Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan z Dubrovníka«
v
Ze zpráv a kronik doby husitské (Hlaváček)
Když jsme pak přišli ve středu ráno do koncilu, předložil
(Jan z Dubrov- níka)
první závěr, totiž že svátost přijímání pod obojí způsobou není
strana: 334
sobotu nejbližší po svátku Dorotině do koncilu, povstal svrchu jmenovaný
Jan z Dubrovníka
a doporučoval svou řeč, kterou promluvil den předtím, totiž že
strana: 342
čtyř artikulů; za třetí bude dána možnost, abyste replikou odpověděli
Janovi z Dubrovníka;
přejete si ji míti hned po jeho aktu?“ Jemu nedali
strana: 345
žádáme, abyste od nynějška nepřetřásali, že někdo mluví svým jménem;
Janovi z Dubrovníka
nevznikne újma tím, že bude mluvit ne tak obšírně, ale
strana: 345
paláce 1110 a doktorem Jindřichem Tokem, žádali o odpuštění pro
Jana z Dubrovníka
a hojnými slovy ho omlouvali, že prý mluvil v dobrém
strana: 346
a omlouval ho, jak jen mohl. Když umlkl, děkoval mu
Jan z Du- brovníka
za spravedlivou omluvu a opět se sám před celým koncilem
strana: 346
Když to bylo skončeno, pravil mistr Petr Engliš za sebe:
„Jan z Dubrovníka
řekl, že způsoba svátosti nemá v sobě žádnou účinnost; zda
strana: 347
oddě- leně s určitými osobami, žádáme, aby onen oponent, totiž
Jan z Dubrov- níka,
měl repliku.“ A tak odešli od legáta bez konečné odpovědi.
strana: 347
prohlásil za kacíře, nechodili k jeho aktu), 11131 povstal týž
Jan z Dubrovníka
a mezi jiným pravil: „V evangeliích Matoušově, Markově, Lukášově a
strana: 347
po svátku Školastiky, když jsme přišli ráno do koncilu, povstal
Jan z Dubrovníka,
chtěje ukončit svůj akt. Mezi jiným mluvil takto: „Není valného
strana: 349
kurátora, který chtěl králi podati jed. Rovněž pravil legát o
Janovi z Dubrovníka:
„Buďte k němu laskavi, prosím vás, a odpusťte mu!“ Prokop
strana: 354
uctivostí, budete to moci přímo rukou hmatati.“ Tehdy mu odpověděl
Jan z Dubrovníka:
„Chcete-li replikovati, nechť i já smím také replikovati a tento
strana: 364
Cypriána, kteří podávali ka- lich lidu. Rovněž si přál, aby
Jan z Dubrovníka
hned odpověděl na jeho důvody. Ale ten nechtěl a pravil:
strana: 366
„Nedbám, jen to po- vězte! A když tak byl vyvrácen
Jan z Dubrovníka,
povstal cisterciácký opat, 1161 který měl za naší přítomnosti řeč
strana: 367
se uvarovat povrchnosti. A tak Rokycana dokazoval velmi příhodně, že
Jan z Dubrovníka
pochybil v mnohých věcech, totiž že se předobraz Starého zákona,
strana: 367
příchodu do koncilu povstal Rokycana a pokračoval v replice proti
Ja- novi z Dubrovníka.
