Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»M Jana Husa«
v
Život Mistra Jana Husi, podle sepsání pražského kazatele (Císařová)
a život dokonali, jiného Bůh na místo jejich vzbudil, totiž
M. Jana Husa,
aby on totéž dílo jeho, avšak mnohem již mocněji a
strana: 8
dok- tora Martina Luthera a Filipa Melanchthona. RODIČOVÉ. O rodičích
M. Jana Husa
podle jmen a též povolání jejich jisté zprávy se nenachází.
strana: 8
milosrdenství jeho požívati budeme (Řím 9). ZVEDENÍ ANEB VYCHOVÁNÍ. Vychování
M. Jana Husa
bylo podle napomenutí apoštolského (Efez. 6): »Rodičové vychovávejte dítky vaše
strana: 9
viděni jim oznámil i o smrti své blízké podle řeči
M. Jana Husa,
což se i stalo. A to také o mravích jeho.
strana: 11
doktor Vlk, doktor Gbel, doktor Le- wa, kterýž tuze na
M. Jana Husa
se domlouval. Ale M. Jan Hus a při něm M.
strana: 20
před kardinálem de Columna, jemuž slyšení té pře poručeno bylo,
M. Jana Husa
a učení jeho zastávali. Ale když M. Jan Hus pro
strana: 21
daň sobě uloživše, sebrali a Janovi, biskupu litomyšlskému, poslali, aby
M. Ja- na Husa
k smrti připravil.9) Nebo sněmu konstanského největší pří- čina byla
strana: 22
nostrum et s. imperii protectionem recipimus et tutelam,« to jest:
»M. Jana Husa
přijali jsme v naši a svaté říše ochranu a péči.«
strana: 22
morní umřel. Ačkoli pak Štěpán Páleč byl z mladosti tovaryš
M. Jana Husa,
však příčinou bule papežské o odpustcích, proti níž M. Jan
strana: 23
Konstancí se najíti dal. Ti dva některé artikule z kněh
M. Jana Husa
převráceně sbírali a běhajíce k kardinálům a biskupům je ukazo-
strana: 23
magistrum Didacum, totius Lombardiae theologum acutissimum, kterýž otázky některé na
M. Jana Husa,
aby se prý od něho něco naučiti mohl, činil: »An
strana: 24
těch kardinálů a biskupů jest. A tu byl začátek vězení
M. Jana Husa.
Odtud potom 27. decembris dán jest do vězení kantora konstanského,
strana: 24
vězení.« Když pak v Čechách a v Moravě o vězení
M. Jana Husa
sly- šáno bylo, páni čeští a moravští o to k
strana: 25
lidé urození, 14. maii učinili k sněmu, přimlouvajíce se za
M. Jana Husa
a dotýkajíce nepravých řečí a zpráv, kteréž někteří háncové národu
strana: 26
den před památkou95) po třetí psali k sněmu, slibujíce za
M. Jana Husa
ruko- jmě dostatečné postaviti, že neujde.?6) Již pak před tím
strana: 27
se do kláštera bosá- kův (fratrum minorum), aby v nepřítomnosti
M. Jana Husa
slyšeli při jeho a artikule proti němu vedené. Ale Petr
strana: 27
spravedlnosti, Kristus Pán, v srdcích těch prelátův, pospíchajících k odsouzení
M. Jana Husa,
zatmělo se jest. Tu pak od M. Michala 27 de
strana: 27
bohatší a mocnější. A tu Kameracenský a císař obadva napomínali
M. Jana Husa,
aby se sněmu poddal, a co mu uloženo bude, poslušně
strana: 30
po Božím těle, když se opět sešli k slyšení pře
M. Jana Husa
a on před ně přiveden byl, čteno jest 39 artikulů
strana: 30
za nepřátely. Těchto pak artikulů sedum vytaženo jest z traktátu
M. Jana Husa
proti Štěpánovi Pálečovi: I. 27. Že papež, biskup aneb prelát,
strana: 33
se to vykonalo, biskup rigen- ský, jehož stráži poručen byl,
M. Jana Husa
zase do vězení uvedl. Po odvedení jeho císař Zikmund k
strana: 38
křížem držal a s druhé strany jiné kníže meč nahý,
M. Jana Husa
uvedli, a uprostřed té ohrady, kdež stůl vyvýšený udělán byl
strana: 40
a jedna bytnost v božství jsou.« 3. Čteno bylo odvolání
M. Jana Husa
k Bohu jakožto k nej- vyššímu soudci, a to odvolání
strana: 41
sepsal. Při konci stojí tato slo- va:129) »Protož tento sbor
M. Jana Husa
za kacíře vyhlašuje, a že jako kacíř odsouzen a potupen
strana: 42
to i jiné vykonali, řekli: »Již tento svatý konstanský sbor
M. Jana Husa
z řádu kněžského a jiných důstojenství, jimiž byl ozdoben, zsadil,
strana: 43
říšský z Openheim a Lud- vík, syn Klemů, vždy napomínajíce
M. Jana Husa
k odvolání. Ale on jsa dobře sobě svědom, odepřel, že
strana: 44
s prstí do řeky Renu uvrhli.131) Ten jest konec života
M. Jana Husa,
věrného kazatele slova božího a mučedlníka stálého a svatého. Po
strana: 44
a upá- len jest také M. Jeronym Pražský, věrný tovaryš
M. Jana Husa.
Poněvadž pak pohané v tom se napomínali, aby život svůj
strana: 44
vzýváním Pána Boha«, i kdož by z nás o smrti
M. Jana Husa
a M. Jeronyma zle smysliti mohl, leč by té pravdy
strana: 44
podstoupili, ne- přítelem byl? 44 POVĚST PO SMRTI. Po smrti
M. Jana Husa
mnozí se našli, kteříž jej a též M. Jero- nyma
strana: 45
a englitského, odsílaje jim ortel odsouzení M. Jana Wiglefa a
M. Jana Husa,
žádaje, aby učení jejich jakožto kacířův odsouzených v království Českém
strana: 45
a moravští, jichž do 60 bylo, sně- mu konstanskému, chválíce
M. Jana Husa
a odpírajíce tomu, aby jaké bludy a kacířství učiti měl,
strana: 45
doktor Martin Luther, dokudž ještě mnichem mladým byl, našed spisy
M. Jana Husa
v městě Erfurtu v klášteře, a z přečtení vida, an
strana: 46
sepsání »Života« je autorovi snaha »zachovati vděčnou a stálou památku
M. Jana Husa,
věrného Čecha a horlivého evangelium Kristova v králov- ství a
strana: 64
kázání Žalanského (1. D): I. O jménu. II. O vlasti
M. Jana Husa.
III. O rodičích. IV. O ouřadu a pracech v povolání.
strana: 65
o velikých, těžkých a krvavých protivenstvích církve... Kázání při památce
M. Jana Husa
1619«: »Sanguine fundata est ecclesia, san- guine crevit, sanguine succrevit,
strana: 67