Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan Viglef«
v
Hus a Jeroným v Kostnici (Nedvědová)
věcí před námi mnohotvářně nařiekán býváš, a zvláště vo učení
Jana Viglefa
i o jiných učeních křesťan- ské vieře odporných, když by
strana: 33
zboru v příčině víry, totižto ku potupení a odsúzení paměti
Jana Viglefa.
I bylo jest odpovědieno ode všech z zboru „placet“ v
strana: 38
těmi puohony nestáli sú] ani paměti, kacieřstvie a učenie někdy
Jana Viglefa,
proč by potupeny býti neměly, ovšem dbali jsú ukázati, na
strana: 40
výpověď uči- něna, vyhlášena a čtena byla, že řečený někdy
Jan Viglef,
dokavad živ byl, byl jest všem známý kacieř a zatvrzený
strana: 40
napsáno bylo, jejiež zněnie nieže 40 jest položeno, potupuje pamět
Jana Viglefa
a jeho náshle- dovníkuov, což se dotýče 45 artikuluov potupených
strana: 41
a uložený proti brániti I chtějícím tavorzení převrácených potupené paměti
Jana Viglefa,
zněnie pak dotčených póhonuov a výpovědi konečné s vy- psáním
strana: 41
cierkev v sobě drže, všem kacieřstvie a učenie převrácených někdy
Jana Viglefa
paměti potupenie hodné brániti chtějícím ducha 275 285 290 9a
strana: 41
Jana papeže dvadcátého třetího 335 léta Páně. VÝPOVĚD POTUPENIE UČENIE
JANA VIGLEFA
Z 45 ARTIKULUOV. Svatosvatý konstancienský zbor, obecné koncilium čině a
strana: 43
bojuov hajtman 355 Ila 43 a knieže byl jest někdy
Jan Viglef,
falešný křesťan, kterýž, 11b 360 dokudž živ byl, proti náboženství
strana: 44
45. Všickni zákonové bez výmienky jsú od ďábla. A týž
Jan Viglef
kniehy Dialog a Trialog od něho jmeno- vané i mnohé
strana: 47
k tomuto dni, tento svatý zbor oznamuje, vyhlašuje a odsuzuje
Jana Viglefa,
že jest byl zjevný kacíř zatvrzený a že jest v
strana: 50
985 slyšány a pilně rozsúzeny knichy a traktátové potupené paměti
Jana Viglefa
skrze doktory a mistry učenie oxonien- ského, kteříž z týchž
strana: 63
Pražském byl jest náshledovník, přítel, učitel 1150 a obránce bluduov
Jana Viglefa
arcikacieře a za toho jest byl držán, jmenován i počítán
strana: 68
častokrát mnohé bludy a kacieř- stva tak z kněh někdy
Jana Viglefa,
jako z své zpurnosti a lstivosti přivodil jest, učil, o
strana: 68
1190 A to jest pověděl, aby v vážnost uvedl řečeného
Jana Viglefa,
pročež jest hned hlasitě vykřikl k lidu tato slova: „O
strana: 69
tato slova: „O by duše má tu byla, kdež jest
Jana Viglefa
duše. A potom list jakýsi sfalšovaný pod pečetí falešnú učenie
strana: 69
vuobec ukazoval, v němž jest napsáno bylo, ač falešně, že
Jan Viglef
byl jest muž křesťanský a doktor Ctenie svatého dobré pověsti
strana: 69
Pátý, a nedávno psal arcibiskupu pražskému, aby vykořeněni byli bludové
Jana Viglefa
v Čechách a v Mo- ravě, že jsú tam mnozí
strana: 70
kožích svých oslo- vých, že by arcibiskup měl spáliti knichy
Jana Viglefa,
v nichž mnohé dobré věci napsány jsú. Item artikul o
strana: 70
1230 33b 70 PRUOVODOVÉ. První artikul drže v sobě, kterak
Jan Viglef
rozličné knichy a traktáty v rozličných věcech i v Písmě
strana: 71
jmenované kaple i na mnohých jiných miestech bludy a kacieřstvie
Jana Viglefa
v městě Pražském kázal jest a učil, a zvláště, že
strana: 73
řekl: „O by duše má byla tu, kde jest duše
Jana Viglefa.“
Pro- 1460 vodí se jedním farářem, kterýž praví, že jest
strana: 77
jest a psal nedávno arcibiskupu pražskému, aby byli vykořeněni bludové
