![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
![](img/kniha.jpg)
Král Zikmund obdržel list Oldřicha z Rožmberka doručený Matějem (Matyey). Král děkuje Oldřichovi za jeho snahu (děkujíce tobě té tvé snažnosti, kterúž máš k té věci). Podle Oldřicha byly listy koncilu v Basileji (svatého concilium) a krále Zikmunda přijaty Pražany (Prazenee) příznivě,1 což Zikmunda velmi těší a vede ho k naději, že Pražané budou mít vstřícnější postoj než dosud (neb známe z toho přijímánie, žeť bohdá k dobrému příchylnější budú, než dřéve).
Z článků, které Oldřich poslal Zikmundovi, vybral král několik, o nichž si myslí, že kdyby se na nich všichni Češi shodli, a s tím by byli vysláni na koncil, jistě by se pak vrátili domů spokojeni. Pokud však tyto články nepřijmou, Zikmund přesto doufá, že se mu podaří získat na svou stranu alespoň jednu stranu (pakliť zajdú a těm artikulóm nepřivolé, tehdy ufáme, že vždy jednu stranu bohdá k sobě přitáhnem).
Dále Oldřich informoval krále ve svém listu, že kněz Prokop (kněz Procop) si vyžádal ochranné glejty (kleity) pro cestu na koncil, za níž má Oldřich ručit svým životem (sám svým životem). Oldřich požádal, aby byl této povinnosti - pokud to bude možné - zproštěn. Zikmund se však domnívá, že Oldřich, který byl jemu i celému křesťanstvu až dosud vždy věrný, by neměl husitský požadavek odmítnout. Neměl by nyní váhat a husity na koncil osobně doprovodit. Zikmund ujišťuje Oldřicha, že za to dostane nejen nebeskou odměnu, ale bude se těšit i světské slávě (neb přes odplatu božskú světskú chválu jmieti budeš); rovněž Zikmund mu to nezapomene a Oldřich mu za to bude vděčný (a my to také proti tobě tak zpomenem, že nám toho bohdá děkovati budeš).
Zikmund poslal list také Zdeslavovi Tluksovi z Buřenic (statečnému Zdeslawowy), purkrabímu na Karlštejně (purkrabí na Karlsteinye), a vyzval ho, aby také jel s husity do Basileje (do Bazle).2 Ohledně ochranných glejtů napsal Zikmund svému zeti, rakouskému vévodovi Albrechtovi V. (synu našemu kniežeti Rakuskemu), a požádal ho, aby je vydal, pokud si to husité vyžádají (když toho na něm žádáno bude, aby klejtóv dosti dal).3 Protože Zikmund jede nyní do Říma (do Rzyma) a vyslání poslů by tedy mohlo trvat déle (že by nás obeslati dlenie mohlo přinésti), napsal také koncilním otcům, že pokud chce koncil vyslat své vyslance do Čech? , měli by obdržet ochranné glejty také od vévody Albrechta? (když oni poslati budú chtieti a to jim věděti dadie anebo jim zjeveno bude, že jim klejty plné zjednány budú).4
Zikmund dále uvádí, že papež Evžen IV. již rok a půl usiluje přesunout koncil do Boloně (do Bonony), k čemuž byly vydány příslušné buly. Král Zikmund, koncil a někteří králové a knížata poslali papeži listy s nadějí, že naopak koncil brzy znovu potvrdí. Nezávisle na tom se koncil rozhodl, že se nenechá přeložit na jiné místo, dokud nesplní své hlavní úkoly - tj. vymýcení kacířství, reformu duchovního i světského stavu a nastolení míru v křesťanstvu. Pokud by se tedy v Čechách objevily zvěsti, že koncil bude rozpuštěn, žádá Zikmund Oldřicha, aby neprodleně vyslal své posly k Pražanům a ostatním členům druhé strany s ujištěním, že koncil bude pokračovat, a že oni ho mají obeslat. Nakonec požaduje král na Oldřichovi, aby ho informoval o tom, co se projednávalo na sjezdu v Praze.
1: Viz regest.2: Viz regest.3: Viz regest.4: Viz regest.
- Dole vpravo: Ad mandatum domini regis Gaspar Sligk.
- Vnější adresa: Nobili Vlrico de Rozemberg fideli nostro dilecto.
- A: SOA Třeboň; Historica Třeboň; sign. 319
- B: ANM Praha; Sbírka Palacký František; inv. č. 306; kart 8; sub dato
- UB II, s. 271, č. 792 (němčina)
- RI XI, č. 9054 (němčina)
- Kaňák 2002b, s. 71, č. 51 (čeština)
- RI XI NB/3, s. 213‒214, č. 154 (němčina)
- Tomek 1899-IV, s. 513, pozn. 99, s. 515‒516
- Schmidt 1908, s. 338
- Kavka 1998, s. 167
- Kaňák 2002b, s. 43‒44
- Kubíková 2004, s. 68‒69