![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
Jan Roháč z Dubé (Jan Roháč z Dubé), Aleš ze Žeberka (Aleš z Žeberka), Jan Hvězda z Vícemilic (Jan Hwězda z Wiecemilic) a Kuneš z Bělovic (Kuneš z Bělowic) za táborské a orebské obce (se pány, rytieři, zemany, panošemi, městy i obcemi Táborskými, Orebskými i všelijakými osobami k zákonu božímu a k nám příchylnými) vyznávají, že za sebe i za celou svou stranu ve sporu, který vedou po míru na Špitálském poli (po míru slavném na Špitálském poli) s purkmistry, konšely a vší obcí Starého, Nového Města pražského, Malé Strany a s dalšími pány, zemany, rytíři, panoši, městy i obcemi (purkmistry a konšely i vší obcí Starého, Nowého i menšieho měst Pražských, i jinými pány, zemany, rytieři, panošemi, městy i obcemi k zákonu božiemu a k nim příchylnými), zvolili rozhodčí komisi Bohuslava ze Švamberka (Bohuslawa ze Šwamberka), Mikeše Kozí Hlavu z Pnětluk (Mikše Koziehlawu z Pnětluk), Viléma z Postupic (Wiléma z Postupic), Zbyňka z Buchova (Zbyňka z Buchowa), Jana ze Smiřic (Jana ze Smiřic), Šimona od Bílého lva (Šimona od Bielého Lwa), Matěje Louda z Chlumčan (Matiáše ze Chlumčan), Jíru, knihaře z Nového Města pražského (Jiru Knihaře z Nowého Města), Jana Rečka (Jana Rečka), Václava Temlíka ze Žatce (Wáclawa Temlíka z Žatče), Mikuláše z Padařova (Mikuláše z Padařowa) a Kristiána z Loun (Kristana z Lún), a slibují spolu se svými rukojmími pod pokutou 50000 kop grošů pražských (padesáte tisícóv kop grošuov dobrých střiebrných rázu Pražského), splatných do čtyř týdnů (ve čtyrech neděléch), poslechnout a ve všem zachovat jednohlasný výrok uvedené komise. Zavazují se k nápravě porušeného závazku do dvou týdnů (ve dvú nedělí pořád zběhlú) od napomenutí. Pokud by k nápravě ve stanoveném termínu nedošlo, mají se za další dva týdny (v druhú neděli ihned pořád zběhlú) sejít na Konopišti (na Konopiště) oprávci Heřman z Landštejna na Borotíně (Heřmana z Lantšteina odjinud z Borotina) a Smil ze Šternberka a z Holic (Smila ze Štermberka odjinud z Holic) a zde o věci rozhodnout. V případě, že by toho nedbali, a byli věřiteli podle práva listy v Praze (v Praze), v Žatci (v Žatči), v Hradci Králové (ve Hradci), na Hradišti města Tábor (na Hradišti) nebo v Písku (na Piesku) obviněni, mají do tří týdnů (ve třech neděléch) splnit své závazky; pokud by jim v tom bránila závažná příčina, v takovém případě musí neprodleně za sebe stanovit zástupce, který by nápravu zajistil. Rukojmí se zavazují v případě nesplnění závazků osobně nebo v případě měst po šesti konšelů (po šesti osobách z konšeluov) nastoupit do dvou týdnů od obeslání (ve dvú nedělí pořád od obeslánie počítajíc) vězení v místě, které jim věřitelé určí. V případě smrti některého z ručitelů má dojít během jednoho měsíce (v měsieci od času těch zemřelých počítajíce) ke jmenování nového a obnovení zlistinění. Rukojmí: Jindřich Hlaváč z Dubé (Hlawáč z Dubé), Hynčík z Holštejna (Hyncík z Holštaina), Beneš z Boskovic (Beneš z Boskowic), Mikuláš Sokol z Lamberka (Mikuláš z Lamberka), Chval Řepický z Machovic (Chwal z Machowic), Janek Řitka z Bezdědic (Janek z Bezdědic), Milota z Chřenovic (Milota z Chřenowic), Jan ze Sobětic (Jan z Sobětic), Zikmund z Třebívlic (Sigmund z Třeběwlic), Strachota z Kralovic (Strachota z Kralowic), Jan Kosoř z Malovic (Jan Kosor z Malowic), Otík z Ježova (Otík z Ježow), Zdeněk z Postupic (Zdeněk z Postupic), Jaroslav z Bukoviny (Jaroslaw z Bukowiny), Bolek z Drahotína (Bolek z Drahotina), Jan Kamarét ze Žirovnice (Kamaret z Žirownice), Bohuslav z Vlčího (Bohuslaw z Wlčieho), Vlček z Minic (Wlček z Minic), Protiva z Frymburka (Protiwa z Frimburka), Mikuláš z Ledče (Mikuláš z Ledče), Václav z Maršovic (Wáclaw z Maršowic), Přibík z Horky (Přibík z Hórky) a purkmistři, konšelé i obce měst Čáslavi a Kouřimi (purkmistři, konšelé i obce z měst Čáslawě a z Kúřimě).
