Hejtman IDMatyáš Lauda z IDChlumčan (Mathyáš z Chlumpčan, haupthman), purkmistři, konšelé i obce měst IDPísku, IDSušice a IDPrachatic (purgmistři a konšelé i obce měst Písecského, Sušicského a Prachaticského) uzavírají pravé křesťanské příměří (v pravé křesťanské příměřie) s IDOldřichem II. z IDRožmberka (Oldřichem z Rosemberga) i s jeho posádkami, služebníky a poddanými do nejbližšího svátku svatého Jiří (do svatého Jiřie najprve příštieho) 23. dubna 1429 podle dohod, uzavřených na IDHelfenburku u Bavorova (na Helfemburce). Výpověď příměří je ustanovena na čtyři týdny (čtyři neděle napřed) a má být doručena IDOldřichovi do IDČeského Krumlova (na Crumpnov) nebo na IDHelfenburk. Zavazují se k nápravě porušeného příměří do dvou týdnů (ve dvú nedělí) či čtyř týdnů (v druhú dvú neděli) podle výroku rozhodců v IDJindřichově Hradci (do Jindřichova Hradce) pod ztrátou cti a pokutou 3000 kop grošů (tři tisíce kop grošuov dobrých střiebrných rázu pražského), které složí IDOldřichovi do dvou měsíců (ve dvú měsieci) hotovými penězi nebo jiným odpovídajícím způsobem (penězi hotovými aneb střiebrem, koňmi, oděním aneb jiným základem hodným). Obě strany mají umožnit zásobování za stanovených podmínek. Opravce: IDMenhart z IDHradce (Meinharta z Hradce). Rukojmí: IDChval z IDMachovic (Chval z Machovic) a IDDiviš z IDDobevi (Diviš z Dobeve) za město IDPísek, IDPetr z IDDlouhé vsi (Petr z Dluhé vsi) a IDEnoch z IDFrymburka (Enoch z Frymburgha) za IDSušici, IDPřibík ze IDLhoty (Přibík ze Lhoty) a IDJan Stebňák ze IDSkryj a v IDČichticích (Jan Stebnyak ze Skry seděním v Čichcicích) za IDPrachatice. Zavazují se pod pokutou 1000 kop grošů (tisíci kop grošuov dobrých střiebrných rázu pražského) za každé město k zachování příměří. Ty mají být složeny IDOldřichovi do 1 měsíce (ve dvú měsieci) v hotových penězích nebo jiným odpovídajícím způsobem. Pokud ručitelé pokutu neuhradí, zavazují se osobně nebo v zastoupení jednoho panoše nastoupit ležení pod hradem IDHelfenburkem, v IDČeském Krumlově nebo v IDTřeboni (do města Třeboně), jak jim IDOldřich určí. V případě, že by ani do čtrnácti dnů (čtúc pořád dvě neděli) ležení částku neuhradili, zplnomocňují IDOldřicha k tomu, aby vymáhal částku kdekoliv v IDČeském království u křesťanů nebo židů ke škodě jistců a jejich rukojmích. Dále, kdokoliv z purkrabích v IDČeském Krumlově, na IDHelfenburku, na IDChoustníku (Chusníka) či v IDTřeboni bude disponovat tímto listem s vědomím věřitele, má stejná práva jako IDOldřich sám. V případě smrti některého z ručitelů má dojít během jednoho měsíce (v jednom měsieci) ke jmenování nového a obnovení zlistinění. Pokud IDOldřich ručitele obešle, má jim vystavit glejty, aby mohli nastoupit ležení bezpečně. Pokud by nesplnili uvedené dohody, může je IDOldřich veřejně hanobit.
- IDMatyáš Lauda z IDChlumčan: s.matie.de chlumczan; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDPísek: ///civium.de.Pieska (LOR I, s. 64, č. 90 ); červená v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku (poškozená)
- IDChval z IDMachovic: chval.de machovicz (LOR I, s. 64, č. 90 ); zelená v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDDiviš z IDDobevi: .p.divis.z.dobeve; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDSušice: +secretum.civium.de.sika.; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDPetr z IDDlouhé vsi: +s.petrman:de:dluha:wes; přírodní; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDEnoch z IDFrymburka: s.enoch d.frympurg; přírodní; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDPrachatice: ///civitatis.prachatic (LOR I, s. 64, č. 90 ); zelená v misce z přírodního sovku; přivěšená na pergamenovém proužku (poškozená)
- IDPřibík ze IDLhoty: s.pribikonis.de.lhota; přírodní; přivěšená na pergamenovém proužku
- IDJan Stebňák ze IDSkryj: s.johannis stebnyac.; přírodní; přivěšená na pergamenovém proužku
- Na rubu (15. století): Sušických a Prachatických, Píseckých na příměří a Matyáš z Chlumčan, hejtmana léta 1428.
- Na rubu: Vertrag zwischen denen städten Pisek, Schitenhowen undt Prachatitz euers undt dem herr Ulrichen von Rosemberg andern theilt desso 1428.
