vystřieci, že lidé jsme, však súzenie, to
strana: 297
na zatracenie, ač vidíme, že jest veliký hřiešník; neb die
S. Augustin,
In serm. de blas.: Z nekánie konečného, dokavad v těle
strana: 298
věz, že když die Petr: "Vyjdi ote mne, pane!“ die
S. Augustin,
že Petr bláznivě a sprostně mluvil jest: jako by nemocný
strana: 308
ale brž naň sě hněvaj. A tak poznáš, jakož die
S. Augustin,
že jiné jest sě hněvati na bratra, a jiné na
strana: 313
dni trpěl, to jest, od hřiechu sě odchýle, jakož die
S. Augustin,
k bohu sě myšlením, mluvením i skutkem obrátil; neb těch
strana: 319
kteříž s tvého stolu krmě nepožívají. To Augustin. Váží také
S. Augustin,
že die spasitel: Pustím-li je lačny v dóm jich, ustanú
strana: 319
40. hřiechy zemdleni, a zasě sú sě navrátili. To vše
S. Augustin.
A týž rozum pokládá i svatý Beda, i svatý Remigius.
strana: 320
a málo chudým da- die, neb oltářóv nastavějí a kaplanóv.
S. Augustin
die, že dá- vajíce tak bohu, chtie, aby bóh byl
strana: 334
dne lapali. A měli sú to vítězstvie Římeníné, jakož die
S. Augustin,
od boha, ač sú mněli, by jich bohové jim to
strana: 338
mněli, by jich bohové jim to vítězstvie dali. A die
S. Augustin,
že v tom Římeníné byli sú jako metla hněvivého krále
strana: 338
spravedliv v dóm svój od onoho,“ t. zákonníka. Tu die
S. Augustin:
Slyšal's o zákonníku a o zjevném hřiešníku řeč protivnú; slyš
strana: 349
činí syn, to i otec i duch svatý, jakož die
S. Augustin.
Protož z každého skutka má býti chvála otci, i synu,
strana: 358
měti, aby boha nezapomenul. Ale tak plně ovšem, jakož die
S. Augustin,
zde člověk, smrtedlný jsa, nenaplní, ale v radosti nebeské tu
strana: 365
božie vóle. A že, H. 366 Čtenie 46. jakož die
S. Augustin,
blížní jest všech lid každý člověk, protož každý člověk každému,
strana: 366
kněží dojdú, od hřiechóv na duši vy- čišťuje. Protož die
S. Augustin:
Veliká dobrota božie, že k sa- mému slíbení hřiechy odpúštie;
strana: 375
jakožto lilium, róži, fiolu, a jiné pěkné kvietie. Protož die
S. Augustin:
Které hedvábie, která králová purpura, které zmalovánie tkadlnic móž sě
strana: 384
nemají, mnějíce, by jedné zde měli býti živi. Jakož die
S. Augustin,
že pohané těch věcí pilni jsú, neb na budúcie věci
strana: 384
jest k rozumu snadné. A vedlé rozumu duchovnieho, jejž vede
S. Augustin
i svatý Beda, umrlý tento mládec znamená člověka hřiechem smrtedl-
strana: 386
a divie sě, ale rozumu svého dále nepovzdvihnú. Protož die
S. Augustin
v kázaní takto: Divy pána našeho a spasitele Jezu Krista
strana: 387
mrtvém slyšíš, když die: Vstaň z mrtvých! A potom die
S. Augustin:
O třěch čteme, jenž sú z mrtvých vzkřiešeni čitedlně, a
strana: 387
by dlúho bylo, musím opustiti. Ale vážiti chci, jakož die
S. Augustin,
že jest-li kto, jenž již smrděl, a jsa napomínán, i
strana: 388
tresktán. Tací obyčejem zlostným utlačení jako pohřebeni jsú. To vše
S. Augustin.
Znamenajž, kto chce, nenie-li nynie též jako mezi těmi Sodomskými,
strana: 388
neb die výklad: Zjevný hřiech zjevného potřěbuje lékařstvie. Protož die
S. Augustin:
Přišel jest pán, jemuž všecky věci byly sú lehky, a
strana: 389
čtyřdný Kristovi, když jest ho vzkřiesiti chtěl, spal jest. To
S. Augustin.
A na konci kázanie takto die: Hlubocě umřěl jest ten,
strana: 389
smrtí, tak čiňte, aby již brzy z mrtvých vstali. To
S. Augustin.
Již se vrátím ke čtení, jenž die: "Jdieše Ježíš do
strana: 389
po svaté Trojici. 391 na duši sú zemřeli. Protož die
S. Augustin:
O jsú-li v tobě litostivá třěva, křěsťané! jenž pláčeš těla,
strana: 391
jenž jest žádal, aby pán do domu jeho přišel. To
S. Augustin,
ukazuje, že králík jest aneb ihned nic v Krista nevěřil,
strana: 420
když poče počet klásti, dán jest jemu je- den.“ Die
S. Augustin:
Kto jest, by nebyl dlužník boží? jedné ten, v němž
strana: 425
A znamenitě die Kristus, že držě hrdléše ho." Držěti, die
S. Augustin,
jest mieti žádosť, aby sě nad ním pomstil. A to
strana: 427
hodné; neb ktož móž hodně cizie vrátiti a nevrátí, die
S. Augustin,
že sě právě nekaje. Zacheus neprodléval vrá- cením, jako mnozí
strana: 449
jenž jest zvláště sbor k spasení vyvole- ných; neb die
S. Augustin,
De civit. lib. 10: Chrám boží spolu všickni jsme. A
strana: 454
slovům Augustina svatého“ dole poznamenává: Celé toto místo o svědectví
S. Augustina
v rukopisu musejním přetrženo jest hustě černidlem, aby se nemohlo
strana: 478