Papežský legát a pražský arcibiskup Konrád z Vechty (Kunrat boží milostí Pražského kostela arcibiskup a papežské stolice legat) a bratři Jan (Jan) a Jindřich ze Smiřic (Jindřich bratřie z Smiřic), ochránci arcibiskupa a hradu Roudnice (hradem Rúdnicí), zastavují panoši Hanuši Rótovi z Dubů (Hanuše Róta z Dubuow), nejvyššímu úředníku arcibiskupa za jeho služby v 200 kopách grošů dvůr v Miřejovicích (Mířejewicích) s robotami v Pohořanech (Podhořanech), v Bříze (Březí), Vodochodech (Wodochodech), Nové Vsi (Nowéwsi), Rovném (Rowném) a Černoučku (Črnučku), vinici v Podhořanech (Podhořanech) a úrok jedné kopy a 10 grošů ročně na čtyřech poddaných. Ponechávají si právo výkupu za stejnou částku a za náhradu na vynaložené náklady na nyní pustý dvůr.
- Jindřich Berka z Dubé na Housce (Jindřich Berka z Dubé, seděním na Húsce)
- Mikuláš Zajíc z Hazmburka na Budyni (Mikuláš Zajiec z Hasemburka, seděním na Budyni)
- Albrecht z Beškovic (Albrecht z Běškovic)
- Václav z Mačovic (Wáclaw z Mačowic)
- Jan z Račiněvsi (Jan z Račiněwsi)
- Jan z Říčan seděním v Bechlíně (Jan z Říčan, seděním v Bechlíně)
- Beneš z Vrbna (Beneš z Wrbna)
- Konrád z Vechty: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Jan ze Smiřic: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Jindřich ze Smiřic: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Jindřich Berka z Dubé na Housce: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Mikuláš Zajíc z Hazmburka na Budyni: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Albrecht z Beškovic: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Václav z Mačovic: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Jan z Račiněvsi: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Jan z Říčan seděním v Bechlíně: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- Beneš z Vrbna: N/A; N/A; oznámeno přivěšení
- A: N/A
- B: SOA Litoměřice; Rodinný archiv Lobkoviců, Roudnice nad Labem; P 5/8; aktuální uložení neověřeno
- Emler 1881, s. 95-97
- Profous I A-H, s. 174
- Profous III M-Ř, s. 2
- Profous IV S-Ž, s. 414
- Profous IV S-Ž, s. 515
- Profous IV S-Ž, s. 592
- Profous IV S-Ž, s. 627
- Sedláček 1891-VIII, s. 200
- Sedláček 1891-VIII, s. 204
- Sedláček 1891-VIII, s. 205
Bříza, Černouček, Vodochody a Miřejovice jsou vzpomínány jako součást arcibiskupského roudnického panství již v urbáři k roku 1390.
Přepis regestovaného dokumentu
My Kunrat boží milostí Pražského kostela arcibiskup a papežské stolice legat, a my Jan a Jindřich bratřie z Smiřic, jimžto pro náramnost těžkých a ukrutných wálek w našie zemi wzniklých dóstojný w boze otec a kněz, kněz Kunrat arcibiskup etc. swrchupsaný poručil jest a owšem swěřil sebe s hradem Rúdnicí i se wším zbožím, což ho k tomu příslušie, aby naším držením a mocným wládáním i wšelikým naším pečowáním hrad ten Rúdnice se wším tiem při něm ostalým zbožím při kostelu a kapitule Pražských zachowán byl, - wyznáwáme tiemto listem společně přede wšemi, ktož jej uzřie a čísti nebo čtúce slyšeti budú, že znamenawše wěrnú, pilnú a snažnú službu i práci slowútného panoše, Hanuše Róta z Dubuow, služebníka a úředníka našeho najwyššieho, kterúžto jsa naším přikázaním w úřadě a wládaní jemu ot nás poručeném, statečně a wěrně i upřiemě ot mnohých let wedl a nesl jest, služby našie i úřadu jsa pilen, nechtiec téj jeho tak wěrné a pilné služby bez hodné a owšem slušné otplaty pominúti, s dobrým naším rozmyslem a zdrawým mnohých dobrých lidí a přátel našich potazem, zawázali sme se a mocí tohoto listu owšem zawazujem témuž Hanušovi práwem a sprawedliwým dluhem we dwú stú kop grošów dobrých střiebrných rázu Pražského, w kterémžto dluhu a penězích zapsali sme a tiemto listem mocně zapisujem dwuor náš w Mířejewicích, s dědinami, s řekami, s luky, s úroky i se wšemi robotami k němu za starodáwna příslušnými a kdežkoli neb otkudžkoli wysazenými, zwlášče pak a zejmena tudiež w Mířejewicích, w Podhořanech, w Březie, u Wodochodech, w Nowéwsi, w Rowném a w Črnučku, a k tomu winnici naši w Podhořanech, s kopú a desieti groši úroka ročnieho na lidech našich, wejmeno na Hepkowi, na Martinowi, na Waňkowi a na Rybkowi, se wším a wšelikým práwem i s celým panstwím, nic owšem sobě tu nezuostawujíce, aby to swobodně mohl držeti a tiem jakžto swým wlastním wládnútí, i wšelikak, jakžby mu sě najlép zdálo, toho požíwati a k užitku swému přiwesti, chtělliby kdy komuž buď dáti, zastawiti, směniti, najieti i prodati w též a takowé práwo, jakož on ot nás tiemto listem k tomu má, bez našie i našich budúcích wšeliké odpory a překážky. S takowúto wšak umluwú a wýmienkú: jestližebychom my neboli naši potomní a budúcí kdyžkoliwěk tomu Hanušowi, neboli tomu ktožby jeho práwem w to zbožie wnikl, dwě stě kop grošuow swrchupsaných dali a zaplatili, tehdy má nám nebo našim potomním a budúcím dworu nadepsaného se wším tiem což k tomu příslušie a což swrchujmenowáno jest, i s celým panstwím zase w naši nebo našich potomních a budúcích moc i drženie postúpiti a s tiemto listem wrátiti, wýmluwy ani odpory neklada w tom nižádné. Ale že týž dwuor w Mířejewicích jest pustý a zbořený, a také bez wšelikého nábytku i bez semen Hanušowi již prawenému ot nás postúpen: protož my nebo naši potomní a budúcí nemáme jeho ani toho, ktožby jeho práwem w to wnikl, z ničehož napomínati ani k čemu nutiti, než dadúc jemu dwě stě kop grošuow, a wrátiec také, ačby co na stawenie téhož dworu naložil, w ten dwuor holý se wším swrchujmenowaným zbožím sě uwázati. A nadto nebo mimo to slibujem naší dobrú wěrú bez wšeliké zlé lsti již pewěděnému Hanušovi neboli jeho práwem w to wniklému na tom nepřekážeti ani jemu kterýmkoli obyčejem sami skrze sě neb skrze kohožkoli buď jiného w to nesahati, do dwú stú kop swrchupsaných splněnie a zaplacenie konečného. A ktožkoli tento list mělby nebo mieti bude s častopsaného Hanuše dobrú a swobodně přiznalú wolí, ten má i mieti bude túž moc i též owšem práwo ke wšem wěcem w něm položeným a popsaným, jakžto won sám.
Na potwrzenie toho my Kunrat boží milostí arcibiskup Pražský etc. swrchupsaný pečet arcibiskupstwie našeho, a my Jan a Jindřich bratřie z Smiřic naše pečeti wlastnie jistým naším wědomím a s plným přiznáním dali sme přiwěsiti listu tomuto dobrovolně. A my také Jindřich Berka z Dubé, seděním na Húsce, Mikuláš Zajiec z Hasemburka, seděním na Budyni, Albrecht z Běškowic, Wáclaw z Mačowic, Jan z Račiněwsi, Jan z Říčan, seděním w Bechlíně a Beneš z Wrbna, běhu nadepsaného dobře jsúce swědomi, ku prosbě najdóst. w boze otce a kněze, kněze Kunrata arcibiskupa etc. a ku prosbě urozených Jana a Jindřicha bratří z Smiřic, pečeti naše wlastnie wědomě dali sme i dobrowolně na swědomie přiwěsiti k témuž listu. Jenž jest dán na Rúdnici, léta od naroz. syna božieho po tisíci po čtyřech stech osmmezcietmého léta, tu neděli po božiem křtění.