IDJan Roháč z IDDubé (Jan Roháč z Dubé), IDAleš ze IDŽeberka (Aleš z Žeberga), IDJan Hvězda z IDVícemilic (Jan Hvězda z Viecemelic) a IDKuneš z IDBělovic (Kuneš z Bělovic) za sebe a za pány, rytíře, zemany, panoše, města a obce táboritů a orebitů (pány, rytíři, zemany, panošemi, městy a obcemi Táborskými a Orebskými i všelijakými osobami k zákonu Božímu a nám příchylnými) vděčně přijímá nález1 vynesený zvolenou rozhodčí komisí na poli u IDVršovic (na poli u Vršovic) ohledně sporu, který vedl s purkmistry, konšely i vší obcí IDPrahy a dalšími pány, rytíři, panoši, městy i obcemi jejich strany (purgkmistry, konšely i vší obcí měst Pražských i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi k zákonu Božímu a k nim příchylnými), kterým je věrně a křesťansky usmířili; a zavazuje se pod trestem ztráty cti, víry a propadnutí dohodnutého základu,2 dojde-li k jednohlasnému výroku IDHeřmana z IDBorotína (Heřmana z Borotína) a IDSmila ze IDŠternberka (Smila z Šternberga), smluvený smír držet. Rovněž se zavazují společně postupovat proti případnému narušiteli tohoto smíru; takového mají buď silou donutit k jeho dodržování nebo ho vyobcovat. Zavazují se k společnému postupu i proti takovému narušiteli, který by skrýval v opevněném místě (hrady, tvrze anebo města).
1:K tomu blíže viz regest.2:K tomu blíže viz regest.
- Dobiáš 1933, s. 341.
- Dobiáš 1936, s. 53.
- Vermouzek 1962, s. 167‒168.
- Bartoš 1965, s. 210‒211.
- Šmahel 1987, s. 30.
- Grygiel 1990, s. 19, pozn. 58.
- Šmahel 1990, s. 376‒377.
- Šmahel 1993-III, s. 170, 372‒373, pozn. 319
- Šmahel 2002-II, s. 1355‒1356.
- Čornej 2011, s. 112, pozn. 16.
- Bystřický 2013, s. 184‒185.
Bartoš zmiňuje jakýsi dodatek, v němž rozhodčí oznamují, že místo pečeti táborského hejtmana IDJana Hvězdy, jenž zemřel po napsání hlavních listů, byl mír zpečetěn pečetí jeho nástupce IDBartoně a že za zemřelého IDHeřmana z IDBorotína nastoupil v jeho funkci oprávce hlavních listů IDPetr Zmrzlík ze IDSvojšína. Bartoš 1965, s. 211.
Ve jméno Boží amen. My Jan Roháč z Dubé, Aleš z Žeberga, Jan Hvězda z Viecemelic a Kuneš z Bělovic se pány, rytíři, zemany, panošemi, městy a obcemi Táborskými a Orebskými i všelijakými osobami k zákonu Božímu a nám příchylnými vyznáváme tímto listem obecně všem nynějším i budoucím, jenž tento list uzří, čísti budou anebo čtouc uslyší: tak jakož z přepuštění Pána Boha všemohúcího z jeho divných soudův pro naše prohřešení a pro jeho svatých přikázání přestupování rozličné nechuti, různice, záhuby, krve prolévání i jiné nesnáze byly sou vznikly mezi námi s jedné a mezi moudrými a opatrnými purgkmistry, konšely i vší obcí měst Pražských i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi k zákonu Božímu a k nim příchylnými z strany druhé, z níchžto různic a nechutí ty velebné pravdy, o něž sme se zasadili, veliké umdlení, věrní veliké škody a zámutky jměli sou a nepřátelé Boží i naši ti sou se tím zsílili a velice zveličeli, o kteréžto nechuti a různice mocně s obou stranou na ubrmany jsme uričili, jakož toho listové s obou stranu pod základy a pokutami velikými jsou udělány. Kteřížto ubrmané za jeden člověk smluvivše se, před obcemi velikými s obou stranú na poli u Vršovic vyrčení a výpověď sou učinili a konečně a křesťansky nás smluvili a smířili, jakož té ubrmanské vejpovědi listy pod ubrmanskými pečeťmi oběma stranama jsou vydány, kterúžto ubrmanskú výpověď i ten křesťanský mír tudíž my i všecky obce s velikú vděčností, s velikým veselím a radostí zjevně přijali sme a přijímáme tímto listem tu vejpověď ubrmanskú držeti a ten slavný mír tvrditi, v něm státi a trvati s Boží pomocí beze všeho přerušení do té smrti. Pakli by kto ten slavný mír v čem zrušil, jehož Bože nedaj, anebo zrušili a k tomu se podlé seznání a rozkázání jednostajného urozených pánův Heřmana z Borotína a Smila z Šternberga neokázali a neodbyli, tak jakož list náš s rukojměmi učiněný okazuje, tehdá najprvé ten nebo ti, jenž by ten mít a vejpověď rušili, čest a víru, pokuty i základy v hlavním listu položené ztratí a věčně svého práva a řádu, kteréhož jest v této zemi požíval, má zbaven býti. A na takového neb takové všickni společně za jednoho člověka, jenž v zákoně Božím odpočíváme a tento slavný vel svatý mír zdržíme, jakožto na nevěrného a bezectného, jenž cti ani víry ani žádného řádu a práva nemá, máme dopomoci a jeho z sebe vyobcovati. A jestli že by ten nebo takový hrady, tvrze anebo města jměli, takových za jeden člověk slibujem a máme dobývati, tak vždy, aby ten nebo takové připraveni byli a tomu míru slavnému nepřekáželi a z něho se nikoli nevytrhovali et cetera.