IDMikuláš z IDPelhřimova žádá všechny hejtmany a duchovní správce všech táborských obcí, měst i posádek (omnibus capitaneis et rectoribus communitatum, civitatum, munitionum Taboriensium), aby synodní výnosy všude náležitě uplatnili. Protože v IDČeském království (in hoc regno Bohemiae) se rozmáhají zmatky, které rozsévá IDJan Příbram (magister Johannes Příbram), přidržující se učení IDViklefa (Wikleph), jehož mistr IDJan Hus (magister Johannes Hus) s ostatními mistry IDPražské univerzity (cum aliis magistris in universitate studii Pragensis) bránil proti mistrům a prelátům. Z toho důvodu se sešli na svátek Zjevení Páně (anno ab incarnatione domini MCCCCXXX currente, circa festum Epiphaniae domini) 6. ledna 1430 v IDHradišti města Tábora (in Hradišt) všichni táborští kněží na synodě, aby se dohodli na postupu proti bludům.
1) na každém knězi, který by chtěl v těchto městech nebo na tvrzích a v jiných místech meškat, se má žádat, aby se předně s kněžími táborskými srovnal ve všem podstatném, co náleží k víře.
2) aby netupil bohoslužby (ritum missandi) táborského řádu (per nos usitatum) bez ornátů, který ospravedlňuje příklad prvotní církve.
3) aby nekonal svěcení vody (consecrationes aquarum), obětních koláčů (placentorum), vajec (ovorum), voskových svící (cereorum), kočiček (ramorum), ani jiných obřadů nepodstatných, kterou jsou opominuty.
4) aby o těch věcech, o které jest spor mezi táborskými kněžími (nos) a pražskými mistry (magistros Pragenses), jakož o ornátech (ornamentis ecclesiae), o ctění svatých (invocatione sanctorum), o bohoslužbách (ritu missationis), o očistci (purgatorio), o svátcích (de festivitatibus), o půstu (jejuniis eorundem) a rituálů svátostí (ritibus carca sacramentorum administrationem) zachovávali mlčení, zvláště když se jim v těch místech dopřává sloužit mši svým řádem a v ornátech.
Konečně aby písemně slíbili vyznávat o svátosti oltářní, že ji Kristus (Christi) i svatý apoštol Pavel (apostoli sancti Pauli) po posvěcení nazvali v pravdě chlebem (panem), kterýžto věřící vyznávají býti tělem Kristovým (corpus Christi), bez všelijakých jiných přídavků, ku kterým IDPříbram a jeho tovaryši chtějí věřící lid utiskovat.
- A: N/A
- B: SOA Třeboň; Rukopisy Třeboň; sign. A 16; fol. 84rv; aktuální uložení neověřeno.
- C: ANM Praha; Sbírka C ‒ Muzejní diplomatář; sub dato.
- Erben 1868, s. 412‒425.
- Tomek 1879-IV, s. 458.
- Tomek 1899-IV, s. 454‒455.
- Bartoš 1966, s. 58.
- Nořížová 1981, s. 208‒209.
- Boubín 1982, s. 133‒139.
- Zilýnská 1985, s. 25.
- Šmahel 1990, s. 367, 416.
- Šmahel 1993-III, s. 216‒217.
- Čornej 2000, s. 519.
- Šmahel 2002-II, s. 1465‒1466.