Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Pán Bůh«
v
Tůmy Přeloučského spis O původu Jednoty bratrské
vil starší, bratr Rehoř: „Bratří milí, teď sme se svěřili
Pánu Bohu,
jest-li jeho svatá vůle z těchto mužů de- víti vyvoliti
strana: 19
lati- ník ne zlý ... že ačkoli v ten čas
Pán Bůh
chtěl, aby tak bylo v Jednotě děláno, jakž dělal bratr
strana: 32
tu v Třebíči... 1. Páně 1519" 41 1. 280b): „Však
Pán Bůh
vždy brání a brániti bude, odkládaje těch, kteříž chtěli překážeti,
strana: 33
moři. A to tímto příkladem Vaší Milo- sti prokáži, neb
Pán Bůh
všemohoucí zdaleka tomu [jest] činil cestu, aby časy od jeho
strana: 46
vykoupení a k spasení po- kolení lidskému etc.? Potom vzbudil
Pán Bůh
ka- zatele v zemi České a v margrabství Moravském, ač
strana: 47
městy a dva hrady v městě Pražském ku pomoci. Toliko
Pán Bůh
vzbudil proti němu lid chaterný v Praze a neoděný a
strana: 48
i věci bojovné řídil a porážku činil. A tak [to]
Pán Bůh
způsobil, aby beze všeho podezření bylo známo, že jest jeho
strana: 48
v mnohem v menším počtu i vytáhli proti nim. A
Pán Bůh
Julianovu kládbu [Čechóm] obrá- 48 til v požehnání (jako někdy
strana: 48
Prahy na šibenici oběsiti. A že tomu pod- vedení římskému
Pán Bůh
nechtěl, i ukázal to zřetedlně, 71b 722 49 72b 73a
strana: 49
chy se třásli, bojíce se svého nebezpečenství. Ale če- muž
Pán Bůh
nechce, tudiž to a rychle změní. Neb, když nevěstu počali
strana: 50
bývá po jasnu mračno a po mračnu jasno. Potom pak
Pán Bůh
dal Čechům krále jich jazyku, pana! Jiříka z Poděbrad z
strana: 50
to pomyslí. Než já k tomu takto odpovím: nebo nechce
Pán Bůh,
aby jemu kdo darmo sloužil. A že pan Viktorin, otec
strana: 51
zboží přijal, ale ještě nětco svého ztratil; i odplatil jemu
Pán Bůh,
dal synu jeho za to České království. A král Jiří
strana: 51
a v pokoře svůj běh neb život královský vedl, věře
Pánu Bohu,
že poněvadž jej k tomu zvolil, že cesty jeho až
strana: 51
čině- ním křivd vdovám a sirotkům. I vzbudil proti němu
Pán Bůh
služebníka jeho pana Zdeňka Konopištského jako někdy proti Šalamounovi pro
strana: 51
naději zaklá- dal veliké pomoci v potřebě své. I ukázal
Pán Bůh
na něm, že [jest] každý zlořečený člověk, kterýž úfá v
strana: 51
51 74b puje srdce jeho. A prvotně na něho to
Pán Bůh
do- pustil, že se [jest] protivil kněžím táborským, kteříž [sou]
strana: 52
skrze pana Hrůzu zmořil i jiné, kteříž opravdu chtěli se
Pánu Bohu
líbiti, aby to došlo: Kdož jiné za- rmucuje, sám zarmoucen
strana: 52
ja- kož některých napřed dotčeno. Tehdy za krále Jiřího vzbudil
Pán Bůh
některé lidi neučené, řemeslníky roz- ličné, kteříž byli při mistru
strana: 52
k konci a k místu skutečně přivedli. A že chtěl
Pán Bůh
tomu povstání bratrskému, zjevný důvod jest: nebo nepovstali sou s
strana: 53
totiž kázal upáliti, a kněz jim odpověděl: „I zachovej milý
Pán Bůh,
ano biskup když [kněz biskup] jednoho kázal u Vyškova upáliti,
strana: 54
zmínku nejprvé učinila, aby ke cti a k chvále 54
Pána Boha
svolení učinili, aby pikharty neb spálili neb z království vyhnali.
