IDBohuslav ze IDŠvamberka (Bohuslav z Švamberga), IDMikeš Kozí Hlava z IDPnětluk (Mikeš Kozíhlava z Pnětluk), IDVilém z IDPostupic (Vilém z Postupic), IDZbyněk z IDBuchova (Zbyněk z Buchova), IDJan ze IDSmiřic (Jan z Smiřic), IDŠimon od IDBílého lva (Šimon od bílého lva), IDMatyáš Louda z IDChlumčan (Matiáš z Chlumčan), IDJíra, knihař z IDNového Města pražského (Jíra knihař z Nového Města), IDJan Reček (Jan Reček), IDVáclav Temlík ze IDŽatce (Václav Temlík z Žatče), IDMikuláš z IDPadařova (Mikuláš z Padařova) a IDKristián z IDLoun (Křišťan z Lún), zvolení rozhodčí ve sporu litevského knížete IDZikmunda Korybutoviče (Zigmunda, kněze litevského et cetera), pražanů (od obcí Pražských a pánův, rytířův, zeman a panoší i měst k zákonu Božímu a k nim příchylných s jedné) a hejtmanů, pánů, rytířů, panošů, zemanů, měst a obcí táboritů a orebitů (od urozených, statečných a slovutných hauptmanův a opravcí pánův, rytířův, panoší, zeman, měst i obcí táborských a orebských a k nim příchylných s strany druhé), nařizují, aby obě sporné strany spolu uzavřeli pravé křesťanské příměří (v pravý, upřímný křesťanský mír) za uvedených podmínek: 1 Předně ustanovují v zájmu dořešení sporných bodů a nastolení svorné jednoty duchovních svolání obecného sněmu, na němž se má uskutečnit svobodné slyšení o věcech víry. 2 Dále vypovídají, že vězni a jejich rukojmí obou stran mají být propuštěni a výkupné za ně má být zrušeno. 3 Dále nařizují, že měšťanům uprchlých z IDPrahy (z Prahy) má být neprodleně zajištěna možnost návratu do města i jejich statků. A to s výjimkou osmi osob, jejichž opětovné přijetí má být upraveno do započetí sněmu; jejich majetek jim však má být vydán. 4 Dále přikazují, navrátit druhé straně odňatí nebo holdovaná zboží. Sporné statky má vyřešit užší čtyřčlenná komise uvedených rozhodčích. 5 Zvláště nařizují navrácení zabraného zboží IDHynkovi z IDKolštejna a z IDValdštejna (Hynkovi Kolštajnskému) v IDDoksanech (Dogzanské), v IDBrozanech (Brozanské) a ve venkovské sféře litoměřické kapituly (proboštstvie lithoměřické), a vše, co mu náleží ve městě IDLitoměřicích (v městě v Litoměřicích) i na jeho předměstí. To však pod podmínkou, že dojde k usmíření na následujícím sněmu, pokud k němu nedojde, má být dotčené zboží svěřeno do správy IDSmilovi z IDHolic a IDŠternberka (Smil z Holic) a IDHeřmanovi z IDLandštejna a z IDBorotína (Heřman z Borotína). 6 Dále nařizují, že pražanům má být postoupena tvrz IDMakotřasy (tvrz Makotřasy) s příslušenstvím, na kterou si činí nárok IDVáclav Carda z IDPetrovic (Cardu), jehož spor s IDKorybutovičem a pražany má dořešit čtyřčlenná (čtyři ubrmané) rozhodčí komise. 7 Dále vypovídají, že všichni páni, rytíři, zemané, panoši a města jsou povinni dodržovat řád v IDČeském království (v zemi této). 8 Dále ustanovují, že uvedený dvanáctičlenný sbor rozhodčích zvolí ze sebe užší čtyřčlenný výbor (z sebe čtyři ubrmany), zplnomocněný k dalšímu rozhodování ve věci zachování podmínek a provedení mírové výpovědi. Případně sporné strany se na ně mají obracet a následně se podrobit jejich nálezu. 9 Oznamují, že obě strany se písemně zavázaly1 k podrobení se výroku této komise pod pokutou 50000 kop grošů pražských (pod padesáte tisíci kop grošů dobrých stříbrných rázu pražského). Stejně jako se i zavázali nastoupit osobně nebo v případě měst po poloviny konšelů dotčených měst do dvou týdnů (ve dvou nedělích) od obeslání vězení v místě, které jim komise určí. 10 Dále vybízí všechna města, pány, rytíře, panoše a zemany, aby se k dojednanému příměří přihlásili a toto připojení potvrdili zvláštně vydanými a zpečetěnými listy. 11 Nařizují povinnost dodržování příměří pod ztrátou cti, víry, majetku a všech práv, a proti takovému narušiteli si mají navzájem pomoci a postupovat vůči němu společně. 12 Konečně ohlašují, že jelikož došlo k smrti IDJana Hvězdy z IDVícemilic, hejtmana obce IDHradiště města Tábor (Janka, řečeného Hvězda, hajtmana v ta doby obce hradišťské), v průběhu příprav hlavních listů2 mírových smluv, byla na místo jeho pečeti k listu přivěšena pečeť IDBartoně, hejtmana v IDČeském Brodě (Bartoňova také v ty doby hauptmana). Podobně, protože došlo k smrti IDHeřmana z IDLandštejna a z IDBorotína, byl na jeho místo zvolen IDPetr Zmrzlík ze IDSvojšína (Petr Zmrzlík z Svojšína).
