Bratři IDHanuš z IDKolovrat na IDKrašově (Hanuš z Kolowrat, seděním na Krašowě) a IDFridrich z IDKolovrat na IDLibštejně (Fridrich z Kolowrat, seděním na Libštaině) s hrady IDŽebrákem (Žebráka), IDTočníkem (Točníka), IDJan Hanovec ze IDŠvamberka na IDTřebli (Jan Hanowec ze Šwamberka seděním na Třebli), IDBohuněk ze IDŠumburka na IDŠtědrém Hrádku (Bohuněk z Šumburka seděním na Štědrém Hrádku), IDOndřej ze IDSlatiny na IDKrakovci (Ondřej z Slatiny seděním na Králowci), IDHabart z IDAdlaru na IDŘebříku (Habart z Adlar seděním na Řebříce), IDOndřej Huler na IDHořovicích (Ondřej Hewler seděním na Hořowicech), IDZdeslav Tluksa z IDBuřenic, purkrabí na hradu IDKarlštejně (Zdeslaw Tluxa z Buřenic, purkrabie na Karlštaině), s hradem a jeho many, IDZáviš z IDJimlína (Záwiše z Jimlína), IDRous ze IDSvinné (Rús ze Swinie), hejtmani na hradu IDKřivoklátu (haitmané na Hrádku), IDPetr Kapoun ze IDSmiřic, purkrabí na hradu IDTýřově (Petr Kapún ze Smiřic, purkrabie na Týřowě), IDJan z IDLestkova na IDValdeku (Jan z Lestkowa seděním na Waldece), IDZdeněk z IDRožmitálu na IDZbirohu (Zdeněk z Rožmitála seděním na Zbiroze), IDLvík z IDRovného (Lwík z Rowného), IDJan Student z IDTachlovic (Jan Študent z Tachlowic), IDJan z IDValdeka na IDTřebotově (Jan z Waldeka seděním na Třebotowě), IDMikeš Poledne z IDLidic (Mikeš Poledne z Lidic), IDMatěj Brus z IDKovářova (Matěj Brus z Kowářowa), IDBuzek z IDTmáně na IDHudlicích (Bužek z Tmáně seděním v Hudlicích), IDHospřid z IDHostivic (Hospřid z Hostiwice), IDPředbor z IDRadešína (Předbor z Radýšína) a IDMikuláš z IDRybnic (Nikl Rýbnic) uzavírají pravé křesťanské příměří (v pravé a křesťanské příměřie) s litevským knížetem IDZikmundem Korybutovičem (Sigmundem, knězem Litowským), pražským arcibiskupem IDKonrádem z IDVechty (knězem Konradem z Boží pomoci arcibiskupem Pražským), purkmistry, konšely a obcemi IDPrahy (purkmistry, konšely a obcemi měst Pražských), se všemi obcemi táboritů a orebitů (se všemi obcemi Táborskými, Orebskými), a městy, pány, rytíři a panoši (městy, s pány, rytieři, panošemi k zákonu Božímu a k nim příchylnými) jejich strany, a to až do příštího svatého Havla (od svatého Hawla nynie minulého až do svatého Hawla v rok příštieho) 16. října 1426, pod ztrátou cti, víry a pokutou 6000 kop grošů pražských (šesti tisiecóv kop grošóv dobrých střiebrných rázu Pražského). Lhůta pro výpověď příměří je ustanovena na osm týdnů (osm nedělí napřed) a výpověď má být doručena prostřednictvím věrohodného v zemi usedlého panoše do IDPrahy na radnici (do Prahy na rathús). Zavazují se k nápravě porušeného příměří ve dvou týdnech (ve dvú nedělí) pod ztrátou cti a uvedenou pokutou, kterou mají složit do jednoho měsíce (v měsieci svrchu psaném pořád zběhlém). Příměří je podmíněno závazkem katolické strany tolerovat v době příměří na svých panstvích svobodné a řádné kázání slova Božího, bez jakýchkoliv překážet ze strany duchovních, svobodný pohyb duchovních utrakvistické strany a potírání zjevných smrtelných hříchů se zaručenou rovnou trestní odpovědností pro světskou a duchovní šlechtu i poddané. Dále se katolická strana zavazuje umožnit utrakvistickým vojskům při průchodu jejich územím nakupovat potraviny a zajišťovat své potřeby; utrakvistické vojsko se však nesmí dopustit