Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Ježíš«
v
Kniha výkladův spasitelných, Díl I. (Košut)
Jezukrista a pravdy jeho. A nejprve před- mluva jeho takto:
Pán Ježíš,
jenž jest počátek a dokonání všech věcí, budiž pomoc má
strana: 3
jsou na vrch dorostli do největšího za- rmoucení, kteréž vypravuje
Pán Ježíš,
počínaje od falešných proroků, že mnozí přijdou ve jméno jeho
strana: 13
to jest vše přeběhlo v času tohoto zarmoucení. A vymluviv
Pán Ježíš
ty věci a jiné, velí učedlníkům patřiti na fíkové dřevo
strana: 13
podle slibův jeho čekáme, v nichž spravedlnosť přebývá. I dopovídá
Pán Ježíš:
„Ale slova má nepominou.“ Tu mluví spasitel o jistotě slov
strana: 13
s jinými rovně v náboženství se ukazovati, tělo a krev
Pána Ježíše
při- jímati, modliti se, milosrdné skutky někdy chudým ukazovati, to
strana: 17
jest z mrtvých ožívají skrze moc spasitele. A proto jest
Pán Ježíš
křísil mrtvé na těle, aby tím spíše mohli vstáti mrtví
strana: 18
ode mne nižádnou nevěrou ani strachem. Ty věci jest mluvil
Pán Ježíš
zvláště pro učedlníky Janovy, aby v pravdě poznali, že on
strana: 19
jehož jsou čekali. A že jsou se vždycky horšili na
Pánu Ježíšovi,
i dnes se horší židé a po- hané, však to
strana: 19
tak divné. Ale totoť jest divné a neznámé pohoršení na
Pánu Ježíšovi,
kteréž skrze pokryctví jde na domácích křesťanech, ježto se nezdá,
strana: 19
půjdeme k lidu učenému, tu ovšem shledáme velikou víru v
Pánu Ježíšovi
a chválu povýšenou jména jeho, a kterak jeho brání před
strana: 19
se měkkými věcmi odívají, v domech krá- lovských jsou.“ Tu
Pán Ježíš
jinou chválu Janovi dává před zástupy, že se měkkými věcmi
strana: 21
se pilně tázali. Jako 24 ono kníže, kteréž se tázalo
Pána Ježíše,
co čině, bude míti život věčný. Kterýž když zvěděl, zarmoutil
strana: 24
jej zradil aneb jej potupil, jako židé, když se tázali
Pána Ježíše:
Sluší-li daň dáti císaři čili nic. Druhé se ukazuje neupřímnosť
strana: 24
doufání falešná o spasení a pravé by zůstalo, kteréž v
Pánu Ježíši
jest a tím by Antikrist zahynul, nebo to jest dílo
strana: 25
já zapřím jeho. A že příčina bývá, aby zapřín byl
Pán Ježíš,
když v nenávisť upadne a uhaněn bude od hříšníkův mocných
strana: 25
u pokoji Boha a spasení hledají. Protož tehdáž vyznávati jméno
Pána Ježíše
a jeho upřímnosť a v něm spasení proti zámyslům hříšníkův,
strana: 25
veliká, kterýž všeho nenavidí a varuje se, což jest koli
Pán Ježíš
na sobě měl. Dí dále čtení: „A náhle stálo jest
strana: 36
ještě i kadidla přikládajíce, nic tím Boha nezklameme, ani se
Pán Ježíš
ukojí těmi věcmi, když my jeho pokoru a chudobu, kterouž
strana: 39
tajným i zjevným, kteréž jsou praveny byly o tom děťátku
Pánu Ježíšovi
od pastýřův, od tří králů, kteříž od východu slunce přišli
strana: 40
jedině aby matka jeho byla, ježto rodí v duchu svém
Pána Ježíše
a miluje jej ze srdce. A takové milovníky své sám
strana: 41
mající; a tu jest po- třebí těm, kdož jsou matky
Pána Ježíše,
aby v nich světlo známosti boží bylo, aby mohli spatřiti
strana: 41
božské věci a rozumni v nich býti a povýšení slávy
Pána Ježíše
aby mohli svědomi býti, jakož ve čtení jest pověděno: „Viděli
strana: 41
nám má, postoupil jest. Protož komuž jest plnosť všeho dobrého
Pán Ježíš,
ten se diví všemu, což jest o něm praveno, s
strana: 41
knězi nad soli neb na koláči, žehnajíce je. Ale pochválil
Pána Ježíše
s matkou a s Josefem, ne tím chválením, jako svět
strana: 42
její. A k tomu podobně i těch, kteříž jsou matky
Pána Ježíše,
můžeť nyní ten meč bolesti procházeti duše pro smrť Kristovu,
strana: 44
uměl dělati své spasení, drahou holubici obětoval by Bohu s
Pánem Ježíšem.
