Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Kristus Ježíš«
v
Husova výzbroj do Kostnice (Dobiáš, Molnár)
všechny, kdo ho milují, a záhubou trestá všechny“ nenapravitelné „hříšníky“
Kristus Ježíš,
pravý Bůh a pravý člověk, sevřen ze všech stran od
strana: 29
nejpřednější Kristův zákon houževnatě, trpělivě i pokorně, když tak činil
Kristus Ježíš
a jeho učedníci, i proto, že každý věřící člověk musí
strana: 86
učedníci, i proto, že každý věřící člověk musí začínat od
Krista Ježíše,
jenž především dává první víru, jak pokud jde o víru
strana: 86
který byl a který přijde, všemohoucí.“ Protože tedy má být
Kristus Ježíš
ve svém božství poznán nejprve v obecnosti, a ve svém
strana: 86
jeho bohem. A proto na rozdíl od těchto bohů je
Kristus Ježíš
nazýván pravým Bohem, jenž jest dobro, nad něž si nelze
strana: 90
dvě věci a na jednu se ptá. Předpokládá především, že
Kristus Ježíš
je pravý Bůh. Předpokládá za druhé, že Kristus Ježíš je
strana: 94
že Kristus Ježíš je pravý Bůh. Předpokládá za druhé, že
Kristus Ježíš
je pravý člověk. Za třetí se ptá, zda zákon Ježíše
strana: 94
správě bojující církve. PRVNÍ ZÁVĚR První předpoklad obsahuje tento závěr:
Kristus Ježíš
je pravý Bůh. Dokazuje se takto: Písmo svaté ukazuje nevývratně
strana: 94
se takto: Písmo svaté ukazuje nevývratně víc než jednou, že
Kristus Ježíš
je pravý Bůh; je tedy závěr správný. Návěst je zřejmá
strana: 94
a skrze něhož učinil i věky“ Z toho vyplývá, že
Kristus Ježíš
je jakožto Bůh dříve než všechno stvoření. Právem proto slavnostně
strana: 95
to bylo, jest a bude pravda. To je zřejmé, protože
Kristus Ježíš
je pravý Bůh, jak tvrdí závěr. Bůh však nemůže lhát,
strana: 96
má slova nepominou. Třetí dodatek Za třetí odtud vyplývá, že
Krista Ježíše
máme na- de všecko milovat, jeho se bát a hledat.
strana: 96
dodatek správný. 96 DRUHÝ ZÁVĚR Druhý předpoklad obsahuje tento závěr:
Kristus Ježíš
je pravý člověk. Dokazuje se takto: Vždyť Ježíš Kristus je
strana: 97
tohoto závěru právě tak jako z prvního vyplývá především, že
Kristus Ježíš
je vzhledem k božství stejné podstaty s Otcem a vzhledem
strana: 97
podstaty s námi. Neboť v prvním závěru jsme ukázali, že
Kristus Ježíš
je pravý Bůh téže bytnosti s Otcem; je tedy stejné
strana: 97
Za druhé vyplývá ze závěru a předchozího dodat- ku, že
Kristus Ježíš
je celý a proto dokonalý člověk, který má rozumnou duši
strana: 98
má rozumnou duši a lidské tělo. Podle třetí připomínky je
Kristus Ježíš
rozumná podstata sdružující tělo i duši. Třetí dodatek Za třetí
strana: 98
tělo i duši. Třetí dodatek Za třetí odtud vyplývá, že
Kristus Ježíš,
ačkoli se podle těla narodil z ženy, přece je podle
strana: 98
nač se otázka táže, tvrdím na základě obecné víry, že
Kristus Ježíš,
pravý Bůh, usta- novil ke správě obecné církve jeden zákon,
strana: 99
správě bo- jující církve. Tento závěr se dokazuje především takto:
Kristus Ježíš
přikazuje bojující církvi pod trestem smrtelného hříchu, aby zachovávala jeho
strana: 100
on lhát nedovede — nepochybně to také učinil. Páté odůvodnění:
Kristus Ježíš,
jak z víry předpo- kládáme, je svrchovaný lékař lidské duše.
strana: 101
tohoto závěru a z jeho důkazů vyplývá za prvé, že
Kristus Ježíš
je nejlepší zákonodárce, o němž praví Izaiáš v 33. kapitole
strana: 105
tedy „i ve mne věřte!“ Tento důsledek by neplatil, kdyby
Kristus Ježíš
nebyl Bůh. Proto každý pouhý člověk, který by se svévolně
strana: 118
srdci chovám, teď také ústy přede všemi vyložil, prosím nejlaskavějšího
Krista Ježíše,
který vpravdě kajícím milost neodpírá, aby ráčil odpustit vinu těm,
strana: 124
a všemi křesťany vírou přijímá, že jediný Syn Boha Otce,
Kristus Ježíš,
byl počat z Ducha svatého a narodil se z Marie
strana: 126
tedy nejčistší Pannu a prostřednici, pře- devším však pro prostředníka
Krista Ježíše,
jejího syna, s radostí očekávejme ve víře a v naději
strana: 126
ze Samosaty, sesazeném z biskup- ského stolce antiochejského roku 268
Kristus Ježíš
přikazuje... plnit bez příměsků z Viklefa, De civili dominio I,
strana: 170
De civili dominio 1, 44 [ Poole 395] — 101—
Kristus Ježíš...
je důsledkem vlastnění darů milosti z Viklefa, De civili 102
strana: 171