Jan Roháč z Dubé (Johannes Rohacz de Duba), hejtman Táboru (capitaneus civitatis Hradisscztie dicta Tabor), purkmistr, konšelé i starší téhož města (magister civium, consules et seniores illius civitatis) a obec města Písku (communitas civitatum Piesk), Prachatic (Prachaticz), Vodňan (Wodnyan), Hradce nad Labem (Grecz Reginae supra Albeam), Dvora (Dwor), Jaroměře (Jaromirzicze), Čáslavi (Czaslaw), Nymburka (Nymburg), Mladé Boleslavi (Boleslaw juveni), Třebíče (Trebicze), Ivančic (Ewanczicz) a někteří podporovatelé (cum communitatibus nobis inclinatis sive adhaerentibus) oznamují všem, že bedlivě zaznamenávali i skutečně shledávali skrze časté výstrahy a mnohé svaté pravdy od přátel i od těch, kdo jsou na straně protivníka, že císař Zikmund (imperator), úhlavní nepřítel božích pravd, se svými pomocníky nejen zjevnými, ale i utajenými lstivě, chytře a velmi úkladně se vynasnažili a na to vydali, jak by pod pěknými a úlisnými řečmi a návody je i všechny věrné od pravdy boží odtrhli, podvedli a konečně vyhubili, proto na svatého Tomáše (anno domini MCCCCXXXVo die sancti Thomae apostoli) 21. prosince 1434 ustanovili sněm v Hradišti, řečeném Tábor, aby se mohli vyvarovat s věrnými lsti, úkladů a nevěr a mohli se zachovat v božích pravdách se všemi věrnými. Na tomto sněmu se sjednotili na níže psaných artikulech:
Nejprve mezi sebou obnovili dřívější závazky všech věrných obcí ke čtyřem článkům (IV articulos) přijatým na počátku a řekli si, slíbili a rukou dáním slavně potvrdili, že si budou věrně pomáhat proti tomu císaři i proti každému, kdo by je od toho dobrého svévolně utiskoval anebo utiskovati chtěl, a to až do ztráty zboží, statků i životů.
Potom vidouce, jak Pán Bůh (dominus deus) zvláště nyní každý hřích a neřád na zjevných nepřátelích božích pravd rozličně mstí, též na pokrytcích jakož i na nich samých, a chtíce se další pomsty vyvarovat a jeho hrozný hněv proti sobě odvrátit a ukončit, dohodli se a svolují se, aby na sobě i na jiných, což nejdále budou moci, potlačovali řádně s boží pomocí zjevné i tajné hříchy, a za ty, kterých se jim to nepodaří, se budou v každý čas věrně kát, a což nejvíce budou moci, mají odvrhnout všechnu pýchu a pokořit se před svatou tváří. A zvláště v očekávání toho, že je nyní postihnou těžké zkoušky, rozhodli se, aby se nejméně tento čas až do postu na každý týden jeden den kromě pátku postili a společně modlili.
Dále se svolili, jestliže by se která obec v sobě roztrhla anebo rozštěpila v roty, a sama se zkrotit a sjednotit nemohla, tehdy má ke svému upokojení a sjednocení přivolat k sobě jiné sousední obce, stojící s nimi v této svaté jednotě.
Také když by bylo na nějakém budoucím sněmu všech příchylných k zákonu božímu mluveno, zůstanou svorně, jak mají postupovat: zvláště aby na takových sněmech vystupovali společně a hlasovali svorně jakoby z jedné vůle a rady.
Konečně, když byli společně ještě na tom sněmu, tehdy od urozených statečných, slovutných moudrých a opatrných, a zvláště od Voka z Holštejna i jiných dobrých lidí z Čech (de Boemia) i také z Moravy (Moravia) hned po poselství Jakoubka z Vřesovic (Jakubkone de Wrzesowicz capitaneo districtus Zacensis) a měst Žatce (Zacz), Loun (Luna), Litoměřic (Litomericz) a Slaného (Slaneho), skrze své posly i také listy vzkázali, že chtějí, na čem se tu společně ustanoví, věrně stát podle božích pravd při nich i jiných a statky i hrdly svými být jim nápomocni radou i skutky.
- A: N/A
- B: ÖNB Wien; Cod. 4704; fol. 254; aktuální uložení neověřeno.