Druhá holubice má býti sprostnosť ke každému bližnímu v tom,
strana: 47
přistoupiti k milování bratrskému, ten holubici drahou obětuje Bohu s
Pánem Ježíšem
a dokoná všecky věci podle zákona božího, ktréžkoli k milování
strana: 47
i předlidmi. V těch slovích čtení ukazuje poctivosť a poslušenství
Pána Ježíše
s matkou a s Josefem k Bohu a v jeho
strana: 49
do Jeruzaléma na den slavný velikonoční, a tuto jsou i
Pána Ježíše,
když ve dvanácti letech byl učiněn, s sebou pojali. Neb
strana: 49
jeho, ti jsou s pilností činili to přikázání, jakož teď
Pán Ježíš
se svými rodiči, ježto jsou nad jiné pilni byli skutků
strana: 49
slovech ukazuje čtení, že matka Ježíšova a Josef ztratili jsou
Pána Ježíše
na té pouti a toho ztracení byla dvoje příčina. 50
strana: 49
o světu písmo dí. Druhá příčina byla jest k ztracení
Pána Ježíše
matce jeho velmi škodna, totiž domnění, tak že jest zanedbala
strana: 50
do Jeruzaléma, hledajíce jeho. Tuto nám naučení užitečné zůstává, kterak
Pán Ježíš
od matky ztracený, nechtěl od ní nalezen býti mezi přátely
strana: 51
mnoho lidem uškoditi zlosť nepřátel jako ona uškodí, o nichž
Pán Ježíš
dí: „Nepřítele člověka domácí jeho“ a opět dí: „Kdož se
strana: 51
rozumu jest škodliva přízeň tohoto světa a překáží velmi nalézti
Pána Ježíše,
neb ta ovšem odejme srdce Bohu. Protož svatý Jakub dí:
strana: 52
jiní přátelé těla, kteříž jsou na překážku velikou k nalezení
Pána Ježíše,
totižto každá věc, kteráž člověku dobře činí a libosť ukazuje
strana: 52
nikdy nebýval. I v tom také ostavil jest příklad pokory
Pán Ježíš,
že poslouchal a tázal se mistrův a jsa sám mistrem
strana: 53
nade všecky mistry A toto jsou hodné příčiny k nalezení
Pána Ježíše.
Jedna ta, že jest nalezen od matky v místě modlitebném
strana: 53
vidouce divili se.“ Tuto čtení oznamuje, 12 54 že moudrosť
Pána Ježíše
v odpověděch a v tázáních dala jim bázeň a divení,
strana: 54
mohou nalézti a přijíti, že lehce a snadně bývá ztracen
Pán Ježíš,
ale s velkou prací, se zármutkem i s žalostí může
strana: 54
jsou proti němu a zavrženi jsou. A že tu dí
Pán Ježíš:
„Co jest, že jste mne hledali? zdali jste ne- věděli,
strana: 55
jeho vůlí nemáme, jinam táhnouce, než on nás zapřahá. Ale
Pán Ježíš
matce dí: „Zdali jste nevěděli, že v těch věcech ježto
strana: 55
boží také více mívají než prve. Dí tu čtení, že
Pán Ježíš
prospíval moudrostí a milostí před Bohem i před lidmi. Netoliko
strana: 56
i lidem v dobrém A v tom jest každý zavázán
Pána Ježíše
následovati, nebo v tom záleží obecní přikázání boží, ze všeho
strana: 56
se světa.“ Protož takoví hříšníci i dnes nechtěliť by, aby
Pán Ježíš
přišel na jejich svatby a učinil jim vodu vínem, aby
strana: 58
drží zemských věcí a božských nezná. Druhá strana té odpovědi
Pána Ježíše
matce, kdež jí řekl: „Ještě jest nepřišla hodina má,“ ukazuje,
strana: 60
zdejší obrátí v radosť. Potom dí čtení: I řekl jest
Pán Ježíš:
„Beřte nyní, a neste pře- dnímu hosti; a nesli jsou,
strana: 61
služebníci jsou věděli, kteříž jsou víno brali.“ Ten zázrak učinil
Pán Ježíš,
aby moc jeho oznámena byla, kteroužto moc poznal jest přední
strana: 61
