Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Panna Marie«
v
Václav Hájek z Libočan, Kronika česká (Kolár)
české zase dosednúti, že chce dobrý křesťan býti a blahoslavené
Panně Marii
k poctivosti kostel postaviti. Když poslové do jistby vkroči- li,
strana: 190
vysokým tajněným plotem ohrazený, ří- kali, krásný kostel k poctivosti
Panny Marie,
syna božího rodičky, na nebe vzetí (tak jakž slíbil) založiti
strana: 190
posvěcen Sněm, aby hrady stavěli Kníže Bořivoj tu kaplu blahoslavené
Panny Marie
před Veselým dvorem, jinák před Tajnem dokonal a Crhota, biskup
strana: 192
A to posvěcení stalo se na den Na nebe vzetí
Panny Marie
při přítomnosti Bořivoje knížete i kněž- ny Lidmily a jích
strana: 192
slavnosti Ducha svatého v kostele, jinák v kaple králov- ské
Panny Marie
před Tajnem učinil na to slovo Pána Krista, kteréž napsáno
strana: 193
Ta poušť kde jest byla, na tom místě klášter stojí
Panny Marie
na moravském a uherském pomezí, v kterémž sú bratří zákona
strana: 197
hlubocí nalézají a kostel svatých Petra a Pavla a druhý
Panny Marie
jako na ryňku stojí. Kostel na Budči 201 Léta devietistého
strana: 201
umřel. A odtuď poctivě tělo jeho neseno až do kostela
Panny Marie
před Tajnem a tu od křesťanuov poctivě pochováno. Léta téhož
strana: 202
Trojice svaté s po- mocí Krista Ježíše a matky jeho
Panny Marie
a svatého Jana Křtitele.“ I řekl Bořivoj: „Prosím tebe, uveď
strana: 205
těla obyčej měli pohřebovati. Spytihněv, syn Boři- vojův, v kostele
Panny Marie
před Tajnem v Praze a Bořivoj v kostele svatého Michala
strana: 208
tu rozličné činila oběti. A navrátivši se na Vyšehrad, kostel
Panny Marie
před Tajnem zapáliti rozkázala, též i kostel svatého Jiří i
strana: 215
Boha naň dopuštěny nebyly, rozkázal kostely, boleslavský svatého Strachoty, pražský
Panny Marie
před Tajnem a svatého Víta na hradě pražském, opravovati, a
strana: 234
ustanovil a spolu s nimi tu klášter ve jméno blahoslavené
Panny Marie,
svaté královny, a svatého Jana Křtitele založil a velmi trpký
strana: 318
božskú oznamuje i přikazuje, aby hned bez meškání rozkázal kostel
Panny Marie
a svatého Jana Křtitele na Sázavě svým nákladem dostavěti. Biskup
strana: 319
klášter k spravování jemu poručil. Břetislav stoje tu v kostele
Panny Marie
řekl: „Otče poctivý Prokope a bratře řádu svatého Benedikta, vám
strana: 320
mými pečetmi utvrzené a teď je na oltář kladu blahoslavené
Panny Marie,
abyšte je odtuď v své ruce přijali a všecka zboží
strana: 320
Nalezení svatého Štěpána Béla, král uherský, umřel a v klášteře
Panny Marie
men- ších bratruov v Ostřehomi poctivě pochován, neb on ten
strana: 327
posvěcen, umínil svou první mši biskupskú na den Zvěsto- vání
Panny Marie
v kostele pražském svatého Víta slúžiti, ale toho jemu ouředníci
strana: 347
vořích raným jítrem přeplavivše se přes vodu na den Narození
Panny Marie
do brány Podhradské, jinak Písecké vskočili, kte- rých bylo okolo
strana: 355
té úkladné smrti aby byl vysvobozen, přitom žádaje blahosla- vené
Panny Marie,
rodičky boží, před Synem jejím za přímluvu, slibuje Její svaté
strana: 369
ten plniti se měl, totiž při slavnosti Na nebe vzetí
Panny Marie
a při slavnosti Tří králuov najprv příštích tak jakž se
strana: 381
zůstaviti a k tomu ve snách sa napomenut od blahoslavené
Panny Marie,
klášter někde v příhodném místě k poctivosti rodičky boží postaviti
strana: 382
chtě svuoj slib, kterýž učinil Pánu Bohu a blahoslave- né
Panně Marii,
vyplniti, vydal se na půst a na plačtivé modlitby, žádaje
strana: 383
kázal na den svatého Stanislava o Duchu svatém a o
Panně Marii
všem kněžím mše svaté slúžiti a prositi snážně Pána Boha,
strana: 384
knížat, hrabí a pánuov i všeho lidu obecného mši o
Panně Marii,
totiž „Rorate celi desuper“ etc. s veli- kou slavností slúžil.