strana: 55
pikharty neb spálili neb z království vyhnali. I vyhnal ji
Pán Bůh
skrze smrt z království Českého prvé nežli Bratří. A co
strana: 55
ze zlého v horší [bloudíce] etc. 772 A že jest
Pán Bůh
věrný v slibích svých, že jest ne- opouštěl věrných svých
strana: 55
jeden seděl 10 let v Praze na rathouze. [A] vida
Pán Bůh
jich trápení nesnesitedlné, aby nebyli přemoženi, i vysvobodil je, učiniv
strana: 56
větší jest moudrost božská nežli chytrost ďábel- ská, že [jest]
Pán Bůh
divnou svou moudrostí a mocí ráčil to změniti a nazpátek
strana: 56
a jediné proto, aby lid Izrahelský propustil z Babilóna, aby
Pánu Bohu
v Jeruzalemě zase zbořený chrám stavěli. A propustiv jej, dal
strana: 57
a snad i kněží, když počali chrám stavěti, zastavil, a
Pán Bůh
chtě slib svůj splni- ti synům Izdrahelským, kterýž skrze proroky
strana: 57
57 80a předka jeho Cýra, ale aby jemu, milostiv jsa,
Pán Bůh
dal dlouhé kralování i synům/ jeho po něm, jakož se
strana: 58
se to stalo. I my též naději máme, že jest
Pán Bůh
mocen králi Jeho Milosti totéž učiniti, života prodlíti a kralo-
strana: 58
a jim oboje škoda zůstává, duchovní i tělesná. A byť
Pán Bůh
nyní někoho z pánův nahodil, aby předložil králi Jeho Mi-
strana: 58
Pánu Bohu svému, aby na ně bezpečně táhl, že je
Pán Bůh
jich poddá v ruce jeho; pak-li sou neučinili nic hodného/
strana: 58
Já pak také Vaší Milosti toho též bych přál, aby
Pán Bůh
rá- čil Vaší Milosti s jinými pány otevříti oči, abyšte
strana: 59
se, aby, činíce ty věci, domní- vali se, že tím
Pánu Bohu
slouží. To až potud Vaší Mi- losti napsal sem o
strana: 59
chudých lidí, kterak se jim děje od pánův jich, ješto
Pán Bůh
od starodávna pilně přikazoval králům, kní- žatům, pánům i všem,
strana: 59
pak-li nebudou činiti, že na ně pomstu chce přivésti. Dejž
Pán Bůh
všemo- houcí králi Jeho Milosti i radám jeho, aby ponechaje
strana: 59
sobě co dělati s takovým obtížením, jedni stóní a ku
Pánu Bo- hu
vzdychají [a] druzí klnou, rotí, zlořečí i pekla prosí pánům
strana: 60
dí: „Když se jeden modlí a druhý klne, koho prvé
Pán Bůh
uslyší?“ A ta- ké děje se podlé onoho přísloví: Král
strana: 60
ta- ké děje se podlé onoho přísloví: Král daleko a
Pán Bůh
vysoko. Pak-li se kdy k králi Jeho Milosti z nouze
strana: 60
vám v houfích velikých, nebo dána jest vám moc ode
Pána Boha
a síla od nejvyžšího, kterýž se otíže na skut- ky
strana: 61
vysokým a bohatým lidem pochlebovali pro své vzatky, o nichž
Pán Bůh
skrze proroka mluvil, že pochlebovali lidu mému pro kus chleba
strana: 62
k smrti lidi, aby chtíce zlého zabiti i nezabili někoho
Pánu Bohu
mi- lého. A tuť velmi na odpor proti apoštolům dělají,
strana: 63
bezpečně na svých panstvích seděti beze vší překážky, ale dopustí-liť
Pán Bůh
Turky, tiť by vás z vašich panstvích ssadili a snad