zajímání stád, lidí, loupeží a vypalovaní. Kromě toho se katolická strana zavazuje ke společné intervenci proti zahraničnímu nepříteli při obraně českého teritoria. Posádky, hrady a tvrze, které by se k příměří nechtěly připojit, mají vydat. Pokud tak neučiní, zavazují se osobně s padesátičlenným doprovodem (s padesáti koňmi) nebo v zastoupení padesáti panošů (padesáti panoší rytieřského řádu, každý z nich s jedným pacholkem a se dvěma koňmi) nastoupit ležení v hospodě v IDPraze, jak jim druhá strana určí. Pokud by ani do čtrnácti dnů (dvě neděle) ležení částku neuhradili, zplnomocňují věřitele k tomu, aby vymáhali celou částku a navíc doložitelné škody, jako pokutu, kdekoliv v IDČeském království u křesťanů nebo židů ke škodě jistců a jejich ručitelů. Pokud by se dopustil některý člen katolické posádky loupeží a byl zajat, má být o tom zpravena jeho posádka a její zástupci se mají účastnit výslechu. Opravci: IDSmil ze IDŠternberka na IDHolici (Smila ze Šternberka) a IDHeřman z IDBorotína na IDLandštejně (Heřmana z Borotína).
- IDHanuš z IDKolovrat na IDKrašově: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDFridrich z IDKolovrat na IDLibštejně: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDJan Hanovec ze IDŠvamberka na IDTřebli: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDBohuněk ze IDŠumburka na IDŠtědrém Hrádku: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDOndřej ze IDSlatiny na IDKrakovci: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDHabart z IDAdlaru na IDŘebříku: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDOndřej Huler na IDHořovicích: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDZdeslav Tluksa z IDBuřenic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDZáviš z IDJimlína: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDRous ze IDSvinné: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDPetr Kapoun ze IDSmiřic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDJan z IDLestkova na IDValdeku: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDZdeněk z IDRožmitálu na IDZbirohu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDLvík z IDRovného: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDJan Student z IDTachlovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDJan z IDValdeka na IDTřebotově: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDMikeš Poledne z IDLidic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDMatěj Brus z IDKovářova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDBuzek z IDTmáně na IDHudlicích: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDHospřid z IDHostivic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDPředbor z IDRadešína: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- IDMikuláš z IDRybnic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- A: N/A
- B: SOA Litoměřice; SOkA Děčín; aktuální uložení neověřeno
- Zap 1868, s. 367.
- Zap 1868b, s. 1299.
- Tomek 1879-IV, s. 331‒332.
- Sedláček 1891-VIII, s. 24, 283.
- Tomek 1899-IV, s. 327‒328.
- Šmahel 1990, s. 378.
- Pekař 1933-IV, s. 209.
- Šmahel 1993-III, s. 374.
- Kavka 1998, s. 128.
- Šmahel 2002-II, s. 1362‒1363.
- Kočka 2010, s. 406.
- Elbel 2016, s. 12, 14.
- Reitinger 2018, s. 65.
- Elbel 2019b, s. 266.
