Anonymní kazatel se obrací na nejširší vrstvu obyvatelstva s přáním, aby je Bůh utěšoval v jejich soužení, neboť nadešel hrozný a nebezpečný čas, který předpověděl Kristus, apoštolové i svatí proroci; tedy nastala doba, v níž se mají řídit nařízením Izajáše Iz 52, 11 „Pryč, pryč odtud, vyjděte z Babylónu! Nedotýkejte se nečistého! Vyjděte z jeho středu! Očisťte se, vy, kdo nosíte Hospodinovo náčiní!“ (skrze Isaiae v 51 kapitole, řka: Vyděte z prosrědka jich lidé moji, aby spasil každý duši svú od hněvu prchlivosti Páně, a ran jich aby nevzěli. A aby snad neobměkčilo sě srdce vaše, a nebáli sě slyšenie, kteréž slyšáno bude na zemi) a Zjevením Janovým Zj 18, 4 „A slyšel jsem jiný hlas z nebe: ‚Vyjdi, lide můj, z toho města, nemějte účast na jeho hříších, aby vás nestihly jeho pohromy‘.“ (A skrze svatého Jana v Zjevení v XVIII kapitole die: Slyšal sem jiný hlas s nebe řkúcí: Vyjděte z něho lidé mojí, abyste účastni nebyli jich hřiechóv, neb hřiechové jich přišli sú až do nebe). Vyzývá stoupence, aby tam, kde se nepřátelé pravdy ujali moci v IDPraze, nesetrvávali v hříchu, nýbrž aby odešli. Ochranu a spasení mohou najít pouze v pěti městech, totiž IDPlzni, IDŽatci, IDLounech, IDSlaném a IDKlatovech, což dokládá citací Izajáše Iz 19, 18 „V onen den bude v egyptské zemi pět měst hovořících kenaanským jazykem a přísahajících při Hospodinu zástupů; jednomu se bude říkat ‚Město pobořené‘.“ (o nichž die Isaias v XIX kapitole: V ten den toho příchodu Kristowa bude pět měst v zemi Egyptské, točž mezi těmi všemi, ježto sužují syny Božie od pravdy Božie. Neb takoví slovú podlé řeči svatého Jana duchovnie Sodoma a Egiptus. A ta města budú mluviti jazykem kananejským, to jest o zemi slíbený. A přísahajíce na Pánu zástupóv, točiž slibujíce věrni býti Bohu a jeho zákonu, město jedno bude nazváno slunce).1 Zdůrazňuje, že nejde o jeho osobní požadavek, ale příkaz od Boha, což podtrhuje citací Izajáše Iz 26, 20‒21 „Nuže, lide můj, již vejdi do svých komnat a zavři za sebou dveře. Skryj se na chviličku, dokud hrozný hněv se nepřežene. Hle, Hospodin vychází ze svého místa, aby ztrestal nepravost obyvatel země. I odhalí země krev prolitou na ní a nebude již přikrývat povražděné.“ (do kterýchžto měst přikazuje utéci Pán Bóh vyvoleným skrze Isaiae v XXVI kapitole řka: Jdi lide mój, vendi v pokojíky tvé, zavři brány své nad sebú, schovaj sě máličko na malý čas, dokavadž nepomine mé rozhněvánie. Neb aj Pán vynde z města svého, aby navštievil nepravost přebývajících v zemi proti němu) a kněžím nařídil, aby toto poselství šířili podle Jeremjáše Jr 4, 5‒7 „Oznamte v Judsku, rozhlaste v Jeruzalémě, mluvte, trubte na polnici v té zemi, volejte naplno a vyřiďte: ‚Shromážděte se! Vejděme do opevněných měst.‘ Vztyčte korouhev na Sijónu! Bez prodlení prchněte do bezpečí! Od severu přivedu zlo a velikou zkázu. Z houštiny vystoupil lev. Ničitel pronárodů vyrazil vpřed, vyšel ze svého místa, aby z tvé země učinil spoušť. Tvá města budou vylidněna, budou bez obyvatel.“ (skrze Jeremiáše v IIII kapitole a řka: Zvěstujte v Juda a v Jerusalemě, točž v lidu křesťanském, slyšenie učiňte, mluvte a trubte trúbú na zemi, volajte slyšenie a řcete: Shromažďte sě a vejdem do ohražených, zdvihněte znamenie Syon, posilněte sě a neroďte státi. Neb aj přivodím zlú věc od puolnoci a potřenie veliké. Vystúpil jest lev z lože svého a lúpežník pohanský pozdvihl sě jest, točž proti Bohu a proti zákonu jeho), uvádí, že došlo k naplnění těchto slov, když uherský IDkrál Zikmund (král Uherský) vytáhl z IDUher (z Uher) na IDMoravu, aby zpustošil zdejší zemi. Upozorňuje, aby se nenechali svést, odkazujíce na slova Lukáše2 L 13, 24 „Snažte se vejít úzkými dveřmi, neboť mnozí, pravím vám, se budou snažit vejít, ale nebudou schopni.“ (Neb Esdráš praví: Bude žádati člověk do města vjíti a nebude moci). Připomíná těm, kteří by zesměšňovali proroctví, že mají pamatovat na slova Pavla 1Kor 14, 22 „Mluvení jazyky není tedy znamením k víře, nýbrž k nevěře, prorocká řeč však nevede k nevěře, nýbrž k víře“ (Jakož svatý Pawel die v epištole k Korintským v XIV kapitule: proroctvie nejsú nevěrným) a Ámose Am 9, 10 „Zemřou mečem všichni hříšníci mého lidu, kteří říkají: ‚Nás nic nepostihne, nás nepotká nic zlého‘.“ (Neb die Pán Bóh skrze Amos proroka v IX kapitole: V meči zemrú všichni hřiešníci lidu mého, kteříž řiekají: Přiblíží sě a nepřijde na nás zlé, jakož to řiekají: nebudeť toho za nás ani za našich dětí).