strana: 66
jsou známé a zjevné před Bohem; když se modliti budou
Pánu Bohu,
uslyší [Pán Bůh] a vítězství dá. A můžť některá z
strana: 68
a proč sou a pro který užitek takoví svatí, neb
Pán Bůh
dvoje posly posílal na svět: jedny z milosti a druhé
strana: 69
z nebezpečenství, buď za vítězství proti ne- přátelům, jichžto modlitby
Pán Bůh
slyšel, a což žádali, k prosbě jich učinil, jako Mojžíše
strana: 69
když vždy stáli v svém zatvrzení, konajíce modloslužbu, [obětuje] oběť
Pánu Bohu
na hůře Karmelské proti prorokům Baalovým prosil ho, aby obět
strana: 70
A po zmor- dování prorokův modlil se za dešť a
Pán Bůh
všecko učinil, zač prosil: obět zapálil i nebe dalo déšť,
strana: 70
když se modlil v nemoci své za zdraví, uslyšel jej
Pán Bůh
a přidal mu 15 let života a z ruky krále
strana: 70
čemu sou byli posláni 70 a kterak jich modlitby před
Pánem Bohem
byly [sou] vzáctné, že začkolivěk prosili Otce nebeského ve jménu
strana: 71
veliké svatosti, nikdý nebývalé ani slýchané. A k tomuť jest
Pán Bůh
lidí veliké svatosti nikdý ne- poslal, aby se jimi jediné
strana: 71
také (jakož pravili, že nic nejí) modlil se, aby dal
Pán Bůh
vítěz- ství Polákům nad nepřátely jich, že nic neuprosil, neb
strana: 71
nad ním pomstili a modlili se, po- tom dal jim
Pán Bůh
vítězství, též by měl tento svatý učiniti, aby darmo nebyl,
strana: 72
zač by se modlili, ano [sou] bývali velicí svatí a
Pánu Bohu
velmi milí, a ne vždy sou uprošovali, zač se modlili,
strana: 72
avšak když prosil milosti Saulovi, nemohl uprositi, neb jemu řekl
Pán Bůh:
„Neplač a nepros zaň, neusly- ším tebe, neb sem jej
strana: 72
do vězení.“ A mohlo by toho víc nalezeno býti, že
Pán Bůh
nevždy svatých lidí slyší. K tomu Vaší Milosti toto odpovím:
strana: 72
modlili, zjevně jest známo, kterým sou neuprošovali, že těm, kteréž
Pán Bůh
za- mítal, ale za jiné věci mnohé když sou se
strana: 72
jiné věci mnohé když sou se modlili, že sou na
Pánu Bohu
obdrželi, jakož svrchu položeno. A tak jeden každý z nich
strana: 72
chlubili, že mají svaté předivné svatosti, ješto k tomu nikdy
Pán Bůh
svatých svých neposílal a sv. Pavel vystříhá, aby se žádný
strana: 73
znamenitými, a jestliže toho neudělají, že na se pomstu ode
Pána Boha
uvedou, jakož blízko jest, že se to na- plnilo, nebo
strana: 74
jest, že jí nemají, ale odpornou, neb ani v pravdě
Pána Boha
znají, ani pravdy spasitedlné mají. Světkové jsou toho pán Ježíš
strana: 75
A když tak jest, byli bychom velmi nemoudří, kdybychom chtěli
Pána Boha
pozná- vati skrze ty, kteříž ho nepoznali, k spasení pomoc
strana: 75
služby k spasení, neb Písma svatá plniti se musejí, neb
Pán Bůh,
kterýž vydal Starý i Nový zákon, pověděl obojím, židům i
strana: 75
[bludy předchá- zejí aneb] bludův následují. A o těch obojích
Pán Bůh