- Jindřich Hlaváč z Dubé (Hlawáč z Dubé)
- Hynčík z Holštejna (Hyncík z Holštaina)
- Beneš z Boskovic (Beneš z Boskowic)
- Mikuláš Sokol z Lamberka (Mikuláš z Lamberka)
- Chval Řepický z Machovic (Chwal z Machowic)
- Janek Řitka z Bezdědic (Janek z Bezdědic)
- Milota z Chřenovic (Milota z Chřenowic)
- Jan ze Sobětic (Jan z Sobětic)
- Zikmund z Třebívlic (Sigmund z Třeběwlic)
- Strachota z Kralovic (Strachota z Kralowic)
- Jan Kosoř z Malovic (Jan Kosor z Malowic)
- Otík z Ježova (Otík z Ježow)
- Zdeněk z Postupic (Zdeněk z Postupic)
- Jaroslav z Bukoviny (Jaroslaw z Bukowiny)
- Bolek z Drahotína (Bolek z Drahotina)
- Jan Kamarét ze Žirovnice (Kamaret z Žirownice)
- Bohuslav z Vlčího (Bohuslaw z Wlčieho)
- Vlček z Minic (Wlček z Minic)
- Protiva z Frymburka (Protiwa z Frimburka)
- Mikuláš z Ledče (Mikuláš z Ledče)
- Václav z Maršovic (Wáclaw z Maršowic)
- Přibík z Horky (Přibík z Hórky)
- Čáslav (purkmistři, konšelé i obce z měst Čáslawě)
- Kouřim (z Kúřimě)
- Jan Roháč z Dubé: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Aleš ze Žeberka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan Hvězda z Vícemilic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Kuneš z Bělovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jindřich Hlaváč z Dubé: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Hynčík z Holštejna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Beneš z Boskovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Mikuláš Sokol z Lamberka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Chval Řepický z Machovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Janek Řitka z Bezdědic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Milota z Chřenovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan ze Sobětic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Zikmund z Třebívlic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Strachota z Kralovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan Kosoř z Malovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Otík z Ježova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Zdeněk z Postupic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jaroslav z Bukoviny: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Bolek z Drahotína: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan Kamarét ze Žirovnice: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Bohuslav z Vlčího: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Vlček z Minic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Protiva z Frymburka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Mikuláš z Ledče: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Václav z Maršovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Přibík z Horky: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Čáslav: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Kouřim: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- A: N/A
- B: SOA Litoměřice; SOkA Děčín; aktuální uložení neověřeno
- Palacký 1851, s. 21‒22.
- Zap 1868, s. 235.
- Zap 1868b, s. 1036.
- Tomek 1879-IV, s. 330‒331.
- Toman 1898, s. 109‒110.
- Teplý 1899, s. 103.
- Tomek 1899-IV, s. 326‒327.
- Vávra 1899, s. 41.
- Šimák 1930, s. 54.
- Pekař 1933-IV, s. 169, 209.
- Dobiáš 1936, s. 46‒47.
- Vermouzek 1962, s. 167‒168.
- Hrubý 1978, s. 188.
- Zilynská 1985, s. 48, pozn. 5.
- Šmahel 1987, s. 28, 30, 32, 77.
- Šmahel 1990, s. 376‒377.
- Šmahel 1993-III, s. 170, 373‒374, pozn. 325.