1: K problematice označení města slunce blíže Šmahel 1983, s. 137‒152.2: V textu edice AČ VI, s. 43‒44, č. 34 b, mylně označen Ezdráš, podle kontextu doplněn Lukáš.
- Hoch 1907, s. 290.
- Krofta 1909, s. 66.
- Pekař 1927-I, s. 50
- Bartoš 1932d, s. 568.
- Macek 1952-I, s. 275‒278, 437‒438, č. 5.
- Kalivoda 1961, s. 326‒330.
- Šmahel a kol. 1988, s. 249‒250.
- Šmahel 1993-III, s. 23‒27.
- Šmahel 2002-II, s. 1042‒1050.
- Soukup 2011, s. 317‒320, 331.
- Čornej 2019, s. 180, 689, pozn. 149.
Spasitel milosrdný rač býti s vámi u vašich nesnázích a zámutciech, amen. Bratřie v Bohu najmilejší! Vězte, že již čas zamúcenie najvěčého přiblížil sě jest, nastal jest a ve dvéřech jest, o kteréžmto (sic) času Kristus v svých čteních, a apoštolé jeho v epištolách svých, a prorokové i svatý Jan v Apokalypsis předpověděli sú. V kterémžto času přikazuje Pán Bóh svým vyvoleným utéci z prostředka zlých skrze Isaiae v 51 kapitole, řka: Vyděte z prosrědka jich lidé moji, aby spasil každý duši svú od hněvu prchlivosti Páně, a ran jich aby nevzěli. A aby snad neobměkčilo sě srdce vaše, a nebáli sě slyšenie, kteréž slyšáno bude na zemi. A skrze svatého Jana v Zjevení v XVIII kapitole die: Slyšal sem jiný hlas s nebe řkúcí: Vyjděte z něho lidé mojí, abyste účastni nebyli jich hřiechóv, neb hřiechové jich přišli sú až do nebe. Ale kam mají utiekati vyvolení boží? Do měst ohražených, kteráž jest Pán Bóh zpósobil, v čas zamúcenie najvěčieho aby sě v nich schovali vyvolení jeho. A těch měst jest pět, ježto sě nezapíší a nepoddadie Antikristovi, o nichž die Isaias v XIX kapitole: V ten den toho příchodu Kristowa bude pět měst v zemi Egyptské, točž mezi těmi všemi, ježto sužují syny Božie od pravdy Božie. Neb takoví slovú podlé řeči svatého Jana duchovnie Sodoma a Egiptus. A ta města budú mluviti jazykem kananejským, to jest o zemi slíbený. A přísahajíce na Pánu zástupóv, točiž slibujíce věrni býti Bohu a jeho zákonu, město jedno bude nazváno slunce, do kterýchžto měst přikazuje utéci Pán Bóh vyvoleným skrze Isaiae v XXVI kapitole řka: Jdi lide mój, vendi v pokojíky tvé, zavři brány své nad sebú, schovaj sě máličko na malý čas, dokavadž nepomine mé rozhněvánie. Neb aj Pán vynde z města svého, aby navštievil nepravost přebývajících v zemi proti němu. A kněžím svým přikazuje, aby vyšli do měst takových, skrze Jeremiáše v IIII kapitole a řka: Zvěstujte v Juda a v Jerusalemě, točž v lidu křesťanském, slyšenie učiňte, mluvte a trubte trúbú na zemi, volajte slyšenie a řcete: Shromažďte sě a vejdem do ohražených, zdvihněte znamenie Syon, posilněte sě a neroďte státi. Neb aj přivodím zlú věc od puolnoci a potřenie veliké. Vystúpil jest lev z lože svého a lúpežník pohanský pozdvihl sě jest, točž proti Bohu a proti zákonu jeho, jako jest král Uherský, jenž jest mnoho pohanóv zlúpil, vyšel jest z města svého, točž z Uher, aby položil zemi tvú u pustotu. Města tvá potřena budú, ostanúce bez přebyvatele. Protož tyto věci vědúce, samého Pána Boha pilně važte a neobinešávajte (sic), ve dvéřech jest. Neb Esdráš praví: Bude žádati člověk do města vjíti a nebude moci; nedajte sebú točiti sěm i tam svódciem nevěřícím, kteříž řiekají: nebudeť toho za nás: jižť sej (sic) to naplnilo, Buoh vie, kdy to bude. Ktoť prorokóm nevěřie, židovskáť jest to viera. Takovým nejsú proroctvie, ale toliko věrným. Jakož svatý Pawel die v epištole k Korintským v XIV kapitule: proroctvie nejsú nevěrným. Protož vy, jste-li věrni, proroctviem svatým neroďte hrzeti. Neb die Pán Bóh skrze Amos proroka v IX kapitole: V meči zemrú všichni hřiešníci lidu mého, kteříž řiekají: Přiblíží sě a nepřijde na nás zlé, jakož to řiekají: nebudeť toho za nás ani za našich dětí. Milost Božie s vámi. Amen.