- Gabriel 1868, s. 53.
- Tomek 1879-IV, s. 421.
- Toman 1898, s. 84.
- Tomek 1899-IV, s. 417.
- Sedláček 1911, s. 40.
- Sedláček 1926, s. 149.
- Vojtíšek 1931, s. 8.
- Mostecký 1940-I, s. 60.
- Vojtíšek 1953, s. 385.
- Hrubý 1978, s. 190.
- Šmahel 1982, s. 97.
- Šmahel 1987, s. 84.
- Kejř 1988, s. 101.
- Šmahel 1990, s. 409, 460, pozn. 13.
- Grunt 1999, s. 52.
- Jánský 2001-II, s. 36, 54.
- Kubíková 2004, s. 157, pozn. 70.
Přestože král IDZikmund napomínal listem z 23. října 1426 IDOldřicha z IDRožmberka, aby neuzavíral příměří s jeho nepřáteli, ale naopak spojil síly s pány, rytíři a panoši jeho strany ( regest), učinil IDOldřich z IDRožmberka opačné rozhodnutí a na základě několika smluv navázal během následujících několika týdnů smír s předáky píseckého kraje. Dne 11. listopadu 1426 vstoupil v příměří s IDTáborem a IDPískem ( regest) a se IDSušicí ( regest). Stejně, či velmi podobně formulovaná příměří poté uzavřel IDOldřich 12. listopadu s IDPrachaticemi, 25. listopadu s IDPetrem a IDJanem ze IDSvojšína a na IDOrlíku ( regest) a 8. prosince s IDPřibíkem z IDKlenové ( regest). Dočasné příměří uzavřel IDOldřich z IDRožmberka také s IDJanem Smilem z IDKřemže ( regest).
Já Mathyáš z Chlumpčan, haupthman, a my purgmistři a konšelé i obce měst Písecského, Sušicského a Prachaticského známo činíme tiemto listem obecně přede všemi, že jsme vstúpili a mocí tohoto listu vstupujem v pravé křesťanské příměřie, z holduov a z držení, kterýchž sme prvé poznali a drželi nevystupujíce, i s tiem jistým výmluvám, ješto sme mezi sebú na Helfemburce uzmuli s urozeným panem Oldřichem z Rosemberga i s jeho se všemi posádkami, služebníky a poddanými, ot dánie listu tohoto do svatého Jiřie najprve příštieho s výmluvami v dole psaným: Najprve jestliže by co příhodně a bezelstně v tom příměří nápadně ot nás anebo od našich kterakolivěk stalo, tehda když bychom svrchu psaným panem Oldřichem obesláni byli, máme a slibujem inhed sic sami potom obeslání opraviti. A jestliže bychom toho neučinili, tehdy po druhém napomenutí neb obeslání od svrchu psaného věřitele našeho, máme jednoho přítele svého a svrchu psaný věřitel náš druhého přítele ku opravě na miesto určené do Jindřichova Hradce vydati a postaviti. Pakli by sě ta dva v čem dělila a ve dvú nedělí opraviti nekázala, tehda v druhú dvú neděli mají vznésti na urozeného pana Meinharta z Hradce sami osobně anebo listem společně a jednostajně, jakožto na najvyššieho mocného a svobodného opravci, po kteréhožto rozkázání aneb svrchu psaných přátel vydaných nálezu slibujem a máme to všecko, což by nalezli vypověděli a rozkázali aneb nalezl vypověděl a rozkázal učiniti, beze všeho dalšieho prodlenie. Pakli bychom toho neučinili, tehdy sě známe, že sme napřed čest a věrú svú dobrú křesťanskú ztratili a základu tři tisíce kop grošuov dobrých střiebrných rázu pražského propadli se svrchu psanému věřiteli našemu, kteréžto základové ve dvú měsieci od svrchu psaného pana Mernharta po vypovědění slibujem a máme plniti svrchu psanému věřiteli našemu penězi hotovými aneb střiebrem, koňmi, oděním aneb jiným základem hodným tak, aby za svrchu psané peníze dosti bylo. A také když bychom polem táhli přes svrchu psaného našeho věřiteli sbožie aneb jeho panoší sbožie aneb přes jeho holdy, tehda což by ot jiedla, ot pitie neb obroku koňom vzato bylo, to nemá příměřie nahoře psanému škoditi. A jestliže by nám sě nezdálo dále po svatém Jiřie v tom příměřie státi, tehda máme čtyři neděle napřed dáti věděti listem nebo po rytieřském člověku svrchu psanému věřiteli našemu na Crumpnov aneb na Helfenburgh, kteréžto příměřie my svrchu psaní haupthmané, purgmistři, conšelé i obce měst nadepsaných slibujem všickni společně i každé samo město za sě zvláště dobrú naši věrú a ctí křesťanskú a za své služebníky a poddané to příměřie s úmluvami sdržeti věrně, ctně a křesťansky beze všie zlé lsti a přerušenie všelikterakého. Pakli bychom toho příměřie, které město z nás svrchu psaných měst zvláště s svým haupthmanem, purgmistry, conšely a obcí anebo všickni společně nesdrželi, tak