Purkmistr a konšelé IDStarého (Starého) a IDNového Města pražského (Nového měst Pražských) vyznávají, že město IDChrudim (Chrudim) i přesto, že utrpělo ve válečné době mnohé škody, stále vysílá své zástupce na obecní sněmy a přispívá na opravy města bez cizí pomoci z vlastních peněz. Konšelé proto s dobrým rozmyslem povolují městu obecní trh, tj. jarmark, který se má konat ve městě na den Nanebevzetí Panny Marie, počínaje příštím rokem a poté každý rok na věčné časy; měšťané se mají řídit stejným právem a řádem jako jiná města IDČeského království (království Českého) a mají získat všechny požitky, mýta a cla plynoucí z jarmarku. Radní rovněž potvrzují všem kupcům a trhovcům práva a svobody v době konání trhu. Konečně, žádají každého budoucího a řádně zvoleného českého krále o potvrzení tohoto trhového privilegia městu.
- IDStaré Město pražské: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDNové Město pražské: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- A: N/A
- B: SOA Hradec Králové; SOkA Chrudim; Liber Contractum; fol. 30r; aktuální uložení neověřeno
My purgmistr a konšelé Starého a Nového měst Pražských vyznáváme tiemto listem přede všemi nynějšími i budúciemi, ktož jej uzří nebo čtúc slyšeti budú, že vážnú opatrností a opatrnú vážností obmyslně a jasně spatřivše i skutečně shledavše, kterak město nám poddané Chrudim řečené i obec tohož města ve mnohé a u veliké nedostatky a škody tyto časy válečné a nepokojné přišlo jest a den ode dne, když by v to nahlédnuto nebylo, mohlo by přijíti, zvláště proto, že nemajíce odnikudž žádnej takovej pomoci ani kterých užitkuov i činili sú a činiti nepřestávají na výjezdy na sněmy obecnie a na opravování města svého náklady nemalé: pak my všemi obyčeji, jakýmiž sme uměli a mohli, o to pilnost a snažnost měli sme a máme, kudy a kterak by skrze některaké užitky mohli oni ty své nedostatky a škody opraviti a tudy tiem lépe obecnímu dobrému posluhovati. Protož my s dobrým rozmyslem a s bedlivú radú i také s povoleniem obcí našich svolili sme a odpustili témuž městu Chrudimskému a mocí tohoto listu svolujem a milostivě odpúštíme, zvláště pro jich věrnost, upřiemnost a stálost, kterúž sú ku pánu bohu a k městu našemu Pražskému měli, mají a mieti budú, aby obecný trh, ježto jinak slove jarmark, jednú v rok v svém městě, totižto na hod Matky boží na nebevzetí mievali a mievati budú, počnúce tento rok najprvé příští a potom po všickna jiná léta budúcně a věčně tiem všiem řádem a obyčejem i právem i se všemi požitky, mýty a cly, jako jiná města království Českého při svých jarmarciech požívaly sú, požívají a na dlech požívati budú. Také chcme, aby všichni kupci a trhodiece všech práv, řáduov a svobod, jichž v jiných městech okolních přísedíciech při jarmarciech požívají, u nich při jich jarmarce také požívali a svých kupectví svobodně odbývali beze vší překážky. Prosíme také zvláště a prositi cheme pána budúcieho, kterýž z obdaření božího a z jednostajného svolení v tomto království Českém vyzdvižen a zvolen bude, tohoto našeho svolenie a odpuštění jarmarku milostivého a dobrotivého potvrzení. Toho na potvrzení pečeti měst našich svrchu psaných přivěšeny jsú k tomuto listu. Jenž jest dán a psán v Praze léta od narození syna božího tisícieho čtyřstého třidcátého pátého, ten úterý před svatým Havlem,
Opis z XV. století v Liber contractuum ab a. 1439, jenž se chová v městském museu Chrudimském, na l. 30r za nápisem: »Na jarmark Assumpcionis od pánův Pražan«. ‒ Lábler, Listář m. Chrudimi I. str. 21.