řekl, že „tito vždycky bloudí srdcem, a oni sou nepoznali
strana: 75
tuto dotýká hromad- ného shromáždění, však se těch nedotýká, kteréž
Pán Bůh
má mezi nimi své zvolené, jichžto sám pastýř a zprávce
strana: 77
lidé dobré vůle a hotové, chtíce rádi všemu věřiti, což
Pán Bůh
chce věřeno míti, a všecko činiti, což chce činěno míti,
strana: 84
Milosti prosím, neračte takové daremné práce vésti a takovou službou
Pánu Bohu
sloužiti, radše po- starejte se o jinou, neb touto sobě
strana: 88
nás trápením přinutili ku poslušenství vašemu neb jich. Odplatíť jim
Pán Bůh
takovou službu podlé skut- kův jich. Ale navrátím se ještě
strana: 88
šel s Aronem na vrch hory modlit se, aby dal
Pán Bůh
vítězství, jakož/ jest učinil, že sou po- raženi pohané, též
strana: 89
celé kůži líhali, s kuběnami svými fre- jovali, ješto se
Pán Bůh
takové nepravosti dlouho dí- vati nebude. Ale aby v tom
strana: 89
i ká- zal jej upáliti. A skrze to pomsta od
Pána Boha
přišla na kněžstvo římské církve i na jiné, že se
strana: 89
té smlou- vy král nezdržel a potom naň pomsta od
Pána Boha
přišla, že jej pekelný oheň zapálil, jakož napřed do- tčeno.
strana: 89
s vojskem i s kardinálem zahynuli v Tur- cích, neb
Pán Bůh
požehnání kardinálovo obrátil v zlo- řečenství, aby se řeč boží
strana: 90
prvé biskupové nezastavili, aby jí tak nedě- lal, poněvadž jest
Pán Bůh
chtěl tomu od počátku, aby sobě lidé smlouvy drželi, zvláště,
strana: 91
více ke zlému. A dů- vod toho jistý, že chtěl
Pán Bůh,
aby smlouvy držány byly židům i pohanům i kacířům a
strana: 91
sou toho nečítali čili jim z paměti vyšlo, kterakou [jest
Pán Bůh
učinil pomstu nad syny Saulovými pro zrušení smlouvy, ješto ji
strana: 91
ještě za svého ži- vota nedrží, ale ruší. I kterak
Pán Bůh
takových věcí bez pomsty nechá etc? 105 91 105b 106a
strana: 91
svou mocí navrátil jim pa- nenství skrze žehnání kněžské, ješto
Pán Bůh
všemo- houcí, jsa mocný všeho, [však] nikdy od počátku světa
strana: 92
tu dobu nesměli se zúčastniti mše. „ ... o nichž
Pán Bůh ...
mluvil, že pochlebo- vali ... ječmene.“ Ezech. 13, 19. Str.
strana: 123
nejprv. 138 Str. 56 Str. 57 Str. 58 k chvále
Pána Boha
A k chvále Pánu Bohu. světským A světském. mnoho v
strana: 139
57 Str. 58 k chvále Pána Boha A k chvále
Pánu Bohu.
světským A světském. mnoho v větším A v mnoho větším.
strana: 139
ne z jiných. i v Novém A schází v. ode
Pána Boha
A od Pána Boha. nebo císaře A neb císaře. a
strana: 142
v Novém A schází v. ode Pána Boha A od
Pána Boha.
nebo císaře A neb císaře. a co se jiným A
strana: 142
že jsou. pán Ježíš oprav. podle A; v rkp. jehož
Pán Bůh.
matkou smilství A mateří smilství. a rozličných, oprav. podle A;
strana: 143
ní pospíšili. kteréž Pán Ježíš má mezi nimi A kteréž
Pán Bůh
mezi nimi. znáti z řečí napřed pověděných A znamenati z
strana: 143