Především pravil o nových doktorech: „Že je ve 4. BREZNA
strana: 368
pod obojí způsobou je »nebezpečnější« než pod jed- nou, ale
Jan z Dubrovníka
v svém výkladu citoval, že je »hříšnější«. Rovněž mu vytýkal,
strana: 369
O Viklefovi mluvil málo, o Jeronýmovi vůbec pomlčel. Rovněž vyvracel
Jana z Dubrovníka
za to, že řekl, že nechce čísti knihy Vikle- fovy,
strana: 369
nesli služebníci. Tehdy povstal Rokycana, chtěje pokračovati v replice proti
Janovi z Dubrovníka;
pravil: „Jak Albert Veliký, protože drží, že se proměňování těla
strana: 370
doba, kdy někdo pozbývá práva vykonávat svátostné funkce. Rovněž vyvracel
Jana z Dubrovníka
proto, že podle jeho tvrzení ještě nikdo nepykal za to,
strana: 370
je zlořečený, a naopak. A když to skončil, povstal mnich
Jan z Dubrovníka
a osloviv kon- cil žádal nejprve, aby byl Rokycana přidržen
strana: 372
dosud od nás zplnomocnění, aby vykládal náš glejt. Tehdy povstal
Jan z Dubrovníka
a pravil: „Bude to vaše veliká hanba, jestliže takto odejdete,
strana: 373
trvati na jejich výrocích. Rovněž říkáte, že měl v sobotu
Jan z Dubrovníka
odpovídati na repliku: my víme, že to bylo jinak urče-
strana: 378
jako dobrá matka; že také Rokycana řekl: „Ať si nemyslí
Jan z Dubrovníka;
že bych se bál jeho odpovědi, i kdyby replikoval třikrát,
strana: 384
a žádal spis, 392 393 394 395 ale on, totiž
Jan z Dubrovníka,
odmítl a pravil: „Jestliže ho neopíšu, nedám ho, protože tam
strana: 394
přece jste to řekl, přenecháváme to vašemu svě- domí.“ A
Jan z Dubrovníka
pravil: „Díky vám, že to přenecháváte mému svědomí.“ Potom povstal
strana: 394
a přece Kristus vyvracel dábla a jemu odpovídal.“ Mezi jiným
Jan z Dubrovníka
mnoho mluvil. Rokycana pravil: „Vy jste z řádu kazatelů, musíte
strana: 396
pravil: „Je to předpoklad ve věcech víry, budiž připuštěn.“ Jemu
Jan z Dubrovníka:
„Pojďte a připusťte mu to!“ Mnich řekl: „Já bych odpověděl
strana: 396
koncilu, zůstal. A tak když Rokycana dále dokazoval, nikdy nechtěl
Jan z Dubrov- níka
odpovídati k věci, nýbrž s dosti velikým zahanbením mlčel nebo
strana: 396
mlčel nebo učinil jen vysvětlivku, nebo i toho nechal. Rovněž
Jan z Dubrovníka
pravil: „Při výrocích doktorů nemá se obracet pozornost jen na
strana: 397
Anglický, 1217 výše už jednou jmenovaný, a kardinál kázal usednouti
Janovi z Dubrovníka
a našemu mistru Petru Englišovi, který pravil: „Děkuji vám, svatý
strana: 397
A tu ho v tichosti pozorně poslouchali. Nadto požádal Rokycana
Jana z Dubrovníka,
aby mu dal opis vý- roků nebo replik proti jeho
strana: 399
odmítl. Když tedy přišla hodina, vstoupili jsme, povstal Rokycana a
Jan z Dubrovníka
a počali se příti. Ale byla to jen tahanice o
strana: 399
Podobně se stalo, když povstal Engliš a chtěl mluviti. Proto
Jan z Dubrovníka
pravil: „V prvním svém aktu jsem řekl mistrovi Janovi z
strana: 399
jako předpoklad, rozumím dobře, co z toho následuje. A tak
Jan z Dubrovníka
mluvil dále: „Když jste tedy všichni i jed- notlivci slyšeli,
strana: 399
má ještě mnoho co říci, chtěl by to prosíti; a
Jan z Dubrov- níka
se zavázal, že chce odpovídati všem nejen ve dvou dnech,
strana: 399
tak dlouho, pokud bude libo. V témže aktu chtěl také
Jan z Dubrovníka
dokazovati svou tezi, totiž, že svátostné přijímání není zavedeno z
strana: 399
jídle i o přikázání, ale ne pod obojí způsobou. Tehdy
Jan z Dubrovníka
popřel, že je to výrok Eusebiův, 1229 když nevidí originál,
strana: 402
mají býti posláni od koncilu, až tam přijdou.“ Rovněž pravil
Jan z Dubrovníka:
„Ať kdo přijímá pod jednou nebo pod dvěma způsobami, plní
strana: 402
důkaz, tak jak učinil mistr Jan Rokycana s mist- rem
Janem z Dubrovníka,
a dosud nesoudím nic jiného.“ O téže věci ujišťoval arcibiskupa
strana: 406
ani aby nebyly pro to porušeny glejty.“ Rovněž: „Žádám na
Janovi z Dubrovníka,
aby vzal má slova a replikoval proti nim, nikoli proti
strana: 410