služebník jeho v tu hodinu. Toto čtení nám oznamuje, že
Pán Ježíš
s některé hory scházel tělesně. Neb čas života svého u
strana: 63
zdraví a nakrmení a naučení, a chodí o to k
Pánu Ježíšovi,
právě podle písma, ježto dí, že bude připravena hora domu
strana: 64
k domu Boha Jákobova, a naučíť nás cestám svým.“ Nebo
Pán Ježíš
jest ta hora, k níž se dobře táhnou nemocní, lační
strana: 64
mne očistiti.“ Tento malomocný poznav moc dokonalou a božskou v
Pánu Ježíšovi,
nechav všech lékařův obrátil se k němu, a modlil se
strana: 66
prchlivosť jeho nehněvala se na malomocného. Nebo ten kněz veliký
Pán Ježíš
vždy stojí před Bohem modle se za něho. Také se
strana: 67
Bohem modle se za něho. Také se jest proto dotekl
Pán Ježíš
nemoci člověka toho ohyzdného, jsa sám velebný, aby svou pokorou
strana: 67
jimi chlubě, jako by jich svým zasloužením dobyl. Potom dí
Pán Ježíš
malomocnému již očištěnému: „Jdi, ukaž se knězi a obětuj dar,
strana: 67
„„Já půjdu a uzdravím jeho.““ Tu čtení oznamuje, že všel
Pán Ježíš
do toho města, kteréž bylo hlavní v galilejské vlasti, jménem
strana: 68
boží potupí a pokání po něm nečiní. A když všel
Pán Ježíš
do toho města, nahodil se jemu pohan vděčný s velikou
strana: 68
jako s bratrem.“ Protož hledaje jemu zdraví tento setník od
Pána Ježíše,
vypravuje nouzi jeho, že se dnou zle trápí. A že
strana: 68
nehanějíce, nekřikajíce, neodkládajíce, ani se lstivě vymlouvajíce. A když se
Pán Ježíš
hotově k tomu postavil, aby přijda uzdravil sluhu tomuto pohanu
strana: 69
pánu světském. Víra v tom, že vyznamenává velebnosť a důstojenství
Pána Ježíše,
řka jemu: „Pane.“ A pokora v tom, že nehodnosť svou
strana: 69
ve čtení, že jest v pravdě řekl: „Nejsem hoden přítomnosti
Pána Ježíše
v domu svém.“ Ač jest však rozumně milosti žádal, téžť
strana: 69
v dobrotě zhynutí nemá. Potom dí čtení: „To když uslyšel
Pán Ježíš,
divil se jest a jdoucím po sobě řekl jest: „Věrně,
strana: 70
vám, nenalezl jsem takové víry v lidu israelském.““ To divení
Pána Ježíše
nemáme tak bráti, by on se tak divil čemu, jako
strana: 70
se divíme něčemu novému, čehož jsme nevídali, ani slýchali; neb
Pán Ježíš
takového divení nemá. Ale divení jeho takto máme vzíti, že
strana: 70
něm víru vyznal nade všecku obec židovskou. A že jest
Pán Ježíš
tu řekl: „Nenalezl jsem takové víry v Israeli,“ tomu má
strana: 70
božím narození. Čtení svatého Matouše v XIII. kapitole: Když vstoupil
Pán Ježíš
na lodičku, vstoupili jsou za ním i učedlníci jeho. A
strana: 71
moře poslouchají jeho. Tuto čtení ukazuje tělesné vstoupení na lodičku
Pána Ježíše
s uče- dlníky jeho, tělesné také zbouření moře a tak
strana: 72
takéž podle rozumu duchovního nebude-li kdo na lodi seděti s
Pánem Ježíšem,
zahyne v moři nebezpečném tohoto světa. Ale těm toliko může
strana: 72
a neztratili života pravého a věcného. A že jest vstoupil
Pán Ježíš
na lodičku malou a úzkou, ježto na ní nemůže mnoho
strana: 72
a v mylnostech skrze zastaralou chytrosť ďáblovu. Protož i nyní
Pán Ježíš
veza se na té lodičce, budeť ohlašovati pravdu svou proti
strana: 73
chovní a všelikou moudrostí tohoto světa táhli svorně ua sprostnosť
Pána Ježíše.