- Kavka 1998, s. 128.
- Grunt 1999, s. 50.
- Šmahel 2002-II, s. 1362‒1363.
- Válka 2005, s. 85.
- Jurok 2006, s. 34.
- Čornej 2011, s. 112.
- Bystrický 2013, s. 184‒185.
- Velímský 2013, s. 116.
My Jan Roháč z Dubé, Aleš z Žeberka, Jan Hwězda z Wiecemilic a Kuneš z Bělowic, se pány, rytieři, zemany, panošemi, městy i obcemi Táborskými, Orebskými i všelijakými osobami k zákonu božímu a k nám příchylnými: vyznáváme tiemto listem obecně všem, kdož jej uzřie nebo čtúce uslyšie, že sme o ta záštie, kteráž sú mezi námi a naší vší stranú s jedné, a múdrými opatrnými purkmistry a konšely i vší obcí Starého, Nowého i menšieho měst Pražských, i jinými pány, zemany, rytieři, panošemi, městy i obcemi k zákonu božiemu a k nim příchylnými s strany druhé, po míru slavném na Špitálském poli učiněném vstala a vznikla, ubrmany mocné, ze jména pana Bohuslawa ze Šwamberka, Mikše Koziehlawu z Pnětluk, Wiléma z Postupic, Zbyňka z Buchowa, Jana ze Smiřic, Šimona od Bielého Lwa, Matiáše ze Chlumčan, Jiru Knihaře z Nowého Města, Jana Rečka, Wáclawa Temlíka z Žatče, Mikuláše z Padařowa a Kristana z Lún vyvolili, a mocí tohoto listu vyvolujem, vedle těch žádosti, kteréž sú obce Pražských měst na nás a my zase na jich obce vznesli žádostivě; slibujíce dobrú naší věrú křesťanskú, beze všie zlé lsti, svrchu psaných ubrmanuov se vší stranú naší ve všem poslúchati a jich výpověď, kterúž z moci své ubrmanské za jeden člověk se smluviece a svolice učiní a vyřknú, ve všech artikuléch držeti a v celosti zachovati bez všelikterakého přerušenie. Pakli bychom na čem svrchu psaných ubrmanuov výpověď přestúpili nebo přerušili, anebo kdo z naší strany přestúpil a přerušil, čehož pane Bože rač ostřieci, a my od toho, nad nímž bylo přerušeno, napomenuti byli k opravení a dostiučinění: tehda ve dvú nedělí pořád zběhlú po napomenutí máme se k tomu okázati a odčiniti. Pakli bychom se sami v tom neukázali a neodčinili, a dále k svedení opravcí a vyznavačuov napomenuti byli: tehda v druhú neděli ihned pořád zběhlú máme urozené pány Heřmana z Lantšteina odjinud z Borotina, a druhá strana svrchu psaná Smila ze Štermberka odjinud z Holic, jenž sú k seznání základu propadeného vydáni, na svuoj groš na Konopiště připraviti a přivésti, a vedle těch pánuov jednostajného seznánie a rozkázanie máme odčiniti skutečně. Pakli bychom neučinili, čehož Bože nedaj: tehda se známe, že sme čest a vieru ztratili, a padesáte tisícóv kop grošuov dobrých střiebrných rázu Pražského propadli; nad to ještě nade všecko tomu dobrovolně tímto listem svolujíce, aby nám pro naše nezdrženie v časích budúcích v nižádných věcech, jakožto lidem bezectným, nebylo věřeno od hodného. Pakli bychom svého seznavače a zprávce svrchu psaného, obesláni jsúce, tak jakož nadepsáno stojí, k tomu času a miestu postáviti nedbali, a o to nás druhá strana v Praze, v Žatči, ve Hradci, na Hradišti anebo na Piesku listy svými zjevně obžalovala: tehda beze všeho seznánie základ hned ve třech neděléch po obžalování plniti máme i slibujem, leč by toho našeho seznavače a zprávci nemoc aneb jiná hodná příčina vymlúvala; ale vždy jiného nestranného tak hodného řádu rytieřského k tomu seznání a opraveni v tom času, jakož svrchu psáno stojí, máme postaviti. Kterúžto výpověď svrchu psaní ubrmané mezi námi učiněnú, a