jakož svrchu psáno stojí, tehdy sě z nás každé zná, kteréž by toho příměřie nesdržalo, anebo, jestliže bychom všickni společně nesdrželi, známe sě, že sme napřed svú čest a věrú ztratili a základ po jednom tisíci kop grošuov dobrých střiebrných rázu pražského propadli. A my Chval z Machovic a Diviš z Dobeve, rukojmie města Piesecského, Petr z Dluhé vsi a Enoch z Frymburgha rukojmie města Sušicského, Přibík ze Lhoty a Jan Stebnyak ze Skry seděním v Čichcicích rukojmie města Prachaticského slibujem svú dobrú věrú i ctí, každý z nás rukojmí za své město zvláště, že to všecko svrchu psanému věřiteli svému, což nahoře psáno stojí sdržie a bez přerušenie všelikterého zachovají. Pakli by které město, za kteréž my sme zvláště a rozdielně rukojmie co toho a v tom, což svrchu psáno stojí nesdrželi, tehdy my rukojmie známe sě, že sme za každé město jakož napřed psaní sme po jednom tisíci kop grošuov dobrých střiebrných rázu pražského propadli, kteréžto penieze máme a slibujem ve dvú měsieci věřiteli našemu plniti a platiti penězi hotovými aneb střiebrem, koňmi a oděním anebo jiným základem hodným tak, aby za svrchu psané penieze dosti bylo rukú společnú a nerozdielnú bez dalšieho prodlevánie. A jestliže bychom toho neučinili a nahoře psaných peněz našemu věřiteli již psanému nesplnili a nezaplatili, tehda každý z nás rukojmí svrchu psaných, když bychom napomenuti byli od věřitele našeho listem nebo poslem, s jedniem pacholkem a se dvěma koňoma do předhradie pod Helfemburgh, anebo do města Crumpnova, anebo do města Třeboně, z těch tří měst do jednoho do kteréhož bychom byli našim věřitelem obesláni do ctné hospody, tu kdež nám bude od našeho věřitele ukázáno a jmenováno vjeti máme a vlehnúti, anebo každý z nás miesto sebe rytieřského řádu panoší v to leženie bude moci poslati a postaviti jeden druhého nečakaje, ani sě jeden druhým výmluvaje a tu obyčejně a pravé leženie držeti. A když by od napomenutie minuly čtúc pořád dvě neděli a my peněz již často psaných věřiteli našemu svrchu psanému úplně a docela nezaplatili, tehda dáváme jemu tiemto listem plnú moc i právo ty jisté penieze na naší všech společní škodu v křesťanech i v židech vzieti a dobýti, tak vždy abychom leželi a z toho leženie na ižádné právo nevyjiežděli ani vychodili, leč bychom dřieve našemu věřiteli ty penieze nahoře psané i se všemi škodami, kteréž by kolivěk pro nesplněnie naše vzel, ješto by dobrým svědomím mohl pokázati sic, úplně splnili a zaplatili. A jestliže by který z nás rukojmí svrchu psaných v tom času umřel, jehož Bože nedaj, tehdy my živí zuostalí slibujem jiného tak dobrého a movitého miesto toho umrlého k sobě v to rukojemstvie v jednom měsieci od času toho umrlého počítajíc s vobnovením listu tohoto, když by toho kolivěk a kolikrátkoli bylo potřebie pod ležením svrchu psaným přistaviti. A když bychom my rukojmie, jestliže by toho bylo potřebie, k tomu ležení našim věřitelem svrchu psaným byli napomenuti a obesláni, tehdy má nám náš věřitel od sebe strany glejty a bezpečenstvie zjednati, abychom mohli to leženie bezpečně plniti a držeti. A jestliže bychom všeho toho nesdrželi a neučinili, což psáno stojí v tomto listu, tehda věřitel náš mož nám láti a přimluviti, jakž sě jemu bude zdáti a líbiti, a my proti němu nemáme odmlúvati než všudy znáti, že jest on práv a my proti němu křiví. Pakli bychom co odmlúvali, to bychme učinili proti své cti a věřie a proti tomuto svému listu. A kteráž by z purgabí s hraduov Crumpnova, Helfemburgha, Chusníka aneb města Třeboně tento list s svrchu psaného věřitele našeho s dobrú volí měl, ješto by ten purgrabie a úředník z svrchu psaných posádek s tiem zámkem k věřiteli našemu částo jmenovanému zřel bez zmatkú všelikterakého, ten má mieti též právo k tomuto listu jakožto věřitel náš nadepsaný. A toho všeho na potvrzenie větčie a jistota my všickni jistci i rukojmie svrchu psaní pečeti naše vlastnie dobrovolně a s přiznáním kázali sme k tomuto listu přivěsiti. Jenž jest dán léta od narozenie syna Božieho tisícieho čtyřstého osmmezitciethmého, tu neděli po všech svatých.