IDJan Puška z IDKunštátu (Jan Puška z Kunstatu), IDHašek z IDValdštejna (Hašek z Valštejna), IDViktorín Boček z IDKunštátu (Viktorín z Kunstatu), IDVáclav z IDKravař (Václav z Kravař), IDHynek z IDValdštejna (Hynek z Valštejna), IDJan Žižka z IDKalichu (Jan Žižka z Kalichu), IDJan Roháč z IDDubé (Jan z Dubé Roháč), IDZbyněk z IDBuchova (Zbyněk z Buchova), IDHynčík z IDHolštejna (Hyncík z Holštejna), IDPetr z IDChrástu (Petr z Chrastu), IDDiviš Bořek z IDMiletínka (Diviš z Miletinka), IDJan Smiřický ze IDSmiřic (Jan ze Smiřic), IDJan Valkoun z IDAdlaru (Jan Valkún z Adlaru), IDJiřík Kroměšín z IDBřezovic (Jiřík Kroměšín z Březovic), IDBernard z IDValečova (Bernhart z Valečova), IDJiřík z IDChvalkovic (Jiřík z Chvalkovic), IDBeneš z IDMokrovous a z IDHustířan (Beneš z Mokrovús), IDJan Hvězda z IDVícemilic (Jan z Viecemilic) a IDJan Rozvoda ze IDStakor (Jan Rozvoda ze Stakor) rozsuzují spor mezi purkmistry, konšely a vší obcí IDStarého a IDNového Města pražského (purkmistr, konšelé i všecka obec starého města Pražského s druhými z obce nového města s nimi nynie v jednotu spojenými s jedné strany, a páni purkmistr, konšelé i všecka obec nového města Pražského s druhými z obce z starého města): Rozhodci nejprve zastavují okamžitě činnost všech konšelů, městských úředníků i hejtmanů, kteří se mají dostavit do shromáždění velké obce na vykázaném místě a složit své funkce. Totéž ukládají prozatímním správcům, avšak s tím rozdílem, že jim povolují zúčastnit se volebního shromáždění. Dále nařizují nové volby, konané po jednotlivých čtvrtích na IDStarém i IDNovém Městě pražském, z nichž vylučují konšely 3 posledních rad (konšelé na prvniem, neb na druhém, anebo na třetiem úřadě konšelském). Po vykonání voleb mají noví konšelé přijít na IDstaroměstskou radnici (na rathús na starém městě), kde přijmou úřad i pečeti od starých konšelů. Nově zvolení úředníci nesmějí být jakýmkoliv způsobem odstraněni po celý rok (najméň do roka). Soudy a správní úkony mají na obou radnicích vykonávat konšelé, zastupující napůl jedno i druhé město. Kněz může navštěvovat schůze městských rady pouze tehdy, když je výslovně požádán o radu v církevní záležitosti; poté co se vysloví, musí neprodleně odejít. V církevních záležitostech je každý, zvláště mistr a kněz, povinen poslouchat 4 správce duchovenstva: IDJakoubka ze IDStříbra (Jakúbka), IDPetra Payne (Engliše), IDJana Kardinála z IDRejštejna (Kardinála) a IDJana Želivského (kněze Jana) a úředníky, kteří jim budou přidáni z konšelů a z obce. Kdo by se jim vzepřel a obec bouřil, bude vypovězen z města, kdyby neústupně hájil bludy, bude popraven. Konečně zakazují jakékoliv tajné schůzky, všichni, kdo by se tomuto výroku vzepřeli, budou prohlášeni za propadlé života i statků. Vyzývají všechny, aby zapomněli na veškeré spory a zášti pod trestem ztráty cti a víry.
