Litomyšlský biskup IDAleš z IDBřezí (Albrecht z Božie milosti biskup kostela lithomysslskeho) prodává bratrům IDMichalovi (Michalowi) a IDJanovi z IDKunvaldu a IDMorašic (Janowi bratrom vlastním z Cunwalda odjinud z Morassicz) a IDMichalově manželce IDLucii (Michalowi manželcě paní Lucii) a jejich dědicům kvůli potřebám kostela čtyřiadvacet kop grošů (čtyřmezcietma krop grošiev platu peněžitého ročnieho) ročního platu ze vsi IDVidlatá Seč (ve vsi našej, jenž slove Wydlata Siecz) s příslušenstvím, kromě královské berně, za 160 kop grošů pražských (za sto kop a za šestdesát kop grošiev střiebrných) v hotovosti a slibuje a spolu s rukojmími plat do roka (od dánie toho listu v rocě) pojistit dvěma listinami, a to dvanáct platu (dvanádste kop platu) šedesáti kopami (šestdesát kop grošiev dobrých střiebrných českého rázu) v hotovosti na dobu života IDMichala a IDLucie, druhých dvanáct kop platu (druhých dvanádste kop platu) 100 kopami (za sto kop grošiev) až do vyplacení. Zavazuje se, že bude ručit za veškeré právní nároky, které vůči prodeji vznesou osoby duchovní, světské nebo jiné. Pokud by to nemohl učinit, zavazuje se společně s rukojmími IDJanem ze IDSmilkova a IDKostelce (Jan z Smilkowa odjinud z Costelczie), IDRynartem z IDBřezí (Rynharth z Brzezie) a IDZdeňkem z IDChlebova (Sdeniek z Chlebowa), rychtáři a purkmistry, konšely a obcí měst IDLitomyšle (městě lithomysslského) a IDLanškrouna (města Lanczskrona) za rok na svatého Jiří (v rocě od tohoto svatého Jirzie, ješto má nynie přijíti najprvé) 23. dubna 1422 bratrům IDMichalovi a IDJanovi z IDKunvaldu oněch 160 kop vyplatit i se svatojiřským úrokem (svatojiřským úrokem). Pokud to neučiní, zavazují se osobně nebo v zastoupení panoše (každý z nás i každé město miesto sebe s jedniem pacholkem a se dvěma koňoma máme a slibujem vléci v pravé a v obecné leženie anebo miesto sebe panoší rytieřského řádu) nastoupit ležení v hospodě ve IDVysokém Mýtě (do Wyssokeho Mytha), jak jim věřitel určí. Ležení má trvat tak dlouho, než splní všechny povinnosti vyplývající ze smlouvy. Pokud by ani do čtrnácti dnů (čtrnádste dny minulo) ležení částku neuhradili, zplnomocňují věřitele k tomu, aby vymáhali celou částku a navíc doložitelné škody, jako pokutu, kdekoliv v IDČeském království a IDMoravském markrabství u křesťanů nebo židů (v židech i v křesťanech v czeské i v morawské zemi) ke škodě IDAleše z IDBřezí a jeho ručitelů. Pokud by věřitelé nechtěli plat nadále pobírat, zavazuje se biskup vyplatit jim oněch 160 kop do tří měsíců (ve třech měsieciech) po vyzvání. Kdokoliv bude disponovat tímto listem s vědomím věřitele, má stejná práva jako on sám.
