Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání místa:
»Staré Město«
v
Husitská kronika, Píseň o vítězství u Domažlic (Bláhová, Heřmanský)
a byli přívrženci mistra Jana Husa, začali jednati se staršími
Starého Města
o dohodě mezi králem a Novoměstskou obcí, aby zamezili mnoho
strana: 30
věrně státi na obranu pravdy. A ustanovili čtyři hejtmany na
Starém Městě
a čtyři na Novém a hned jim svěřili klíče radnice
strana: 51
kážky odváželi obilí, víno, pivo a jiné movité statky na
Staré Město.
A když protivníci přijímání z kalicha utíkali z Malé Strany
strana: 58
pravdy se svobodně stěhovali s jejich majetky, které zůstaly, na
Staré Město.
DOSELSTVÍ PRAŽANŮ K UHERSKÉMU KRÁLI DO KUTNÉ HORY Od té
strana: 58
dovezli spolu s oděním, houfnicemi a ostatními obrannými zbraněmi ze
Starého Města
na Pražský hrad a z Nového Města na hrad Vyšehradský,
strana: 61
obecné pověsti říkalo, že bylo více než sedmdesát domů5 na
Starém Městě
a tolikéž na Novém odchodem protivníků z Prahy opuštěno. A
strana: 70
a po jednání s Pražany vyvolili dvanáct hejtmanů, čtyři ze
Starého Města,
čtyři z Nového a čtyři z táborů a ostatních příchozích,
strana: 72
sy! nové a dcery, jejichž rodiče odešli, vyšli jak ze
Starého Města,
tak z Nového pro podezření ze zrady, leda by byla
strana: 72
a upraveny, přestěhovali se táboři s koňmi a vozy na
Staré Město,
zabrali domy královskéa a jiné, od pravých hospodářů opuštěné, a
strana: 75
Vyšehradu aby vyrazili na Nové a ze Špitálského pole na
Staré Město.
Když to bylo takto rozvrženo, vytáhlo mnoho tisíc jezdců na
strana: 89
na koni s táborskými ženami do kostela svatého Michala na
Starém Městě,
a nemaje v úctě svátost těla Kristova, která byla vystavena
strana: 90
Město ihned souhlasilo, aniž mělo s mistry zralou poradu, ale
Staré Město
žádalo, aby se uvažovalo s mistry o látce článků, což
strana: 102
Jan, kazatel Na písku, s vůlí navedené obce konšelům pečeť
Starého5 Města
a odevzdal ji novému purkmistrovi a konšelům od něho a
strana: 104
které setrvaly v jejich městě, zůstaly u svaté Annyl7 na
Starém Městě
při vzájemné stravě a pití a církevním řádu, a donutili
strana: 121
jiné obci než ke své; a tak stála zvlášť obec
Starého Města,
zvlášť Nového a zvlášť Táborská. Bylo také pod pokutou připojeno,
strana: 184
se pan Hynek z Koldštejna, rytíř Hlas,4 Šimon, 5 konšel
Starého Města,
od Bílého lva a s nimi ostatní světští členové“ a
strana: 205
11) a tvrdil, že jedním z těch rohů jsou konšelé
Starého Města
a druhým pražští mistři, kteří těmito rohy činí překážky svaté
strana: 219
na krku, a byl pochován v kostele sv. Michala na
Starém Městě.
Jeho duše nechť s věrnými šťastně odpočívá v lůně Abrahamově!
strana: 222
svatého Jiří a ubytovány s ostatními u svaté Anny na
Starém Městě.
Ale abatyše neí stálá, nechtějíc zůstati, odešla s několika jinými
strana: 225
za/ slouženě sesazeni. A proto jim vzali pečetě a spojili
Staré Město
s Novým v jed no město a zvolili z celého
strana: 240
svrchuuvedeného kněze Jana za konšely třicet mužů, totiž patnáct ze
Starého Města
a patnáct z Nového, z nichž někteří byli, jak se
strana: 240
důvodu odstraniti i kněze Jaroslava z kostela svatého Mikuláše na
Starém Městě,
zbožného člověka, a někteří světští chtěli uvésti do kostela svatého
strana: 243
a někteří světští chtěli uvésti do kostela svatého Michala na
Starém Městě
na prebendu kněze Viléma,3 pot dezřelého z pikartského bludu, ale
strana: 243
sesazovati. A ihned tam byli zvoleni čtyři, totiž dva ze
Starého Města
a dva z No! vého, aby byli jakožto nižší hejtmani
strana: 260
1423 koupil Vavřinec z Březové od obce opuštěný dům na
Starém Městě
a roku 1429 ho zase prodal.32 Jeho postoj ve druhé
strana: 306
sv. Michala na býv. Ovocném trhu (nyní Malém náměstí) na
Starém Městě
se jako farní připomíná r. 1331; r. 1627 jej dostali
strana: 321
a IV, str. 4 byl tehdy vrátným dvora králova (na
Starém Městě)
nebo snad prostým „panošem“ vojenské dvorské hotovosti. J. Macek I,
strana: 330
se lid obořil na všechny pražské hampejzy (nevěstince) jak na
Starém Městě,
tak na Novém (v „Krakově“, nynější Krakovské ulici) a rozbořil
strana: 331
jeptišky přestěhovaly do bývalého konventu templářů u sv. Vavřince na
Starém Městě
a nazvaly tamní klášter i kostel jménem sv. Anny; je
strana: 341
místě dnešního Obecního domu), druhý U černého orla, rovněž na
Starém Městě.
(V. V. Tomek IV2, str. 66). Z Prahy uteklo skoro
strana: 341
1256 pro špitálský řád cyriaků. Klášter za- bíral domy na
Starém Městě
čp. 885—886 a v Židovském 186—189 a byl 1783 zrušen.
strana: 342
rukopisy mají: „recepto sigillo civitatis antique consulibus = vzav pečeť
Starého Města
konšelům“; stč. překlad má jen: „vzav pečeť Sta- rého města
strana: 347
nadaných, žebravých i jeptišek“. Byl to bývalý konvent templářů na
Starém Městě,
nyní tiskárna na Anenském náměstí; domini- kánky se tam přestěhovaly
strana: 350
jsú boží bojovníci, str. 262—263. Václav krčmář bydlil asi na
Starém Městě
ve Valentinské ulici (V. V. Tomek IV2, str. 91). Soupis
strana: 352
přisvojil Mikuláš z Husi jako součást příběnické kořisti, byl na
Starém Městě
u kláštera sv. Anny, Zmrzlíkovský dům v ulici Štupartské čp.
strana: 359
lva“ na Ovocném trhu, nyn. Malém náměstí (čp. 143) na
Starém Městě
a byl jedním z nejvlivnějších pražských měšťanů. Naposledy vystoupil na
strana: 361
závěť u K. J. Erbena, Výbor II, str. 360). Ze
Starého Města
byli v poselstvu ještě sousedé řezník Mikeš Tkanička a Prokop
strana: 361
byl až do 2. polovice XV. století nejpřednějším kostelem na
Starém Městě.
Byl založen asi již za Přemysla I. a první zmínka
strana: 373
úroku pro oltář sv. Alžběty v klášteře sv. Ducha na
Starém Městě.
V obou případech je jmenován jako Laurencius plebanus in Luna.
strana: 381
238, dům čp. 857 v ul. U staré školy na
Starém Městě.
Srv. V. V. Tomek, Základy I, str. 792. Jde o
strana: 382