již slovo od slova pod svými vlastními pečeťmi vysutými popsanú, každé straně vydati mají. A my Hlawáč z Dubé, Hyncík z Holštaina, Beneš z Boskowic, Mikuláš z Lamberka, Chwal z Machowic, Janek z Bezdědic, Milota z Chřenowic, Jan z Sobětic, Sigmund z Třeběwlic, Strachota z Kralowic, Jan Kosor z Malowic, Otík z Ježow, Zdeněk z Postupic, Jaroslaw z Bukowiny, Bolek z Drahotina, Kamaret z Žirownice, Bohuslaw z Wlčieho, Wlček z Minic, Protiwa z Frimburka, Mikuláš z Ledče, Wáclaw z Maršowic, Přibík z Hórky a purkmistři, konšelé i obce z měst Čáslawě a z Kúřimě, rukojmě jich a za ně, slibujem tímto listem dobrú naší věrú, beze všie zlé lsti, rukú společnú a nerozdielnú, tak aby se nižádný z nás jeden od druhého v tom slibu nedělil ani se děliti mohl, že to všecko, což nadepsaní ubrmanové společně a jednostajně vyřknú a vypovědie, svrchu psaní páni, rytieři, panoše, města, obce i jich pomocníci zdržie a v celosti zachovají nynie i v časech budúcích. Pakli by čeho v čem a na čem té výpovědi ubrmanské nezdrželi anebo přestúpili, čehož pane Bože rač ostřieci, a to na ně nebo na něho na některého z nich od svrchu psaných seznavačóv a opravci jednostajně a společně bylo seznáno, tak jakož svrchu psáno stojí: tehdy my rukojmě svrchu psaní ze spolka vyznáváme, že sme padesáte tisiecóv kop grošuov dobrých střiebrných rázu Pražského jménem základu spravedlivě propadeného straně druhé svrchu psané ztratili a propadli; kterýžto základ spravedlivě propadený slibujeme svú dobrú věrú ve čtyrech neděléch, ode dne propadenie pořád počítajíc, dáti a splniti straně druhé nadepsané penězi hotovými beze všeho dalšieho prodlévánie a vymlúvánie všelikterakého, nic sobě ku pomoci proti listu tomuto, ježto by straně druhé ke škodě jíti mohlo, neberúce. Pakli bychom peněz základných svrchu psaných spravedlivě propadených svrchu psaným věřitelóm našim, tak jakož nadepsáno stoji, nesplnili a nezaplatili, anebo zaplatiti nedbali: tehda k obeslání svrchu psaných věřitelóv našich každý z nás rukojmí svrchu psaných, i také měst nadepsaných, jenž sme v rukojemství, po šesti osobách z konšeluov máme i slibujem tímto listem ve dvú nedělí pořád od obeslánie počítajíc zběhlých, v jich moc a vězenie se dáti a postaviti beze všeho odpieránie, tu kdež nám miesto bezpečné v straně zákonu božímu přichylné od našich věřiteluov bude ukázáno, tak jako bychom od nich na poli vojensky pod korúhví byli zjímáni; z kteréhožto vězenie a jich moci žádný z nás nemá aniž bude moci vyjeti, ani kterakkolivěk prázdni býti, leč bychom dřieve našim věřitelóm svrchu psaným ve všech kusiech, což nám od nadepsaných Heřmana z Lantštaina a Smila ze Štermberka k seznání základu propadeného a k opravě vydaných bude nalezeno a rozkázáno, dosti učinili v celosti a úplně. A jestliže by polovice z nás rukojmí svrchu psaných zemřelo a z tohoto světa sešlo, čehož Bože nedaj: tehda my z druhé polovice živi zuostalí slibujem jiné tak jisté a movité miesto těch zemřelých k nám přistaviti v měsieci od času těch zemřelých počítajíce, s obnovením listu tohoto, kolikrátž toho potřebie bude, pod pokutami svrchu psanými. A toho všeho, což svrchu psáno stojí, na jistotu a potvrzenie, my jistci i rukojmě nadepsaní pečeti své vlastnie s dobrým vědomím i s přiznávaním přivěsili sme k tomuto listu.