strana: 392
Pána Boha mého ve jméno svaté rodičky jeho, blahoslave- né
Panny Marie,
na Zbraslavi, ale toho jsem nemohl vykonati, snad pro mé
strana: 413
českých, šlépějí následovati, k poctivosti Pánu Bohu a blaho- slavené
Panně Marii
rozkázal klášter poctivý a nákladný před Prahú pod Petřínem mezi
strana: 432
založil i postavil, také i posvětil klášter roudnický k poctivosti
Panny Marie
a tu usta- novil probošta a bratří kanovníkův řeholních řádu
strana: 436
rubriky jích držaly a mši v svítaní každý den o
Panně Marii
aby zpívaly. A ty osoby dostatečně živností i všemi věcmi
strana: 437
ozdobiti a vézti je do Lucemburka a tam v klášteře
Pan- ny Marie,
kdež jsou bratří řádu svatého Be- nedikta, poctivě pochovati. Také
strana: 452
sám svou rukou klášter k poctivosti Pánu Bohu a blahoslavené
Panně Marii
a postavil v něm bratří řádu karme- litského. A ta
strana: 458
s velikým náboženstvím v koste- le svatého Víta proti oltáři
Panny Marie
na nebe vzetí pohřbili a kamenem přikryti roz- kázali. Potom
strana: 469
hrad pražský a pohřbena v kostele svatého Víta v kůru
Panny Marie,
s velikú poctivostí a s pláčem všeho lidu v hrobě
strana: 481
daremná práce a to že jest pro užitek knězský vymyšleno.
Panny Marie
neb svatých za přímluvu před Pánem Bohem žádati že nic
strana: 496
tu jemu hlava sťata před dveřmi kaply Betlém kapla 506
Panny Marie
a odtuď nesen k pohřbu do klášte- ra svatého Klimenta,
strana: 507
vždy- cky ležali, a ti sami na svuoj náklad kostel
Panny Marie
na nebe vzetí před Tajnem stavěli, a slul kupecký, a
strana: 510
nějaký Martin, příjmím Křidélko, odpovídal knězi a lál v kostele
Panny Marie
před Tajnem a ten také vzat a dán do vězení.
strana: 527
plachá až na druhou stranu řeky a vběhše do kláštera
Panny Marie,
v kterémž obývali kartúsové, muží nábožní, kterýž byl dal král
strana: 548
novoměstských, to jest v středu po slavnosti Na nebe vzetí
Panny Marie,
umřel jako v hodinu nešporní. Tělo pak jeho po několiku
strana: 549
zloupeni několiku dnech tělo to královské nočním časem do kláštera
Panny Marie
na Zbraslav bylo s velikým strachem vezeno, neb se toho
strana: 550
i oči vytloukli, aby na ně nehleděly. V kostele pak
Panny Marie
Na lúži hrob, kterýž sobě byl dal někdy mistr 550
strana: 550
tajně položivše všecko Menší Město pražské vypálili, též i klášter
Panny Marie
konec mostu i klášter svatého Tomáše. Potom nazajtří, to jest
strana: 563
na to s některými z obce, v neděli po slavnosti
Panny Marie
na nebe vzetí obě obce na rathouzy svolali. Tu kněz
strana: 573
žádné potra- vy dodati; z druhé strany také proti klášteru
Panny Marie,
jenž slove Na trávníčku, jinak Na Botiči, dva praky postavili,
strana: 575
vyjel z Prahy i s královú ten den před slavností
Panny Marie
očišťování, jinak Hromnic, a jel do Olomúce a tu v
strana: 602
a knížata říšská položili sobě sněm ve Chbě na den
Panny Marie,
Hrom- nic. Tu sú se byli sjeli král český a
strana: 605
Ale že zpuo- sobem božím brzo opadla na den Navštívení
Panny Marie,
a od toho dne hned se deštuov umenšovalo. Téhož léta
strana: 610
Marie před Tajnem, umřel a v témž kostele před oltářem
Panny Marie
před sakris- tou poctivě pochován. Králová Johana při tom pohřbu
strana: 630
noc umřel král Jiří a v pondělí na den Zvěstování
Panny Marie
na hradě pražském v kostele svatého Víta v kůru Panny
strana: 630
Marie na hradě pražském v kostele svatého Víta v kůru
Panny Marie
vedlé jiných králuov českých, předkuov svých, od těch, jenž ho
strana: 630
a přijat do Prahy v pondělí po Na nebe vzetí
Panny Marie
a hned ve čtvrtek v ochtáb Panny Marie v kos-
strana: 631
nebe vzetí Panny Marie a hned ve čtvrtek v ochtáb
Panny Marie
v kos- 631 Král Vladislav korunován tele svatého Víta na
strana: 631
Poláci sjeli se do Pětřkova na den Na nebe vzetí
Panny Marie
a tu sú volili sobě za krále Jana, jinak Albrechta,
strana: 640
kněžství světil, v středu při středopostí umřel a v kostele
Pan- ny Marie
před Tajnem slavně pochován a Pražané pro velikú milost, kterúž
strana: 641
pražského a administráto- rem arcibiskupství pražského, umřel na den Narození
Panny Marie
a nazajtří v kostele pražském před sakristú slavně pochován. Léta
strana: 650
veliké rozvodnění jednak po vší české zemi. Na den pak
Panny Marie
na nebe vzetí tak velmi veliká voda k Praze přišla,
strana: 653
léto nemohli z sklepuov vy- nositi. Voda veliká na den
Panny Marie
Král polský Alexander korunován Léta tisícého pětistého druhého V sobotu
strana: 653
franského, kteráž poctivě a velmi slavně do Budína u vigiljí
Panny Marie
přinesena a korunována. Vše toho léta: Ve čtvrtek po Na
strana: 656
korunována. Vše toho léta: Ve čtvrtek po Na nebe vzetí
Panny Marie
v hodinu sedmnáctú vyšel oheň v Menším Městě pražském (tak
strana: 656
z císařství Léta tisícého pětistého jedenáctého V středu po Zvěstování
Panny Marie
v Čechách na mnohých místech bylo veliké země třesení, takže
strana: 667
města ven vyjeli. Potom pak u vigiljí Na nebe vzetí
Panny Marie
kázali toho Vilémka trápiti a na den svatého Agapita druhému
strana: 674
od Turka přemožen Vladislava, slavnú službu a památku v kostele
Panny Marie
před Tajnem a Novoměští též u svatého Jindřicha v kostele.
strana: 678
na tom místě dali kostel krásný postaviti k poctivosti blahoslavené
Panně Marii,
matce Pána našeho, a při posvěcení jeho dáno jemu jméno
strana: 679
svých úzkostech a těžkostech jsúce postaveni, na pout k Krásné
Panně Marii
se slíbili a putovali a mnozí v svých modlitbách bývali
strana: 679
dobrovolně šli, stříbro i zlato s sebú nesúce, na oltář
Panny Marie
na ofěru kladli, též i klé- noty rozličné, obrazy voskové
strana: 680
rytířů. Bogarodica — Bogurodzica, nejstarší polská duchovní píseň ke cti
Panny Marie;
měla funkci prvotní polské hymny podobně jako v Če- chách
strana: 716
neminula funkce primasa, prvního konšela, hlavy městské samosprávy. 685, 22
Panny Marie
Hromnic — sloučeno dvojí označení dne 2. února, Očišťování Panny
strana: 719
Marie Hromnic — sloučeno dvojí označení dne 2. února, Očišťování
Panny Marie,
jinak Hromnic. 686, 8 k zvonu — tj. zvonit na
strana: 719
skutečných dobových víceslov- ných označení lokalit (fortna V prolomeném, kostel
Panny Marie
Na lúži). Při úpravě interpunkce vycházel vydavatel z poznatku, že
strana: 735