- IDJan Puška z IDKunštátu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDHašek z IDValdštejna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDViktorín Boček z IDKunštátu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDVáclav z IDKravař: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDHynek z IDValdštejna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Žižka z IDKalichu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Roháč z IDDubé: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDZbyněk z IDBuchova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDHynčík z IDHolštejna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDPetr z IDChrástu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDDiviš Bořek z IDMiletínka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Smiřický ze IDSmiřic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Valkoun z IDAdlaru: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJiřík Kroměšín z IDBřezovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDBernard z IDValečova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJiřík z IDChvalkovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDBeneš z IDMokrovous a z IDHustířan: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Hvězda z IDVícemilic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- IDJan Rozvoda ze IDStakor: N/A; N/A; ohlášení přivěšení
- Palacký 1850, s. 463.
- Tomek 1879-IV, s. 231‒232.
- Ekert 1884, s. 53.
- Toman 1898, s. 100.
- Tomek 1899-IV, s. 229.
- Čelakovský 1913, s. 626.
- Nejedlý 1913, s. 322.
- Bezold 1914, s. 86, pozn. 254.
- Pekař 1930-III, s. 142, 150.
- Šimák 1930, s. 53.
- Slavík 1934, s. 79.
- Krofta 1936, s. 31.
- Hrejsa 1947–1948, s. 182.
- Macek 1952c, s. 106.
- Heymann 1955, s. 312.
- Nejedlý 1955-V, s. 54.
- Bartoš 1965, s. 165.
- Kejř 1981, s. 62.
- Boubín 1983, s. 48.
- Kejř 1984, s. 238.
- Grygiel 1990, s. 11.
- Kopičková 1990, s. 243.
- Šmahel 1990, s. 340, 392, pozn. 13.
- Urban 1992-II, s. 12, pozn. 115.
- Šmahel 1993-III, s. 113‒114, 357, pozn. 219.
- Čornej 2000, s. 313.
- Šmahel 2001, s. 89, 520, pozn. 25.
- Šmahel 2002-II, s. 1238.
- Čornej 2003a, s. 270.
- Urban 2003, s. 472.
- Čornej 2004, s. 217.
- Kejř 2005, s. 77.
- Jurok 2006, s. 19.
- Bromová 2009, s. 30.
- Čornej 2019, s. 461.
- Čornej 2021, s. 122.
„Pronuntiatio arbitrorum praetextu furtivae ablationis sigilli nostrae civitatis promulgata.“
Pán Buoh všemohúcí rač býti se všemi svú svatú milostí. My Jan Puška z Kunstatu, Hašek z Valštejna, Viktorín z Kunstatu, Václav z Kravař, Hynek z Valštejna, Jan Žižka z Kalichu, Jan z Dubé Roháč, Zbyněk z Buchova, Hyncík z Holštejna, Petr z Chrastu, Diviš z Miletinka, Jan ze Smiřic, Jan Valkún z Adlaru, Jiřík Kroměšín z Březovic, Bernhart z Valečova, Jiřík z Chvalkovic, Beneš z Mokrovús, Jan z Viecemilic, a Jan Rozvoda ze Stakor, vyznávámy tiemto listem obecně přede všemi, ktož jej čísti budú nebo čtúce uslyšie: tak jakožto múdří a opatrní páni purkmistr, konšelé i všecka obec starého města Pražského s druhými z obce nového města s nimi nynie v jednotu spojenými s jedné strany, a páni purkmistr, konšelé i všecka obec nového města Pražského s druhými z obce z starého města nynie také s nimi v jednotu spojenými s druhé strany, o všecky nynějšie róznice, rozstrky, nechuti, nesnáze a záštie, kteréžto mezi sebú s obú stranú až do dnešnieho dne měli sú, nic nepoostavujíce, na nás jakožto na mocné ubrmany s obú stranú mocně přišli sú a zapsali sě, pod základem, jakožto listové jich s městskými pečetmi, kteréžto od nich s obú stranú mámy na to ubrmanstvie plnějie, ukazují: tak my mocí svého ubrmanstvie k jich prosbě a žádosti, a hnuti jsúce láskú křesťanskú, mezi nimi s obú stranú vypověděli sme a tiemto listem vypoviedámy v tato slova dolepsaná:
Najprvé, aby purkmistr, konšelé i všecka obec se všemi úředníky z starého města, a též purkmistr, konšelé i všecka obec se všemi úředníky nového města všickni spolu se sešli a pohromadě byli tu kdež jim miesto námi ukázáno bude, a purkmistróm, konšelóm i všem úředníkóm i hauptmanóm obojích měst přikazujem, aby z obce vystúpili a do obce nechodili, dokudž obce z obojích měst sobě nových konšelóv a úředníkóv po svých čtvrtech voliti nebude podlé našie výpovědi. Také vypoviedámy a přikazujem těm, jenž sú nynie na radě na starém městě usazeni, pro potřeby obecné, aby do obce šli, tak aby nižádný v tejto mieře úřad nebyl osazen až do volenie nových konšel, jakož sě svrchu píše. Viece vypoviedámy a přikazujem: aby obec Staroměstská tu inhed volila sobě konšely po svých čtvrtech, lidi řádné a bohobojné, ježtoby sě k tomu úřadu hodili. A jestliže by po těch čtvrtech volenie sě dostalo na kterého z těch, ježto nynie na úřadu seděli najposléze na starém městě pro potřeby obecné, aby ti na úřadě konšelském podlé toho volenie byli zachováni. Takéž obec z nového města aby také inhed tu volila sobě konšely nové po svých čtvrtech, lidi řádné a bohobojné, ježto by sě k tomu úřadu hodili. Zvláště toto vynímajíce, kteří sú kolivěk byli konšelé na prvniem, neb na druhém, anebo na třetiem úřadě konšelském, aby z těch na obú městú nižádný k tomu úřadu konšelskému nebyl volen. Viece vypoviedámy a přikazujem: aby ti obojí noví konšelé volení i Staroměští i Novoměští z obce vyšli a v hromadu obojí sě sešli a sstúpili, a dále nás poslušni byli, což jim tu rozkážem. Takéž přikazujem obojím obcem Staroměstské i Novoměstské, aby krom těch nových konšelóv také obláště spolu sě sešli a sstúpili, a nás dále poslušni byli, což jim tu rozkážem. Dále vypoviedámy, přikazujíce všem těm konšelóm voleným staroměstským i novoměstským, i všem těm starším z obce usedlým také obojích měst, aby všichni za jeden člověk šli spolu na rathús na starém městě, a tu od starších konšelóv a úředníkóv obojích měst úřady a pečeti přijali. A což sie počtóv neboli jiných práv městských v tom dotýče, v to jim nesahámy. Viece přikazujem všem starým konšelóm a úředníkóm obojích měst, aby tu na rathause na starém městě obcem z obojích měst všecky úřady vzdali, a pečetí jim tu obojích měst položili. Opět vypoviedámy přikazujíce, aby ti konšelé noví volení z obojích měst nebyli s toho úřadu konšelského ssazeni ani štěpováni od dánie tohoto lista najméň do roka. Přikazujem viece a vyřiekámy, aby z těch konšel z starého města polovice seděla s polovicí novoměstskými konšely na rathausě na novém městě; také zasě, aby z novoměstských konšel nových polovice seděla s polovicí staroměstskými na rathause na starém městě, a obojí súdili a zpravovali lid k chvále Božie a k obecnému dobrému za jeden človek nerozdielně. Viece vypoviedámy, aby všelikakých póžitkóv spolu požívali společně jakožto prvé za jeden člověk, a věrně to obracovali k obecnému dobrému. Také přikazujem všem těm novým konšelóm obojích měst, aby nižádnému mistru, ani kterému knězi na nižádném rathausě, ani kde jinde k sobě do nižádné rady nedali choditi neb vstúpiti; leč by který z nich od vás byl povolán pro zprávu z zákona Božieho, a toho