My Hanuš z Kolowrat, seděním na Krašowě, v držení hradóv Žebráka a Točníka, Fridrich z Kolowrat, seděním na Libštaině, Jan Hanowec ze Šwamberka seděním na Třebli, Bohuněk z Šumburka seděním na Štědrém Hrádku, Ondřej z Slatiny seděním na Králowci, Habart z Adlar seděním na Řebříce, Ondřej Hewler seděním na Hořowicech, Zdeslaw Tluxa z Buřenic purkrabie na Karlštaině, Záwiše z Jimlína, Rús ze Swinie, haitmané na Hrádku, Petr Kapún ze Smiřic, purkrabie na Týřowě, Jan z Lestkowa seděním na Waldece, Zdeněk z Rožmitála seděním na Zbiroze, Lwik z Rowného, Jan Študent z Tachlowic, Jan z Waldeka seděním na Třebotowě, Mikeš Poledne z Lidic, Matěj Brus z Kowářowa, Bužek z Tmaně seděním v Hudlicích, Hospřid z Hostiwice, Předbor z Radýšina, Nikl Rýbnic, jistci i rukojmě, i se všemi svými služebníky, s hrady, s tvrzemi i posádkami, jichžto my v držení jsme: vyznáváme tiemto listem všem, kdož jej uzřie nebo čtúce uslyšie, že sme svobodně a dobrovolně v pravé a křesťanské příměřie vnikli a vstúpili, a mocí tohoto listu vnikujem a vstupujem, s osvieceným kniežetem a pánem, panem Sigmundem, knězem Litowským, a najduostojnějším knězem Konradem z Boží pomoci arcibiskupem Pražským, s múdrými a opatrnými purkmistry, konšely a obcemi měst Pražských, i se všemi obcemi Táborskými, Orebskými a městy, s pány, rytieři, panošemi k zákonu Božímu a k nim přichylnými, i se všemi, kdož by pro ně učiniti chtěli nebo nechati beze lsti. Kteréžto příměřie slibujem dobrú naší věrú beze všie zlé lsti za se i za naše všecky služebníky držeti a zachovati od svatého Hawla nynie minulého až do svatého Hawla v rok příštieho, a ten den celý až do západu slunečného, pode ctí a pod věrú a pod ztracením šesti tisiecóv kop grošóv dobrých střiebrných rázu Pražského. A jestliže by se nám v tom příměří státi nezdálo, tehdy máme jim osm nedělí napřed po slovutném panoši a dobře usedlém v zemi této věděti dáti do Prahy na rathús. Pakli by kdo z nás nebo z našich v tom příměří vytrhl a komu proti příměří z druhé strany svrchu psané překazil anebo uškodil: takového my máme a slibujem k tomu připraviti a navésti ve dvú nedělí od napomenutie, aby se tomu, komuž by bylo uškozeno, skutečně odestalo. A jestliže by se neodestalo, tehdy vedle rozkázanie urozených pánuov Smila ze Šternberka a Heřmana z Borotína, k seznání základuov propadení vydaných, má se odestati a odčiniti. Pakli by ten neb ti odčiniti nechtěli, tehdy na toho i na ty společně všickni straně druhé pomáhati máme, aby se jim o to rovné a spravedlivé stalo. Pakli by se vše to nestalo, a to námi, jak svrchu psáno stojí, sešlo, a na nás to svrchu psanými seznavači a zprávcemi seznáno bylo: tehda vyznáváme, že sme čest a vieru ztratili, a 6000 kop grošóv dobrých střiebrných rázu Pražského propadli, a plniti máme v měsieci svrchu psaném pořád zběhlém našim věřitelóm hotovými penězi beze všeho prodlenie; tyto kusy spasitedlné vespod psané mezi sebú znamenitě vymluvivše: Najprvé, aby kněžie dobří křesťanští, k zákonu Božiemu příchylní, z strany Pražské, Táborské a Orebské, z jich měst neb posádek k nám na zbožie našeho drženie kamžkoli přišlí, plnú svobodu měli a dobrovolnost slovo Božie kázati a zákonu Božímu učiti, tělo a krev pána našeho Jesu Krista pod obojí spósobú rozdávati, a jiné věci spasitedlné a užitečné všemi obyčeji z Písma svatého vésti, jednati a skutečně činiti, bez všelijakých překážek a bez úrazóv životóv jich i všech těch, kteříž by od nich slova Božieho poslúchali a svého spasenie hleděli, tudiež i jich statkóv, toho křesťanského příměřie všickni vespolek užívati majiece. Dále abychom ižádných hřiechuov smrtedlných zjevných, jakožto