1:K tomu viz regest.2:K tomu viz regest.
- IDBohuslav ze IDŠvamberka: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDMikeš Kozí Hlava z IDPnětluk: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDVilém z IDPostupic: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDZbyněk z IDBuchova: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDJan ze IDSmiřic: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDŠimon od IDBílého lva: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDMatěj Louda z IDChlumčan: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDJíra knihař z IDNového Města pražského: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDJan Reček: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDVáclav Temlík ze IDŽatce: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDMikuláš z IDPadařova: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- IDKristián z IDLoun: N/A; N/A; ohlášeno přivěšení
- Palacký 1851, s. 21‒22.
- Höfler 1856, s. 55 .
- Zap 1868, s. 235.
- Zap 1868b, s. 1036.
- Tomek 1879-IV, s. 331.
- Tomek 1899-IV, s. 327.
- Dobiáš 1933, s. 343.
- Pekař 1933-IV, s. 169.
- Dobiáš 1936, s. 53.
- Urbánek 1940, s. 276.
- Hrejsa 1947–1948, s. 211.
- Kejř 1958, s. 152, pozn. 27.
- Bartoš 1959, s. 204.
- Vermouzek 1962, s. 167‒168.
- Bartoš 1965, s. 209‒211.
- Hrubý 1978, s. 188.
- Boubín 1982, s. 223.
- Zilynská 1985, s. 56.
- Šmahel 1987, s. 28‒30.
- Grygiel 1990, s. 19, pozn. 58.
- Šmahel 1990, s. 376‒377.
- Šmahel 1993-III, s. 170‒171, 374, pozn. 327.
- Čechura 2000, s. 89.
- Čornej 2000, s. 350.
- Šmahel 2000, s. 142.
- Šmahel 2001, s. 188, 192‒194.
- Šmahel 2002-II, s. 1364‒1365.
- Válka 2005, s. 85.
- Jurok 2006, s. 34.
- Čornej 2011, s. 112, pozn. 16.
- Bystřický 2013, s. 184‒185.
- Velímský 2013, s. 116.
- Čechura 2023, s. 53.
Ve jmeno Boží, amen. My Bohuslav z Švamberga, Mikeš Kozíhlava z Pnětluk, Vilém z Postupic, Zbyněk z Buchova, Jan z Smiřic, Šimon od bílého lva, Matiáš z Chlumčan, Jíra knihař z Nového Města, Jan Reček, Václav Temlík z Žatče, Mikuláš z Padařova a Křišťan z Lún úmluvce a ubrmané od osvíceného knížete a pána Zigmunda, kněze litevského et cetera, od obcí Pražských a pánův, rytířův, zeman a panoší i měst k zákonu Božímu a k nim příchylných s jedné a od urozených, statečných a slovutných hauptmanův a opravcí pánův, rytířův, panoší, zeman, měst i obcí táborských a orebských a k nim příchylných s strany druhé o všecky nechuti, nelibosti, kyselosti i všecka jiná záští mezi stranama svrchu psanýma i všemi v těch stranách zavřenými, kterakkolivěk a pročkolivěk vznikla a povstala, nic nepoostavujíce, mocně a obapolně vydaní a zvolení, z té moci ubrmanské vypovídáme a přikazuje, aby strany nadepsané i všecky osoby v těch stranách zavřené v pravý, upřímný křesťanský mír věrně a upřímně a beze lsti vstoupili a vstoupíce všeckny nechuti, nelibosti, kyselosti, neupřímnosti i všelikteraká záští sobě z srdcí vypustíce odpustili, a odpustíce křesťansky se v Kristu Pánu Ježíši smířili a v životu křesťanském spolu bratrsky živi jsouce přebývali, ničímž zlým a neupřímným sobě s obou stranú buďto zjevně nebo tajně sami skrze se i skrze jiné na věky nezpomínajíce, než sobě věrně a stále zákona Božího hájení a jeho svatých pravd beze všech scestných a všetečných výtržkův pomáhali a sebe nezůstávali do té smrti a do zákona Božího osvobození konečného et cetera.