potřebie bylo, tehdy kněz radu svú tu učině, anebo k otázce z zákona Božieho odpověda, aby ihned preč šel. Viece vyřiekámy a přikazujem všem hauptmanóm, purkmistróm, konšelóm i jmým úředníkóm i všem obcem obojích měst, ač by který člověk světský neb duchovní, a zvláště který mistr nebo kněz z Pražské obce aneb odjinud přišlý nechtěl v Praze poslušen býti mistróv dole psaných, Jakúbka, Engliše, Kardinála, a kněze Jana, a jiných světských, jenž k nim přidáni budú z konšelóv a z obce ke zprávě a k ohlédání duchovních věcí a k neřádóm stavení, a s nich sě strhl, nebo mimo jich vóli které kusy vedl neřádné, neb búřil kterú obec, neb kázal které věci, jež by písmem svatým stálým a z zákona Božieho dovésti nemohl, a to od těch mistróv volených napřed psaných a od těch k nim z světských přidaných na kterého bylo ukázáno a dovedeno: takový každý má od dřéve psaných hauptmanóv, purkmistróv, konšelóv a obcí trestán býti, a z obcí vyhnán, a nikoli nemá trpěn býti. Pakli by od těch mistróv a k tomu usazených v bludiech shledán byl neustupně: tehdy buď nad jeho životem popraveno, jakožto nad bludným neustupným slušie. Také přikazujem, aby nižádných zvláštních scházení neřádných neb rotních v nižádných domiech, ani na kterém jiném miestě tajně ani zjevně nebývalo, krom na rathausiech, a ktož by chtěl na rathaus jíti pro kterú potřebu, aby šel pokojně a řádně beze všeho zbieranie v rotách. A ty všecky kusy a artikule svrchupsané my všickni ubrmani napředpsaní jednostajně a mocí svého ubrmanstvie, všem obcem i každému obláště přikazujeme tiemto listem aby byli zdrženi a v lásce a v svornosti zachováni úplně a docela. Pakli by která obec nebo strana této našie výpovědi nepřijala neb nedržala ve všech kusiech a artikulích jako sě svrchu píše, nebo v kterém kusu neb artikulu zvláštniem, a proti tomu sě zpěčila neb búřila a rotila a poslušna nás v tom nebyla, tak jakožť sú sie s obú stranú na nás zapsali: na tu stranu nebo obci neposlušnú té našie výpovědi vyznáváme všickni ubrmané svrchu psaní za jeden člověk, žeť jest napřed stratila čest a vieru, a straně poslušné slibujeme a chcme se vší svú mocí na tu neposlušnú stranu pomáhati, jakožto na nehodné a bezectné. Pakli by které zvláštnie osoby z kterékoli obce té našle výpovědi v kterém kusu anebo ve všem nedržali, ti všickni takoví také napřed čest svú a vieru ztratili; a přikazujem hauptmanóm, purkmistróm, konšelóm i všem úředníkóm a obcem obojích měst, aby takové z sebe vyobcovali a vyhnali, a k jich hrdlóm a statkóm toho hleděli, a zvláště aby jich statkové na obecné dobré byli obráceni. Také vypoviedámy mocí svého ubrmanstvie a přikazujeme vám všem purkmistróm, konšelóm a obcem obojích měst, aby ty všecky róznice, rozstrky, nechuti, nesnáze nebo záščie, kterážto mezi vámi anebo mezi vašimi pomocníky a služebníky s obú stranú až do dnešnieho dne kterakkolivěk zašly, nic nepoostavujíce, sobě viece nezpomínali ani zdvihali skutkem ani slovem, ale aby minuly a umrtveny byly věčně v budúcích časiech, pod ztracením cti vašie a viery. A viece vypoviedámy přikazujíce, aby tato naše výpověd ve všech kusiech svých a artikulech, jakož tuto slovo od slova napsána stojí, takéž v obojích knihách městských Pražských na obú rathausú byla vložena a napsána pro paměť budúcí. A tej všie našie výpovědi svrchu psané na svědomie a na potvrzenie své sme pečeti s naším vědomím dobrovolně přivěsili k tomuto listu. Dán v Praze, léta od Božieho narozenie čtrnácte set let dvamezcietmého léta, ve čtvrtek po hromniciech.