Jan řečený Kaměnička (Jan rzeczeny Camenniczka), farář v Kaplici (Capliczi), potvrzuje, že převzal od panoše Jana řečeného Ktyl z Velenova (panosse Jana rzeczeneho Ktyl z Welenow) 15 kop grošů pražských. Tyto peníze pocházely od zemřelého dřívějšího kaplického faráře, kněze Ojíře (Ogierzow ffararze Caplickeho). Jan Ktyl (Jan Ktil) předal tyto peníze se svolením starších města Kaplice. Farář Jan tyto peníze použil na postavení fary (dworu fararzsekeho) v Kaplici, která zcela vyhořela při požáru města. Tyto peníze přijal se svolením Petra (Petra), opata kláštera v Milevsku (Milewskeho), za následujících podmínek: V kaplickém kostele má být za duši Ojíře a za duše farářů a kněží kaplického kostela sloužena každý týden v pondělí jedna zpívaná zádušní mše. V případě, že by v Kaplici nebývaly každý všední den zpívané mše, má být tato pondělní mše čtená. Dále pokud by na pondělí připadal některý významný svátek, kvůli kterému by se nemohla konat zádušní mše, má být odsloužena v jiný den v témže týdnu. V případě, že bude v Kaplici farář, který by nesloužil nebo nechtěl sloužit tyto mše, mají být konšely a obcí města Kaplice dva z obecních starších. Tito se mají následně uvázat v plat jedné kopy grošů náležející kaplickému kostelu ze vsi Žďáru (Weyzaru) z dědičných majetků (na te dyedynye), které nyní drží Sovka (Sowkowi). Peníze z tohoto platu mají pak užívat pro potřeby kaplického kostela. V případě, že by farář zase začal předepsané bohoslužby vykonávat, bude moci opět dostávat zmíněný plat.
- Petr, milevský opat (knyez Petr, tudoba opat Milewsky)
- Jan z Omlenic (slowutny panosse Jan ... z Omlenicze)
- Jindřich z Omlenic (slowutny panosse ... Gyndricz z Omlenicze)
- Petr, milevský opat: Sigillum Petri [...]; zelená v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- Jan, farář z Kaplice: S. Johannis. Plebani. J. Kaplicz.; černá; přivěšená na pergamenovém proužku
- ?: ?; černá; přivěšená na pergamenovém proužku
- ?: †S [...] DE. OMLENYCZ.; černá; přivěšená na pergamenovém proužku
Přepis regestovaného dokumentu
Ja knyez Jan rzeczeny Camenniczka, tudoba ffararz w Capliczi, wyznawam tiemto listem obecznie wssem, ktoz gei czisty neb cztucz slyssety budu, ze gsem wzal od slowutneho panosse Jana rzeczeneho Ktyl z Welenow patnaczt kop grossow dobrich strziebrnich Prazskeho razu peniez dobre pamyeti knyeze Ogierzow ffararze Capliczkeho, namiestka meho, kterezto penieze gyz gmenowany Jan Ktil dal mi gest skutecznye s powolenym y s prosbu z druhich starssich myesstyan z obcze miesta Capliczkeho. A ty penyeze wsseczky s dobrim swiedomym nalozil sem na stawenye dworu fararzskeho tu w Capliczi, kteryzto bil gest z korzen wyhorzel, tudoba kdyzto gest shorzelo miesto Capliczke ohnyem litym. A ty przedepsane penieze prziyal sem od drziewegmenowaneho panosse Jana Ktile pod vmluwu podepsanu, kteruz gsem s nym potom vczinil a popsati kazal na tomto listu s powolenym welebneho knyeze Petra, z bozie milosti opata Milewskeho klasstera rzadu Premonstratskeho, otcze v boze milostiweho: Takowie aby w kostele Capliczkem za dussy knyeze Ogierze przedepsaneho y za gine dusse fararzske a knyezske toho kostela Capliczkeho na kazdy tyden z rok do roka gedna msse zadussnye v pondieli sluzena byla takowim obiczegem, gestli zebi tu w Capliczi den otedne, w swatky y wssednye dny, bywala msse zpiewana yakoz gesty to drziewe biwalo a diekugicz bohu mohlo bywaty, tehdy tato msse zadussnye w pondieli take ma byty zpiewana; pakliby pro nedostatky kterezkoliwiek, gehozto boze neday, tu w Capliczi nemohly byty a skutecznye nebywaly msse zpiewane na kazdy den wssiedny, tehda tato msse zadussnye czasto gmenowana ma bity cztena na kazdy pondieli. Pakliby ktery swatek znamenity przihodil se w pondieli, pronyezby msse zadussnie ten den nemohla byty, ale ma byty naplnyena gyny den toho tehodne bez obmesskanie wsselikakeho. A billiby ktery fararz, budto nynyeyssi przedepsany neb kteryzkolywiek potom gyny buduczi, gessto by newedl a nebo westy nechtiel skutecznye te sluzby zadussnye przedepsane, gednu na kazdy tyden, obiczegem rzadem przedepsanym bez opusstyenie wsselikakeho, tehdy dwa z starssich myesstian, kteraz k tomu od konsselow a od obcze miesta Capliczkeho budeta wydana a wywolena, magi se vwazaty w kopu platu kostela Capliczkeho zegmena we wsi Weyzaru na te dyedynye, kteruz nynie Sowka drzi, na tom Sowkowi neb na geho buducziem, a ty penieze magi s dobrim swiedomym nakladaty a skutecznie wydawaty na potrzeby toho Capliczkeho kostela bez zadrzowanye peniez a bez prodlewanye tak dluho, dokudzby fararz Kapliczky, kteryzkolywiek tu chwili bude, zasse skutecznye newedl te sluzby zadussnye przedepsane, tak iakoz gest przedepsano. A kdyzby koliwiek fararz zasse vwazal se w tu sluzbu a skutecznye gy wedl sam sebu neb swymy knyezimy, tehdy ma se zasse vwazaty fararz w przedepsany plat swobodnye a gey drzety y gim wladnuty bez wsselikake nesnazi, protywnosty y prziekazi miestyan Capliczkich przede- psanich, yakoz y prwe drzel a wladl gest tiem platem. Tomu na pewnost ja Jan Camenniczka fararz naprzedpsany prziwiesil sem peczet swu k tomuto listu, a pro dalssie swiedomye welebny v boze otecz knyez Petr, tudoba opat Milewsky naprzedpsany, a slowutny panosse Jan a Gyndrzich z Omlenicze swe peczety k me prosbie na swiedomye prziwiesili gsu k tomuto listu. Genz gest dan leta od narozenye syna bozieho tysiczieho cztyrzsteho ossmmezczie- tmeho leta, v pondyeli den swate Anny.