Potom z té moci naší ubrmanské vypovídáme o mistry a kněží Pražské, tudíž mistry a kněží táborské, orebské i jiných měst a posádek k nim příchylných s strany druhé o jich dávní nejednotu a nesvornost, o níž jest mnohými osobami často pilně v rocích i v slyšení pracováno a do tíž chvíle není ještě k místu konečnému a k jednotě mezi nimi přivedeno, o kteréžto nejednoty a nesvornosti mezi nimi vzniklé do tohoto sněmu velikého a valního, jenž má z svolení našeho ubrmanského jednostajného uložen býti, o něž sobě ubrmané s obou stranú moc pozůstavujem, abychom v tom sněmu s pomocí Boží a radou dobrých lidí, což najdále budem moci požíti, to rozdvojení vel rozdvojené kněžstvo v svornost, v jednotu a v lásku mohli konečně uvésti, tak aby jednostajně lid sobě k zprávě poddaný křesťansky a zákonem Božím zpravovali, žádnými výtržky všetečnými lidu křesťanského neroztrhajíce.
Dále vedle řádného a křesťanského obyčeje, kterýž při mířích obyčejně zachován bejvá, vypovídáme a vyříkáme, aby vězňové s obú stranú svrchu psaných, kteříž jsou kdež kolivěk a kterak kolivěk v těchto záští(ch) zjímání a dobyti byli, hned i s rukojměmi svými z vězení i z slibův propuštěni, tudíž také i z šacuňky všickni, kteříž ještě nejsou do síž chvíle s obou stranú vybráni, aby pominuli a z těch aby nižádným obyčejem ty jisté osoby i jich rukojmě nebyli upomínáni.
Takéž tú mocí ubrmanskou vypovídáme, že měšťané a sousedé pražští z Prahy kterakkolivěk v tom záští vyběhlí anebo z jiných kterýchkolivěk měst k zákonu Božímu příchylných vyšlí, mají z prosby hned zase přijati býti, za něžto my ubrmané kněze Milosti, pánův konšelův i vší obce Pražské při tomto míru prosíme, i dále, kdež by toho potřebí bylo, na jiných městech prositi máme. Ale v tom osm osob z Prahy vyšlých vynímáme, o něž sobě moc do toho sněmu valního poostavujem a zachováváme, kterak mají v své obydlé přijati býti. Ale vina vedle jiných vždy se jim odpouští, i také jich statkové se jim propouštějí.
Item vypovídáme, aby všecka zboží s uobou stranú v těchto záští(ch) stranám zákonu Božímu příchylným odjatí nebo holdovaná, kteráž k stranám příslušejí, hned byla zase navrácena a sstoupena. Pakli by pro které zboží mezi stranama odpory které byly, tehdy o tom sobě moc ubrmanskou ostavujem, abychom mohli opravovati a na to čtyři z sebe ubrmany poostavujem, dávajíc jim plnú moc takové věci jednati a opravovati, jako bychom to společně jednali a opravovali.
Item vypovídáme dále, aby zboží, kteráž jsú v těchto záští(ch) panu Hynkovi Kolštajnskému odjatá a odholdovaná, jakožto Dogzanské, Brozanské a proboštstvie lithoměřické, byla zase hned navrácena a sstoupena, k tomuž což v městě v Litoměřicích a předměstí toho zboží proboštského jest vysazeno a na tom i na jich dědickém zboží tomu městu ani na jiných právích a svobodných skrze něho nebylo překáženo, a to s takovúto vejminkou, jestliže by ten sněm valný a veliký, jenž námi ubrmany má uložen býti, kterak bez konce se rozšel, a řád a ta moc zřízená na tom sněmu nebyla společně vyzdvižena, jehož Bože nedaj, tehdy o ta všecka zboží napřed jmenovaná, jenž se pana Hynka dotýčí, moc plnú mají míti pan Smil z Holic a pan Heřman z Borotína a kamžby ona dva společně jakožto najvyšší oprávce ta zboží obrátili, na tom má přestáno býti.
Item tudíž vypovídáme, aby tvrz Makotřasy i s tím což k ní přísluší, Pražanům byla postoupena a navrácena, a dále což jest mezi kněze Milostí, pány pražskými na Cardu, vel o Cardu, čtyři ubrmané námi pozůstavení mají mocni býti.
Item vyříkáme, aby všickni páni, rytíři, zemané, panoše a města i všelikteraký řád v zemi této vedlé Boha a zákona jeho svatého v svých svobodách a řádích byli zůstaveni a zachováni, bez přerušení všelikterakého.