- Tomek 1879-IV, s. 668‒669
- Tomek 1899-IV, s. 666‒667
- Bartoš 1966, s. 183‒185
- Šmahel 1990, s. 480
- Čornej 1992, s. 209‒210
- Šmahel 1993-III, s. 301‒302
- Čornej 2000, s. 622
- Jánský 2001-II, s. 143
- Šmahel 2002-III, s. 1652‒1653
Přepis regestovaného dokumentu
In nomine domini amen. Ad honorem et laudem, ad dilatationem sanctarum veritatum: nos Johannes Rohacz de Duba, capitaneus civitatis Hradisscztie dicta Tabor, magister civium, consules et seniores illius civitatis, et communitas civitatum Piesk, Prachaticz, Wodnyan, Grecz Reginae supra Albeam, Dwor a Jaromirzicze, Czaslaw, Nymburg, Boleslaw juveni, Trebicze, Ewanczicz, et cum communitatibus nobis inclinatis sive adhaerentibus, diligenter notantes et intelligentes et effectualiter perpendentes ex frequentibus et crebris praemunitionibus amicorum et fautorum veritatum sanctarum, imo etiam ab illis, qui sunt de parte adversa, quomodo Imperator, inimicus capitalis veritatum divinarum, cum suis adjutoribus manifestis et occultis dolose, fraudulenter et nimis conspirative conatur et nititur summa diligentia ad hoc que se exposuit, quomodo sub pulcris et ridiculosis verbis a concessis nobis veritatibus dei nos et omnes fideles surripere, decipere et finaliter destruere possit: anno domini MCCCCXXXV°, die S. Thomae apostoli, providimus congregationem fieri in civitate Hradissczt pro eo, quomodo possemus nobis auxilio divino cum ceteris fidelibus a dolis, fraudibus et conspirationibus cavere, et in veritatibus divinis cum omnibus fidelibus conservari. In qua congregatione, ut praemittitur facta, in articulis subscriptis resedimus, mansimus et convenimus unanimiter.
Primo et ante omnia renovamus promissiones priores et pactationes omnium fidelium communitatum ad IV articulos in principio admissarum, et nos promisimus ac stipulatione manuum roboravimus fideliter nos simul juncti adjuvare contra et adversus Imperatorem et contra quemlibet hominem, qui nos ab illo bono vellet reprimere vel reprimeret sua propria vnluntate, et ad hoc exponere res, facultates, possessiones et corpora.
Postea perpendentes et effectualiter videntes, quomodo dominus deus principaliter praesentibus temporibus propter peccata et deordinationes multipliciter ulciscitur in apertis inimicis veritatum et hypocritis, et etiam in nobis: volentes igitur futuras ultiones domini dei effugere, minas suas, iram et terrorem mitigare, in hoc resedimus et convenimus ac consensimus et consentimus, quod in nobis ipsis et etiam aliis, quantis amplius poterimus, auxilio dei peccata manifesta et etiam occulta ordinaremus cum diligentia intercipiamus, et a quibus peccatis non cavemus nobis, omni temporo illa deflere et poenitere, et quantum amplius possumus superbiam mundialem deponentes, ante faciem ejus humiliemus animas nostras; signanter propter incumbentes graves futuras tentationes in hoc resedimus et ad hoc consensimus, quod nunc in hoc tempore usque ad quadragesimam omni septimana unam diem jejunemus et conjunctim oremus.
It. convenimus et resedimus in hoc, si in causa aliqua communitas distraheretur et conspirationes faceret partiales, et in se ipsa talis communitas non posset uniri et concordari aut mitigari: ex tunc aliam communitatem sibi vicinius assidentem ac nobiscum in ista sancta unione persistentem debet advocare ad sui concordiam et compositionem.
Etiam in congregatione futura, quando omnium ad legem dei inclinatorum esset sermo vel verbum, quomodo se in tali congregatione habere debeant unanimiter resessum est, signanter in talibus congregationibus, quod habeamus unum consilium simul et pro uno homine respondeamus sine distractione.
Ultimo quando adhuc in tali congregatione eramus simul, tunc a nobilibus, strenuis, famosis armigeris et aliis providis veritati divinae fidelibus venit nobis legatio, et signanter a Jakubkone de Wrzesowicz capitaneo districtus Zacensis, de Zacz, Luna, Litomericz, Slaneho (sic) et ab aliis bonis hominibus illorum dostrictum, et ab aliis dominis et hominibus militaribus de Boemia et Moravia aliorum dostrictuum, quod in his omnibus, in quibus simul uniti sumus et concordes, volunt nobiscum stare et circa veritates divinas cum aliis fidelibus perdurare, substantiis suis et castris ad hoc dare consilium auxiliumque praebere etc. (sic).
Překlad regestovaného dokumentu (moderní čeština)
Ve jméno Pána Boha všemohoucího ke cti, chvále a rozšíření pravd jeho svatých!
