Jan (Jan), opat kláštera v Opatovicích (Oppatowicich), kněz Věnek (Wieniek) převor, kněz Jan (Jan) podpřevor, kněz Havel (Hawel), farář ve Starých Ždánicích (Zdanicz), kněz Vojtěch (Woytiech), farář z Osice (Ossic), kněz Tomáš (Tomass), farář z Dříteče (Drzicze) a všichni kněží a bratří konventu opatovického kláštera (kláštera Oppatowiczskeho) slibují platit Půtovi z Častolovic (Puothi z Czastollowicz) a Aleši ze Šternberka odjinud z Holic (Alsse z Stermberka odginud z Holicz) 300 kop grošů ročně. Tento plat budou odvádět každoročně ve dvou splátkách o sv. Jiří a sv. Havlovi dokud nezaplatí král Zikmund zmiňovaných pánům 3000 kop grošů. V případě, že by klášter zmíněný plat neodvedl, mouhou si jej vybrat u křesťanů nebo židů ke škodě kláštera, mohou také zajímat lidi kláštera a uvazovat se v klášterní vsi a dvory, dokud nevyberou zcela zmíněný úrok. Kdo bude mít tuto listinu s dobrou vůlí věřitelů má mít stejné právo jako oni. Konvent se zavázal platit zmíněný plat, poté, co král Zikmund zapsal Půtovi z Častolovic a Aleši Holickému ze Šternberka za jejich služby 3000 kop grošů pražský na opatovickém klášteře a na všem jeho příslušenství, viz listina: 1420_11_26a.
- Jan, opat kláštera v Opatovicích: N/A; N/A; přivěšená, ztracena
- konvent kláštera v Opatovicích: ?; z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- A: Archivní katalog Národního muzea
- B: N/A
My Jan z pójčenie milosti božie opat w Opatowicích, kněz Wěněk přewor, kněz Jan subpřewor, kněz Hawel farář ze Ždanic, kněz Wojtěch farář z Osic, kněz Tomáš farář z Dřieče, i wšecka jiná knězi a bratřie toho konventa a kláštera Opatowického, zákona S. Benedikta, i naši náměstci a po nás budúcí naši: wyznáwáme tiemto listem zewně a obecně předewšemi ktož jej čísti anebo čtúce slyšeti budú: že najjasnějšie knieže a pán, pan Sigmund Rímský král wždy rozmnožitel říše, král Uherský a Český král, pán náš milostiwý, znamenaw statečnů a snažnú službu od urozených pánuow, pana Puoty z Častolowic a pana Alše ze Šternberka odjinud z Holic, i dal jim i jich budůcím tři tisíce kop grošuow dobrých střiebrných rázu Pražského na našem klášteře na Opatowicích i na tom na wšem zboží, což k tomu našemu klášteru přileží aneb přislušie. A my swrchupsaný Jan w ty časy opal i wešken konvent i naši budúcí, slibujem jim swrchupsaným urozeným pánuom i jich budůcím s těch tří tisícuow kop grošuow úrok platiti a dáwati tři sta kop grošuow dobrých střiebrných rázu Pražského. Ale to rozdielně, na S. Jiřie puol druhého sta kop, ježto nynie najprwé má přijíti, a na S. Hawla puol druhého sta kop grošuow, ježto potom inhed má přijíti: a tak na každé léto máme i slibujem jim i jich budúcím dáwati a platiti w plně až do cela na ty roky bez pomčenie hotowými penězi dotud, dokudžby král Sigmund a pán náš milostiwý nebo král budúcí swrchupsaným urozeným pánuom i jich budúcím, těch swrchupsaných tří tisíców kop grošuow hotowými penězi úplně a docela nezaplatil a nedal. A jestližebychom my swrchupsaní opat i wešken konvent těch peněz úročných puol druhého sta kop grošuow našim wěřiteluom i jich budúcím na ty roky, totiž na S. Jiřie nebo na S. Hawla, nedali a penězi hotowými nezaplatili, jehož bože nedaj: tehdy jim swrchu- psaným pánuom i jich budůcím dáwáme tiemto listem plnů moc i plné práwo, ty penieze wzieti w křesťanech nebo w židech na naši na wšech škodu, a naše lidi kteréž máme a k našemu klášteru přislušejí, nebo ještě mieti budem, nebo naši budůcí mieti budú, mají moc je jímati, stawowati w městech hrazených i w nehrazených, we wsech i na cestách, i jim zajímati, i také se w lidi i we wsi i we dwory i w dědiny mohú se a mají uwázati dotud, dokudby swých zadržených úrokuow ne- wybrali w plně až docela i se wšemi škodami, kteréžby wzeli a je ukázati mohli dobrým swědomím. A my proti tomu nemáme mluwiti ani otpierati: paklibychom co mluwili, to bychom učinili proti swé cti i proti swému zápisu. A ktožby tento list měl s našich wěřiteluow nebo s jich budůcími dobrú wolí: tomu dáwáme túž moc plnú i plné práwo, což tento list swědčí. A toho wšeho na swědomie a pro- lepší jistotu i pewnost plnů a dokonalú, my wšichni swrchupsaní s naším dobrým rozmyslem a wolí naší wědomě swé pečeti u wosk wdáwené, tociž opatowu i konventskú toho našeho konventa a kláštera Opatowského, dali sme přiwěsiti na utwrzenie tomuto listu. Jenž jest psán a učiněn léta narozenie syna božieho tisíc čtyři sta we dwacátem létě, ten čtwrtek před S. Mikulášem.