- IDJan Sádlo ze IDSmilkova a IDKostelce (Jan z Smilkowa odjinud z Costelczie)
- IDRynart z IDBřezí (Rynharth z Brzezie)
- IDZdeněk z IDChlebova (Sdeniek z Chlebowa)
- IDLitomyšl (městě lithomysslského)
- IDLanškroun (města Lanczskrona)
- IDAleš z IDBřezí: N/A; červená v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDJan ze IDSmilkova: N/A; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDRynart z IDBřezí: N/A; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDZdeněk z IDChlebova: N/A; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDLitomyšl: N/A; červená v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDLanškroun: N/A; N/A; přivěšená na pergamenovém proužku (chybí)
- A: NA ČR Praha; ČGL; sign. L II 126; inv. č. 188
- B: ANM Praha; Sbírka C ‒ Muzejní diplomatář; sub dato
- Sedláček 1925, s. 99
- Maur 1997–1998, s. 33, pozn. 116
- Sedláček – Růžek 2002, s. 50, 57
- Bárta 2016, s. 37, pozn. 103
My Albrecht z Božie milosti biskup kostela lithomysslskeho vyznáváme tiemto listem obecně přede všemi, ktož jej čísti neb čtúc slyšeti budú, že s naším dobrým rozmyslem a našich věrných duchovních i světských plnú radu znamenajíc pilnú našeho kostela potřebu abychom k větčím škodám nepřišli pro války, jenž sú sě v zemi nynie vztrhly prodali sme a mocí tohoto lista pravým trhem prodáváme slovutným panošiem Michalowi a Janowi bratrom vlastním z Cunwalda odjinud z Morassicz a Michalowi manželcě paní Lucii i jich dědicom čtyřmezcietma krop sic grošiev platu peněžitého ročnieho za sto kop a za šestdesát kop grošiev střiebrných, kteréž sme již vzali a již sú nám zaplaceny penězi hotovými ve vsi našej, jenž slove Wydlata Siecz, kteráž slušie k stolu našemu i s těmi lidmi i s těmi dědinami se všemi užitky i požitky i s súdy i s vinami i se vším plným panstvím k jmění zpravování a k svobodnému držení, nic sobě tu ani svým budúcím kterého práva zachovajíc, tak jakož sme sami drželi, kromě zemské královy berně. A ten jistý plat máme i slubujem našim svrchu psaným kupitelom od dánie toho listu v rocě našimi listy a s kapitolní pečetí potvrditi takú vierú, totišto dvanádste kop platu v šestdesáti kopách do dvú životu Michalowa a jeho manželky Lucie a druhých dvanádste kop platu za sto kop grošiev do našeho i našich budúcích zasě vykupenie a také do vole našich svrchu psaných věřitelov. Pakli bychom toho beze lsti učiniti nemohli, tehdy my Albrech biskup jistec hlavní svrchu psaný, a my Jan z Smilkowa odjinud z Costelczie, Rynharth z Brzezie a Sdeniek z Chlebowa, a my také rychtářové, purgmistrové i všichni konšelé přísežní z plné rady, kteříž sme nynie anebo těch časov potom budem i všecka obec s plným jednostajným potazem měst podepsaných, totišto městě lithomysslského a města Lanczskrona, rukojmie a spoluslibcie s ním i zaň dobrovolně bez přinucenie slibujem všichni spolu naší dobrú čistú vierú beze všie zlé lsti, ruku spolný a nerozdielnú, tak aby sie žádný nás skrzě zaplacení dielu svého od druhých sě nedělil, ani sě dielem svým děliti mohl svrchu psané peniezě sto kop a šestdesát kop grošiev dobrých střiebrných českého rázu dáti i zaplatiti máme konečně v rocě od tohoto svatého Jirzie, ješto má nynie přijíti najprvé, i s tiem svatojiřským úrokem a to slibujem učiniti beze všech odpor i zmatkov i beze všech súdov a bez prodlévánie hotovými penězi zpraviti naším věřitelom a je ve dvú nebo v pěti mílech položiti tu kdež nám bude od nich ukázáno. Pakli bychom těch jistých peněz na svrchu psaný rok na ten den to