Licek z Chvalkova (Liczek z Chwalkowa) vyznává, že prodal 1,5 lánu ve vsi Boršíkov (Borsikowie) Petrovi, synu Micáka ze Záluží (Petrowy, Miczakowu synu z Zaluzie) za 14 kop grošů pražských, hotově zaplacených. Ze zmíněného 1,5 lánu plyne roční plat ve výši 72 grošů pražských, kterým jsou zavázáni Pešek řečený Hvozdák (na Pesskowi rzeczenemu Hwozdak), Václav řečený Liendl (na Waczlawowi rzeczenemu Lyendl) a Jan švec (na Janowy ssewczowi). Licek a jeho ručitelé Oldřich ze Světví (Oldrzich z Swyetwie) a Erazim z Vlachnovic (Erazym z Wlachnowicz) slibují, že tento plat osvobodí od jakýchkoli nároků (svrchupsaného puoldruhého lánu i s platem ročním již jmenovaným statečně vysvoboditi i zpraviti před každým člověkem, kteréhožkolivěk stavu, a zvláště před věny, sirotky i před všemi zápisy židovskými i křěsťanskými i před dckami) a vloží do desek zemských nejpozději o třetích suchých dnech (na prvnie, na druhé nebo konečně na třetie suché dny). Pokud Licek a jeho ručitelé nebudou schopni zmíněnou půdu a roční plat osvobodit od jiných nároků, mají Petrovi postoupit tolik půdy i s platem a k tomu třetinu navíc na svých vlastních majetcích (na našich vlastních dědinách svobodných a dobrých, čistých a osedlých, tolikéž dědin i s platem a třetinu výše postúpiti) a postupovat stejně, jako bylo ujednáno. Pokud tak neučiní, pak kdokoliv z nich bude napomenut Petrem, má se odebrat s 1 pacholkem a 2 koňmi do ležení ve městě Trhové Sviny (Swynow). Pokud by kvůli nebezpečí nebylo možné jet do Svinů, má rukojmí jet do Českého Krumlova (Crumlowa) nebo do Třeboně (Trzebonye), podle toho, jak určí věřitel Petr. V ležení má setrvat, dokud Petrovi nebude splněno vše, co zahrnuje tato listina, včetně uhrazení případných škod. Pokud by některý z ručitelů zemřel, zavazují se zbývající přijmout mezi sebe někoho jiného stejně movitého a obnovit tuto listinu, a to do měsíce od smrti původního ručitele. Kdokoliv bude s Petrovou vůlí nebo s vůlí jeho dědiců vlastníkem této listiny, má stejný nárok na splnění daných závazků.
- Licek z Chvalkova: .s.liczkois/de chwakov.; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- Oldřich ze Světví a na Kropfšláku: .s.ulrici./de.kropslag.; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- Erazim z Vlachnovic: .s.erasimi./.de wlachnoui; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- A: SOkA České Budějovice; AM Trhové Sviny; neinventarizováno
- Masák 1911, s. 43
- Sedláček – Růžek 2001-I, s. 74, č. 152
- Lavička – Šimůnek 2011, s. 141, č. 275
Přepis regestovaného dokumentu
Já, Licek z Chvalkova, jistec, vyznávám tiemto listem obecně přede všemi, ktož jej čísti budú neb čtúce slyšeti budú, že s dobrým a s plným rozmyslem a s přátelskú radú prodal jsem puoldruhého lánu ve vsi Borsíkově opatrnému muži Petrovi, Micákovu synu, z Zálužie i jeho budúcím se vším panstvím tak, jakož jsem sám držal, tu nic sobě ani svým budúcím nezóstavuje, za čtrnádct kop grošóv dobrých střiebrných rázu pražského, kteréžto penieze ihned mi dal a splnil peniezi hotovými. A na tom puoldruhém lánu jest dva a sedmdesát grošóv dobrých střiebrných rázu pražského platu ročnieho na lidech podepsaných, na Peškovi řečenému Hvozdák, na Václavovi řečenému Liendl a na Janovi ševcovi i na jich budúcích. A my