My, Jan Roháč z Dubé, hejtman města Hradiště, jež slove Tábor, purkmistr, konšelé i starší téhož města Hradiště a obec města Písku, Prachatic, Vodňan, Hradce nad Labem, Dvora, Jaroměře, Čáslavě, Nymburka, Mladé Boleslavě, Třebíče, Evančic s některými nám příchylnými, bedlivě znamenajíce a rozumějíce i skutečně shledávajíce skrze výstrahy časté a mnohé od přátel pravd svatých i také od těch, kdo jsou v straně protivníků, kterak ten císař, úhlavní nepřítel božích pravd, se svými pomocníky netoliko zjevnými, ale i utajenými lstivě, chytře a velmi úkladně se vynasnažili a na to vydali, jak by pod pěknými a úlisnými řečmi a návody nás i všechny věrné od pravdy boží odtrhli, náš podvedli, potlačili a konečně vyhubili, tehdáž léta od narození Syna božího tisícího čtyřstého třicátého čtvrtého, v den svatého Tomáše, apoštola božího (21. prosince), učinili jsme sobě sněm v městě Hradišti, řečeném Tábor, a to proto, abychom se mohli s věrnými lsti, úkladů a nevěr s pomocí Boha všemohoucího vystříci a vyvarovati a v pravdách božích se všemi věrnými zachovati. Na kterémžto sněmu jsme se na těchto artikulech dole psaných sjednotili a jednostejně ustanovili:
Nejprve jsme mezi sebou obnovili dřívější závazky všech věrných obcí ke čtyřem článkům na počátku přijatým a sobě jsme řekli, slíbili a rukou dáním slavně potvrdili, že budeme věrně sobě společně pomáhati proti tomu císaři i proti každému, kdo by nás od toho dobrého svévolně tiskl anebo tisknouti chtěl, a to až do zboží, statků i životů ztracení.
Potom znamenajíce i skutečně to vidouce, kterak Pán Bůh zvláště nyní každý hřích a neřád na zjevných nepřátelích božích pravd rozličně mstí, též na pokrytcích jakož i na nás, a chtíce se další pomsty vyvarovati a jeho hrozný hněv proti sobě odvrátiti a ukojiti, dohodli jsme se a svolujeme, abychom na sobě i na jiných, což nejdále můžem, s boží pomocí hříchy zjevné i tajné řádně stavovali, a za ty, kterých jsme se neuvarovali, v každý čas se věrně káli, a což nejvíce můžem, pýchu všecku odvrhnouce, před jeho svatou tváří se ponížili. A zvláště čekajíce, že nás nyní postihnou těžké zkoušky, rozhodli jsme se, abychom se nejméně tento čas do postu na každý týden jeden den kromě pátku postili a společně modlili.
Dále jsme se svolili, jestliže by se která obec v sobě roztrhla anebo rozštěpila v roty, čehož Bože uchovej, a sama se zkrotiti a sjednotiti nemohla, tehdy má ke svému upokojení a sjednocení k sobě přivolati jiné sousední obce, stojící s námi v této svaté jednotě.
Také když by bylo mluveno na sněmu budoucím všech k zákonu božímu příchylných, jednostejně zůstáno, kterak se na něm míti: zvláště abychom v takových sněmech společnou jednu ruku mívali a jako jeden muž z jedné vůle a rady jednostejné odpovědi dávali bez rozdvojení.
Nejposléze, když jsme na tom sněmu ještě spolu byli, tehdy od urozených statečných, slovutných moudrých a opatrných, a zvláště od pana Voka z Holštejna i jiných dobrých lidí z Čech i také z Moravy hned po poselství vašem, páni a bratří Žatečtí, skrze také své posly i také listy vzkázali, že chtějí, na čem se tu zespolka ustanovíme, podle pravd božích při nás i jiných věrných státi a statky i hrdly svými radni nám i pomocni býti.
K též výstraze byl nám poslán od jednoho přítele boží pravdy list protivné strany:
Pán Bůh všemohoucí račiž býti s vámi i s námi ve vašich zármutcích, které dopustil pro naše hříchy. Bratří milí, lekám se větších zármutků, co slyším. Neboť mne zpravují, kdož nám dobrého přejí, že nepřátelé naši a boží a zdávna i nyní potlačitelé jeho jasných pravd, které utlačují a konečně chtějí potlačiti, již se radují a listy sobě posílají, řkouce: „Máme, co jsme žádali, když jsme městům jelitníkům těch jejich zdí nepřemohli, pro něž jsme neměli odvahu dát se s ními do boje, když zpočátku přivedli města do války proti nám. Již jsme ptáka popadli. Odvažme se jej oškubati co nejrychleji neváhajíce s tím. A nedejme se jim už mučiti s těmi čtyřmi kusy, které nám dávno podávají. Přijměme je od nich, potom půjde vše snáze. Snězme ty čtyři kusy, potom sníme i je. Budou nám rádi státi, zobati, měšťáčkové, vysednou nám rádi z našich domů i z našich zboží, opraví pánům hrady a tvrze, mnichům kláštery a platy, v nichž nyní odpočívají. Jen nemeškejme a budeme dobří!“
Jestliže tedy oni chtějí dobří býti v své zlosti, i proč my nic, milí bratří, kteří máme pravdu a při svatou a posilnění své v Bohua a v moci sály jeho?
Budeme sobě věrni. Síla města pro chválu boží! Směle se raďte s kněžími na všech místech pro Bůh a pro ty čisté pravdy! Běží zajisté o něj, o vás, nebude-li pomoci boží a vaší snažné péče.
Budiž Bůh potěšení vaše i naše. Amen.