IDPapež Martin V. (Martinus episcopus) píše patriarchům (patriarchis), arcibiskupům (archiepiscopis), biskupům (episcopis), administrátorům (administratoribus), opatům (abbatibus), převorům (prioribus), dalším prelátům kostelů a klášterů (aliisque ecclesiarum et monasteriorum pralatis), a všem věřícím (christiane religionis professoribus). IDMartin, který zastupuje Stvořitele všech věcí (Omnium plasmatoris domini), povzbuzuje s velkým zanícením skutečné Kristovy bojovníky a vojáky označené znamením kříže. Neboť se dověděl jednak ze zprávy mnoha důvěryhodných lidí, jednak z rozšířené a sílící zvěsti, že římský král IDZikmund (Sigismundus) přes zatížení velkými výdaji neodmítl podstoupit námahu při obnovení jednoty církve. A toužil hájit svěřenou moc proti bezbožným a špatným, viklefistům, husitům i ostatním, kteří byli očarování bludnými tvrzeními a učením. Proto IDZikmund svolal brannou moc, aby vykořenil zhoubný jed z jejich myslí a přijal úkol vyhnat je a jejich přívržence, stoupence a ochránce, nebo je zcela zničit i pobít, pokud se neodřeknou bludů. Aby IDZikmund dovršil svůj zápas, pokorně prosil papeže o účast církve v tom boji.
IDMartin (Nos) chválí a oceňuje návrh krále IDZikmunda (Romanorum regis), proto vybízí všechny i jednotlivé krále (omnes et singulos reges), vévody (duces), markrabata (marchiones), knížata (principes), velmože (barones), hrabata (comites), vrchnosti (potestates), hejtmany (capitaneos), úřady (magistratus), úředníky (alios officiales), jejich zástupce (locatenentes), městské obce (communitates quoque civitatum), obyvatele městeček (universitates oppidorum), hradů (castrorum), vsí (villarum) a ostatní horlivé křesťany, aby pro odpuštění hříchů svým přispěním pomohli k vykořenění viklefistů, husitů a jiných kacířů. IDPapež nařizuje a přikazuje patriarchům, arcibiskupům, biskupům, administrátorům, opatům a prelátům, jež o to král IDZikmund (regem Romanorum) požádá, aby jak sami tak skrze své duchovní vybízeli ve všech místech lid k přijetí kříže na znamení účasti boje s kacířstvím. Každému, kdo výzvu vyslyší bude uděleno sto dní odpustků z pokání uloženého jim v řádné zpovědi. A těm, kdo výzvu přijmou a budou kněžími označeni symbolem kříže, ať už vytáhnou do boje na vlastní útraty nebo do války za sebe najmou jiné či budou bojovat sami na útraty jiných, pokud se vyzpovídají a projeví lítost, dostanou plné odpuštění hříchů. Kvůli možným obtížím s doručením mají patriarchové, arcibiskupové, biskupové, opati a preláti zajistili notářský opis této listiny a opatřený pečetí. Proto IDpapež nařizuje, aby opisu byla dána důvěra jako originálu.
- A: N/A
- B: soudobý opis v Husitské kronice Ondřeje z Řezna.
- C: prostý opis.
- D: prostý opis z 19. století.
- A: N/A
- B: ÖNB Wien; Cod. 3296; aktuální uložení neověřeno.
- C: KPMK Praha; D 62; fol. 140V; aktuální uložení neověřeno.
- D: ANM Praha; Sbírka C ‒ Muzejní diplomatář; sub dato.
- Tomek 1879-IV, s. 35.
- Pekař 1930-III, s. 27.
- Bartoš 1965, s. 84‒85.
- Šmahel a kol. 1988, s. 264.
- Šmahel 1993-III, s. 36.
- Kavka 1998, s. 46.
- Mezník 1999, s. 417.
- Čornej 2000, s. 227‒230.
- Nikodem 2004, s. 142.
- Studt 2004, s. 440‒442.
- Coufal 2012, s. 108.
- Čornej 2019, s. 234.