Oldřich z Svietvie a Erazim z Vlachnovic, rukojmie a zprávce jeho, slibujem s ním i zaň naši dobrú čistú vierú křěsťanskú beze všie lsti, rukú společnú a nerozdielnú, svrchupsaného puoldruhého lánu i s platem ročním již jmenovaným statečně vysvoboditi i zpraviti před každým člověkem, kteréhožkolivěk stavu, a zvláště před věny, sirotky i před všemi zápisy židovskými i křěsťanskými i před dckami, nadepsanému Petrovi i jeho budúcím tak, jakož země Česká za právo má nebo bude jmieti, a na prvnie, na druhé nebo konečně na třetie suché dny, když najprve dsky budú otevřěny, ve dsky zemské vložiti podle obyčeje a řádu zemského ku pravému dědictví s pracemi dobrými. Pakli by desk zemských nebylo, a který jiný řád v zemi byl k stvrzování trhóv a dědin, podle toho řádu máme a dlužni jsme puoldruhého lánu svrchupsaného i s platem upevniti a utvrditi věřiteli našemu nadepsanému. Pakli bychme toho puoldruhého lánu i s platem svrchupsaným zpraviti a vysvoboditi nemohli, tehdy máme i slibujem miesto tohoto puoldruhého lánu i s platem na našich vlastních dědinách svobodných a dobrých, čistých a osedlých, tolikéž dědin i s platem a třetinu výše postúpiti nadepsanému Petrovi a jeho budúcím a zpraviti a očistiti a osvoboditi tak, jakož svrchupsáno stojí. Pakli bychom toho všeho neučinili, tehdy kterýžkolivěk z nás rukojmí a zprávcí nadepsaných napomenut bude od našeho věřitele nadepsaného, jeden na druhého neukazuje ani sě druhým vymlúvaje, jeden z nás rukojmí ihned bez meškánie s jedniem pacholkem a se dvěma koňma má do města Svinóv vjieti a vleci v obyčejné leženie ku poctivému hospodáři tu, kdež nám bude od svrchupsaného věřitele našeho neb od jeho budúcích ukázáno. Pakli by pro nebezpečenstvie v Svinech leženie nemohlo býti, tehdy do Crumlova a nebo do Třeboně, z těch dvú měst do jednoho, do kteréhož nám bude kázáno, vleci máme a odtud nemáme na žádné právo ani obyčej vyjeti ani viniti, dokudž bychom věřiteli našemu častopsanému aneb jeho budúcím toho všeho neučinili a nesplnili, což svrchupsáno stojí, i se všemi škodami, kteréžbykolivěk věřitel náš nebo jeho budúcí vzal pro to nezpravenie a očištěnie toho puoldruhého lánu a platu svrchupsaného, ješto by je dobrým svědomím pokázati mohl bez věrovánie a bez přísah. A jestliže by z nás rukojmí kterého pán Buoh neuchoval, jehož Božě nedaj, a v tom času umřel, tehdá my zostalí slibujem jiného tak dobrého a tak movitého k nám v to rukojemstvie v jednom měsieci ote dne smrti toho umrlého pořád počítajíc přistaviti a list tento v táž slova obnoviti, kolikrát by toho potřebie bylo pod ležením svrchupsaným. A mluvil-li by kto z nás co proti tomuto listu a zápisu, ten by mluvil proti své cti i proti své vieře, ale ne na pohoršenie tomuto listu. A ktož by tento list jměl s dobrú vólí svrchupsaného Petra nebo jeho budúcích, tomu jsme dlužni a slibujem to všecko učiniti i splniti, což v tomto listu psáno stojí, jakožto jim samým. A toho všeho na potvrzenie a pro lepší jistotu věcí svrchupsaných my, jistec i rukojmie nadepsaní, pečeti naše vlastnie s našim dobrým vědomím přivěsili jsme k tomuto listu, k nimž sě přiznáváme dobrovolně, jenž jest dán a psán léta od narozenie Syna Božieho tisícieho čtyřstého sedmmecietmého v střědu najbližší před svatým Tomu Božím apoštolem.