Jana Viglefa
z Čech a z Moravy, a že sú tam mnozí
strana: 80
kterýž psal na kožích svých oslových, aby arcibiskup spálil kniehy
Jana Viglefa,
v nichž mnoho dobrého jest psáno. Provodí se jedním proboštem
strana: 81
zlé činiti při- vykl: odkavadž jest, že muž odsúzené paměti
Jan Viglef
svým smrtedlným učeniem ne v Kristu Ježíši skrze čtenie jako
strana: 86
Římě držaném ] uloženo jest, aby učenie potupené pa- měti
Jana Viglefa
potupeno a odsúzeno bylo a kniehy jeho, takové učenie v
strana: 86
svatém konci- lium tuto osobně postavený, ne Kristuov, ale raději
Jana Viglefa
arcikacieře učedlník, po takovém a proti takovému 1755 86 odsúzení
strana: 86
v králov- 2005 ství Angličském byl jest některaký arcikacíř jménem
Jan Viglef,
kterýž již z světa zdvižen, kterýž kacířstvie svá ká- zati
strana: 94
odpoviedám, že já jeho pruovoduom nepře- kážím. Item že týž
Jan Viglef
potupené paměti některaká kacíř- stvie rozsieval jest a na to
strana: 94
Pisánském městě bylo držáno. Item že všecky kniehy i traktátové
Jana Viglefa,
v kte- rémkoli umění od něho složené, byly jsú řádně
strana: 95
Jeronym jsa příto- 2090 men, vyhlásil jest bez studu, že
Jan Viglef
byl jest muž křesťanský a že jest přepravé knichy složil
strana: 96
jsú velmi pravé. K tomu odpoviedám, že sem řekl, že
Jan Viglef
mnohó dobré věci položil jest a sepsal v knie hách
strana: 96
obtieženého i znovu obtieženého pro odvolánie pokryté o nesložení kněh
Jana Viglefa,
za několik let, to jest šest nebo sedm, u sebe
strana: 101
kautiech a v domiech, na hradiech, na uliciech kázal jest,
Jana Viglefa
a jeho učenie schvaluje. A mnohé jest svými lahodnými řečmi
strana: 102
se 2385 64a v tělo Kristovo. Item pravil jest, že
Jan Viglef
nenie kacíř, ale svatý člověk. Item týž Jeronym v Paříži
strana: 105
tom. Item najprvé praví a to provésti míní, že některaký
Jan Viglef
potupené paměti, ukazuje se, dokudž živ byl, býti knězem a
strana: 106
2450 pilné vyptávanie a vyhledávanie o knichách a učení téhož
Jana Viglefa,
kteréž když jest nalezl bludné u vieře i v mraviech
strana: 107
pravé, známé a vě- domé. Item že po smrti téhož
Jana Viglefa
potupené paměti Jan Hus již jmenované knichy a kacířstvie v
strana: 107
převrácených novinách a bludích utěšenie jmieval, a zvláště k bluduom
Jana Viglefa
potupené paměti všecku svú snažnost obracel jest. A to jest
strana: 108
schválených odtrhnúti mohl, netoliko jest, aby knichy ča sto psaného
Jana Viglefa
mi- lovány a držány byly, radil, ale aby výš psané
strana: 108
aby výš psané knichy od cierkve svaté přijaté, převrácenému učení
Jana Viglefa
2505 odporné, nebyly váženy, ale ovšem zavrženy, napomínal jest. A
strana: 108
svaté přijaté ovšem odvrhúce a jich nechajíce, toliko k uměním
Jana Viglefa
v knichách jeho položeným pospiechali, o kterýchž pravil, že jsú
strana: 109
že po čase některém týž Jeronym, potupenie knih a učenie
Jana Viglefa
dobře věda a znaje, žádal jest a chtěl před se
strana: 110
učenie pražského, kdež jest artiku- luov 15 vybraných z kněh
Jana Viglefa
potupené paměti skrze též mistry čteno, a tu jsú potupeni
strana: 110
jest v pravdě tak činil. Item že týž Jeronym téhož
Jana Viglefa
odsúzeného měl jest a ještě má za muže svatého a
strana: 112
miestech častokrát jest řickal a toho neústupně hájil, že řečený
Jan Viglef