cizoložstvie, smilstvie, kostkářstvie, nevěstek, tancuov, frejuov i jiných proti pánu Bohu neřáduov, na našich kdekoli posádkách, což na nás jest, beze lsti nikoli nedopúštěli, ani takových mezi sebú netrpěli, což muožem najdále. Pakli by kterak z našeho netbánie kde na našich posádkách a zboží od svrchu psané strany kteří hřešíci a neřádové byli shledáni, a těch stavovati nedbali: tehdy svrchu psaná strana má moc a muož ty hřiechy a neřády stavovati, a takové lidi neřádné v moc vezmúc, trestati vedle proviněnie, bez úrazu příměřie svrchu psaného. Toto znamenitě přidavše, jestliže by kdy svrchu psaná strana na naše kdežkoli zbožie a posádky s moci táhla, tehdy mohú sobě od jiedla a od pitie i koňóm obrok bráti a vzieti vedle núze a potřebnosti, bez zajímánie dobytka, pálenie, vězňuov jímánie a beze všelikterakých lúpežóv a kořistí, v tom tomu příměří neuškodiece; ani také máme lidem nám poddaným a našim proti cizozemcóm brániti na vojnu jeti. Také jestliže by kteří anebo který z našich hraduov, tvrzi nebo posádek s námi v tomto příměří nechtěl a nechtěli státi, anebo s našich hraduov, tvrzí i posádek chtěli pryč jeti: tehdy jim toho anebo ty popsány máme dáti. A jestliže bychom to příměřie v kterých kusiech, jako svrchu stojí psáno, přerušili anebo v čem přestúpili, anebo na ty, kdož by se z nás vytrhli, pomáhati nechtěli, čehož Bože nedaj, a to na nás od svrchu psaných pánuov Smila ze Šternberka a Heřmana z Borotína jednostajně bylo seznáno: tehdy se známe, že sme 6000 kop grošuov svrchu psaných jménem základu spravedlivě propadeného propadli, kteréžto penieze základné tak propadené my A, B, C, D, E et cetera rukojmě jich a za ně, slibujem dobrú naší věrú, beze všie zlé lsti, ve dvú měsící od času seznánie svrchu jmenovaného dáti, plniti a zaplatiti, bez dalšieho porovnánie, penězi hotovými. Pakli bychom toho neučinili, a těch základných spravedlivě propadených svrchu psaných peněz na rok dřieve jmenovaný nezaplatili a nesplnili: tehdy máme i slibujem naší věrú, beze všie zlé lsti, rukú společnú a nerozdielnú, kteříž bychom od našich věřiteluov svrchu psaných napomenuti byli listem nebo poslem, v pravé a obyčejné leženie s padesáti koňmi ve velikém městě Pražském ve ctnú hospodu tu, kdež nám od našich věřiteluov svrchu psaných ukázáno bude, v lehnúti, anebo padesáti panoší rytieřského řádu, každý z nich s jedným pacholkem a se dvěma koňmi, v to leženie miesto sebe budeme moci postaviti, jeden druhého nečekaje, ani se druh druhým vymlúvaje. A když by od napomenutie minuly pořád dvě neděle, a my ležme neb neležme, a peněz hlavních svrchu psaných základu spravedlivě propadeného našim věřiteluom svrchu psaným nesplnili a nezaplatili: tehda dáváme jim tiemto listem plnú moc i plné právo, aby ty jisté penieze základu spravedlivě propadeného na naši všech společnú škodu v křesťanech i židech dobyli a vzali, tak vždy, abychom leželi, a z toho leženie na ižádné právo nevyjeli ani vyšli, leč bychom dřieve našim věřiteluom svrchu psaným úplně dali a zaplatili ty svrchu psané hlavnie penieze základu spravedlivě propadeného i se všemi škodami, kteréž by kolivěk pro nesplněnie těch hlavních peněz základu svrchu psaného vzali, ježto by je dobrým svědomím pokázati mohli. A jestliže by kdo neb kteří ze svrchu psaných měst nebo z posádek v zlodějství neb na lúpeži silničném anebo ve výboji nočniem, anebo jenž by lidem robotným na poli nebo doma překáželi, byli zjímáni: takovi odkudž by se řekli býti, na to miesto aneb posádku máme obeslati, aby k tomu vyslali a při pokúšení byli. Tomu na svědomie a lepšie jistotu pečeti sme naše vlastní s naším dobrým vědomím přivěsili k tomuto listu. Jenž dán et cetera.