Item najposléz vypovídáme, jestli že by v tomto míru které věci naší výpovědi ubrmanskou byly kterak zmeškány, kteréž by tomuto míru slavnému mohly by k užitku nebo k škodě přijíti, tehdy my ubrmané v tom i v jiných věcech plnú moc sobě pozůstavujeme a zachováváme a jakož nadepsáno vel napřed psáno a povědíno jest, že na to i na jiné z sebe čtyři ubrmany pozůstavujem, aby v toto naše vyřčení i jiná záští i nesnáze klidili a listy hlavní na tento mír konali, plnú moc jim k tomu dávajíce, jako bychom všickni společně při tom byli. Pakli by které nesnáze a nechuti mezi kterýmižkoli osobami vznikly, aby se k týmž ubrmanům na to pozůstaveným utíkali a na jich vyřčení a rozkázání přestávali mocně pod pokutami při míru ohlášenými a s obou stranou svolenými a přijatými, kteréžto pokuty a základy tuto ohlašujem.
Najprvé že jistci v hlavních listech položení a s obou stranú vypsaní slíbili sou pod najvážnějším základem cti a víry křesťanské ztracení a pod padesáte tisíci kop grošů dobrých stříbrných rázu pražského propadení, a jestli že by který pán, rytíř, zemanín, panoše anebo kterákolivěk osoba k zákonu Božímu příchylný a v tom míru slavném zavřená a z kteréhož kolivěk zámku nebo posádky tento slavný mír a vyřčení naše skutečně zrušila anebo zrušili a na toho neb na ty od oprávcí nebo vyznavačův s obú stranu vydaných a zvolených bylo jednostajně seznámo, tak jakž v listech hlavních psáno stojí, tehdy takový má se u vězení rytířské straně druhé zdržécí, kdež bezpečné místo ukáží, v jich moc ve dvou nedělích od napomenutí beze všeho odmlouvání postaviti. Pakli by které město nebo obec k zákonu Božímu příchylná a v tom míru zavřína zrušilo a též na ně bylo, jakož svrchu psáno stojí, seznáno, tehdy polovice konšelův a tolikéž, jako konšelův, starších osob obecních z téhož města mají se straně druhé zdržící ve dvou nedělí(ch) po napomenutí, beze vší odpornosti v jich moc a u vězení bezpečné a rytířské, kdež jim ukáží, postaviti a toho vězení nemají ani mohou prázdni býti, lečby se pokutami v listech hlavních položenými straně držící dosti stalo a rukojmě jich a za ně s obou stranou v listech položení mají i slíbili pod základem svrchu psaným peněžitým Lti tisícův kop grošův a pod týmž vězením, jakož svrchu psáno stojí a jakož hlavní listové ukazují.
Dále také mají se všecka města, páni, rytíři, panoše a zemané, kteříž chtí v zákoně Božím odpočívati a při těchto stranách smieřených zůstati, listem zvláštním a obecným pod pečeťmi svými zapsati, ač by toho potřebí bylo a takový neb takoví k zákonu Božímu příchylní, přiznajte se k tomu slavnému míru a k vejpovědi naší ubrmanské nebo nepřiznajte, takového proto vždy nebo takové v tom slavném míru i výpovědi ubrmanské my pozůstavujem, aby tento mír slavný námi vypověděný ve všech kusích a artykulech napřed vypsaných zdrželi a v celosti zachovali pod pokutami v hlavních listech položenámi.
Nad to přidávajíce, jestli že by se kto neb který z tohoto míru v čem zcestném vytrhl nebo vytrhli, takový nebo takoví aby čest a víru propadli a důstojenství, řádův i práv svých zbaveni byli, a nad to nade všecko na takového (a) na takové všickni sobě pomoci mají bez odpírání a ze spolka, tak aby vždy takový neb takoví ukroceni byli, tak aby se tomuto slavnému míru i pokutám svrchu psaným dosti stalo bez poškvrny a ourazu všelikterakého.
Také jasně toto oznamujem, jakož z Božího dopuštění smrt Janka, řečeného Hvězda, hajtmana v ta doby obce hradišťské, v skonání těchto listův hlavních jest zašla, na kteréhožto místo pečeť Bartoňova také v ty doby hauptmana z moci naší ubrmanské a rozkázání, i také s jeho dobrou volí přivěšená jest k tomuto. A takéž, jakož jest v těch v tý(ch)ž měrách pana Heřmana z Borotína jakožto najvyžšího vyznavače Pán Bůh neuchoval, že také na jeho místo z volení našeho ubrmanského, tudíž také i obcí s obou stranou, pan Petr Zmrzlík z Svojšína za vyznavače mocného jest zvolen a vyzdvižen. A toho všeho na svědomí a lepší potvrzení pečeti naše vlastní s naším dobrým vědomím přivěšeny jsou k tomuto listu. Datum anno domini MCCCCXXV° feria IVa post Galli.