nikdy jest nezblúdil a že jeho odsúzenie artikulové a učenie
strana: 112
hých kosteluov osadních, aby hájili, učili, kázali knichy a traktáty
Jana Viglefa,
uvedl jest. Item že týž Jeronym vymyšlenými obyčeji usiloval a
strana: 113
A. nožieře, 2660 obyvatele pražského, kterýž převrácené a falešné učenie
Jana Viglefa
a Jana Husa v uohyzdnosti měl a je falešné, nezdravé
strana: 113
lodě jest jej uvrhl, řka: „Pověz mi, mniše, byl-li jest
Jan Viglef
svatý a Ctenie sva- tého kazatel“, chtě jej přihnati k
strana: 114
okolních před rozličnými obojího pohlavie lidmi, úmysl maje učenie někdy
Jana Viglefa
potupené paměti hájiti a pevně držeti i jiné k témuž
strana: 114
oběti nenie Buoh. Item že týž Jeronym k utvrzení učenie
Jana Viglefa
a ku pohanění křesťanské víry v letech, měsíciech a dnech
strana: 115
držal, myslil i usty vyznával vieru a učenie, kteréž jest
Jan Viglef
sepsal, učil a kázal a v jeho kniehách a traktátech
strana: 115
skrze pány světské, žádné moci k tomu nemaje, ale bludy
Jana Viglefa
zjevně jest kázal. A to jest všem vuobec známé. Item
strana: 119
chtěl jíti do Konstancí do obecného koncilium pro hájenie učenie
Jana Viglefa
a jeho náshledovníkuov proti kterýmžkoli osobám. Pro kterúž pří- činu
strana: 127
s vítězstvím domuov zase přišel a že sekta a učenie
Jana Viglefa
bylo jest svaté, spravedlivé a křestanské a že jest v
strana: 127
měl a mieti chtěl, jakož pravil, i osoby i artikule
Jana Viglefa
a Jana Husa potupených a odsúzených kacieřuov, a slíbil jest
strana: 130
jiným, jimž by psáti příslušelo, že jmenovaní Jan Hus a
Jan Viglef
i jich artikulové a učenie převrádcená» sú svatě, spravedlivě a
strana: 130
to v mysli má, že držeti a brániti chce učenie
Jana Viglefa,
kteréž jest potom 3270 Jan Hus rozšířil i jiní. A
strana: 131
artikuli 8 odpověděl, že jest pravý, že jest viděl knichy
Jana Viglefa
a učil se jim, ne aby chtěl náshledovati 3370 bludu
strana: 134
nic jest jiného ne- odpověděl, než to, že jest chválil
Jana Viglefa
jakožto filo- zofa a ne jako kacieře. Item k 6.
strana: 134
v komoře své namalo- vati kázal filozofy a mezi nimi
Jana Viglefa,
ale ne s dia- démú na hlavě. 3350 3360 3375
strana: 134
je do Čech a po- volil jest ku potupení knih
Jana Viglefa
a k odsúzení Jana Husa i jich učenie. Potom jest
strana: 142
smysl a učenie Jana Husa. Dále jest řekl o knichách
Jana Viglefa
a o učení jeho, že jest nikdy neviděl i člověka
strana: 142
nebo by byl to i učinil a smysl a učenie
Jana Viglefa
a Jana Husa odvolal, neučinil by toho tím úmyslem, aby
strana: 143
strachu, že se 3655 ohně bál. Ale dále když on,
Jan Viglef
a Jan Hus, což se dotýče svátosti oltářnic, mluvili jsú
strana: 143
svaté. A že drží tak, jako sú Jan Hus a
Jan Viglef
drželi, neb jest seznal, že jsú v tom dobře věřili.
strana: 143
A zvláště kdež sem od- volal učenie Jana Husa a
Jana Viglefa
a kdež sem přivolil k odsúzení Jana Husa, kteréhož věřím
strana: 146
búřlivé, dávno 10- 147 101a 101b 3820 skrze potupené paměti
Jana Viglefa
a Jana Husa hlásané, kázané a učené a v knichách
strana: 148
byl a kteréž v» předešlých časech učili jsú a drželi
Jan Viglef
a Jan Hus v svých kniehách, traktátiech a kázaniech. Pro
strana: 148
odvolával jest, vyhlašuje to, že v knichách jich, to jest
Jana Viglefa
a Jana Husa, nikdy žádného ka- cieřstvie a bludu jest
strana: 148