jest na siehož svatého Jirzie plnie a docěla nezaplatili, tehdy ihned na zajtřie my svrchu psaný jistci i my rukojmie svrchu psaní, když kolivěk napomenuti budem od našich věřitelov listem nebo poslem druh na druha neukazuje ani sě čím výmluvaje, každý z nás i každé město miesto sebe s jedniem pacholkem a se dvěma koňoma máme a slibujem vléci v pravé a v obecné leženie anebo miesto sebe panoší rytieřského řádu v to leženie poslati do města do Wyssokeho Mytha do hospody ctného hospodáře, tu kdež nám bude od našich věřitelov listem nebo poslem ukázáno a tu máme pravé a obyčejné leženie před sě plniti jakož czeská země za právo má, a když by od napomenutie čtrnádste dny minulo, a my těch jistých peněz naším věřitelom ješce nezaplatili, tehdá ležme nebo neležme dáváme naším věřitelom často jmenovaným plnú moc i všecko právo tiemto listem ty jisté peniezě svrchu psané vzieti a dobyti v židech i v křesťanech v czeské i v morawské zemi na naši na všech společnú a nerozdielnú škodu, a my vždy ležeti máme a z toho leženie my i naší lažací máme a slibujem nevyjiežděti ani viniti na nižádné právo ani kterú výmluvu ani mocí než věrně máme držeti tak dlúho dokovadž jistýma svrchu psaných peněz nebude úplně a docěla zaplacena hotovými penězi našim věřitelom svrchu psaným i se všemi škodami, kteréž kolivěk pro nezaplacenie těch peněz vzali jezdiec posly šlíč neb kterákolivěk jinak také škody ješto by byly dobrým svědomím ukázány bez přísah a bez věrovánie a ty všecky škody jim slibujem zaplatiti. Pakli bychom toho všeho nebo kterého kusu neučinili a naši věřitelé svrchu jmenovaní na nás jinak svrchu psaných peněz i škod kterakkolivěk doupomínati sě nemohli, tehdy nadto nadevšecko dávámy jim plnú moc i všecko právo naším věřitelom svrchu psaným i tomu ktož by těnto list měl s jich dobrú vólí, aby nás i naše lidi kteréžkolivěk s našeho biskupstvie stavovali v městech králových i kněžecích i panských i ve všech i na cestách v czeské i v morawské zemi i kdežkolivěk také jinak dokavadž bychom těch všech svrchu psaných peněz našim věřitelom často psaným i se všemi škodami, kteréž by skrzě těch peněz nezaplacenie a stavovánie vzali a proti tomu nemáme nic mluviti ani toho kterými kolivěk súdy světskými nebo duchovními odpierati. Pakli bychom co proti tomu mluvili, mluvili bychom sami proti sobě a proti své vieře i proti svým pečetěm i proti svým zápisom. A jestli že bychom my nebo naši úředníci kdy na ty lidi nebo na ten plat kterými kolivěk nátisky nebo moci sáhli i také že by ti lidé kterými válkami zahubeni byli, anebo že by pro kterú kolivěk viec naši svrchu psaný věřitelé toho platu držeti nechtěli a nás mezitiem z peněz napomanuli, tehdy my od toho dne napomenutie pořád počítajíc ve třech měsieciech máme i slibujem jim jich penězie dáti a tu je položiti jako svrchu psáno stojí pod ležením i pod stavováním svrchu psaným. A ktož tento list bude mieti s svrchu psaných našich věřitelov dobrú vólí, ten má a mieti bude túž moc i všecko plné právo nás upomínati z peněz i stavovati i k těm ke všem věcem svrchu psaným jakožto naši věřitelé již často jmenovaní. A toho na potvrzenie a lepšie ujištěnie my jistci i my rukojmie i obě dvě městě svrchu psanie z plné rady našim jistým věděnám a svú dobrú vólí své i městské vlastnie pečeti, jenž sě k nim přiznáváme k tomuto listu sme přivěsili. Jenž jest dán a psán v Lithomyssli léta Božieho narozenie tisícieho čtyřstého jedenmezcietmého, tu neděli středopostní, jenž sě zpieví letare Ierusalem.