Historické prameny
    na dosah

  • Úvod

  • Edice
    Kategorie Autor Název Rok vydání Rejstřík místní Rejstřík osobní
  • Regesty
    Datum vydání Místo vydání Autor regestu Rejstřík místní Rejstřík osobní Všechny
  • Hledat
  • Mapy

  • O projektu
  • Autoři
  • Nápověda

  • čtenář
  • Regest
Král Zikmund nařizuje Oldřichovi z Rožmberka, aby odstoupil od zdických úmluv s husity (de09f39545)zobrazit mapu pro regest / přejít na slovníček pojmů
Denní datum:
[1424]-10-28
Místo vydání:
Tata (w Tatie)
Vlastní text regestu:

Král Zikmund oznamuje Oldřichovi z Rožmberka, že zvážil spolu s pány ve své radě obsah jeho listu a opis dohody, kterou uzavřel Oldřich a ostatní katoličtí čeští páni s husity. On i páni jsou velmi překvapeni, že se Oldřich a další katoličtí páni nechali tak neuváženě oklamat druhou stranou a zatáhnout do záležitostí, které jsou proti jejich spáse a cti, a proti celému křesťanstvu i králi Zikmundovi. Zaprvé, král Zikmund je velmi překvapen, že se Oldřich a další katoličtí páni dohodli s protivnou stranou, že údajně očistí neprávem zhanobenou českou zemi od falešných obvinění. Zikmund ovšem upozorňuje Oldřicha a další katolické pány na to, že tím zbavují protivnou stranu jakékoliv viny, a naopak kladou vinu sami na sebe, neboť tím dokazují, že předtím postupovali proti husitům nespravedlivě (v tom rozuměj, že je z jich zlosti očišťujete a je nevinny vyznáváte a sami sě u vinu kladete, že ste proti nim křivě činili).

Zikmund se rovněž diví, že Oldřich a další katoličtí páni spolu s protivnou stranou svolali zemský sjezd na 18. března 1425 (na středopostie) do Kouřimi, a sami sebe povolali do role soudců křesťanské víry a Písma svatého, což jim jako laikům nepřísluší.

Dále se král Zikmund diví, že Oldřich a další katoličtí páni stejně jako hosté, kteří by s nimi jeli na řečený sjezd, měli by složit ochranné glejty (klejtovnie listy) na radnici v Praze (na rathúzie w Praze). Měli by zvážit, jaké nebezpečí jim z toho hrozí. Ptá se také sám sebe, kde se najdou takoví katoličtí mistři, kteří by s nimi jeli do Kouřimi. Lze si sotva představit, že by zmínění mistři jeli do kacířské země a tam diskutovali s kacíři o víře.

Král Zikmund žasne nad tím, že Oldřich a další katoličtí páni vzdávají se svého práva, a nechají se soudit měšťany a sedláky. Diví se, že Oldřich a další katoličtí páni umožnili protivné straně, aby se v případě vojenského tažení za hranice země (proti cizozemcóm vojensky táhla) mohli zaopatřit (potřebu bráti) na jejich statcích. Zikmund rovněž nerozumí tomu, proč souhlasili s tím, že přinutí hrady a jejich posádky královské strany (našie strany) k poslušnosti, pokud během čtyř týdnů nepřistoupí k řečené dohodě.

Zikmund poukazuje na to, že zatímco Oldřich a další katoličtí páni jednali s kacíři, tito táhli proti němu a jeho zeti Albrechtovi V., moravskému markraběti (na nás a na syna našieho markrabí morawskeho). Z Oldřichovy strany v Čechách jim totiž nehrozilo žádné nebezpečí. Navíc se někteří Oldřichovi lidé vydali dokonce i na Moravu, jak o tom Zikmund slyšel.

Zikmund dává Oldřichovi na srozuměnou (móžeš rozuměti), že uzavřená dohoda je v každém ohledu namířena proti králi, jeho služebníkům, všem věrným křesťanům a celému křesťanstvu; ti všichni chtějí Oldřicha a další katolické pány utlačovat stejně jako kacíře a učinit z nich komplice kacířů.

Kromě toho Zikmund našel v textu úmluvy i další neřádné a nekřesťanské články, které by vedly k zneuctění a úplnému pádu královské strany, a které nelze všechny pro nedostatek místa vyjmenovat. Král dochází k jednoznačnému závěru, že se Oldřich a další katoličtí páni stanou celému křesťanstvu odporní, pokud tuto úmluvu zrealizují (a jiného nemóžem znamenati, jestliže ty úmluvy dokonáte, že sě všemu ohyzdíte). Proto jim Zikmund radí a přikazuje (radíme i přikazujem), aby zmíněnou smlouvu zrušili, protože je lepší nedodržet hanebný slib, než uskutečnit tu bezbožnou a nečestnou úmluvu.