Ti, jež jsou sebraní v jednom duchu dábelském a spokojili
strana: 73
ten sbor tak obnažen bude v své hanbě skrze pravdu
Pána Ježíše,
tehdy se ďábel proto popudí, vida, že by se tak
strana: 73
Protož z těchto řečí nezůstává jiného těm, kteříž sedí s
Pánem Ježíšem
na lodičce uprostřed vln mořských, jedině, aby ta vlnobití potkali
strana: 74
„I vece jim Pán: Co bázniví jste malé víry.““ Tuto
Pán Ježíš
potrestal učedlníkův svých pro bázeň a pro malou víru a
strana: 75
Čtení sv. Matouše v XI. kapitole. V ten čas odpověděv
Pán Ježíš
řekl: „Chválím tě otče nebe i země, žes skryl tyto
strana: 77
jestiť sladké a břímě mé lehké.“ Tuto řeč učinil jest
Pán Ježíš
v ten čas, když jsou se učedlnící jeho vrátili z
strana: 77
když jsou se učedlnící jeho vrátili z kázaní a když
Pán Ježíš
zlořečil městům pro nevděčnosť mnohého dobrodiní jeho. A že v
strana: 77
poddáni ve jméno jeho. A z toho zradoval se jest
Pán Ježíš
v duchu svatém a řekl: „Chválím tě, otče, pane nebes
strana: 77
radosť jich a ty sám doufání jich jsi. Potom dí
Pán Ježíš:
„Všecky věci dány jsou mi od otce mého, to jest
strana: 80
pravda k spa- sení všem věřícím v něho. Potom dí
Pán Ježíš:
„Nižádný jest nepoznal syna, jedině otec, ani kdo poznal otce,
strana: 80
věrou přistoupí a poddá se jemu v poslušenství. Potom dí
Pán Ježíš:
„Pojďte ke mně všichni, kteří usilujete a ob- tíženi jste
strana: 80
takových obtížení a soužení. A tak díla dáblova a díla
Pána Ježíše
mohou známa býti, že ďábel raní, zarmoutí a obtiží a
strana: 81
mohou známa býti, že ďábel raní, zarmoutí a obtiží a
Pán Ježíš
uzdravuje a oblehčuje a svo- bodu uvodí a dává utěšení
strana: 81
musí práce a úsilí býti. Těch práci skrze víru oblehčuje
Pán Ježíš
a každou těžkosť svou moudrostí osladí zde, svou milosť dada
strana: 81
usilují a někdy jimi nad sílu obtíženi bývají. Protož teď
Pán Ježíš
volá takové k sobě a chce nakrmiti jako ustalé na
strana: 82
lidských rozmnožili jsou v svých zákonech. Také tento nejvyšší mistr
Pán Ježíš
netoliko chtěl moudrostí slov lidi učiti, ale příkladem i svátostí.
strana: 82
a svárům. Tenť se jest právě naučil pokoře srdečné od
Pána Ježíše.
A takovýmť užitek toho slibuje, řka: „A naleznete odpočinutí dušem
strana: 83
projdou všecky věci jeho. Takéž, nauče se pokoře srdečné od
Pána Ježíše,
zavře pýchu, kteráž daremně nadýmá člověka, aby hledal cti a
strana: 84
s lidmi nechce srovnati. Protož nauče se člověk pokoře od
Pána Ježíše,
to přetěžké břímě, kteréž pýcha po sobě táhne, svalil by
strana: 84
očí nedá. A kdož by se naučil pravé pokoře od
Pána Ježíše,
tent pozná slova jeho pravá v tom, že břímě jeho
strana: 85
livých. Ale dokavadž jest ten lid, kterýž přijal semeno dobré
Pána Ježíše
v se, měl správce a strážce apoštoly i jiné věrné
strana: 86
to nemůže patřiti, kteraké se spaní v duši děje. Protož
Pán Ježíš
dí: „Ale to vězte, byť věděl hospodař, v kterou hodinu
strana: 87
Čtení svatého Matouše v XX. kapitole. V ten čas řekl
Pán Ježíš
učedlníkům svým: „Po- dobno jest království nebeské člověku hospodáři, kterýž
strana: 90
života. A to můžeme ještě z téhož čtení poznati, kdež
Pán Ježíš
dí: „Nebo mnozí jsou povolaní, ale nemnozí vyvolení.“ A to
strana: 95
vždy k reptání. Protož zře k takovým nemocem a porušením
Pán Ježíš,
pověděl jest dodobenství toto o vinnici, v němž nejpilněji k
strana: 95
i pro jiné věci mnohé přeběhlo jest, i tehdáž za
Pána Ježíše,
i vždy až sem, chtěl jest za velikou škodu oznámiti
strana: 95
placení, prvním nelibé, můžeme to znáti z onoho podobenství, kteréž
Pán Ježíš
dí: „Člověk jeden měl dva syny,“ skrze kteréž mistři rozumějí
strana: 97
proti Petrovi ti židé, kteří jsou byli již uvěřili v
Pána Ježíše
řkouce: „Proč jsi všel k mužům neobřezaným a jedl jsi
strana: 98
slovo čtení tohoto jest o zástupích, kterak jsou pospíchali k
Pánu Ježíšovi.
A taková slova často ve čtení slyšána bývají, že jsou
strana: 102
často ve čtení slyšána bývají, že jsou zástupové chodili za
Pánem Ježíšem.
Nebo veliké a mnohé užitky měli jsou z toho, neb
strana: 102