↑ Není zde blíže specifikováno, se kterými „pány“ měl Zikmund konzultovat obsah zdických úmluv. Formulace „s pány“ snad naznačuje, že jsou zde míněni Zikmundovi světští rádci, možná dokonce čeští páni obecně. Nicméně obsah zdických dohod i Zikmundova reakce nás vedou k domněnce, že se jednalo především o církevní rádce.↑ Oldřichův list je deperditum.↑ Jedná se o dohodu, kterou ve Zdicích uzavřely husitské strany na jedné straně a část české katolické šlechty na druhé straně. Dohoda zřejmě nevyústila ve zpečetěnou smlouvu a ve skutečnosti zůstala nenaplněna (AČ III, s. 248‒251, č. 33  česká verze; Siegl 1919, s. 51‒56  německá verze; k tomu viz Macek 1958; Šmahel 1993-III, s. 156‒157; Šmahel 2002-II, s. 1332‒1333; Kavka 1998, s. 126‒127; Čornej 2000, s. 340; Coufal 2012, s. 195‒196).↑ Zikmund hovoří nejprve o listu Oldřicha v singuláru list tvój, později ale mění oslovení na plurál. Z toho vyplývá, že osloven není pouze Oldřich, nýbrž celá katolická strana české šlechty, viz komentář.↑ Ve středověku byla neděle Letare považována za polovinu postu středopostí ve smyslu dne; v roce 1425 to tedy byl 18. březen. Dalším významem termínu poloviny postu středopostí mohl být celý týden mezi nedělemi Oculi a Letare, takže v roce 1425 to byl týden od 11. do 18. března.
Svědkové:

N/A

Pečeti:
  1. Zikmund Lucemburský: N/A; červená; přitištěná uzavírací pečeť
Kancelářské poznámky:
  • Vpravo dole: Ad mandatum domini regis Michael prepositus Boleslaviensis.
  • Vnější adresa: Nobili Vlrico de Rozemberg consiliario nostro fideli dilecto.
Jazyk:
čeština
Forma dochování:
  • A: originál; papír; uzavřený list (litterae clausae)
  • B: prostý opis z 19. století
Archivní signatura uvedeného dochování:
  • A: SOA Třeboň; Historica Třeboň; sign. 259a
  • B: ANM Praha; Sbírka Palacký František; inv. č. 306; kart 8; sub dato
Digitalizáty a reprodukce:
  • A: https://digi.ceskearchivy.cz/111320/1
  • B: N/A
Edice:
  • AČ I, s. 19‒20, č. 19 
  • LOR I, s. 68‒70, č. 97 
Regesty a výtahy:
  • UB I, s. 265, č. 314  (němčina)
  • RI XI, č. 6009 (němčina)
  • RI XI NB/3, s. 151‒ 154, č. 97 (němčina)
Překlady:
  • Fudge 2002, s. 192‒193, č. 108
Literatura:
  • Palacký 1851b, s. 376
  • Palacký 1851, s. 6‒7
  • Tomek 1899-IV, s. 319
  • Schmidt 1908, s. 238
  • Macek 1958, s. 203‒204, 208, 210‒211
  • Šmahel 1993-III, s. 154, 157
  • Šmahel 2002-II, s. 1326‒1327, 1333
  • Kavka 1998, s. 127
  • Čornej 2000, s. 343
  • Kejř 2006, s. 418, pozn. 34
  • Kejř 2006, s. 400, pozn. 91
  • Kubíková 2004, s. 60
  • Coufal 2012, s. 195‒196
  • Bar 2016, s. 636‒639
Komentář:

Zmíněný list, o němž se v bádání často diskutuje, je zajímavý nejen proto, že dokumentuje ostře odmítavou reakci krále Zikmunda na „zdické úmluvy,“ ačkoli Zikmundova ochota jednat s husity právě v té době vzrostla. Zajímavý je také způsob, jakým Zikmund reaguje na jednotlivé body úmluv, přičemž často používá fráze běžné v propagandistickém písemnictví. Nejen proto se zdá, jako kdyby list nebyl adresován pouze Oldřichovi z Rožmberka, ale měl působit na širší veřejnost - pravděpodobně na celou Zikmundovu stranu české šlechty. Je také možné, že list se stejným obsahem nebo opis výše zmíněného listu Zikmund rozeslal dalším členům své strany v Čechách, nebo že Oldřich byl Zikmundovým poslem požádán, aby text rozeslal mezi královy příznivce. Téhož dne poslal Zikmund Oldřichovi další list s podobným obsahem, ten ale byl formulován daleko smířlivěji (viz regest ).

Způsob zpracování regestu:
Dle RI XI NB/3
Autor regestu a datum zpracování:
PB; 2022-01-18
Zpětná vazba
Jméno
E-mail
Komentář
Kolik je pět plus sedm? (číslem)
    Copyright © AHISTO 2020–2023
    Projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta.